Ferie og permisjon?

Jeg har vært sykemeldt en stund, og så startet jeg for meg selv.
Og har ikke jobbet meg opp, ikke tatt ut lønn.
Så ikke helt ideelt å bli gravid. Men tar det på strak arm!
Bare lurer om noen har vært i samme situasjon? Må vel dra til Nav å spørre:)

Sniker fra juli;)

Da jeg fikk første var jeg student og hadde verken opparbeidet meg fødselspenger eller krav på noe fra lånekassen da studie mitt var avsluttende. Skikkelig kjip situasjon, fikk bare engangsstønad også måtte mannen betale alt i ett år :/ men det gikk veldig bra for oss, bare surt og ikke bidra med noe. Mulig det er anderledes for deg, men jeg fikk altså beskjed om at jeg ikke hadde krav på annet enn engangsstønad. Og med engang man takker ja til denne må man ut i jobb når far skal ha perm.... Dra til Nah! Da får du best svar:) Håper det ordner seg:)
 
Når må man egentlig søke permisjon? Vet jeg kan lese på Nav, men orker ikke nå, og tenker noen her vet?
 
Jeg var på kurs i vår i foehold til turnusarbeid. Der ble det sagt at når man har igjen ferie når man går ut i svangerskapspermisjon, har man rett på å få med seg all ferfien over til neste år. Altså kan man ta med seg alle 5 ukene til neste år..
 
Sniker fra juli;)

Da jeg fikk første var jeg student og hadde verken opparbeidet meg fødselspenger eller krav på noe fra lånekassen da studie mitt var avsluttende. Skikkelig kjip situasjon, fikk bare engangsstønad også måtte mannen betale alt i ett år :/ men det gikk veldig bra for oss, bare surt og ikke bidra med noe. Mulig det er anderledes for deg, men jeg fikk altså beskjed om at jeg ikke hadde krav på annet enn engangsstønad. Og med engang man takker ja til denne må man ut i jobb når far skal ha perm.... Dra til Nah! Da får du best svar:) Håper det ordner seg:)
Venninnen min fortalte om ei som var i samme situasjon. Søkte seg inn på nytt studie, og kom inn. Leverte så søknad om sv.perm et år. Like før hun skulle starte der etter det året, takket hun likevel nei. Kravet til å få penger fra Lånekassen i sv.perm er at du har innvilget permisjon fra studier. Kan jo kalle det et smutthull.

Jeg var selv i studier- i mitt andre år, av tre. Fikk da heldigvis både stipend fra Lånekassen (rundt 7000 i mnd, eller det du vanligvis ville fått i lån) og engangsstønaden.
 
Jeg var på kurs i vår i foehold til turnusarbeid. Der ble det sagt at når man har igjen ferie når man går ut i svangerskapspermisjon, har man rett på å få med seg all ferfien over til neste år. Altså kan man ta med seg alle 5 ukene til neste år..
Gjelder det et spesielt yrke, eller er det fra arbeidsmiljøloven?
 
Når vi først snakker om ferie.. Er det noen som vet om hvor mye ferie man kan overføre til neste år? Hvis det går? Ser ikke for meg at jeg klarer å ta ut alle 5 ukene..

Du kan uansett få overført 2 uker, men om det er pga sykemelding/permisjon, så kan du ha krav på å overføre mer. Du kan også ta opphold i permisjonen for å ta ut ferie, så det burde løse seg greit. Om ikke arbeidsgiver går med på å overføre mere, så får du feriepengene utbetalt, så da kan du jo sikkert få fri senere og har da feriepengene. Så enten får du ferie eller så får du penger (og kan ta deg fri) :)
 
Har et lite spm som jeg håper noen kan hjelpe meg med:) jeg har termin den 7. August, dvs at jeg senest må gå ut i permisjon 3 uker før. Ferien på jobb starter felles 1.juli. Er nok ikke mulig å starte ferien før. Går det da an å bruke opp ferieukene mine før jeg tar permisjon. Altså utsette permisjonen til jeg har brukt opp mine fem ferieukene for så å gå direkte i permisjon etter dette?

