HCG og wondfo billigstrimlene (og CB digital med ukeindikator)

Lykkeliten_86

♥ Håper på en liten en ♥
Tilgangsansvarlig
VIP
Assistert-jentene
Himmelbarn
Maiblomstene 2016
Jeg sniker litt. :)

Jeg har flere runder sett at folk har hatt svake tester i starten og så har det tatt tid å få den sterke positive testen. Mange har også sagt at de "aldri fikk den" (eller eventuelt sluttet å teste lenge før den kunne ha kommet).

Derfor gjorde jeg litt research nå, for jeg har heller ikke fått så sterk strek enda at den er like sterk som kontrollstreken (den er sterkere for hver dag, så jeg er optimistisk, men jeg var allikevel nysgjerrig på om dette er innenfor normalområde.)

Siden jeg har undersøkt det nå, og tenker at dette ville jeg synes var interessant når jeg var prøver og testoman (nå er jeg nygravid og fortsatt testoman) så deler jeg det med dere. :)

Og jeg håper, som sagt tidligere også, at dere snart følger etter alle mann! :)


Så, spørsmålet mitt var: "Hvor mye hcg viser streken når den er av ulik styrke?"

Først er det greit å ha med denne tabellen her, for å sammenlikne hvordan hcg stiger når det er målt i blodprøve hos mange gravide kvinner.
upload_2013-12-15_15-33-39-png.43574

Først og fremst er denne tabellen veldig fin (http://www.betabase.info/showBasicChart.php?type=Single). Den viser hcg nivå hos kvinner med påvist hjertelyd hos ett foster. Altså ikke flerling svangerskap (hvor det gjerne er høyere hcg). Etter påvist hjertelyd er abort-risikoen kun 2-3 %, så derfor er det grunn til å anta at de fleste hcg-målingene her har resultert i en levende baby.

Median-verdien er den midterste verdien. Så det betyr når de f.eks. har tall fra 3883 kvinner 20 dpo så er den midterste hcg-verdien 871, så 1941 kvinner hadde under 871 og 1941 kvinner hadde over 871. De andre tallene i tabellen viser den minste målte verdien hos de gravide kvinnene og den høyeste målte verdien, samt hvor mange kvinner man har tall fra. Alle dataene i tabellen er som sagt fra kvinner hvor man senere har funnet hjertelyd hos ett foster.

Så er det wondfo-testene. Dette er billigtestene man får f.eks. ved å bestille fra www.billig-teste.dk

Disse svake strekene, som dukket opp innen tidsfristen hos meg (og er tydeligere i virkeligheten enn på bilde) var tatt rett før og rett etter blodprøve ved 10 dpo. Så disse strekene er ved hcg på 6,1 (de to testene på morgen er tatt i samme urin, men den øverste testen gikk i stykker så jeg tok en ekstra for sikkerhetsskyld):
upload_2013-12-15_15-39-24-png.43576


11 dpo fikk jeg positiv på CB digital med ukeindikator, "GRAVID 1-2". Jeg regner egentlig med at hcg da hadde passert 25.

Dette er testen tatt på morgen 12 dpo, da hcg var 53:
upload_2013-12-15_15-40-36-png.43577



Så er det andre bilder jeg har funnet på nettet (siden jeg ikke har tatt flere hcg-målinger selv).

Dette er en kvinne som opplevde spontanabort. Hun bestemte seg for å benytte anledningen til å trikse med urinen sin. Jeg ble utrolig fascinert av dette. Hun fikk målt hcg i blod samme dag som denne urinprøven hun har trikset med. Hcg i blod var 117. Deretter har hun fordelt urinprøven i flere glass og vannet det ut til 1/2, 1/3, 1/5 osv. Så ved å da si at man har tynnet ut hcg (halvert mengden, tredjedel av mengden osv) så fikk hun disse strekene på testene sine og har regnet ut hvor mye hcg det da skal være igjen i den utvannede prøven:
3a9f74c1.jpg


Og her har vi jo en gammel gjenganger i min dagbok (også et eksempel jeg har funnet ved å Google):
2043923.JPG

Det jeg legger merke til på dette bildet er at test-streken er like sterk som kontrollstreken omtrent ved 14-15-16 dpo (og jeg hadde sagt først 16 dpo om det var EL-tester dette var). På 14 dpo er hcg-nivået i blodprøven 430. Det betyr altså at teststreken ikke nødvendigvis blir like sterk som kontrollstreken på wondfo-testene før man har passert hcg-nivå på 450 omtrent da.

