"Fjernet to av tre forstre"

Jeg skjønner det ikke. Når man har prøvd så lenge, kjenner man også risikoen, og kan forhindre den ved å sette inn færre egg, istedenfor å stanse hjerter som slår. Jeg hadde ikke tenkt å sette inn mer enn ett egg de første gangene nettopp pga riskoen. Synes dette blir å bruke det som kan være et fantastisk medisinsk hjelpemiddel som eksperiement.

Grunnen til at jeg skjønner litt av det er risikoen for prematur fødsel. Det er tross alt ikke bare bare, og for dem som ikke har erfaring med det så er det vanskelig å vite nøyaktig hvor hardt det kan være. Regner med at risikoen var svært tidlig fødsel, ikke bare noen få uker. Men hva jeg selv ville ha valgt aner jeg ikke. Jeg synes jo og at det blir veldig rart når man har prøvd så lenge.

Jeg tror en del av dere ville forandret mening om dere visste HELE historien.....

Man kan jo bare diskutere på bakgrunn av det lille man vet. Hadde vært fint å få høre hele historien, men det vil vi nok ikke få. Noe som er helt greit. Vet foreldrene med seg selv at de ikke hadde store valge så har de jo sitt "på det rene".

Grunnen til at jeg skjønner litt av det er risikoen for prematur fødsel. Det er tross alt ikke bare bare, og for dem som ikke har erfaring med det så er det vanskelig å vite nøyaktig hvor hardt det kan være. Regner med at risikoen var svært tidlig fødsel, ikke bare noen få uker. Men hva jeg selv ville ha valgt aner jeg ikke. Jeg synes jo og at det blir veldig rart når man har prøvd så lenge.

Men pr idag så er overlevelsesratioen med preterm fødsel HØY.

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app

Ja, men skadene kan likevel være harde. Det er hardt å leve med barn med atferdsvansker eller utviklingsvansker, eller CP og andre mer alvorlige tilstander. For ikke snakke om hvor hardt det er den første tiden. Jeg har ikke selv vært igjennom det, men ei i nær familie har det. Det gikk kjempefint der, men jeg har stor medfølelse for de som får mange problemer som følger av prematur fødsel.

Men som sagt, jeg aner ikke hva jeg ville ha gjort selv. Per i dag, uten å ha opplevd det selv, hadde jeg beholdt.

Ja, det er spesielt risikoen for prematur fødsel, og alt det fører med seg, som gjør at jeg forstår det også.

Jeg har ett barn som ble født for tidlig, og vet hva det fører med seg. Jeg tør ikke tenke på hvordan det hadde vært og hatt tre barn som hadde hatt de samme utfordringene som jentungen har hatt opp igjenom! (Selvfølgelig er det ikke sikkert alle hadde fått det, men sansynligheten er relativt stor for mange av de!)

Det er ikke bare risiko for at barnet kan dø, men mange senskader som kan oppstå. Desto mer fortidlig barnet er født, jo større er risikoene. Og jo flere barn det er i magen, jo større er risikoen for alt for tidlig fødsel!

Jeg har som sagt ett barn som er født for tidlig, og det har ikke vært bare bare! Med store søvnproblemer, engstelse og adferdsvansker, dårlig oppfølging og lite hjelp, så har det til tider vært en utfordring! Vi takler det, men her er det snakk om ett barn. Jeg klarer ikke en gang og forestille meg tre barn, like gamle, med de samme utfordringene! Jeg tror ikke jeg hadde klart det, rett og slett!

Ja, men det visste de da de satte inn flere egg. Det var vel ikke slik at de plutselig oppdaga muligheten fornflerlinger og prematur-fødsel da de så tre foster på ul???

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Ja, men det visste de da de satte inn flere egg. Det var vel ikke slik at de plutselig oppdaga muligheten fornflerlinger og prematur-fødsel da de så tre foster på ul???

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Høres ut som dette var deres siste forsøk. Hvor mange de har hatt er jo ikke godt å si, men kanskje har de hatt så mange at håpet om at det skulle gå veien denne gangen var forsvinnende liten.
Men jeg kjenner ikke disse menneskene, og jeg kan ikke svare på hvorfor de gjorde som de gjorde.

JEG SPYR.

Orker ikke kommentere engang.
Hva er flott med å sprøyte saltvann i hjertet til babyen du bærer på så det slutter å slå?
Ja, bare du får beholde jobben, huset , bilen!

BLÆÆÆÆÆÆ
Hva er et menneske verdt?????

Hva er verst å leve med, premature trillinger eller det faktum at du har tatt livet av to av barna dine?
Hva skal du fortelle den ene overlevende når han vokser til? "Eh nei du skulle egentlig hatt to tvillingsøsken, men vi valgte å drepe dem for vi orket ikke mer enn et barn.."

Jeg ble fysisk dårlig da jeg leste at legen sprøytet saltvann i hjertet på de små slik at det sluttet å slå... Forstår virkelig ikke at noen kan gjøre sånn..
Ja, for tenk på huset, bilen og jobben?? TRAGISK...
Kjente klump i halsen...