Håper ikke dette var veldig kronglete skrevet, - litt vanskelig å forklare.

Noen son har peiling her?:)


Dersom du ikke tar de 3 ukene før termin, så mister du de - de kan ikke utsettes. Om du ikke tar ut ferie, så får du utbetalt feriepenger - så det er bedre å utsette den!! Eller du kan skyve deler av ferien over til neste år, evnt ta opphold i permisjonen for å ta ut ferie.
 
Husk at overføring av to uker til neste år IKKE gjelder alle. Har du en arbeidsgiver som ikke må følge tariff som sier noe annet, har de full rett til å nekte deg å overføre noe som helst. I ferieloven står det at man KAN inngå avtale om å overføre, ikke at man har rett på. Vi har det sånn nemlig.. Dette forutsetter så klart, som sagt tidligere, at arbeidsgiver aktivt passer på at arbeidstakerne tar ferie.
 
Altså, ved vanlig arbeid. Jeg kjenner ikke til de særskilte reglene ved permisjon. Men det er altså ikke slik at "man uansett har krav på" to uker :)
 
Venninnen min fortalte om ei som var i samme situasjon. Søkte seg inn på nytt studie, og kom inn. Leverte så søknad om sv.perm et år. Like før hun skulle starte der etter det året, takket hun likevel nei. Kravet til å få penger fra Lånekassen i sv.perm er at du har innvilget permisjon fra studier. Kan jo kalle det et smutthull.

Jeg var selv i studier- i mitt andre år, av tre. Fikk da heldigvis både stipend fra Lånekassen (rundt 7000 i mnd, eller det du vanligvis ville fått i lån) og engangsstønaden.

Ja, det er jo et ganske genialt smutthull. Fant ut av det jeg og, men da var det for sent å søke opptak for min del dessverre:) men et supert tips til andre i samme situasjon.
 
Har et lite spm som jeg håper noen kan hjelpe meg med:) jeg har termin den 7. August, dvs at jeg senest må gå ut i permisjon 3 uker før. Ferien på jobb starter felles 1.juli. Er nok ikke mulig å starte ferien før. Går det da an å bruke opp ferieukene mine før jeg tar permisjon. Altså utsette permisjonen til jeg har brukt opp mine fem ferieukene for så å gå direkte i permisjon etter dette?

Håper ikke dette var veldig kronglete skrevet, litt vanskelig å forklare.

Noen son har peiling her?:)

Oppstart : 17 juli
Termin : 7 august (la oss si du føder denne datoen)
7 aug-18 sept: 6 uker etter fødsel kan ikke berøres av noe annet enn hvis du er for syk til å ha ansvaret for barnet ditt/barnet er innlagt. Du kan altså ikke søke om utsettelse i denne perioden grunnet ferie.
Fra og med 19 september- 31 desember 2014: i denne perioden kan du søke om å utsette foreldrepengepermisjonen med uttak av lovbestemt ferie (inntil 4 uker+ 1 dag). Du kan i tillegg søke om utsettelse med inntil 2 uker overført/forskuddsferie. Det vil si at du kan søke om utsettelse av foreldrepengepermisjonen med inntil 6 uker + 1 dag per kalenderår. Både lovbestemt og overført/forskuddsferie må bekreftes av arbeidsgiver i søknadskjemaet du sender inn. For at de skal rekke å stoppe utbetalingen i tide bør du søke senest 1 måned før utsettelse ønskes.

Foreldrepengepermisjonen kan ikke utsettes før den har startet, med mindre fødsel har funnet sted før permisjonen har startet og barnet er innlagt på institusjon (og det søkes pleiepenger for barnets opphold).

De aller fleste av oss har 5 uker ferie. Dette er avtalefestet ferie. Derfor er det 4 dager av ferien man ikke kan utsette permisjonen med.
 
Last edited:
Når må man egentlig søke permisjon? Vet jeg kan lese på Nav, men orker ikke nå, og tenker noen her vet?

