nok en tråd om bakovervente seter..

Jeg ser jo det at du ikke dømmer noen!
Tror du virkelig vi ikke har prøvd alt?! Og hva vet du om hvordan vi bor i henhold til korte turer og ikke? Kjenner jeg blir provosert! Tror du jeg tenker mindre på sikkerhet enn andre mødre?! Typisk å dra fram eksempel på mødre som aldri snur barna, men lar de gå gjennom et hælvete ved hver biltur! Det finnes nok mange mødre som snur barna "unødvendig", men jeg velger å tro at det er en grunn til det og selvsagt vil de sitt barn beste.

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Jeg ser jo det at du ikke dømmer noen!
Tror du virkelig vi ikke har prøvd alt?! Og hva vet du om hvordan vi bor i henhold til korte turer og ikke? Kjenner jeg blir provosert! Tror du jeg tenker mindre på sikkerhet enn andre mødre?! Typisk å dra fram eksempel på mødre som aldri snur barna, men lar de gå gjennom et hælvete ved hver biltur! Det finnes nok mange mødre som snur barna "unødvendig", men jeg velger å tro at det er en grunn til det og selvsagt vil de sitt barn beste.

Hvorfor provoserer fakta da?
Fakta er at det å snu barnet kan bety forskjell på liv og død. En hver må ta ansvaret for sitt valg. Men det å informere, om at det å sitte fremovervendt er farlig og ikke anbefalt er en viktig å gjøre i Norge. Fra 1.1.2014 så kommer det nye regler. Og det er barn under 15 måneder skal sitte bakovervendt. Og der er flott, min mening er at det skulle vært påbudt fremt til 3 år. Jeg har hørt og sett utrolig mye rare unnskyldninger for å snu, og nei alle har faktisk ikke en god grunn. Hvorfor er det slik at i Norge så blir så mange bilsyke, men i Sverige er det ytterst få som blir det?

I stasjonsvogna (som vi kjører mest) står stolen bakovervendt i midten bak, eneste plass sønnen får plass til føttene bakovervendt... mens i vår andrebil står setet hans nå fremmovervendt, pga at i midten er det kun slik minisele, så kan ikke feste stolen der, ei heller i fremsetet pga airbag, da må stolen til sønnen stå bak passasjersetet, og ved passasjersetet maks fram og bilstolen festet bokovervendt i baksetet bak, så klarer vi ikke å få stor nok åpning mellom stolen og bakseteryggen til at sønnen får føttene imellom, og han kan ikke ha føttene oppover mot bakruta da vinkelen blir for bratt og vi får ikke igjen selene gidt nok at de blir stramme rundt han så der måtte vi si oss slått, og snu stolen den andre veien.. dette måtte vi gjøre da han var 2 år og 1 mnd.. liker det ikke, men siden vi ilke har råd til 2 store biler enda, så får det bli slik i andrebilen... derfor vi helst bruker den store bilen mår sønnen kjøres.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Fakta er fakta og på ingen måte provoserende, men jeg kan bare snakke for meg selv. Det er de mødrene som dømmer oss fordi vi måtte snu vår datter. Skulle gjerne, mer enn gjerne hatt barnesete bakovervendt, men det går ikke.

Fakta er fakta og på ingen måte provoserende, men jeg kan bare snakke for meg selv. Det er de mødrene som dømmer oss fordi vi måtte snu vår datter. Skulle gjerne, mer enn gjerne hatt barnesete bakovervendt, men det går ikke.

Men hvor er det du blir dømt da?
Og hvorfor så hårsår når DU mener at du har gjort det beste for din datter?

Er ikke hårsår på noen måte, prøvde bare å belyse saken på en annen måte. En sak har som regel to sider. Skjønner det var dumt av meg å skrive hvordan jeg opplever det for det er det ikke rom for her. Ferdig diskutert :-)

Er ikke hårsår på noen måte, prøvde bare å belyse saken på en annen måte. En sak har som regel to sider. Skjønner det var dumt av meg å skrive hvordan jeg opplever det for det er det ikke rom for her. Ferdig diskutert :-)
Så vist vi mener noe annet,så skal vi bare nikke og være enig?
Du står for din side,og jeg for min. Og det er faktisk du som først antyder at du blir provosert.
Mulig jeg datt av lasset,ikke vet jeg...

Det er da ingen som har angrepet deg på noe måte. Men fakta er fakta uansett om ungen kaster opp eller ikke.
Har du tatt et valg om å snu så er der ditt valg. Og da bør du heller ikke bli provosert. Jeg har ikke tenkt å slutte å informere om hva som er best, jeg bryr meg om andre barn. Og jeg håper flere også vil gjøre det. Du må stå for ditt valg, ingen har bedt deg om å Forsvare valget ditt heller. Men at 60% av barn i Norge mellom 1-4 år er bilsyke er tull og tydeligvis trenger norske foreldre en vekker.

Samme observasjon her... Avd til storesøster skulle på gårsbesøk forrige uke og jeg tok meg fri for å kunne være med. Ingen av barna hadde bakovervendte seter og mange satt bare på pute. De er fra 2,5-3,5 da, mfn likevel. De fleste på småbarnsavd sitter også forovervendt.

Det lille jeg har sett i bhg til vesla er at de sitter bakovervendt. Skal på en liten samling på torsdag. :p

Men hva gjør man når barnet er grønn av kvalme og kaster opp så fort bilen starter? Da snur man setet selv om det ikke er det beste! Syns det er urettferdig av dere som dømmer på forhånd uten å vite hvorfor noen foreldre må snu setet! Men igjen så er vel det litt typisk oss mødre, vi tror vi vet best selv ;-)
Jeg ville valgt å kjøre mindre. Kun brukt bilen om det var nødvendig. Passet på at hun spiste i fornuftig tid før bilkjøringen. Hatt solskjerm på siden av bilstolen slik at hun slapp å se ut(bevegelse). Jeg ville ikke ha hatt henne fremover, det er ikke mindre farlig selv om de blir syke.. Jeg vil at min datter skal være best mulig sikret dersom. Ulykkentreffer.

Jeg ville valgt å kjøre mindre. Kun brukt bilen om det var nødvendig. Passet på at hun spiste i fornuftig tid før bilkjøringen. Hatt solskjerm på siden av bilstolen slik at hun slapp å se ut(bevegelse). Jeg ville ikke ha hatt henne fremover, det er ikke mindre farlig selv om de blir syke.. Jeg vil at min datter skal være best mulig sikret dersom. Ulykkentreffer.
må føye til. Jeg tror ikke jeg vet best. Tvert imot, jeg vet at jeg kan fint lite om biler, trafikk, sannsynlighet i trafikken, konstruksjon av stoler, barns anatomi versus energi i en trafikk ulykke. Derfor er det så fint at det finnes eksperter på området som kan komme med gode anbefalinger slik at jeg kan sikre mitt barn på best mulig måte.

Back
Topp