Svangerskapsforgiftning

Jeg ble lagt inn på sykehuset sist med undertrykk på 95. De kalte det "begynnende" preklampsi. 4 dager senere endte det i eklampsikramper. Med et undertrykk på mellom 65 til vanlig så ble det helt feil. Be de sammenligne med ditt normale blodtrykk!!!

Hadde +2/+3 på proteiner i urin. Blodprøveverdiene var "middels". Masse vann i kroppen, ellers ingen andre symptomer.
Off :/ Men alt gikk bra?

Ja heldigvis. Baby kom seg raskt etter han kom ut og var ferdig og klar for verden. Jeg lå i koma noen timer og på intensiven en uke, men ble helt frisk igjen.
Skummelt, men åhh så bra det gikk fint :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Kontroll idag, etter blodtesten har verdien (var idag 345) stabilisert seg, godt er det. Men jeg må fremdeles ta det helt med ro og kjenne etter signalene i kroppen og om beibisen beveger på seg. Nå må jeg telle opp hver periode han røre på seg. Det blir litt slit, synes det er utrolig vanskelig å kjenne bevegelsene. :eek: men jeg må gjøre ett forsøk. Neste blodtest på lillejulaften.

God nyhet er at han har lagt på seg mer enn 300 gr på en uke, etter stor egeninnsats. Jeg har omtrent spist meg kvalm ved hvert måltid, og det har hjulpet. Legen sa at slik måtte jeg fortsette... Hjelpe meg:cool: ja ja, det hadde no ikke noe med svangerskapsforgiftning, men må ta med alle positive ting videre.

Fra mobil enhet

Last edited:
Fikk behandling bl.a. for preeklampsi hos akupunktøren i går. Hun kunne ikke love at det forsvant, men at det kunne stabilisere seg mere. Jeg håper det.
Føler at formen er litt bedre, har sovet helt ok i natt;)

Fra mobil enhet

Fikk behandling bl.a. for preeklampsi hos akupunktøren i går. Hun kunne ikke love at det forsvant, men at det kunne stabilisere seg mere. Jeg håper det.
Føler at formen er litt bedre, har sovet helt ok i natt;)

Fra mobil enhet
Så bra :) god søvn er alltid bra for kroppen! Får håpe akupunktur hjelper :)

Så bra :) god søvn er alltid bra for kroppen! Får håpe akupunktur hjelper :)

Søvn er virkelig mangelvare, så jubler hver dag når jeg har sovet greit om natta. Og det er som du sier bra for kroppen.

Fra mobil enhet

Jeg fikk svangerskapsforgiftning med jentungen, hun ble født i 32+6. Begynte med 135/90 som steg til /100. Tre uker senere ble det proteiner, men ikke noe vann/hodepine eller smerter. Natta før keisersnittet kom blodtrykket opp i 180/120,da kjente jeg det godt i leveren. Jeg bagateliserte det hele tiden og sa jeg var en stressa person, men de lot meg ikke dra hjem fra sykehuset. Utrolig glad for det i dag! Alt gikk bra med snuppa, men det var tungt å komme seg igjen etter fødsel.
Jeg tror du gjør lurt i å gjøre klart det siste hjemme nå, og forberede deg mentalt på en mulig tidlig fødsel. Du har jo kommet så langt nå at det er jo ingen fare, men det er godt å ha alt på stell hvis du blir lagt inn.
Lykke til!

Ja shen83, jeg fikk beskjed at jeg måtte gjøre alt klart nå. Er i uke 35, så det skal gå bra dersom jeg må føde nå. Problemet er at jeg må slappe av mest mulig, har uansett altfor lite energi til å gjøre noe. Så mannen blir utsendt på innkjøpsrunder og andre gjøremål (he he - han er ikke så veldig fornøyd med det):)

Fra mobil enhet

Hva vil det egentlig si å ha svangerskapsforgiftning? Hva skjer da? Jeg har hatt veldig vondt i hodet en stund nå, men blodtrykk og urin var fint hos jordmor når jeg var der på mandag, og skal tilbake på mandag som kommer nå også. Men hun sa at hvis jeg får synsforstyrrelser i tillegg MÅTTE jeg love å ringe føden! Er ikke no flink til å inrømme at det er noe galt.. men så glemte jeg jo å spørre hva svangerskapsforgiftning var..:p hehe.

Sent from my HTC One SV using BV Forum mobile app

Hva vil det egentlig si å ha svangerskapsforgiftning? Hva skjer da? Jeg har hatt veldig vondt i hodet en stund nå, men blodtrykk og urin var fint hos jordmor når jeg var der på mandag, og skal tilbake på mandag som kommer nå også. Men hun sa at hvis jeg får synsforstyrrelser i tillegg MÅTTE jeg love å ringe føden! Er ikke no flink til å inrømme at det er noe galt.. men så glemte jeg jo å spørre hva svangerskapsforgiftning var..:p hehe.