Når du har fullgått 26 uker ber du om å få en bekreftelse av lege/jordmor på eget ark der det står skrevet terminen din, hvor mange uker du har passert og hvilken dato bekreftelsen er skrevet. Noen sender inn kopi av helsekortet sitt, men der står så mange andre sensitive opplysninger som ikke er noe vits i å sende fra seg.

Det vil si at du kan sende inn søknad med bekreftelse etter din 26 svangerskapsuke. :)
 
Oppstart : 17 juli
Termin : 7 august (la oss si du føder denne datoen)
7 aug-18 sept: 6 uker etter fødsel kan ikke berøres av noe annet enn hvis du er for syk til å ha ansvaret for barnet ditt. Du kan altså ikke søke om utsettelse i denne perioden.
Fra og med 19 september- 31 desember 2014: i denne perioden kan du søke om å utsette foreldrepengepermisjonen med uttak av lovbestemt ferie (inntil 4 uker+ 1 dag). Du kan i tillegg søke om utsettelse med inntil 2 uker overført/forskuddsferie. Det vil si at du kan søke om utsettelse av foreldrepengepermisjonen med inntil 6 uker + 1 dag per kalenderår. Både lovbestemt og overført/forskuddsferie må bekreftes av arbeidsgiver i søknadskjemaet du sender inn. For at de skal rekke å stoppe utbetalingen i tide bør du søke senest 1 måned før utsettelse ønskes.

Foreldrepengepermisjonen kan ikke utsettes før den har startet, med mindre fødsel har funnet sted før permisjonen har startet og barnet er innlagt på institusjon (og det søkes pleiepenger for barnets opphold).

De aller fleste av oss har 5 uker ferie. Dette er avtalefestet ferie. Derfor er det 4 dager av ferien man ikke kan utsette permisjonen med.


Tusen takk for svar!:)
 
Tusen takk for svar!:)

Glemte å ta med at de 6 ukene etter fødsel også kan utsettes hvis barnet er innlagt selvsagt, ikke bare mors sykdom/innleggelse.

Gikk litt fort i svingene der..
 
Når du har fullgått 26 uker ber du om å få en bekreftelse av lege/jordmor på eget ark der det står skrevet terminen din, hvor mange uker du har passert og hvilken dato bekreftelsen er skrevet. Noen sender inn kopi av helsekortet sitt, men der står så mange andre sensitive opplysninger som ikke er noe vits i å sende fra seg.

Det vil si at du kan sende inn søknad med bekreftelse etter din 26 svangerskapsuke. :)
Supert, takk :)
 
Sniker fra juli;)

Da jeg fikk første var jeg student og hadde verken opparbeidet meg fødselspenger eller krav på noe fra lånekassen da studie mitt var avsluttende. Skikkelig kjip situasjon, fikk bare engangsstønad også måtte mannen betale alt i ett år :/ men det gikk veldig bra for oss, bare surt og ikke bidra med noe. Mulig det er anderledes for deg, men jeg fikk altså beskjed om at jeg ikke hadde krav på annet enn engangsstønad. Og med engang man takker ja til denne må man ut i jobb når far skal ha perm.... Dra til Nah! Da får du best svar:) Håper det ordner seg:)
Samme gjaldt meg: avsluttende studie. Jeg søkte meg bare inn på et nytt årsstudium, som jeg fikk permisjon fra, naturligvis, og trengte ikke ta det året etter heller :)
 
eg bfuka ferien min i permiskonen for å forlenge den.. lurte på å bruke ei veke før permisjonsstart, sånn eg "slutter" 4veker før termin..

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Jeg var på kurs i vår i foehold til turnusarbeid. Der ble det sagt at når man har igjen ferie når man går ut i svangerskapspermisjon, har man rett på å få med seg all ferfien over til neste år. Altså kan man ta med seg alle 5 ukene til neste år..
Hvor står dette? Jeg har aller mest lyst å ta ferien senere, slik at jeg kan være lengre hjemme, men må vel planlegge dette litt...
 
Back
Topp