I median-verdiene fra tabellen over så skjer passering av 450 mellom 18 og 19 dpo. Altså kan man regne med at halvparten av kvinnene i tabellen ikke ville fått to like sterke streker (eller sterkere teststrek enn kontrollstrek) før etter 18 dpo. Det er jo 4-5 dager over IKM i gjennomsnitt.

Dette er enda en som har lagt ut bilder av strimler og hcg. Her er teststreken like sterk ved hcg på 731, 16 dpo, det er ingen tester fra 14 og 15 dpo. Hvis vi sammenlikner med bildet over kan man jo tro at ved 16 dpo så var hcg-nivået over 700 der også. Så dersom man er EL-test-nøyaktig på hva som er "like sterke streker" så kan det hende man må over 700 i hcg. I median-verdiene skjer dette ved 20 dpo.
21n2o95.jpg


Jeg ville bare berolige alle andre som synes det tar tid å få sterkere og sterkere strek, dette beroliget hvert fall meg. :)

Jeg sender masse babystøv og håper jeg ikke kommer ordentlig tilbake (sniker jo litt) før jeg skal prøve på søsken! ♥ (Edit: Jeg kom dessverre tilbake, da jeg hadde en MA som ble oppdaget 12+6 (embryo 8+4), men det hadde nok ikke noe med hcg-nivå å gjøre.)



Dette er en kvinne som testet fra 10 til 18 dpo i sitt svangerskap. Når jeg vurderer strekene hennes i forhold til de andre over så kan det se ut som hun ligger akkurat på median hele veien. :) Derfor er den sterke streken først ved 18 dpo.

1387176200287-jpg.43636


Og halvparten av kvinnene (alle under median) vil ha svakere strek og først komme etter noen dager senere. ;)


Jeg fant på nettet en tabell om at CB digital med ukeindikator slår ut slik (dette kan være feil, det er ikke fra CB jeg har funnet informasjonen). I forhold til tabellen over betyr dette igjen at man kan få helt feil ukenummer i forhold til hvor langt man faktisk er på vei, siden hcg er forskjellig fra kvinne til kvinne. :)

Husk også at hver test har sin egen innebygde strimmel, så det kan være forskjell fra test til test (så noen kan slå ut på lavere hcg enn de lover), men de skal alle sammen hvert fall slå ut over grensene. Det gjelder alle graviditetstester når de har oppgitt en sensitivitet.

Hcg 0 - 25, IKKE GRAVID:
clearblue-digital-graviditetstest-med-ukeindikator-2-1.jpg

Hcg 25 - 200, GRAVID 1-2:
clearblue-digital-graviditetstest-med-ukeindikator-3-1.jpg

Hcg 200 - 2000, GRAVID 2-3:
clearblue-digital-graviditetstest-med-ukeindikator-4-1.jpg

Hcg over 2000, GRAVID 3+:
clearblue-digital-graviditetstest-med-ukeindikator-5-1-1.jpg


I tabellen høyere opp finner man antall dpo, den midterste, laveste og høyeste målte verdien og antall kvinner.

Denne tabellen viser at omtrent halvparten av kvinnene ville fått GRAVID 1-2 fra 11 dpo (3+4). Den viser også at den siste som skulle få GRAVID 1-2 ville få det 22 dpo (5+1). Altså, omtrent halvparten av kvinnene får IKKE GRAVID 11 dpo.

Denne tabellen viser at omtrent halvparten av kvinnene ville fått GRAVID 2-3 fra 16 dpo (4+2). Den viser også at den siste som skulle få GRAVID 2-3 ville få det 27 dpo (5+6). Altså vil omtrent halvparten av kvinnene få IKKE GRAVID eller GRAVID 1-2 når de er 16 dpo.

Denne tabellen viser at omtrent halvparten av kvinnene ville fått GRAVID 3+ fra 23 dpo (5+2). Tabellen viser ikke når den med lavest verdi når 2000, tabellen slutter på 30 dpo (6+2). Altså vil omtrent halvparten av kvinnene få GRAVID 1-2 eller GRAVID 2-3 når de er 23 dpo.

upload_2014-11-8_10-14-41.png


Alle CBD testene har to strimler inni, og har alltid to streker på den ene strimmelen, fordi de måler både LH og hcg. Det er ikke noe poeng i å ta de fra hverandre.


