Allergi hos små barn

Pin-up

Forumet er livet
Gutten min er nettopp blitt to år og legen vil ta en blodprøve for å teste ham for allergi mot husdyr og husstøv, men jeg trodde ikke de fikk påvist den type allergi så tidlig? Legen sa til og med at det ikke var sikkert det slo ut, men at "vi alltids kunne prøve". Jeg har ikke lyst til å utsette ham for en blodprøve dersom det strengt tatt ikke er noe poeng i det. I og med at han blir hysterisk av å ta en crp-prøve i fingeren kan jeg bare forestille meg hvor traumatisk det blir å skulle tappe blod fra armen, men jeg vil jo så klart vite det dersom han faktisk er allergisk.

Dere med barn som har fått påvist allergier: Hvor gamle var barna da allergien ble bekreftet og hvilken allergi er det eventuelt snakk om?

Edit: Det kan jo være en fordel å nevne at jeg selv ikke mistenker disse allergiene, men legen ville ta prøven nest for å utelukke. Jeg lurer heller ikke på hvorvidt jeg bør ta prøven, men ville lodde terrenget for hvorvidt den type allergi slår ut så tidlig. Hadde prøven vært en nødvendighet hadde vi selvfølgelig tatt den, kjære vene :-) Ser jeg kunne ordlagt meg litt annerledes.

Last edited:
Tenker å gjøre det samme med mi på 2 år, da hun har fått utslett og tørre flekker det siste halvåret. Men er bekymret over den blodprøva altså. Iik

Min fikk påvist eggallergi når han var litt over to år.
Min synes faktisk stikk i fingeren er værre enn i armen. I armen et det i grunn over når stikket er tatt, men i fingeren må de jo klemme en del for å få ut blod, det kan være ubehagelig.

Min fikk først påvist allergi i fjor, da var han 4. Han har blitt testet flere ganger tidligere.
Han er allergisk mot støvmidd. Mulig også noe pollen, det får vi svar på om to uker.

Sent from my HTC Desire S using BV Forum mobile app

Jenta mi fikk påvist melkeallergi og eggallergi da hun var 8 mnd. Vi tar jevnlig blodprøver på sykehuset (hver 6.uke) og hun er nettopp blitt to år. Blodprøvene kommer også av at hun naturlig har lavt opptak av en del vitaminer. Vi skal faktisk til spesialist i morgen for bredere utredning. Det er kjipt at små skal ta blodprøver, men vet du hva, det er snakk om helsen deres og de glemmer stikket veldig fort. Datteren min har tatt blodprøver hver 6. uke fra hun var 8 mnd. Like tungt hver gang, men sånn er det bare.

Eldste her var rundt 4 da han ble sjekket og den slo ut på pollen og på hund..

Hvis du ender opp med blodprøve ville jeg kjøpt emla-plaster på apoteket. Da skal det i alle fall ikke gjøre vondt :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

5år, fikk påvist pollenallergi. Hadde ingen symptomer før det.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Min fikk påvist eggallergi når han var litt over to år.
Min synes faktisk stikk i fingeren er værre enn i armen. I armen et det i grunn over når stikket er tatt, men i fingeren må de jo klemme en del for å få ut blod, det kan være ubehagelig.

Det er sant, men jeg tenkte mer på at han blir så redd og får panikk. At det gjør litt vondt går nok helt fint :-)

Jenta mi fikk påvist melkeallergi og eggallergi da hun var 8 mnd. Vi tar jevnlig blodprøver på sykehuset (hver 6.uke) og hun er nettopp blitt to år. Blodprøvene kommer også av at hun naturlig har lavt opptak av en del vitaminer. Vi skal faktisk til spesialist i morgen for bredere utredning. Det er kjipt at små skal ta blodprøver, men vet du hva, det er snakk om helsen deres og de glemmer stikket veldig fort. Datteren min har tatt blodprøver hver 6. uke fra hun var 8 mnd. Like tungt hver gang, men sånn er det bare.[/quote

Så klart helsen kommer først! Jeg bekymrer meg ikke så veldig over at det skal gjøre vondt, jeg tenkte mer på å utsette ham for opplevelsen på dette tidspunktet, i.o.m at han blir så redd, dersom sjansen var minimal for at de skulle finne noe så tidlig. Det var derfor jeg lurte på hvilke allergier småbarn fikk påvist, ikke hvorvidt vi skal gjennomføre :)

Min fikk først påvist allergi i fjor, da var han 4. Han har blitt testet flere ganger tidligere.
Han er allergisk mot støvmidd. Mulig også noe pollen, det får vi svar på om to uker.

