**SKRAVLETRÅD**

Status
Stengt for ytterligere svar.
Dagene går, EL-smertene tiltar, og testene blir sterkere.
Nå må bare mannen se og bli ferdig med eksamen slik at han får mer overskudd til meg :P

Jeg fant forresten denne informasjonen om hva VIP medlem er, litt sent siden samtalen om det var i går, men Sara blir jo VIP nå:

"For å bli en VIP må du ha vært medlem her i minimum 1 år og ha minimum 6000 poeng.

Hvis du har vært medlem i mer enn 1 år og har 6000 poeng eller mer, send en pm til Forumansvarlig Janet for å få tilgang.

En VIP utmerkelse er en "belønning" til aktive brukere. De får et VIP skilt på brukeren sin og tilgang til et eget VIP forum hvor de får være med og påvirke Babyverdens fremtid."

Jeg har straks 6000 innlegg, så da er det bare å vente til februar så kan jeg bli VIP jeg og. :p Burde ha meldt meg inn med en gang jeg begynte å snoke her, begynte jo snokingen i desember/januar en gang. laughing7
Men Tuppeline har jo ikke over 6000 innlegg..? Hun har vært medlem siden 2012, men pr nå ser jeg litt over 5200 innlegg? Så holder det med en av delene?

Hva fotballfruen angår så syns jeg hun har et snodig forhold til egen kropp.. Synd at så mange unge ser opp til henne også, litt uheldig kombo syns jeg. Og jeg syns hun hadde sett bedre ut med et par kg mer, ser det særlig i ansiktet.

Men Tuppeline har jo ikke over 6000 innlegg..? Hun har vært medlem siden 2012, men pr nå ser jeg litt over 5200 innlegg? Så holder det med en av delene?
Æ hadd et ainna nick før sjø,men kom mæ itj inn på sia mi,å mått lag ny profil å nytt nick, men fekk VIP for æ hadd over 5000 innlegg på det gamle nicket...:)
Æ har vorre medlem sia 2009 egentlig :)

Hva fotballfruen angår så syns jeg hun har et snodig forhold til egen kropp.. Synd at så mange unge ser opp til henne også, litt uheldig kombo syns jeg. Og jeg syns hun hadde sett bedre ut med et par kg mer, ser det særlig i ansiktet.
Helt enig, trur hu hadd sett myyy bedre ut med nån få kg meir...hu e jo egentlig et dårlig forbilde for unge lettpåvirkelige jenter.....

Nei, men opprinnelig var det noen som ble invitert til å være med å teste ut det nye forumet, som ble vip, mener jeg.

Jepp. Jeg har aldri vært inne på bloggen hennes, men det står jo om henne i alle nettavisene. Jeg synes det er utrolig uheldig med henne som forbilde for unge jenter, og så er jeg bekymret for om mange nå vil forsøke å ha flat mage hele svangerskapet og 3,5 døgn etter fødsel. For de fleste vil det være klin umulig, og det kan jo i verste fall bety alvorlig feilernæring for mor og barn. :confused:

Jeg håper de fleste har vett til å innse at det ikke er oppnåelig.

Heldigvis skal det en del til at det går utover ungen, men det kan fort gå utover mor.

forøvrig hadde jeg en gang en kollega som kom på jobb og viste frem babyen sin, en uke etter fødsel. I de vanlige dongribuksene sine. Man kunne ABSOLUTT se at hun var gravid før hun fikk den ungen altså, men det gikk fort tilbake, gitt...

Mens jeg, som egentlig er slank i utgangspunktet, har en liten mage. Den forsvant ikke helt etter eldste, men så godt som, men etter yngste henger den i.

Det skal jo da sies at jeg trener ikke for å unngå den, og sitter her i kveld og trøstespiser potetgull fordi jeg er trøtt, sliten og alene med ungene...

Jeg håper de fleste har vett til å innse at det ikke er oppnåelig.