Svangerskapsforgiftning er en samling symptomer som samlet kan bli farlig, særlig for mor. Kan bli kramper, men det er sjelden. Høyt blodtrykk, med hodepine og/ eller synsforstyrrelser, væskeopphopning i kroppen, og proteiner i urinen er tegn på lidelsen. De er veldig obs på det, så du er nok godt ivaretatt. Hør på jordmor :-)

Svangerskapsforgiftning er en samling symptomer som samlet kan bli farlig, særlig for mor. Kan bli kramper, men det er sjelden. Høyt blodtrykk, med hodepine og/ eller synsforstyrrelser, væskeopphopning i kroppen, og proteiner i urinen er tegn på lidelsen. De er veldig obs på det, så du er nok godt ivaretatt. Hør på jordmor :-)

Men hva kan skje? Hvorfor er det farlig? Jeg kom på i skrivende stund at jeg kan jo også google det:p haha! Hjernen mistet jeg tidlig i svangerskapet! Hehe

Det er ingen som vet hva sf kommer av. Det eneste som hjelper mot det er å avbryte svangerskapet og få ut morkaken - det er der "forgiftningen" sitter. Morkaken kan ofte ikke fungere som den skal og baby ikke får nok næring, men dette skjer ikke alltid.

Noen kan gå med mild sf (preklampsi) i flere uker uten at det blir alvorlig. Hos andre utvikler det seg, noen ganger raskere enn andre. Dersom det ikke gjøres noe så ender det i eklampsi. Da går man i kramper og både mor og barn dør innen få minutter om ikke baby og morkake blir tatt ut og mor trenger noen ganger gjenopplivning. Det er en hyppig dødsårsak hos gravide i utviklingsland.

Man får høyt blodtrykk og dette er det som gir pannehodepine og synsforstyrrelser fordi det blir økt trykk i blodårene i hjernen. Man kan fint ha hodepine uten at det er høyt bt og sf. Ikke alle med sf får hodepine eller synsforstyrrelser, jeg hadde ikke det og jeg endte i kramper (altså alvorlig grad).

Man får vannansamlinger i kroppen. Det er jo vanlig i svangerskap, men det blir veldig mye og gjerne veldig raskt, i tillegg hjelper det ikke om man ligger med bena høyt osv.

Man skiller ut proteiner i urinen. Dette er påvirket av høyt bt og vannansamlinger. Verdier av diverse på blodprøver vil også forhøye seg. Kroppen fungerer ikke som den skal. Noen kan få organsvikt (hellp). Et symtom som noen har er vondt øverst i magen, venstre side. Det er pga forstørret lever.

Det er ikke uvanlig med preklampsi (som enten holder seg mildt og ufarlig til fødsel er over, eller som avsluttes med at svangerskapet avbrytes). Men det er svært sjelden med eklampsi i Norge. Ca 1 prosent.

Det er ingen som vet hva sf kommer av. Det eneste som hjelper mot det er å avbryte svangerskapet og få ut morkaken - det er der "forgiftningen" sitter. Morkaken kan ofte ikke fungere som den skal og baby ikke får nok næring, men dette skjer ikke alltid.

Noen kan gå med mild sf (preklampsi) i flere uker uten at det blir alvorlig. Hos andre utvikler det seg, noen ganger raskere enn andre. Dersom det ikke gjøres noe så ender det i eklampsi. Da går man i kramper og både mor og barn dør innen få minutter om ikke baby og morkake blir tatt ut og mor trenger noen ganger gjenopplivning. Det er en hyppig dødsårsak hos gravide i utviklingsland.

Man får høyt blodtrykk og dette er det som gir pannehodepine og synsforstyrrelser fordi det blir økt trykk i blodårene i hjernen. Man kan fint ha hodepine uten at det er høyt bt og sf. Ikke alle med sf får hodepine eller synsforstyrrelser, jeg hadde ikke det og jeg endte i kramper (altså alvorlig grad).

Man får vannansamlinger i kroppen. Det er jo vanlig i svangerskap, men det blir veldig mye og gjerne veldig raskt, i tillegg hjelper det ikke om man ligger med bena høyt osv.

Man skiller ut proteiner i urinen. Dette er påvirket av høyt bt og vannansamlinger. Verdier av diverse på blodprøver vil også forhøye seg. Kroppen fungerer ikke som den skal. Noen kan få organsvikt (hellp). Et symtom som noen har er vondt øverst i magen, venstre side. Det er pga forstørret lever.

Det er ikke uvanlig med preklampsi (som enten holder seg mildt og ufarlig til fødsel er over, eller som avsluttes med at svangerskapet avbrytes). Men det er svært sjelden med eklampsi i Norge. Ca 1 prosent.

Åja! Jeg slapp heldigvis unna det:) men greit å vite hva det egentlig er.

Veldig godt og enkelt forklart !

Back
Topp