Luer til 1400 kroner - statussymbol?

Hadde ikke fallt meg inn å bruke så mye penger på ei lue, er oppdratt på salg og bruktbutikker. Har brukt noen år på å skjønne at det kan være greit å investere i kvalitet, men er fremdeles skeptisk til å kaste penger på plagg som ikke vil bli slitt.

Jo, har du penger og lyst, må du gjerne kjøpe burberrybleier om du vil det. Det er holdninger og intensjoner som plager meg. Det ene er folk som synes de er bedre fordi de har bedre råd, og som lærer barna sine det samme. Og det et dette som skaper press, som gjør at enkelte foreldre spinker og sparer på alt, så de kan kjøpe de rette tingene til barna sine for å unngå mobbing.

Velferdsstaten...

Sent from my HTC One X using Tapatalk

Er det SYND på barn fordi de får luer til 1400,-?!
Hva om foreldrene bare synes at lua er fin uten andre baktanker?
Rart at noen skal legge seg oppi hva andre mennesker velger å bruke pengene sine på...

Kjempe enig med deg...

Sent from my GT-P5110 using BV Forum mobile app

Er det SYND på barn fordi de får luer til 1400,-?!
Hva om foreldrene bare synes at lua er fin uten andre baktanker?
Rart at noen skal legge seg oppi hva andre mennesker velger å bruke pengene sine på...

Jeg kan godt gjenta meg selv nok en gang: Jeg er ikke opptatt av HVA folk bruker pengene på (deres penger, deres business), dette var bare et godt eksempel på hvor god råd man har idag. Det jeg lurer på er HVORFOR man bruker så mye penger på for eksempel en lue. Kan godt være det er som du sier; kanskje de synes den lua er så flott at de bare MÅ ha den? Vet ikke om du leste linken, men det er jo litt interessant at disse luene faktisk selges ut. Spørsmålet mitt var hvorvidt det har med at barna er våre statussymboler, jeg skrev ikke innlegget for å rakke ned på hvordan folk bruker penger. Det som er tragisk i mine øyne er at samfunnet er slik at vi kan ta oss råd til barneluer til over tusen kroner.

Min erfaring ved slike dyre produkter er at de blir ikke tatt inn enorme mengder, kanskje 1-2 i forskjellige størrelse. Så tror ikke det er hm mengder de har solgt av disse luene altså..

Sent from my iPhone using BV Forum

Min erfaring ved slike dyre produkter er at de blir ikke tatt inn enorme mengder, kanskje 1-2 i forskjellige størrelse. Så tror ikke det er hm mengder de har solgt av disse luene altså..

Ikkke vet jeg, gikk ut i fra det som sto i artikkelen og der kunne det høres ut som partiet besto av mer enn ett par luer. Uansett om hun "bare" solgte seks luer utgjør de seks luene en ganske fin fortjeneste hvis du ser på det sånn, og om hun selger seks eller tretten er irrellevant for poenget mitt med denne tråden.

Last edited:
Kunne ikke brydd meg mindre om foreldre bruker 1400kr på luer og 5000kr på jakker. Er ikke min sak det, og hvorfor er det synd på barna? De barna det er synd på er barn med foreldre som ikke har råd til luer. Barn mister ting, og det blir stjålet og de vokser fort så det er ikke aktuelt å bruke så mye på en lue. Men når ungene mine blir eldre (ungdomsskole) har jeg ingen problem med å bruke et par tusen på vinterjakkene deres da det er veldig kaldt i Norge. Selv kostet min jakke 8000kr, men det var verdt det. Jeg hater å fryse og har endelig en kvalitets dunjakke jeg aldri blir kald i. Man kan selge de på finn.no om man vokser ut av de eller ønsker ny. Tilbake til poenget mitt så kan foreldre forøvrig bruke penger på hva de vil, det har ingenting med meg å gjøre og i de fleste tilfeller virker det som om foreldrene med barn uten merkeklær er de som har nedlatende holdninger. Skjønner liksom ikke hvorfor dere lar dere provoseres av det?

Jeg vet ikke om jeg var veldig utydelig med budskapet mitt i HI, men jeg gjentar en siste gang at det ikke er snakk om å henge seg opp i hva hver enkelt bruker penger på og at det er provoserende for meg om naboen bruker penger på luer, skiutstyr eller hva det måtte være .Spørsmålet mitt er vinklet til artikkelen og samfunnsspørsmålet ang. Barn som statussymboler. Hvis noen oppfatter meg nedlatende er det trist, for det er ikke min mening, men jeg ser at den diskusjonen jeg var ute etter har falt helt død. Hvis du leser HI ser du at jeg presiserer at dette ikke gjelder å legge penger i skikkelig utstyr - jeg bruker også penger på gode vinterjakker og generelt bra utstyr til mitt barn, men det er en annen diskusjon.

Syns det er spesielt å bruke 1400 på en lue, det må jeg si. Men jeg syns ikke 1400,- nødvendigvis er så mye penger for tøy (yttertøy vel og merke), men for en lue er det bare horribelt..

Ser noen nevner at babytøy fra Gant, RL, Burberry, osv, er negativt. Enkelte er smarte nok til å handle i utlandet slik at tøyet havner på samme prisnivå som f.eks Hennes&Mauritz! Vi har masser av merkeklær til vår baby som kommer i disse dager. Nestemann i familien vil få arve merkene på lik linje med alt det andre tøyet. Er meg revnende likegyldig hva andre måtte mene om hva han har på seg. Det kostet det samme som tilsvarende i norsk kjedebutikk og er av beste kvalitet og ser mye bedre ut.