Heldigvis skal det en del til at det går utover ungen, men det kan fort gå utover mor.

forøvrig hadde jeg en gang en kollega som kom på jobb og viste frem babyen sin, en uke etter fødsel. I de vanlige dongribuksene sine. Man kunne ABSOLUTT se at hun var gravid før hun fikk den ungen altså, men det gikk fort tilbake, gitt...

Mens jeg, som egentlig er slank i utgangspunktet, har en liten mage. Den forsvant ikke helt etter eldste, men så godt som, men etter yngste henger den i.

Det skal jo da sies at jeg trener ikke for å unngå den, og sitter her i kveld og trøstespiser potetgull fordi jeg er trøtt, sliten og alene med ungene...

Det skal en del til, men mindre enn man trodde tidligere. Kommet ganske mange nye studier om sammenheng mellom mors kosthold under graviditet/amming og barnets senere risiko for sykdom/helse-utfordringer. Underernæring i svangerskapet gir kraftig økt risiko for hjertekarsykdommer og kreft tidlig hos barnet. Altså, tidlig som i 50-årene. Så det betyr jo at om mor har spist for lite under graviditeten og mens hun ammer, så kan det være barnet hennes må være ekstremt påpasselig med kosthold og aktivitet hele livet for å redusere risikoen for fremtidige livsstilssykdommer. Det er en skikkelig ekkel karusell.

MEN jeg er helt enig i at det er veldig store individuelle variasjoner, uten at det trenger å være noe galt med kostholdet altså. :)

Synes forresten denne kommentaren/kronikken/innlegget på Dagbladet var ganske artig; http://www.dagbladet.no/2013/11/28/kultur/kronikk/debatt/meninger/debattinnlegg/30569174/

Forskning jeg ikke har fått med meg. Igjen,

Det slo meg her en dag, du har tatt over "min rolle". Og bare så det er sagt, jeg digger det. Og det er vel noe av det jeg liker ved deg. Du minner på mange måter om meg.

Det var meg tidligere, som var den som "kunne det meste, visste veldig mye, googlet resten" om syklus, prøving, svangerskap og sånn der. jeg har hatt interesse for det siden jeg var tenåring, og hadde lest veldig mye før jeg begynte å prøve. Jeg erfarte jo en lang prøvetid, og lærte mye. Jeg kan virkelig mye, men de siste årene har ungene opptatt meg mer, og jeg har ikke fått med meg all den nye kunnskapen som du har. Det er deilig å vite at jeg "trenger ikke å vite alt", for "de får svar likevel" :) Og bedre svar enn jeg klarer gi nå om dagen, så da er det godt at du har fått med deg dette.

Men... betyr det at f.eks jeg som er barn av en mor som kastet opp i 9 mnd..... ig følgelig sikkert ikke fikk i seg (og beholdt) på langt nær så mye som hun burde... har ytterligere risiko da?

Jeg går jo allerede rundt med økt risiko for diabetes, ettersom jeg har en mor med diabetes. Som hun "ikke kunne unngå, med de arvestoffene hun hadde, og sine økte risiko-momenter, som f.eks svangerskapsdiabetesen hun hadde". Morsslekta mi har ikke de beste genene på flere områder, kan man si... også hadde altså mamma hyperemisis i tillegg...

Men... betyr det at f.eks jeg som er barn av en mor som kastet opp i 9 mnd..... ig følgelig sikkert ikke fikk i seg (og beholdt) på langt nær så mye som hun burde... har ytterligere risiko da?

Jeg går jo allerede rundt med økt risiko for diabetes, ettersom jeg har en mor med diabetes. Som hun "ikke kunne unngå, med de arvestoffene hun hadde, og sine økte risiko-momenter, som f.eks svangerskapsdiabetesen hun hadde". Morsslekta mi har ikke de beste genene på flere områder, kan man si... også hadde altså mamma hyperemisis i tillegg...