Sent from my HTC Desire S using BV Forum mobile app

De fant ikke noe før nå, altså? Hvor gammel var han da han først ble testet?

Gutten min fikk påvist melkeallergi (både melkeprotein og laktose) da han var 13 mnd gammel. Blodprøver og prikktester tatt da han var 7-8 mnd slo ikke ut, men fem mnd senere gjorde de det.

Det er mange ganger man kan ha allergi uten at det slår ut på prøver - uansett alder. Jeg ville heller eksponert han for det jeg mistenker allergi mot og funnet ut av det slik. Ang dyr så kan man være allergisk mot en rase men ikke mot en annen.

Jeg tenker som så at noen ganger så må barna gjøre ting selv om de ikke vil. Enne barne her har tatt mange alergitester opp mellom årene, noen ganger har det slått ut, mens andre ganger ikke. Og jeg hadde nok tatt en blodprøve for mye en for litte i forhold til alergi.Si hvis barne er alergisk mot nøtter eller egg så kan det bli dødelig utfall hvis en får det i seg og har sterk reaksjon, og da er det bedre at en har tatt den blodprøva

Det er mange ganger man kan ha allergi uten at det slår ut på prøver - uansett alder. Jeg ville heller eksponert han for det jeg mistenker allergi mot og funnet ut av det slik. Ang dyr så kan man være allergisk mot en rase men ikke mot en annen.

Takk for tips. Glemte jo å skrive det i HI, men jeg mistenker egentlig ikke at han har allergi mot hverken katt eller støv. Han blir tett/asmatisk i forbindelse med forkjølelse og kaldt vær, så personlig tror jeg ikke det er noe annet. Det var legen som ville teste, til tross for bemerkningen om at han tvilte på resultat.

Jeg tenker som så at noen ganger så må barna gjøre ting selv om de ikke vil. Enne barne her har tatt mange alergitester opp mellom årene, noen ganger har det slått ut, mens andre ganger ikke. Og jeg hadde nok tatt en blodprøve for mye en for litte i forhold til alergi.Si hvis barne er alergisk mot nøtter eller egg så kan det bli dødelig utfall hvis en får det i seg og har sterk reaksjon, og da er det bedre at en har tatt den blodprøva

Det er helt sant, men der er snakk om en eventuell allergi mot husdyr eller støv, der han blir tett. Heldigvis ingen alvorlige symptomer eller mistanke om noe sånt. Jeg syter så klart ikke med at det skal bli tatt en blodprøve, det var bare et aber at han er så redd. Poenget med tråden var om allergiprøver slår ut så tidlig.

Hvis du ender opp med blodprøve ville jeg kjøpt emla-plaster på apoteket. Da skal det i alle fall ikke gjøre vondt :)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er ikkje nødvendigvis bedre med emlakrem. Jenta mi fekk det då ho var innlagt på sjukehuset, men då dei skulle ta blodprøvene var det veldig vanskeleg å finne blodårene. Labteknikeren sa at emlakremen kunne få blodårene til å trekke seg saman så det blei vanskelegare å få tatt prøvane. Den gongen var vi to voksne som holdt og ein som stakk, igjen og igjen til ho klarte det i andre arm på sjette eller sjuande forsøk.

Alle gongar vi har tatt blodprøvar seinare har vi glatt droppa emlakremen. Det har gått greitt nok, det er klart ungen skriker litt i det den blir stukke, men det går veldig fort over, og gleden over premie etterpå er som regel større enn ubehaget med sjølve prøven.

Her har vi tatt blodprøvar i armen mange gongar, frå 18 mnd og utover. Har aldri fått påvist allergi ved blodprøve, men fekk diagnosen melkeproteinallergi pga. sjukehistorie og bedring av diett (ved 21 mnd), sjølv om blodprøven var negativ. Ho vokste etter kvart av seg allergien (ca. 3 år), men er no igjen på melkefri diett i ein periode for å sjå om det hjelper på magesmerter (6 år).