Hcg i svangerskapet
Hcg skal øke frem til ca. uke 8, for så å synke frem til ca. uke 16, og deretter holde seg nokså stabilt frem til fødselen. Dersom man er bekymret for abort de første ukene i svangerskapet kan man måle hcg med 48 timers mellomrom. Senere i svangerskapet burde man heller bruke ultralyd ved mistanke om abort, siden hcg skal synke.

Her er en graf som viser hcg fra uke 0 til uke 40:

03.gif



Hva med svske streker som ikke blir noe mer? Og skyggestreker?

Vel, opp mot 70 % av alle befruktede egg dør før de blir en baby. Les mer om abort her. Dersom det befruktede egget dør før 5+0 kalles det kjemisk graviditet, siden graviditeten kun kan påvises kjemisk (hcg i blod og urin). Hcg stiger så lenge egget lever/så lenge kroppen tror den er gravid.

De fleste graviditetstester er 99 % nøyaktig. Får man strek så er det hcg i urin. Dersom hcg er over 5 så er man gravid. Vi kan ha hcg under 5 i kroppen uten å være gravide, så man kan få grå skyggestreker pga det (til og med menn kan ha bittelitt hcg visstnok). Noen av oss opplever også at kroppen fortsetter å ha lavt nivå av hcg i mange måneder etter abort.

Når testen blir våt hender det at man kan se reagensstreken, altså den som skal få farge om det er hcg i urin. Det er jo en strek bygd inn i alle tester, så av og til er den mer synlig enn på andre tester når den blir våt. Men den er bare grå i så fall. Det går an å sammenligne ved å dyppe en test i vann (da burde det være billige tester. :p)

Dersom man stadig får svake streker med farge så burde man måle hcg hos lege, og gjerne to ganger med 48 timer i mellom. Dersom hcg er på vei ned kan det være for sent å få målt hcg i blod etter å ha fått svak strek, siden hcg i urin er det som var i blodet for flere timer siden.

Positiv, negativ og ugyldig

- Positiv: Riktig farge på streken, riktig tykkelse på streken og resultatet er lest av innen testens tidsfrist.
- Negativ: Ingen strek innen testens tidsfrist.
- Ugyldig resultat: Strek med feil farge, strek med feil tykkelse/lengde/plassering, strek etter testens tidsfrist eller rosa oppheng av fargestoff på strimmelen.

Testetips for å unngå misfarge på strimmelen
Strimlene må dyppes i oppsamlet urin i kopp. De skal etterpå legges flatt på et underlag som ikke absorberer fuktighet, f.eks. kan den legges oppå sin egen innpakning. Det "skyller" rosa gjennom testen, og noen ganger kan dette henge seg opp hvis testen blir for tørr. Dersom det skjer så kan man ta 1 dråpe vann på det området man skal dyppe i urin, da vil overflødig fargestoff skylle videre gjennom testen.
 
Last edited:
Du er imponerende.

Hehe.. Jeg har jo fått en ekstra personlighet, Testetøsa. Da må jeg kartlegge sånne ting som dette her. :) Streken min er fortsatt ikke like sterk som kontrollstreken så jeg må jo ha noe å kontrollsjekke mot. Foreløpig 17 dpo, så det er fortsatt innafor. Blir jo litt nervøs. :oops:

*Taster på app på mobilen*
 
Last edited:
Dette er en kvinne som testet fra 10 til 18 dpo i sitt svangerskap. Når jeg vurderer strekene hennes i forhold til de andre over så kan det se ut som hun ligger akkurat på median hele veien. :) Derfor er den sterke streken først ved 18 dpo.

1387176200287.jpg


Og halvparten av kvinnene (alle under median) vil ha svakere strek og først komme etter noen dager senere. ;)

*Taster på app på mobilen*
 
Min teststrek fra billigetester, ble faktisk aldri like sterk som kontrollstreken. Og jeg testet hver dag. Dette gjorde meg ganske bekymret. I tilegg tok jeg flere tester av samme merke på samme dag og på samme urin. Også her varierte teststreken i styrke - noe som bare viser hvor ulike følsomheten på testene er. Selv om de kom i samme pakke. Men nå sitter jeg altså her og er bare uker unna termindato :)

Sent from my GT-I9105P using BV Forum mobile app
 
Jeg er en av dem som aldri fikk super sterk strek (tvillinger til og med) :) Tror ikke det har så mye å si så lenge hcg i blodet øker som det skal. Er i dag 16+3 og alt er i sin skjønneste orden :)

