nok en tråd om bakovervente seter..

nr 1 Nes H

Juni12`s hobbypsykolog
VIP
har begynt å tenke litt etter at vesla har gått i barnehagen noen mnd og je har sett bilene til nesten alle de andre foreldrene..... og her om dagen konstaterte je, det er kun jeg som har bakovervent sete.....?????

Og hu går i en utvidet småbarnsavdeling, så de er fra 1-3 år..... de eldste fylte 3 nå i løpet av sommeren og høsten, men det er ei til som er født i 2012 og 4 stk født i 2011....

må si je syns dette er noe pussig......

Har lagt merke til det samme selv! Heldigvis har jeg hvertfall sett et par stk som sitter bakovervendt! Jeg skal hvertfall ikke snu lillegutt på lenge :)

♥ Lillegutt født i juni 2012 ♥

Har lagt merke til det samme selv! Heldigvis har jeg hvertfall sett et par stk som sitter bakovervendt! Jeg skal hvertfall ikke snu lillegutt på lenge :)

♥ Lillegutt født i juni 2012 ♥
hmmmm ikke bare hos oss altså..... må si je syns det er en skummel utvikling je......

Er dessverre sånn her også.... Noen få sitter bakovervendt....

I dag merka jeg at et tvillingpar (som er småsøsken) satt fremovervendt, og de er født i mai12......

Skjønner ikke jeg.....

Jeg tenker litt sånn at .....det er da opp til dem? Det er et valg de har tatt. Selv om det er forsket på at det er best med bakover lengst mulig og blabla.. de gjør ikke noe ulovlig. Alle gjør noe med barna sine som ikke er helt etter boka alltid. Ingen er perfekte...

Jeg tenker litt sånn at .....det er da opp til dem? Det er et valg de har tatt. Selv om det er forsket på at det er best med bakover lengst mulig og blabla.. de gjør ikke noe ulovlig. Alle gjør noe med barna sine som ikke er helt etter boka alltid. Ingen er perfekte...
Nei, ingen er perfekte, og vi gjør sikkert mye rart vi også, men ikke noe som går på bekostning av livet til barna. Det er stor forskjell på feks å sette barn under fire år fremovervendt og å gi dem søtsaker innimellom. For skaden blir så mye større hvis ulykken er et faktum.
Så jeg synes ikke bilsikring er et felt foreldre bør være slappe på.
Jeg har vært nok på kurs på sentre for funksjonshemmede barn, og diverse sånne ting, og det å få trafikkskadde barn er ikke moro. Tenk på den skyldfølelsen du som forelder vil sitte med resten av livet når du vet at det er din skyld at du ikke sikra barnet ditt riktig? At hvis du hadde hatt barnet bakovervendt så ville det overlevd eller kommet fra det uten skader??

Er det virkelig verdt å ta sjansen??

Men selvfølgelig, foreldre bestemmer over sine egne barn, men det er veldig synd at så mange regelrett driter i anbefalinger. Snart blir det vel sånn at barnedødeligheten i trafikken skyter i været igjen fordi foreldre er likegyldige til barns sikkerhet.....

Mulig jeg er krass nå, og tråkker noen på tærne, men dette er min mening.

Og selvfølgelig, er det kjempestore problemer med oppkast, så er det en annen ting, men jeg nekter å tro at over halvparten av barn i Norge under fire år er bilsyke....

det er je jo enig i, men må si at når 1 av 10 sitter bakover reagerer je på prosent andelen som faktisk følger det som er anbefalt sikring i bil je da.... :p

Håper virkelig det blir som i sverige slik at det blir mye strengere i forhold til dette!

Elsker BV forum

Men hvorfor kjører alle andre land enn Norge (og sverige) da med kjøreretningen? Har vi i Norge kommet lengre på sikkerheten enn resten av europa? Er ikke det aller viktigste å ha et bilsete som er godkjent?

(Jeg må legge til at mine har sittet mot kjøreretningen når de var små..minste gjør enda og kommer til å gjøre det en god stund til.. )

Og jeg synes det er stor forskjell å ha et barn på knapt ett år med kjøreretningen, som er barn som er tre.

Jeg ser at idealet er at alle bør ha ungene sine bakover lengst mulig...men jeg føler bare at det blir litt mye pes til de som ikke gjør det sånn. Det finnes så mange ting som er livsfarlig for barna våre, for eksempel

-Ikke hjelm når de sparker sparkesykkel
-Bruker ikke refleks når det er skumring ute
osv

Men hvorfor kjører alle andre land enn Norge (og sverige) da med kjøreretningen? Har vi i Norge kommet lengre på sikkerheten enn resten av europa? Er ikke det aller viktigste å ha et bilsete som er godkjent?

(Jeg må legge til at mine har sittet mot kjøreretningen når de var små..minste gjør enda og kommer til å gjøre det en god stund til.. )

Og jeg synes det er stor forskjell å ha et barn på knapt ett år med kjøreretningen, som er barn som er tre.

