Hva baker dere til jul?

Petit

Elsker forumet
*MIA*
Neste helg er vi i desember allerede og jeg har smått begynt å tenke på den årlige julekakebakingen :)
I fjor ble kakemennene fra tine en hit her i huset, så kommer garatert til å bake dem igjen.
Kan vi ikke bruke denne tråden til å dele inspirasjon og oppskrifter med hverandre? Gjerne del bilder av resultater også ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Her er det som regel pepperkaker og kakemann vi baker.

Her baker vi pepperkaker og risboller:) Bruker ikke bake så mye, siden vi er mye på besøk hos familie i julen :)

Baker bare pepperkaker vi:p.. Blir vel en helg i desember tenker jeg:)

Sent from my iPad using BV Forum

Baker alltid colakaker, havreflarn også må jeg koke karameller, ellers blir det ikke jul :) Har de siste årene laget pepperkakedeig for å lage sånne store hjerter i vinduene også så da blir det noen små pepperkaker i tillegg :)

Vi baker minimalt i år. Er midt i flytting. Men blir pepperkaker, kanskje kakemenn. Har bestilt sirupssnipper og smultringer av mamma :) Også lager jeg sikkert havreflarn fordi barna elsker det og det er så enkelt å lage :)

Så må vi jo bygge pepperkakehus, men da bruker vi sikkert bare en "ferdigpakke". :)

Nordlandskaker, pepperkaker, julemenn, karamellstenger, sirupsnipper, nøttemakroner, "hønsaskita" (risboller)...
Vi lager som regel minst 7 sorter, men det skal sies at vi baker over en lengre periode og som regel mamma og jeg ilag:P

Har store ambisjoner i år:) skal bake tilsammen 10 kransekaker... Og da blir det altid kransekakestenger i tilegg...Og så har vi tradisjon på å lage hjemmelaget pepperkakehus(uten former) og pepperkakehjerter som vi pynter og henger i vinduet samt pepperkaker og kakemenn med ungene, niesa mi og søsteren min....kokkosmakroner og risboller må jo i boks, også har jeg litt lyst t å bake smulteringer da jeg aldri har prøvd d før:)å delfia kake og sukkertøy har jeg planer om...såååå får vi se hva energien tilsvarer men kransekakene og pepperkakehus,hjerter,pepperkaker og kakemenn er obligatorisk:)

Skal flytte senest 2 januar og vi skal reise bort i jula. Men må nok lage noen kaker for det;) Favorittene er bordstabelsbakkels, krumkaker, smultringer, risboller og pepperkaker. Gubben bruker å lage julegodt og det er brente mandler og karameller:)

Sent from my GT-N7100 using BV Forum mobile app

Nordlandskaker, pepperkaker, julemenn, karamellstenger, sirupsnipper, nøttemakroner, "hønsaskita" (risboller)...
Vi lager som regel minst 7 sorter, men det skal sies at vi baker over en lengre periode og som regel mamma og jeg ilag:P

Hadde det vært mulig å få oppskriften på nøttemakronene? :)

Dere som baker pepperkaker, lager dere fra bunn? Vi har pleid å kjøpe ferdigdeig her men har lyst å prøve å lage selv i år!

Noen som vil dele oppskrift?? :D

Jeg skal bake tjukklefser, risboller og må ta med kromkaker etter at jeg arvet farmor sitt hjern når hun gikk bort.. Ellers så skal jeg bake pepperkaker og hus på bakekveld med en forening jeg er i, og peppermynte-stenger med søsteren min :) også har jeg forresten lovet mormor å bake noe med henne også, så det blir baking tror jeg :)

Hadde det vært mulig å få oppskriften på nøttemakronene? :)

300 gr hasselnøtter
350 gr melis
4 små eggehviter
1 nøtt på toppen av hver kake

Eggehvitene stivpiskes, malte nøtter og melis siktes i. Viss deigen blir for flytende må du ha i mer malte nøtter, den skal kunne formes som en liten topp på med en skje:) Pynt med 1 nøtt på toppen og stek i ovnen 20 minutt på 160 grader.

Jeg er ikke ekspert på nøttemakroner, har bare laget det èn gang selv, men for meg er det skikkelig julekaker:)

Baker alltid colakaker, havreflarn også må jeg koke karameller, ellers blir det ikke jul :) Har de siste årene laget pepperkakedeig for å lage sånne store hjerter i vinduene også så da blir det noen små pepperkaker i tillegg :)
Hva er colakaker?

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Cola kaker blir også kalt brune pinner. Kjempegode! Google oppskrift :-)

Her blir det brune pinner, pepperkaker. Og takket være dere skal jeg nå prøve nøttemakroner og kakemenn :-D

Back
Topp