Min teststrek fra billigetester, ble faktisk aldri like sterk som kontrollstreken. Og jeg testet hver dag. Dette gjorde meg ganske bekymret. I tilegg tok jeg flere tester av samme merke på samme dag og på samme urin. Også her varierte teststreken i styrke - noe som bare viser hvor ulike følsomheten på testene er. Selv om de kom i samme pakke. Men nå sitter jeg altså her og er bare uker unna termindato :)

Sent from my GT-I9105P using BV Forum mobile app

Ja, disse testene krever jo faktisk ganske mye hcg for at man skal ha like sterke streker, og i den tabellen så er det jo veldig mange som ikke får så mye hcg i det hele tatt. :p

Takk for deres eksempler (beroliger meg som er litt nervøs fortsatt)! :) <3
 
Jeg fant på nettet en tabell om at CB digital med ukeindikator slår ut slik (dette kan være feil, det er ikke fra CB jeg har funnet informasjonen). I forhold til tabellen over betyr dette igjen at man kan få helt feil ukenummer i forhold til hvor langt man faktisk er på vei, siden hcg er forskjellig fra kvinne til kvinne. :)

Hcg 0 - 25, IKKE GRAVID:
new_digital_pregnancy_1.jpg


Hcg 25 - 200, GRAVID 1-2:
new_digital_pregnancy_2.jpg


Hcg 200 - 2000, GRAVID 2-3:
new_digital_pregnancy_3.jpg


Hcg over 2000, GRAVID 3+:
new_digital_pregnancy_4.jpg
 
Veldig kjekt med denne tråden her altså :)
 
Hehe.. Jeg har jo fått en ekstra personlighet, Testetøsa. Da må jeg kartlegge sånne ting som dette her. :) Streken min er fortsatt ikke like sterk som kontrollstreken så jeg må jo ha noe å kontrollsjekke mot. Foreløpig 17 dpo, så det er fortsatt innafor. Blir jo litt nervøs. :oops:

*Taster på app på mobilen*

For et utrolig fint og kjekt innlegg Lykkeliten. Du er en fantastisk ressurs for dette forumet ❤ :)

Jeg vet at mange har sagt dette til deg allerede, og at du vet det. Men jeg må også nevne at jeg aldri har fått like sterk strek som konrtollstreken :) Testet i mange uker, men ble til slutt så stresset at jeg bare måtte slutte.. :p Hehe.
 
For et utrolig fint og kjekt innlegg Lykkeliten. Du er en fantastisk ressurs for dette forumet ❤ :)

Jeg vet at mange har sagt dette til deg allerede, og at du vet det. Men jeg må også nevne at jeg aldri har fått like sterk strek som konrtollstreken :) Testet i mange uker, men ble til slutt så stresset at jeg bare måtte slutte.. :p Hehe.

Tusen takk! :) <3 Jeg har litt for mye tid til å fundere bare, og så er jeg litt for rask til å google det jeg lurer på. :p Og så synes jeg det er greit å dele, for jeg tenker at om jeg lurer på det så finnes det sikkert én til som lurer på det samme her inne. :rolleyes:

Ja, jeg kommer til å slutte å teste etter hvert, men må ta noen dager til. Når jeg har kommet til 5+0 (fredag) så tror jeg at jeg slutter hvis jeg ikke har begynt å blø. Så tusen takk for at du også deler din historie, det er veldig godt å få frem at det er vanlig. Det beroliger meg, og så håper jeg det kan hjelpe andre testetøser fremover. :D
 
Jeg hadde på det høyeste hcg på 2702 og var ganske langt ifra å ha sterkere teststrek enn kontrollstrek.
 
Jeg hadde på det høyeste hcg på 2702 og var ganske langt ifra å ha sterkere teststrek enn kontrollstrek.

Oj, såpass høyt. Det var spesielt. Var det disse eller ebay-testene du hadde brukt da? Unnskyld, jeg ble bare nysgjerrig nå *research hode*. :)

Huff, :( håper du beholder neste spiren i 9 måneder!
 
Dette er en kvinne som testet fra 10 til 18 dpo i sitt svangerskap. Når jeg vurderer strekene hennes i forhold til de andre over så kan det se ut som hun ligger akkurat på median hele veien. :) Derfor er den sterke streken først ved 18 dpo.

Vis vedlegget 43636

Og halvparten av kvinnene (alle under median) vil ha svakere strek og først komme etter noen dager senere. ;)

*Taster på app på mobilen*
Tusen takk snille, flinke du :-D


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Back
Topp