Skulle vi skravle om tøybleier?
tøybleieutvalget har forandret seg veldig siden jeg fikk min første, da var det en del nettbutikker innenlands som hadde et varierende utvalg. Nå synes jeg det mye dreier seg om ebay og etsy og noen hjemmesyersker eller utenlandske nettbutikker.
Vi brukte en god del brettebleier til de minste da, og har hatt lommebleier og all-in-one når de ble eldre. De fleste av disse bleiene er opprbukt, det er noe av årsaken til at det ble papir på henne nå i høst, noe var fravokst og noe var utslitt, og det ble lekkasje på lekkasje i bhg, ettersom de ikke festet dem godt nok på henne, samt altså at noen var lekk pga utslitt og noen var rett og slett for små, så det ble for lite utvalg i heimen. Å kjøpe nye hadde vært en mulighet, de største vi hadde til eldstemann var nemlig også oppbrukt.
Det heter seg at de holder i år etter år etter år, men i praksis ble min erfaring at de me PUL-trekk blir lekk etterhvert. Man bytter strikker og kan bytte borrelås, men når de lekker tvers gjennom bleia, da er de oppbrukt. De holdt sånn ca en bleieunge. (men da hadde han dem egentlig fra han var nyfødt og til han sluttet med bleier da, noen sånne one-size, så de var brukt noen ganger kan man si...)
Da ble det enklere å bare bruke papir, det vi antar skal være en begrenset periode, hun holder seg jo godt, men takler ikke helt det med å bruke potte eller do, hun HOLDER seg ja, men hun SLIPPER ikke! Det går seg vel til. Hun er nå på det stadiet at hun krever ny bleie hver gang hun har tisset, så... ja, jeg savner litt tøybleiene.
Lilleknotten, om vi får en baby til, skal ha tøybleier fra fødsel. min eldste har aldri hatt på seg en eneste papirbleie, og det er egentlig ikke problematisk i et hele tatt.