Tja. Det er jo alltid sånn at når man i studier ser at noe gir økt risiko så betyr det jo ikke at det gjelder alle. Noen 100-åringer røyker jo 60 sigaretter om dagen, som du sikkert vet.

Dessuten kommer det jo an på helheten. Spiste hun sunt og næringsrikt (relativt sett) den maten hun fikk i seg? Gikk hun mye ned i vekt? Osv. Poenget er at man har sett at underernæring tidlig i svangerskapet (derfor jeg ikke tør å slanke meg dpo) og generell underernæringsstatus hos mor kan gi fosteret gener som koder for å lagre og ta vare på alt det kommer over. Fosteret programmeres til å tro at det skal vokse opp i sult. Og gjøres da klar til dette. Så da kan det bli svært uheldig når fosteret ikke vokser opp i et sultrammet område, men Norge med 24-timer i døgnet kiosker overalt. Dette har også gjort at det i en del u-land er slanke/underernærte foreldre, men svært overvektige barn i samme familie. Foreldrene har vært født og oppvekst når familien var bønder, og har "normal" gener, så har det vært krig/fattigdom/urbanisering så foreldrene har f.eks. mistet avlinger/gården osv. og blitt fattige/underernærte, barna er programmert til lagring/sult og så kommer det billig fastfood fra vesten (jippi). Foreldrene tåler fast food "relativt" greit, de legger ikke noe spesielt på seg, mens barna derimot tåler ekstra kalorier ekstremt dårlig fordi de har "lagre"-gener.

Dette ble en dårlig forklaring, men jeg orker ikke å prøve på nytt nå. :p

Og det var bare ett eksempel, og lite overførbart til Norge,

MEN tidligere tenkte man at fosteret var en "parasitt" som greide å forsyne seg av mors lagre, så det var ikke så farlig, men dette er feil. Fosteret har bare tilgang til det som er i mors blod, så dersom mor ikke har fått i seg nok mineraler og vitaminer så har ikke fosteret noen direkte kontakt med mors lagre av disse i kroppen dersom det ikke er i blodstrømmen. Så om mor ikke SPISER det hun burde så får ikke babyen tak i det av seg selv. Det er jo relativt "nytt".

Forskning jeg ikke har fått med meg. Igjen,

Det slo meg her en dag, du har tatt over "min rolle". Og bare så det er sagt, jeg digger det. Og det er vel noe av det jeg liker ved deg. Du minner på mange måter om meg.

Det var meg tidligere, som var den som "kunne det meste, visste veldig mye, googlet resten" om syklus, prøving, svangerskap og sånn der. jeg har hatt interesse for det siden jeg var tenåring, og hadde lest veldig mye før jeg begynte å prøve. Jeg erfarte jo en lang prøvetid, og lærte mye. Jeg kan virkelig mye, men de siste årene har ungene opptatt meg mer, og jeg har ikke fått med meg all den nye kunnskapen som du har. Det er deilig å vite at jeg "trenger ikke å vite alt", for "de får svar likevel" :) Og bedre svar enn jeg klarer gi nå om dagen, så da er det godt at du har fått med deg dette.

Jeg har sikkert ikke fått med meg alt jeg heller. Du høres helt ut som meg. Jeg har vært fascinert av reproduksjon siden jeg hadde dukker jeg kunne leke mamma til. :p

Synes forresten du svarer veldig godt jeg, og jeg har ikke merket at du er "utdatert" (eller opptatt med å faktisk VÆRE mamma da! <3 )

Det er lite som tyder på at jeg har fått lagre-gener i det minste. På tross av mine elendige kostholds og mosjonsvalg er det bare et par kg jeg ønsker å gå ned, og da ikke pga vekt, men pga at de ligger på magen (og jeg vet at fett på magen er risiko i diabetes-sammenheng)

Men det er spennende, det du sier. og logisk, egentlig.

Det er lite som tyder på at jeg har fått lagre-gener i det minste. På tross av mine elendige kostholds og mosjonsvalg er det bare et par kg jeg ønsker å gå ned, og da ikke pga vekt, men pga at de ligger på magen (og jeg vet at fett på magen er risiko i diabetes-sammenheng)

Men det er spennende, det du sier. og logisk, egentlig.