Jeg ser at idealet er at alle bør ha ungene sine bakover lengst mulig...men jeg føler bare at det blir litt mye pes til de som ikke gjør det sånn. Det finnes så mange ting som er livsfarlig for barna våre, for eksempel

osv
Mine har satt bakovervendt til fylte 4,bruker refleksvest nå i skumringen,og hadde ikke vært aktuelt uten hjelm på sparkesykkel. Dette gjør jeg for å beskytte barna mine best mulig! Og jeg velger å ta anbefalingene på alvor!
Personlig mener jeg at slurv på de feltene du nevner er omsorgssvikt!
Hadde aldri tilgitt meg selv om det støtte barna mine noe,og det på bunnen viste seg at jeg kunne gjort noe for det!!!

Dessuten er faktisk Sverige lenger komt enn oss i Norge når det kommer til bilsikkerhet ;)

Oi!! Det synes jeg ikke var noen hyggelig observasjon! Jeg har også sett i bilene til andre foreldre men heldigvis ikke sett noen framovervendte seter i de jeg har sett...Utenom de som har store barn da...

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Mine har satt bakovervendt til fylte 4,bruker refleksvest nå i skumringen,og hadde ikke vært aktuelt uten hjelm på sparkesykkel. Dette gjør jeg for å beskytte barna mine best mulig! Og jeg velger å ta anbefalingene på alvor!
Personlig mener jeg at slurv på de feltene du nevner er omsorgssvikt!
Hadde aldri tilgitt meg selv om det støtte barna mine noe,og det på bunnen viste seg at jeg kunne gjort noe for det!!!
Helt enig. Er ikke snakk om å droppe hjelm på hverken sykkel eller sparkesykkel, og refleks skal også brukes.
Dessuten er det Norge og Sverige som har minst barnedødelighet i bilulykker, Sverige enda mindre enn Norge, så en grunn er det vel at anbefalingene er som de er. Men er redd Norge får en dårligere statistikk etterhvert når foreldre blir sløvere og sløvere.....

Storebror april 09 ♥
Lillesøster juni 12 ♥

Oi!! Det synes jeg ikke var noen hyggelig observasjon! Jeg har også sett i bilene til andre foreldre men heldigvis ikke sett noen framovervendte seter i de jeg har sett...Utenom de som har store barn da...

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

nei je har tenkt litt på det og når je begynte å tenke så fant je ut at det faktisk er kun vi som har bakovervent, eller 2 stk har mindre søsken som sitter bakover, men dom sitter jo i babysetet enda.... :p

Vet dette er helt opp til hver enkelt, men je syns at når 9 av 10 sitter forovervent, og eldste er 3,5 år så syns je prosenten er meget dårlig her....

Men hva gjør man når barnet er grønn av kvalme og kaster opp så fort bilen starter? Da snur man setet selv om det ikke er det beste! Syns det er urettferdig av dere som dømmer på forhånd uten å vite hvorfor noen foreldre må snu setet! Men igjen så er vel det litt typisk oss mødre, vi tror vi vet best selv ;-)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Men hva gjør man når barnet er grønn av kvalme og kaster opp så fort bilen starter? Da snur man setet selv om det ikke er det beste! Syns det er urettferdig av dere som dømmer på forhånd uten å vite hvorfor noen foreldre må snu setet! Men igjen så er vel det litt typisk oss mødre, vi tror vi vet best selv ;-)

jeg har ingen peiling på hvorfor og je kan forstå det når barna blir sjuke, men je nekter å tro at 9 av 10 unger der er bilsyke........

osv

Ja, Europa har kommet mye kortere enn Skandinavia. I Sverige begynte barn å sitte bakovervendt på 70 tallet og i dag sitter over 90% av barna bakovervendt til de er fire år.
I Norge derimot er vi sløve, vi setter heller livene til barna på spill for å få bedre komfor for oss selv i bilen.
Om foreldrene ikke sikrer barns sine på best mulig måte så er det faktisk omsorgssvikt i mine øyne.
Om det så gjelder sykle, sparkesykler og bilsikring. Og nei det er utrolig mange seter der ute som er "godkjente" som er rett og slett ubrukelige og livsfarlige å bruke. Godkjente holder ikke, man nå faktisk legge litt penger i sete, se på tester og finne ut hvordan sete gjør det i en test.
I Norge finner foreldre på så utrolig mange unnskyldninger for å slippe å sikre barna sine, og jeg synes ikke vi bare skal la det gå forbi.
Om vi informerer og informere så håper jeg til slutt at fler og fler vil sikre sine barn!

Ingen som dømmer noen, men 60% av barn i Norge sitter feil vei. Jeg nekter at så mange blir bilsyke.
Og har man ett bilsykt barn så håper jeg alt er prøvd før man snur.
Bytte stol, flere pauser, seaband, luft osv. Jeg hadde ikke snudd selv om ungen spydde.
Jeg har også en venninne som har hatt to barn med bilsyke, hun har ikke snudd, men kjøpt nytt sete, og tatt kortere turer. Når barnet var fire så ble det snudd og barnet kaster fortsatt opp.

Back
Topp