Ser noen nevner at babytøy fra Gant, RL, Burberry, osv, er negativt. Enkelte er smarte nok til å handle i utlandet slik at tøyet havner på samme prisnivå som f.eks Hennes&Mauritz! Vi har masser av merkeklær til vår baby som kommer i disse dager. Nestemann i familien vil få arve merkene på lik linje med alt det andre tøyet. Er meg revnende likegyldig hva andre måtte mene om hva han har på seg. Det kostet det samme som tilsvarende i norsk kjedebutikk og er av beste kvalitet og ser mye bedre ut.

Jeg tror ikke de merkene ble ramset opp i negativ forstand, var vel en som sa at hun foretrakk den typen klær til sine barn. Jeg er helt enig i at man kan gjøre mange gode kupp på nett hvis man gidder å lete litt :-)

Hadde jeg hatt sååå mye penger tror jeg heller at jeg hadde spart disse pengene på kontoen demmes.Men de som har råd til så dyr lue etc har vel råd til å spare også :)
men uansett utenkelig for min del.Luer forsvinner jo lett i bhg/skole etc.Og jakke til 5000 hadde de heller ikke fått,de vokser jo så fort ut av det.
Men at noen gjør det får jo være deres sak

Jeg kan godt gjenta meg selv nok en gang: Jeg er ikke opptatt av HVA folk bruker pengene på (deres penger, deres business), dette var bare et godt eksempel på hvor god råd man har idag. Det jeg lurer på er HVORFOR man bruker så mye penger på for eksempel en lue. Kan godt være det er som du sier; kanskje de synes den lua er så flott at de bare MÅ ha den? Vet ikke om du leste linken, men det er jo litt interessant at disse luene faktisk selges ut. Spørsmålet mitt var hvorvidt det har med at barna er våre statussymboler, jeg skrev ikke innlegget for å rakke ned på hvordan folk bruker penger. Det som er tragisk i mine øyne er at samfunnet er slik at vi kan ta oss råd til barneluer til over tusen kroner.
Min feil, jeg quotet ikke den som skrev det jeg reagerte på. Ja jeg har lest den.

Jeg er veldig opptatt av at barna mine er velkledde og rene, vi bruker ikke dun eller skinn i klærne deres så de har ofte klær som er utenom det vanlige.
Jeg innrømmer glatt at de symboliserer våre meninger og tildels vår lommebok også, men ser ikke helt hva som er galt med det.
Bilen jeg kjører, klærne jeg bruker, mobilen min, gardinene, altså alt jeg har kjøpt er jo et bevist valg og dermed en symbol på min status.

Hvordan lønnsystem mener du det skulle vært? Skal en toppleder med utdannelse tjene det samme som en uten utdannelse i kassa i en butikk, eller skulle forskjellene vært mindre? Eller den butikkansatte tjent like mye som topplederne?
.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Last edited:
Min feil, jeg quotet ikke den som skrev det jeg reagerte på. Ja jeg har lest den.

Jeg er veldig opptatt av at barna mine er velkledde og rene, vi bruker ikke dun eller skinn i klærne deres så de har ofte klær som er utenom det vanlige.
Jeg innrømmer glatt at de symboliserer våre meninger og tildels vår lommebok også, men ser ikke helt hva som er galt med det.
Bilen jeg kjører, klærne jeg bruker, mobilen min, gardinene, altså alt jeg har kjøpt er jo et bevist valg og dermed en symbol på min status.

Hvordan lønnsystem mener du det skulle vært? Skal en toppleder med utdannelse tjene det samme som en uten utdannelse i kassa i en butikk, eller skulle forskjellene vært mindre? Eller den butikkansatte tjent like mye som topplederne?
.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg har ikke noen intensjon om å uttale meg om lønnssystemet i denne sammenheng, spørsmålet mitt var basert på uttalelsen i artikkelen om hvorvidt barna er våre statussymboler. Hva folk tjener eller har råd til var ikke poenget mitt, heller ikke hva de velger å bruke pengene sine på - det må være opp til hver enkelt. Jeg er bare nysgjerrig på hva som ligger bak forbruket vårt, uten at det betyr at jeg henger meg så veldig opp i om folk handler det ene eller det andre.

Så bra at du er bevisst på hva klærne består av forresten, det er jeg også :-)

Greit at kvalitetsklær koster, men luer til 1400? Det er jo helt absurd.
Ser heller ikke helt vitsen i å kjøpe merketøy til babyer. De vokser jo ut av det omtrent før man får brukt det.

- på app'n -
Helt enig!! Man kjøper god kvalitet på en del ting, men på forburksvarer? Hell no!

Nå er guttungen berre 8 veker gammel, så han bryr seg fint lite om merkeklær, gulper ut klærne uansett ka dei koster. Men eg kjem ikkje til å bruke masse penger på dyre klær før han er gammel nok til å ta vare på dei. Selvfølgelig skal han ha skikkelige klær, men dyre merkeklær får vente.

Husker sjølv når eg gjekk på barneskulen for 20 år sida, og alle jentene hadde Levisbukse, og eg blei mobba fordi eg ikkje hadde det. Mamma, som så vidt hadde råd til mat på bordet, sparte og sparte for at eg skulle få ei bukse eg og... Det er vel ein av grunnene til at eg skulle ønske det var skuleuniform på barneskulen...

Back
Topp