Nei, du har nok ikke lagre-gener nei. :) :p

Jeg har ikke lest alle studiene, men vet at det er flere uheldige konsekvenser av forskjellige feilernæringer i svangerskapet/ammeperioden, og flere enn man antok tidligere (da parasitt-teorien levde i beste velgående). Jeg tror ikke det er noen grunn til å bli hysterisk, men jeg tenker at svangerskapet/ammeperioden er en god tid til å forsøke å ha et godt sunt kosthold (så godt som man klarer om man er mye kvalm da). :)

Nei, du har nok ikke lagre-gener nei. :) :p

Jeg har ikke lest alle studiene, men vet at det er flere uheldige konsekvenser av forskjellige feilernæringer i svangerskapet/ammeperioden, og flere enn man antok tidligere (da parasitt-teorien levde i beste velgående). Jeg tror ikke det er noen grunn til å bli hysterisk, men jeg tenker at svangerskapet/ammeperioden er en god tid til å forsøke å ha et godt sunt kosthold (så godt som man klarer om man er mye kvalm da). :)

Det er det.

Jeg er for glad i det usunne, men jeg fokuserer på kosthold under svangerskap og amming likevel. Og tar konsekvent vitaminer for gravide/ammende, sånn for å være sikker på at jeg da får i meg det jeg trenger.

Selv har jeg i det minste sluppet unna den kvalmen, så mine unger er ikke sulteforet. Tvert imot tvangsforet, spesielt eldste, jeg bedrev jo oppfeting på aktivt nivå. Jeg blandet H-melk i lettmelka mi, hadde fløte i sausen, ost på skinka. Jeg fikk nemlig kjeft av legen/jm for at jeg ikke gikk nok opp i vekt. Jeg spiste, jeg spiste jo hele døgnet, og jeg kastet ikke opp. Jeg bare HAR virkelig ikke lett for å legge på meg! Min mor la heller ikke mye på seg i sine svangerskap (men klart, hun kastet opp en del da...) 10 kg med meg (før hun fikk nesten like mye i vann de siste ukene pga svangerskapsforgiftning) og bare 8 kg med min bror, men han er jo født etter bare 30 uker.

Det er det.

Jeg er for glad i det usunne, men jeg fokuserer på kosthold under svangerskap og amming likevel. Og tar konsekvent vitaminer for gravide/ammende, sånn for å være sikker på at jeg da får i meg det jeg trenger.

Selv har jeg i det minste sluppet unna den kvalmen, så mine unger er ikke sulteforet. Tvert imot tvangsforet, spesielt eldste, jeg bedrev jo oppfeting på aktivt nivå. Jeg blandet H-melk i lettmelka mi, hadde fløte i sausen, ost på skinka. Jeg fikk nemlig kjeft av legen/jm for at jeg ikke gikk nok opp i vekt. Jeg spiste, jeg spiste jo hele døgnet, og jeg kastet ikke opp. Jeg bare HAR virkelig ikke lett for å legge på meg! Min mor la heller ikke mye på seg i sine svangerskap (men klart, hun kastet opp en del da...) 10 kg med meg (før hun fikk nesten like mye i vann de siste ukene pga svangerskapsforgiftning) og bare 8 kg med min bror, men han er jo født etter bare 30 uker.

8 og 10 kg er jo greit da. Det er jo ikke i nærheten av kategorien alvorlig underernæring hvert fall. :)

Ja, du hadde utfordring motsatt vei. Jeg kommer til å måtte passe på. Blir bare plass til sunne kcal i mitt kosthold siden jeg ikke kommer til å få lov til å gå noe særlig opp. Så da må jo alt jeg spiser være fornuftig og gi noe nyttig til meg og en liten en. :)

Status
Stengt for ytterligere svar.
Back
Topp