Ferie og permisjon?

Kisskine

Glad i forumet
Augustmødrene 2014
Har et lite spm som jeg håper noen kan hjelpe meg med:) jeg har termin den 7. August, dvs at jeg senest må gå ut i permisjon 3 uker før. Ferien på jobb starter felles 1.juli. Er nok ikke mulig å starte ferien før. Går det da an å bruke opp ferieukene mine før jeg tar permisjon. Altså utsette permisjonen til jeg har brukt opp mine fem ferieukene for så å gå direkte i permisjon etter dette?

Håper ikke dette var veldig kronglete skrevet, litt vanskelig å forklare.

Noen son har peiling her?:)
 
Trodde man måtte gå ut i perm senest 3 uker før termin. Men tenker du for å ikke "miste" ferien? Bør jo da være mulig å søke om å starte før 1.juli? Du har krav på 3 uker sammenhengende ferie fra juni tom august tror jeg, med svar på søk søknaden i april eller noe.
 
Ja mener sånn at jeg ikke mister ferien. Jeg er usikker på om arbeidsplassen min går med på at jeg tar ferie i juni, da vi har som regel ekstremt mye å gjøre i den perioden. Var igrunnen derfor jeg lurte på det går an å "utsette" permisjonen:)
 
Jeg har også lurt på dette... Hva om man utsetter ferien til etter de første obligatoriske ni ukene mamma-perm da? Altså at man etter fødsel tar ut ferieukene. Da kan man jo forskyve permisjonen tilsvarende, slik at man feks får lengre ferie neste år?
 
Ja det er mulig det er en løsning. Tror det går an å avbryte permisjonen for så å ta ferie. Men må innrømme at jeg er ganske grønn på akkurat dette...
 
Tror det går an å forskyve permisjonen og ta ferie inni der, men jeg tør ikke si hvordan. Sikkert noen med erfaring på området her?
 
Må bare hive inn dette spørsmålet...! Jeg har ikke opparbeidet fødselspenger... Selv om det er en stund til vi skal ut i permisjon.
Noen som vet hva engangs summen er man får når man får denne lille krabaten?
Hørte at det var rundt 40 000?
Jeg tror ikke jeg får opparbeidet meg noe :-(
Blir en tøff barsel tid :-/
 
Du må gå ut i permisjon senest 3 uker før termin, men i permisjonssøknaden kan du sette opp når du skal ha ferie og du kan på den måten "ta ut" resten av ferien senere (og forlenge permisjonen tilsvarende)
 
Må bare hive inn dette spørsmålet...! Jeg har ikke opparbeidet fødselspenger... Selv om det er en stund til vi skal ut i permisjon.
Noen som vet hva engangs summen er man får når man får denne lille krabaten?
Hørte at det var rundt 40 000?
Jeg tror ikke jeg får opparbeidet meg noe :-(
Blir en tøff barsel tid :-/

Hvorfor har du ikke opparbeidet deg fødselspenger?
Dersom det er fordi du er student og mottar penger fra lånekassen har du rett til permisjonspenger derfra
 
Må bare hive inn dette spørsmålet...! Jeg har ikke opparbeidet fødselspenger... Selv om det er en stund til vi skal ut i permisjon.
Noen som vet hva engangs summen er man får når man får denne lille krabaten?
Hørte at det var rundt 40 000?
Jeg tror ikke jeg får opparbeidet meg noe :-(
Blir en tøff barsel tid :-/

Engangsstønad
Regjeringen foreslår at nivået på engangsstønaden ved fødsel og adopsjon økes fra 35 263 kroner til 37 750 kroner. Forslaget anslås å innebære merutgifter på 25 millioner kroner i 2014 med iverksetting 1. januar 2014. :)
 
Æ har tenkt å ta ut 4 ferieuker,rett før 3 ukan før permisjoinsstart :) Trur det kainn bli godt med litt fri rett før fødsel,sia d e sommer å sånn :) Å bærre kooooooos mæ masse før lillegull kjæm :)
 
Jeg har vært sykemeldt en stund, og så startet jeg for meg selv.
Og har ikke jobbet meg opp, ikke tatt ut lønn.
Så ikke helt ideelt å bli gravid. Men tar det på strak arm!
Bare lurer om noen har vært i samme situasjon? Må vel dra til Nav å spørre:)
 
Æ har tenkt å ta ut 4 ferieuker,rett før 3 ukan før permisjoinsstart :) Trur det kainn bli godt med litt fri rett før fødsel,sia d e sommer å sånn :) Å bærre kooooooos mæ masse før lillegull kjæm :)

Det hadde jeg også gjort dersom jeg hadde hatt mulighet:)
 
Når vi først snakker om ferie.. Er det noen som vet om hvor mye ferie man kan overføre til neste år? Hvis det går? Ser ikke for meg at jeg klarer å ta ut alle 5 ukene..
 
Æ har tenkt å ta ut 4 ferieuker,rett før 3 ukan før permisjoinsstart :) Trur det kainn bli godt med litt fri rett før fødsel,sia d e sommer å sånn :) Å bærre kooooooos mæ masse før lillegull kjæm :)
Det tenkte jeg også. Og hvis formen blir sånn at jeg blir sykemeldt, overfører jeg bare ferien til neste år :)
 
Jeg har også lurt på dette... Hva om man utsetter ferien til etter de første obligatoriske ni ukene mamma-perm da? Altså at man etter fødsel tar ut ferieukene. Da kan man jo forskyve permisjonen tilsvarende, slik at man feks får lengre ferie neste år?

Slik har venninnen min gjort ihvertfall! Så det går an på et vis!
 
Ja mener sånn at jeg ikke mister ferien. Jeg er usikker på om arbeidsplassen min går med på at jeg tar ferie i juni, da vi har som regel ekstremt mye å gjøre i den perioden. Var igrunnen derfor jeg lurte på det går an å "utsette" permisjonen:)
Du har krav på det, står i arbeidsmiljøloven, som gjelder uansett hvor mye dere har å gjøre!
 
Jeg tror man kan starte permisjonen, og så feks ta ferie fra den i oktober ( feks) og dermed forskyve permisjonen. Dette gjelder meg også, håper det går sånn. Tror kollega gjorde det :) Men, jeg tenker å dobbeltsjekke med Nav om evt konsekvenser. Har erfart at det virkelig er lurt å dobbeltsjekke!! :)
 
Når vi først snakker om ferie.. Er det noen som vet om hvor mye ferie man kan overføre til neste år? Hvis det går? Ser ikke for meg at jeg klarer å ta ut alle 5 ukene..
Du kan ikke etter loven, kreve å få overført ferie, men du kan inngå egen avtale med sjefen om å ta med inntil 2 uker tror jeg. Men det kan godt tenkes at du har krav på det hvis du har det i ditt yrkes tariffavtale. Det er også en regel om at hvis arbeidsgiver ikke passer på at du har fått tatt ut all ferien du har krav på i løpet av året, har du rett på å få overført ferien til neste år. Vet dog ikke om dette er annerledes hvis du er gravid, men det burde vel ikke det.
 
Back
Topp