Hvor mye bruker deres små smokk?

Vell, jeg synes det er det, fordi jeg tror det er hemmende i forhold til mimikk og språkutvikling. Jeg er ikke superstreng på det fordi det ikke er et problem her hjemme. Så om hun leker og bruker smokken en og annen gang ser jeg ikke noe problem med det. Jeg mener det hvertfall er et problem om de bruker den mer enn de lar vær..
Jeg synes ikke de er for små til å lære gode vaner. Det er ikke naturlig å skulle ha noe i munnen hele tiden, og det må de lære. Og jo lengre man har en vane, værre er det å bli kvitt den.
Uting var kanskje et provoserende ord, jeg mener det er en dårlig vane.
Ja, enig med det i at det er en uvane om de bruker den mer enn de er uten. Det er vi langt unna her og heldigvis:)

Sent from my iPhone using Tapatalk -

Hehe.. Ok:) smokken er enda gull verdt her når det er kos og sovetid. Aner ikke når man burde kutte den ut?
Der tror jeg bare msn må se ann sitt eget barn. Tenker at det er viktig at man klarer å kommunisere godt sammen når de skal slutte i alle fall, slik at de klarer å forstå:) Et sted mellom 2-3 år er vel det som er vanlig kanskje?

Sent from my iPhone using Tapatalk -

Vell, jeg synes det er det, fordi jeg tror det er hemmende i forhold til mimikk og språkutvikling. Jeg er ikke superstreng på det fordi det ikke er et problem her hjemme. Så om hun leker og bruker smokken en og annen gang ser jeg ikke noe problem med det. Jeg mener det hvertfall er et problem om de bruker den mer enn de lar vær..
Jeg synes ikke de er for små til å lære gode vaner. Det er ikke naturlig å skulle ha noe i munnen hele tiden, og det må de lære. Og jo lengre man har en vane, værre er det å bli kvitt den.
Uting var kanskje et provoserende ord, jeg mener det er en dårlig vane.
Er enig med.deg. Sugebehovet avtar ved 6 mnd alder, så etter det blir det en vane, eller uvane ;-)

Det er mye vanskeligere å slutte med smokk når man blir eldre, det ser.jeg i bhg. Jo tidligere jo bedre egentlig før.de får for mye vilje ;-)

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Er enig med.deg. Sugebehovet avtar ved 6 mnd alder, så etter det blir det en vane, eller uvane ;-)

Det er mye vanskeligere å slutte med smokk når man blir eldre, det ser.jeg i bhg. Jo tidligere jo bedre egentlig før.de får for mye vilje ;-)

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3
Ok, kanskje man bare burde ta den bort nå snart da?:)

Hun har aldri hatt smokk utenom soving og i bilen, og ved behov ved sykdom da. Hun hater å kjøre bil og smokken hjelper litt på skrikingen. Hun trives litt bedre i bil nå, så da er det kun på lengre turer. Verste jeg ser er barn som går rundt/leker med smokk i munnen!

Stresser over hodet ikke med den ;) Han er skikkelig avhengig, og det var storesøstra også. Men når hun nærmet seg 3 år snakket vi mye om barnehagestart og at de ikke brukte smokk der (var ikke vanlig med barnehage før 3 år da). Så vi tok bleieslutt og smokkeslutt samtidig;) Jeg personlig orker ikke surking fra minstemann hele dagen bare pga tutta si, så da får han kose seg med den. Men når han er 3 år skal han sende den til Kaptein Sabeltann og få premie :)

Hun har aldri hatt smokk utenom soving og i bilen, og ved behov ved sykdom da. Hun hater å kjøre bil og smokken hjelper litt på skrikingen. Hun trives litt bedre i bil nå, så da er det kun på lengre turer. Verste jeg ser er barn som går rundt/leker med smokk i munnen!
Lurer på om dette er.litt typisk oss bhgansatte ;-)
Mulig det er fordi vi ser hvor mye det hemmer barna i.lek?

Ser det på ungene på avdelingen til frøkna; de eldste går rundt og sutter på smokken og snakker utydelig som bare det. Hvis de i det hele tatt sier noe. Hun som er av de yngste bruker den aldri, og skravler som bare det.

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Ser det på ungene på avdelingen til frøkna; de eldste går rundt og sutter på smokken og snakker utydelig som bare det. Hvis de i det hele tatt sier noe. Hun som er av de yngste bruker den aldri, og skravler som bare det.