Nå er det vel engang sånn at vi trenger ikke forstå.. Og det er ikke skrevet noen plass at hun som gjorde dette skal måtte forklare sllmennheten hvorfor hun gjorde det! Det er et personlig valg og vi utenfor har INGENTING med det!
Jeg syns folk skal slutte å stikke nesa si i andres saker, og konsentrere seg og sine egne.. Du ville aldri gjort det? Neivel.. det er DIN sak..!

Ja, det er spesielt risikoen for prematur fødsel, og alt det fører med seg, som gjør at jeg forstår det også.

Jeg har ett barn som ble født for tidlig, og vet hva det fører med seg. Jeg tør ikke tenke på hvordan det hadde vært og hatt tre barn som hadde hatt de samme utfordringene som jentungen har hatt opp igjenom! (Selvfølgelig er det ikke sikkert alle hadde fått det, men sansynligheten er relativt stor for mange av de!)

Det har jeg også. Har dog ikke alvorlige senskader her. Jeg kjenner derimot to stykker som fikk barn under 1 kg med store senskader. Hun hadde ikke vært foruten de barna forde.

Er cp en grunn til abort da synes du? Er ikke det et verdig liv?

Hva er det som gjør denne saken så debattverdig? Jo, det er nettopp dette med selektiv abort. Spørsmålet er ikke hvorvidt en skal ha lov til å fjerne et foster før det er levedyktig eller ikke, men om en skal ha mulighet til å fjerne ett av fler. På et sykehus er alle instanser enige om at de som trenger organtransplantasjon skal få det, men når det er snakk om å velge hvem som skal få det - da blir saken snart vanskeligere å ta stilling til. Skulle man dog latt være å gi en av pasientene et nytt hjerte?

Nei?

Og selv om det skjærer meg i hjertet å lese om slike inngrep og selv om jeg tror jeg ville hatt store problemer med å gjennomføre det samme, kan jeg ikke si at dette er feil. Hverken etisk eller moralsk. Fordi; hun hadde tenkt å ta abort i utgangspunktet. Nå lever en istedenfor tre. En fikk hjertetransplantasjonen.

Dessuten er jeg enig i det som er blitt sagt tidligere. Vi vet ikke hva som ligger til grunne for avgjørelsen annet enn det vi har lest. Og det var svært lite. Alle som har opplevd å bli sitert vet hvordan det er. De får det ALDRI helt riktig, og en avisartikkel kan ikke, PÅ NOEN MÅTE, få med alt dette paret har tenkt, deres grunner og deres forutsetninger.
Dere som kommenterer som om dere vet det; tenk dere litt om! Hvordan kan dere vite at dette bare "ikke passet med bil, hus og jobb"?

Jeg kunne aldri tatt abort uansett. Men jeg lurer litt på det å gå med døde foster i magen... Hadde de fjernet dem? Jeg hørte nemlig om ei som er gravid med tvillinger og den ene døde i magen.. Men det gikk visst ikke an å fjerne det døde fosteret. Så de håpet det ble kapslet inn så det ikke skulle være fare for det friske fosteret. Kan noen forklare meg dette??

Jeg så en dokumentar en gang hvor de måtte gå inn å ''skille'' embryoene fordi begge antakeligvis hadde dødd om de ikke gjorde noe. Det resulterte i at den ene desverre døde, men den andre overlevde.
Da husker jeg de sa at når embryoet dør i magen er det sterilt slik at det bare vil bli til en del av morkaken.
Hvor tidlig dette var i svangerskapet er jeg veldig usikker på vel og merke.

Det har jeg også. Har dog ikke alvorlige senskader her. Jeg kjenner derimot to stykker som fikk barn under 1 kg med store senskader. Hun hadde ikke vært foruten de barna forde.

Er cp en grunn til abort da synes du? Er ikke det et verdig liv?

CP-rammede kan selvfølgelig leve verdige liv, men etter å ha jobbet på institusjon i en del år har jeg gjort meg opp min mening om hva jeg ville gjort dersom jeg fikk vite at jeg kom til å få et alvorlig psykisk eller fysisk funksjonshemmet barn. :(

CP-rammede kan selvfølgelig leve verdige liv, men etter å ha jobbet på institusjon i en del år har jeg gjort meg opp min mening om hva jeg ville gjort dersom jeg fikk vite at jeg kom til å få et alvorlig psykisk eller fysisk funksjonshemmet barn. :(

Ja, da får vi isåfall være enig om å være uenige. Har jobbet på rehabiliteringsintitusjon selv i ett par år å sett selv hvor tungt det kan være, men hadde ikke valgt å fjerne deres mulihet til å selv velge livet fordi.

Dette blir jeg virkelig kvalm av... :(

Helt sykt at man kan sitte med en pekefinger på et av flere liv!
Hvordan kan man leve med selv selv hvis man har valgt bort ett eller to søsken og sitter igjen med en av dem?
JEG hadde aldri klart det! Det river inni meg av å lese dette...

Back
Topp