Luer til 1400 kroner - statussymbol?

Pin-up

Forumet er livet
http://dt.no/nyheter/snart-tom-for-barneluer-til-1-400-kr-1.8151050

Jeg sier ikke noe på at man vil ha skikkelige, slitesterke klær til barna og går for kjente merker man vet er gode, men å kjøpe toppluer til 1400,- og jakker til 5000,- er for meg helt utenkelig. Med fare for å trø noen på tærne syns jeg faktisk det er bent frem tragisk at vi har så mye penger at det er "behov" vi bruker dem på.

Nå er vel ikke det akkurat noen ny diskusjon, men er det slik at barna er våre statussymboler?

Last edited:
absolutt enig med deg, så vanvittig mye penger på barneklær er kun status og ikke nødvendig :p

Enig med deg. Fullstendig unødvendig å bruke så mye penger på en lue eller en jakke.

Jeg synes også det er snålt med de som kjøper dyre merkeklær til babyene sine (med merkeklær tenker jeg på f.eks Gant, Burberry og slikt. Kan ikke navna på sånne merker en gang, så jeg måtte google :p ).

Jeg gruer meg til ungen blir større. Håper ikke det er merkeklær-press på skolen her. :/

Enig med deg. Fullstendig unødvendig å bruke så mye penger på en lue eller en jakke.

Jeg synes også det er snålt med de som kjøper dyre merkeklær til babyene sine (med merkeklær tenker jeg på f.eks Gant, Burberry og slikt. Kan ikke navna på sånne merker en gang, så jeg måtte google :p ).

Jeg gruer meg til ungen blir større. Håper ikke det er merkeklær-press på skolen her. :/

Merkeklærpress på skoler har det vel vært i alle år. Jeg gikk på skolen for 20 år siden og var merkepress den gangen også!

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg tenker St folk får bruke pengene sine på det de vil, har de råd til dette så hvorfor ikke.
Jeg har ingen behov for det, men liker uansett klær som ikke alle har på mine barn :)

Merkeklærpress på skoler har det vel vært i alle år. Jeg gikk på skolen for 20 år siden og var merkepress den gangen også!

Joda, men jeg tror det kommer veldig an på hvor man kommer fra og. Der jeg kommer fra har det aldri vært noe press ihvertfall. Tror det er verre her vi bor.

Jeg tenker St folk får bruke pengene sine på det de vil, har de råd til dette så hvorfor ikke.
Jeg har ingen behov for det, men liker uansett klær som ikke alle har på mine barn :)

Den er jeg forsåvidt enig i, men poenget mitt var hvorvidt man er nødt til å punge ut 1400,- for en lue for å oppnå det. Er det en statusmarkering eller noe annet? Folk skal selvsagt få bruke sine penger på hva de vil, men jeg kan ikke la være å undre meg over hvorfor de ser behovet for det. Heldige er man i alle fall dersom økonomien tilsier såpass romslige utskeielser.. :)

Den er jeg forsåvidt enig i, men poenget mitt var hvorvidt man er nødt til å punge ut 1400,- for en lue for å oppnå det. Er det en statusmarkering eller noe annet? Folk skal selvsagt få bruke sine penger på hva de vil, men jeg kan ikke la være å undre meg over hvorfor de ser behovet for det. Heldige er man i alle fall dersom økonomien tilsier såpass romslige utskeielser.. :)

Jeg har aldri betalt så mye for en lue, men har heller ikke råd til det. Om jeg hadde hatt råd til det så hadde jeg vel egentlig ikke tenkt så mye over det om jeg da likte den lua f.eks.
Jeg tror ikke barn er statussymboler, men dette viser bare hvor god råd bi nordmenn har.

Jeg har aldri betalt så mye for en lue, men har heller ikke råd til det. Om jeg hadde hatt råd til det så hadde jeg vel egentlig ikke tenkt så mye over det om jeg da likte den lua f.eks.
Jeg tror ikke barn er statussymboler, men dette viser bare hvor god råd bi nordmenn har.

Det siste der har du absolutt rett i og det er det som er så trist, i grunn. Ikke at vi har råd til det, men at det er en prioritet. Man gjør som sagt som man vil med egne penger - jeg er ikke ute etter å diktere hva folks opptjente midler skal gå til - men for meg er det uforståelig og utenkelig, uavhengig av hvorvidt jeg har råd til det.

Hadde aldri kjøpt så dyre luer/jakker til ungene mine.
Legger heller penger i opplevelser dersom økonomien tilsier det :)

(Og ja, barna blir nok brukt som statussymbol, et tegn på det å være vellykket.
Er nok mange "skjebner" bak, i form av krangling, kredittkortgjeld osv. som ikke synes for andre, og det er synd man føler man må innfri disse kravene og derfor gir etter for presset. Har man råd i utgangspunktet, så samme for meg hva folk bruker pengene sine på - men synes det likevel er en merkelig prioritering!)