Eg meiner det ikkje er traumatisk for ein unge å ta ein blodprøve innimellom, med mindre ungen har traumer frå før (f.eks. lange sjukehusopphold med masse stikking), spesielt når ungen er såpass liten som under skulealder.

Lykke til med blodprøven.

Det er ikkje nødvendigvis bedre med emlakrem. Jenta mi fekk det då ho var innlagt på sjukehuset, men då dei skulle ta blodprøvene var det veldig vanskeleg å finne blodårene. Labteknikeren sa at emlakremen kunne få blodårene til å trekke seg saman så det blei vanskelegare å få tatt prøvane. Den gongen var vi to voksne som holdt og ein som stakk, igjen og igjen til ho klarte det i andre arm på sjette eller sjuande forsøk.

Alle gongar vi har tatt blodprøvar seinare har vi glatt droppa emlakremen. Det har gått greitt nok, det er klart ungen skriker litt i det den blir stukke, men det går veldig fort over, og gleden over premie etterpå er som regel større enn ubehaget med sjølve prøven.

Her har vi tatt blodprøvar i armen mange gongar, frå 18 mnd og utover. Har aldri fått påvist allergi ved blodprøve, men fekk diagnosen melkeproteinallergi pga. sjukehistorie og bedring av diett (ved 21 mnd), sjølv om blodprøven var negativ. Ho vokste etter kvart av seg allergien (ca. 3 år), men er no igjen på melkefri diett i ein periode for å sjå om det hjelper på magesmerter (6 år).

Eg meiner det ikkje er traumatisk for ein unge å ta ein blodprøve innimellom, med mindre ungen har traumer frå før (f.eks. lange sjukehusopphold med masse stikking), spesielt når ungen er såpass liten som under skulealder.

Lykke til med blodprøven.

Takk for det og takk for svar. Som nevnt over var det strengt tatt ikke poenget at han blir redd, jeg ser at jeg ordla meg i
en retning som tilsier at det var noe som holder meg fra å ta prøven. Det er ikke det, men jeg tenkte bare at det var liten vits dersom det kom frem i tråden at det sjelden eller aldri ble påvist den type allergi så tidlig. Jeg har hatt inntrykk av at man heller blir rådet til eksponering eller å unngå for å finne ut av en eventuell allergi. Det var derfor jeg lurte.

Hadde det vært snakk om en nødvendig prøve der jeg selv mistenkte noe hadde jeg så klart ikke nølt, det er jo guttens helse det er snakk om.

Takk for det og takk for svar. Som nevnt over var det strengt tatt ikke poenget at han blir redd, jeg ser at jeg ordla meg i
en retning som tilsier at det var noe som holder meg fra å ta prøven. Det er ikke det, men jeg tenkte bare at det var liten vits dersom det kom frem i tråden at det sjelden eller aldri ble påvist den type allergi så tidlig. Jeg har hatt inntrykk av at man heller blir rådet til eksponering eller å unngå for å finne ut av en eventuell allergi. Det var derfor jeg lurte.

Hadde det vært snakk om en nødvendig prøve der jeg selv mistenkte noe hadde jeg så klart ikke nølt, det er jo guttens helse det er snakk om.
Eg tenker at dersom ungen har astma eller astmatendenser kan det vere lurt å sjekke for allergiar og. Dersom ein har astma er det større sannsynlighet for både allergi og eksem enn andre har (her blei det påvist først eksem (10 mnd), så astma (11 mnd) og til slutt melkeallergi (21 mnd), før ho etter kvart vokste av seg alt unntatt eksem). Jo yngre ungen er jo mindre sannsynleg at det slår ut på blodprøve, men det skadar ikkje å prøve. Nokon får jo påvist allergi etter blodprøve heilt frå dei er under året gamle.

Det er uansett vanskeleg å prøve eksponeringstaktikken med støvallergi, det er jo umulig å få det støvfritt, og ein kan jo heller ikkje la vere å vaske på eit år for å samle mest mulig støv, for å sette det litt på spissen.

Back
Topp