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3
Kan man bli farget av dette etter kun noen mnd i bhg? ;)
Har hvert mye med barn og noe det verste jeg vet er når moren/faren faktisk må tvinge smokken ut av munnen for å forstå hva de sier!

Kan man bli farget av dette etter kun noen mnd i bhg? ;)
Har hvert mye med barn og noe det verste jeg vet er når moren/faren faktisk må tvinge smokken ut av munnen for å forstå hva de sier!
Tja si det ;-)
Ja det er ganske ille... Når de tviholder så på smokken at de ikke gjør seg forstått...

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Snuppa bruker nok smokken litt for mye. Men stresser ikke med det enda siden hun er større enn hun er.
De to andre brukte også smokken en del, men det siste året før de sluttet begrenset det seg selv til soving og bilkjøring. Sluttet begge to da de var tre uten problem;)

Tja si det ;-)
Ja det er ganske ille... Når de tviholder så på smokken at de ikke gjør seg forstått...

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3
Ja er det!
Men igjen syns jeg det er verre å se barn på 12 + sutte på tommelen

Nei det er sant. Her slutta vi med.storebror fordi han bet av tuppen på en.smokk hver dag:-o
For det første var jeg.livredd for at han skulle sette tuppen i halsen om natta, og for det andre ble.det dyrt.med en.smokk i søpla hver dag :-P

Men han var generelt ikke så glad i smokk.

Blir sikkert annerledes med frøkna.

Men jeg synes jo at de ikke trenger smokk når de.er blide og fornøyde og er i full lek. Blir fryktelig vanskelig å.få kommunisert med andre barn da.
Klart er smokk bedre enn tommel, ingen tvil om det. Men her har ikke tommel vært et alternativ heller, det har de ikke skjønt :-P

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Her bruker han mye sutt på ettermiddager. Da er han sliten og lei, ellers er den ikke inne når han leker eller snakker. Jeg har alltid tatt livet veldig med ro når det gjelder både flaske og sutt. De blir mer en fort nok store, her snakket eldste både tidlig og rent. Minste er ikke interessert i å snakke, men da han babler tar jeg smokken fra han.
Men tommelen er ti ganger verre å slutte med, den er tilgjengelig 24 timer i døgnet og den er hardere for tannstillngen. Så etter min erfaring så tar vi livet med ro og venter til han ikke har behov for den lenger.
Jeg er helt enig med deg at større barn blir hemmet i lek og jeg reagerer også at 3 åringer flyr rundt med sutten hele dagen. Men nå er de her bare 1,5 år enda, og derfor ingen stress fra min side :)
Men hadde min spist opp smokkene så måtte jo vi gjort noe også :p

Bruker den nok litt mye, jag pröver å begrense til soving og når hun er syk lei seg. Men Samboeren lar henne ha den hele tiden... :)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Jeg stresser i hvert fall ikke med smokkeslutt. Lillegutt bruker den uansett bare til soving. Tenker at vi ser an når han slutter naturlig med det som flere andre ting og så er målet at når han er 3 og skal begynne på storebarnsavdelingen i barnehagen så skal han ha sluttet med smokk, soving og bleier ;)

Har ikke begynt å begrense smokken noe særlig enda. Om han er i godt humør og leker, pleier jeg å lure den fra ham, men ellers styrer han det litt selv. I barnehagen får han den bare når han skal sove, og det fungerer stort sett bra. Men her hjemme får han den når han er sur og grinete, like mye for å spare min fornuft ;) Storebror var nettopp fylt 3 år da vi avvente han, syns det var litt for sent, men ville ikke ta den i det vaset tvillingene var nyfødt og med alt som skjedde rundt ham da. Tror kanskje M må ofte sin litt før fylt 3 år, men vi får se.

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

I barnehagen til Wilma er de t kun lov med smokk når di sover :) så der er det ikke noen som har den vid lek :D

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Her brukes ikke smokk :-) ville aldri ha.

Sent from my ME302C using BV Forum mobile app

Ja er helt ening i det.med tott. Men samtidig er det ingen automatikk i at de.begynner med tott hvis de slutter.med smokk heller ;-)
De.som sliter med å slutte med totten er jo stort sett.de.som har totta hele veien.

Jeg har ikke vært borti noen som har slutta med.smokk som har begynt å totte i stedet, men jeg har.vært borti de.som har slitt med å slutte.med.tott.

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Back
Topp