Stekt karbonadedeig? Fyfy

lillevenn2020

Elsker forumet
Jeg laga babymat og hadde oppi litt karbonadedeig som er uten salt og dom var stekr uten fett, men så kom noen å sa at baby ikke skal ha stekt mat..
Hvorfor?
Må jeg kaste alt jeg har laga da? ;(

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Desverre, babyer kan ikke spise stekt mat. Har blitt forklart hvorfor en gang, husker ikke helt. Var noe med at stekt endrer bindingene i maten å gjør det vanskeligere å fordøye. Alt må kokes. :/

Desverre, babyer kan ikke spise stekt mat. Har blitt forklart hvorfor en gang, husker ikke helt. Var noe med at stekt endrer bindingene i maten å gjør det vanskeligere å fordøye. Alt må kokes. :/
Det har jeg og hørt.....

Sent from my GT-P5110 using BV Forum mobile app

Så snodig at det ikke står bedre opplyst i alle heftene man får hos HS.
Fant på helsedirektoratet "Kjøtt bør kokes".
Tåpelig..

Så snodig at det ikke står bedre opplyst i alle heftene man får hos HS.
Fant på helsedirektoratet "Kjøtt bør kokes".
Tåpelig..

Er ganske dumt at ikke det står tydeligere. Tips er å rulle kjøttdeigen til små kjøttboller og koke de ;) Jeg koker i buljung uten salt som min søster fikk tak i i Tyskland :)

Jeg bare bruner kjøttdeigen lett, før den kokes i kjøttdeigsausen. Sålenge jeg husker på å mose kjøttdeigen skikkelig, så går det bra. Kjøttdeig som bare se kokt, smaker høgg!!

Har forøvrig tatt opp dette med fagfolk, og det var de som sa at lett bruning ikke er farlig.

•Autocorrect ftw•

her har lillegutt fått hjemmelaga kjøttkaker i maten sin og de er stekte, og det gikk da helt fint her i vartfall :) men jeg visste heller ikke at det var fyfy...

Last edited:
her har lillegutt fått hjemmelaga kjøttkaker i maten sin og de er stekte, og det gikk da helt fint her i vartfall :) men jeg visste heller ikke at det var fyfy...
Jeg har også gitt stekt kjøttdeig.. men kokte det etterpå og moste godt.. skulle likt å visst vitenskapen bak disse påstandene. .!!!

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Jeg gir hjemmelaget mat om det passer inn i forhold til vår mat. Og om så middagen er stekt eller kokt. Så går det ned. Og kommer fint ut igjen:P

Mina Alis 15.04.13 ❤Felix 28.08.08

Jeg har også gitt stekt kjøttdeig.. men kokte det etterpå og moste godt.. skulle likt å visst vitenskapen bak disse påstandene. .!!!

Det står svært lite om det på nett. :(

Ja var det jeg og innså.. det eneste jeg fant var at steking på høy temperatur er ikke anbefalt..

Ja. På komfyren vår er det standard 1-6 instillinger, og da langtidsbruner jeg på 3...for så å koke i sausen etterpå.
Mannen syns det er helt på tryne, da han ikke hadde hørt om det før :P
Vel, mellomste var super duper kresen og spiste kun 2 forskjellige middagsglass frem til han var over året, og da var det ikke lengre aktuelt :P

ja her ble det jo "kvernet" opp med stavmikseren... og når jeg spurte hs om hva han kunne spise på 5 mnd kontrollen sånn i forhold til hva jeg kunne lage til han, så sa hun at han kunne spise alt, men måtte gå forsiktig fram med introdusering bare... hvis stekt mat hadde vært fyfy, så hadde vel ho sagt at han kunne spise alt utenom det tenker jeg... og det var ikke noen som sa det var fyfy med storebror heller...

Ja. På komfyren vår er det standard 1-6 instillinger, og da langtidsbruner jeg på 3...for så å koke i sausen etterpå.
Mannen syns det er helt på tryne, da han ikke hadde hørt om det før :P
Vel, mellomste var super duper kresen og spiste kun 2 forskjellige middagsglass frem til han var over året, og da var det ikke lengre aktuelt :P
Når det stekes på så svak varme, så kokes kjøttdeigen ;) Kjøttet går gjennom en annen molekylær endring enn ved høy varme ;) Så steking på svak varme skal gå helt fint ;)

Når det stekes på så svak varme, så kokes kjøttdeigen ;) Kjøttet går gjennom en annen molekylær endring enn ved høy varme ;) Så steking på svak varme skal gå helt fint ;)
Men hvilke effekt har denne endringen på babyen. . Hva som gjør at dette ikke er anbefalt??

Men hvilke effekt har denne endringen på babyen. . Hva som gjør at dette ikke er anbefalt??

Med kjøttkaker og karbonader tror keg det går greit, så lenge de ikke får overflaten. Tror det er pga at det er for hardt og "kompakt" når det er stekt til at babymager klarer å suge opp næringen fra det.

I know ;)

Dette har jeg aldri hørt om :p Storesøster fikk hjemmelaga kjøttkaker, spaghetti og kjøttdeig ol rett som det var hun.. Fikk aldri noe pekepinn på det av helsesøster :)

Det må jo være hysteri når så få av oss har fått høre noe av HS om det.
Leste på helsedirektoratet og der sto kun at kjøtt BØR kokes, ingen begrunnelse eller noe.
Om det hadde vært negativt helsemessig ville jeg tro at det hadde stått der.
Da gir jeg han maten jeg har laget og tenker ikke mer på det.
De som kommenterte det i går på fb fikk meg nesten å føle meg som en dårlig mamma, herreguud jeg hadde gitt sønnen min bittelitt stekt karbonadedeig..
Jaja :)

Det må jo være hysteri når så få av oss har fått høre noe av HS om det.
Leste på helsedirektoratet og der sto kun at kjøtt BØR kokes, ingen begrunnelse eller noe.
Om det hadde vært negativt helsemessig ville jeg tro at det hadde stått der.
Da gir jeg han maten jeg har laget og tenker ikke mer på det.
De som kommenterte det i går på fb fikk meg nesten å føle meg som en dårlig mamma, herreguud jeg hadde gitt sønnen min bittelitt stekt karbonadedeig..
Jaja :)

Hvilken fb gruppe var det... fant ingenting om dette der jeg.. ( mulig jeg er blind altså)

Back
Topp