Råd og tips til oss uerfarne?

henja

Andre møte med forumet
*MIA*
Jeg vet ikke hvor mange av oss som er gravide for første gang, men det gjelder ihvertfall meg. Jeg ser at det er flere av dere som har både ett og to (og tre?) barn fra før, og da håper jeg jo at vi uerfarne kan dra nytte av deres erfaring og klokskap når det gjelder å være gravid og andre ting som er viktig å tenke på fremover. :)

Hva skulle dere ønske at dere fikk råd om da dere gikk gravide for første gang?
 
Ikke tenke på hva andre mener og tror. Du er den som kjenner kroppen din best :)

Om det er noe konkret du lurer på kan du mer enn gjerne spørre... Kommer liksom ikke helt på noe annet... Men husker at veldig mange hadde veldig mange meninger om ALT! :/
 
Er det noen som har født i badekar? Eller får man bare ligge i badekaret litt og så må man opp i sengen å føde? Kunne tenkt meg å føde i vann! Er jeg kravstor til og være førstegangs? :p
 
Noen steder kan man føde i vann, der jeg var måtte jeg opp av vannet.. :) fikk ikke lov til å gjøre det der.. :/
 
Åååååh! Håper sykehuset her tillater det :D

Harregud... 6+5 å jeg tenker på allerede :p
 
Vet du.. Tror det er bare bra å tenke gjennom hva man ønsker, bare man forstår at en fødsel har ingen fasit, den kan ikke planlegges.. Men man kan legge frem ønsker og en grov plan om f.eks sånne ting :)


Jeg skal si at jeg ønsker at navlestrengen ikke klippes før den har sluttet å pulsere. Jeg vil ha barnet rett opp til meg og ønsker ikke smertestillende så sant det lar seg gjøre. Jeg vil også gjerne stå og gå.. Vil ikke ligge i sengen :)
 
Jeg skal ha epidural (men skulle ønske man fikk det uten nål :p hahaha er livredd!! :p jeg kommer til å advare om min redsel og oppførsel i fødselsbrevet :p jg vil far skal klippe, og at far skal holde seg bak skuldrene mine. Vil IKKE at han skal se nedi der :p å hvor jeg kommer til p styre, bråke og grine. Jg er pregzilla (isteden for bridezilla :p)
 
Det gikk fint med nummer to, men nummer en funka det ikke. (Jeg fikk pressrier ved 6 cm) måtte på epidural :)

Det er ikke et nederlag å bruke smertestillende. :)
 
Tror far får beskjed om å holde seg der oppe av jordmor ;) iallfall gjorde min det :D hahah!
 
Jeg ser på meg selv som en vinner om jeg både føder OG tar den nåla i ryggen!! :p hahaha herregud... Er det lov å angre litt nå? :p det første jg tenkte da jeg var gravid var: å HERREGUD JAAAAAAA ENDELIG!!! Jeg var superglad. Det andre jeg tenkte var: FAEN jeg må føde...
 
Det gikk fint med nummer to, men nummer en funka det ikke. (Jeg fikk pressrier ved 6 cm) måtte på epidural :)

Det er ikke et nederlag å bruke smertestillende. :)
Nei må man så må man, men jeg er bare redd! Hehe! Liker å ha kontroll på ting som skal inn i kroppen min! Men, alt kan endre seg til nærmere fødselen jeg kommer! :)
 
Ikke vær redd for fødselen! Jordmor kommer til å gjørealt for at det skal bli den beste opplevelsen noen sinne :) og husk at resultatet av fødselen er jo verdt alt det slitet :)
 
Det merker du ikke ;) og dessuten tror jeg de gir deg bedøvelse først.

Jeg revnet, men merket det ikke. Eneste jeg merka var sprøyta før syinga :)
 
Ikke tenke på hva andre mener og tror. Du er den som kjenner kroppen din best :)

Om det er noe konkret du lurer på kan du mer enn gjerne spørre... Kommer liksom ikke helt på noe annet... Men husker at veldig mange hadde veldig mange meninger om ALT! :/

Ja, det er jeg jo enig i, at man må kjenne etter på sin egen kropp. Men dette er jo så nytt, man blir jo usikker når ALLE har så sterke meninger om alt; hvordan man skal føle seg når man er gravid, hvor mye man skal klare/ikke klare, hva man må ha klart til den lille osvosvosv :) Men det er jo så tidlig, man blir kanskje litt tryggere utover i svangerskapet...
 
Ja, det vil jeg tro :) ingen kropper er like og ingen sinn er like, så råd som passet til en er kanskje helt på viddene for en annen :)
 
Vet du.. Tror det er bare bra å tenke gjennom hva man ønsker, bare man forstår at en fødsel har ingen fasit, den kan ikke planlegges.. Men man kan legge frem ønsker og en grov plan om f.eks sånne ting :)


Jeg skal si at jeg ønsker at navlestrengen ikke klippes før den har sluttet å pulsere. Jeg vil ha barnet rett opp til meg og ønsker ikke smertestillende så sant det lar seg gjøre. Jeg vil også gjerne stå og gå.. Vil ikke ligge i sengen :)

Er det ikke nye internasjonale retningslinjer om at man skal vente til navlestrengen har sluttet å pulsere? Hvis ikke skal jeg også be om det!
 
Back
Topp