Jeg bruker ikke ungen min som statussymbol, men jeg må få kle henne som jeg vil. Ja, hun har tøy som Burberry, Desigual, RL, Gant og vi har verken ekteskaps problemer eller kredittkortgjeld;-)

Ja, som sagt; det er selvsagt opp til hver enkelt hva de bruker penger på, og jeg mente ikke å være nedlatende eller å insinuere at de som bruker mye penger på klær er nødt til å havne i økonomisk uføre :-) Jeg synes likevel det er en viss forskjell på å kjøpe merkeklær av kvalitetsårsaker og å kjøpe noe som i dette eksempelet: en lue påsydd strass til 1400,-. At folk gjør det er deres valg, jeg lurer på hva som ligger bak. Er det dyr smak, "pris ingen hindring", motepress eller hva? Nå sikter jeg igjen til ekstrempriser, ikke merkeklær folk velger av hensyn til kvalitet, komfort o.l.

Hva folk bruker pengene sine på er meg revnende likegyldig, men jeg mener de som kjøper dyre merkeklær til barna sine må være bevisst sitt ansvar og være veldig oppmerksom på hvilke holdninger man videreformidler til barna sine.
9 åringen min har en tre-fire jenter i klassen hvor foreldrene er merkebevisste og bruker mye penger på klær til barna, og ja - det er forskjell på de og de andre, og det ER en nedlatende holdning fra de. Det synes jeg er trist.

En tidligere kollega av meg fortalte under lunchen at hennes 10åring (gutt) hadde fortalt at han ønsket seg en genser til 1000 kr til bursdagen sin, ikke nøye hvordan den så ut, prisen var det viktigste, og så lo hun høyt.. Om MIN unge hadde kommet med et sånt ønske hadde jeg tatt en alvorsprat med h*n.

Tror jo det varierer veldig fra sted til sted, både hvordan presset oppleves og hvordan type press det er.
Jeg merket fint lite slikt i skoletiden, men det var jo enkelte ting som var ekstra kult da, uten at man ble mobbet for å ikke ha det.

Hva folk bruker pengene sine på er meg revnende likegyldig, men jeg mener de som kjøper dyre merkeklær til barna sine må være bevisst sitt ansvar og være veldig oppmerksom på hvilke holdninger man videreformidler til barna sine.
9 åringen min har en tre-fire jenter i klassen hvor foreldrene er merkebevisste og bruker mye penger på klær til barna, og ja - det er forskjell på de og de andre, og det ER en nedlatende holdning fra de. Det synes jeg er trist.

En tidligere kollega av meg fortalte under lunchen at hennes 10åring (gutt) hadde fortalt at han ønsket seg en genser til 1000 kr til bursdagen sin, ikke nøye hvordan den så ut, prisen var det viktigste, og så lo hun høyt.. Om MIN unge hadde kommet med et sånt ønske hadde jeg tatt en alvorsprat med h*n.

Viktig poeng, dette med holdningene. Jeg kan ikke understreke nok at jeg ikke er ute etter å legge meg opp i hva folk bruker penger på (vi har også enkelte, dyre vaner som sikkert andre synes er på trynet), men det sier jo litt om hvilket samfunn vi lever i og hvilke holdninger vi viderefører.

Vil ringe disse folkene og spørre hvordan de klarer å drite penger.

Lua var søt den, men tenker jeg måtte vært helt LATTERLIG rik for å gidde å bruke 1400 kr på en søt lua uansett.

Kvalitet er en ting, men man kan kjøpe kvalitet uten å være steinrik også, og jeg ville ikke ønsket at mine barn skulle være noen snobber som skilte seg ut på skolen i den retningen heller, hvis jeg hadde hatt så mye penger.

SYKT :O

Her kjøper jeg kvalitetsklær til ungene, mye Reima og Helly Hansen, og jeg synes det er dyrt nok :P
Glad når jeg fant en parkas til gutten som kostet 699 på tilbud ;)

Helt tragisk...
Stakkars barn sier jeg.
Det som er synd er den evt mobbingen eller utestengingen som kanskje blir fordi man ikke har de riktige merkene...

Vi har ikke råd til det iallfall.

Storebror april09 <3
Lillesøster juni12<3

Sony Xperia z via appen ;-)

Greit at kvalitetsklær koster, men luer til 1400? Det er jo helt absurd.
Ser heller ikke helt vitsen i å kjøpe merketøy til babyer. De vokser jo ut av det omtrent før man får brukt det.

- på app'n -

Back
Topp