Redusert fedrekvote til 10 uker?

danmark

Glad i forumet
Lurer på om vi kommer inn under den ordningen, eller om den implementeres senere...

Jeg er litt gammeldags jeg da, vil helst ha hele permisjonen selv, hehe, så håper den nye ordningen "rammer" oss. Da blir det mindre tid jeg må ta ut ulønnet permisjon også, og det er jo ikke så dumt :)

Jeg tenker også at den "bondingen" far og barn gjør ikke har så mye med antall timer man er sammen, men med hvor mye man er tilstede når man først er der. Jeg har alltid hatt et veldig nært forhold til min far, han har alltid vært veldig tilstede, men han gikk altså ikke alene hjemme med meg når jeg var baby, og det har ikke hatt noe å si for vårt forhold :)

Her skal pappaen ordne hustaket noen uker av pappapermen. Det blir når jeg har sommerferien. .. Juba,juba - så bonding blir det ikke noe av akkurat nei. Svigerfar er her også da, så må ta ansvar for 2 unger (en stk ny baby)- hente/bringe i bhg- husvask- klesvask og middag... bare sånt jeg tror da. Kan jo håpe det IKKE blir sånn.

Dette vil nok ikke gjelde oss nei.

Skulle uansett ikke forundre meg om kutt i fedrekvoten innebærer at de også kutter i den totale permisjonstiden. Et sted må de jo hente penger fra til skattelettelser til rikingene...

Jeg er også litt sånn at jeg vil helst ha alt for meg selv ;) Hehe. Ikke lyst å starte jobb når knøttet bare er 7 mnd som sist....alt for tidlig, men pga økonomien måtte det bli sånn da. Så får se hvordan vi løser det denne gangen.

Skulle uansett ikke forundre meg om kutt i fedrekvoten innebærer at de også kutter i den totale permisjonstiden. Et sted må de jo hente penger fra til skattelettelser til rikingene...

Det slo meg også, men samtidig, KrF mente jo at de hadde fått gjennom store seiere, kan aldri se for meg at de ville gå med på reduksjon i total permisjonstid, håper jeg i hvert fall...

Hei, hei! Titter innom fra Mai forumet :) Jeg har fulgt denne saken nøye gjennom valget, da det rammer oss i veldig stor grad. For vår familie er det nemlig ikke mulig å ta ut pappaperm i det hele tatt. Vil bare understreke at det ADLRI har vært snakk om å kutte i foreldrepermisjonen, KUN å gjøre flere uker valgfrie for foreldrene. Noe annet ville forbauset meg, og være et stort steg tilbake. Nå står det ikke i avtalen de underskrev i går hvor disse ukene blir av, så vi får håpe det ikke er sånn at de blir helt borte. Men jeg er 99 % sikker på at de ikke fjernes, men legges til de valgfrie ukene. Dette er hvertfall hva de har "reklamert" med og argumentert for i hele valgperioden :)

Både Høyre og FrP har vært klare på at de ville kutte lengden med 2 uker, men det nevnes ikke nå, så da antar vi at det ikke blir snakk om å kutte den delen som pappa MÅ ta. Mer frihet til familiene. Dessverre så vil min mann ha så mye som mulig....

Hei, hei! Titter innom fra Mai forumet :) Jeg har fulgt denne saken nøye gjennom valget, da det rammer oss i veldig stor grad. For vår familie er det nemlig ikke mulig å ta ut pappaperm i det hele tatt. Vil bare understreke at det ADLRI har vært snakk om å kutte i foreldrepermisjonen, KUN å gjøre flere uker valgfrie for foreldrene. Noe annet ville forbauset meg, og være et stort steg tilbake. Nå står det ikke i avtalen de underskrev i går hvor disse ukene blir av, så vi får håpe det ikke er sånn at de blir helt borte. Men jeg er 99 % sikker på at de ikke fjernes, men legges til de valgfrie ukene. Dette er hvertfall hva de har "reklamert" med og argumentert for i hele valgperioden :)

Kan jeg spørre hvorfor han ikke kan ta ut noe permisjon i det hele tatt? Det høres litt rart ut :)

Både Høyre og FrP har vært klare på at de ville kutte lengden med 2 uker, men det nevnes ikke nå, så da antar vi at det ikke blir snakk om å kutte den delen som pappa MÅ ta. Mer frihet til familiene. Dessverre så vil min mann ha så mye som mulig....

Så bra du har en mann som har lyst til å delta :) jeg tror både far og barn har veldig godt av det! Min er hjemme i perm nå, han har 12 uker fedrekvote, tre uker av fellesperioden + fire uker avspasering, han koser seg med tulla :)

Så bra du har en mann som har lyst til å delta :) jeg tror både far og barn har veldig godt av det! Min er hjemme i perm nå, han har 12 uker fedrekvote, tre uker av fellesperioden + fire uker avspasering, han koser seg med tulla :)

Selvfølgelig er det godt at han involverer seg, og sist gang hadde han 5 mnd av permisjonen. Denne gangen får vi jo 7 uker ekstra, og da vil han ha halvparten av den også. Jeg på min side argumenterer med at jeg må jo ta 3 uker før og at de første 6 ukene etter en fødsel (eller som her tvillingfødsel) er en periode hvor jeg må komme meg også. Så derfor så får jeg litt mer, men jeg tror vi er på at jeg får 10 mnd og han får 6. Han har jo 2 uker pappaperm etter fødselen også. Jeg følte at jeg var god til å forhandle denne gangen :) Jeg tror også han så at da snuppa var lita da jeg gikk ut i jobb sist gang, og at jeg fikk mye av bleie/melk /sove fasen, mens han fikk den mer morsomme fasen. :)

Kan jeg spørre hvorfor han ikke kan ta ut noe permisjon i det hele tatt? Det høres litt rart ut :)
Selvfølgelig kan du det :-)

Mannen min er selvstendig næringsdrivende, og står alene for all den daglige driften, og alt det administrative av selskapet. Med andre ord, det er ingen der til å ta hans plass hvis han skulle bli borte noen uker. Han har rett og slett ingen jobb å gå tilbake til hvis han stenger hele butikken i uker. :-)

Veldig kjedelig, for vi skulle jo begge ønske at han kunne være hjemme.

Det var jo litt av et utsagn..

Ja, han vil gjerne ha MINST 50%! Og sist gang hadde han ingen forståelse for at 3 av mine uker er før fødselen og at jeg de første ukene etterpå ikke er helt 100% selv. Jeg klarte til slutt å få han til å innse at det var for mye å be om 50%, for da fikk jeg i realiteten mindre tid med vår datter. Han tar gjerne hele om han får mulighetens, så jeg må kjempe for å få min del - sånn helt seriøst!
Han er en fantastisk pappa og mann, så det er ingen tvil om at han gjør en bra jobb. Han mener bare at utg pkt er 50% og at det skal være likt. (skulle likt å se hva han sa om han var den som måtte ta 3 uker før fødselen).

Ja, han vil gjerne ha MINST 50%! Og sist gang hadde han ingen forståelse for at 3 av mine uker er før fødselen og at jeg de første ukene etterpå ikke er helt 100% selv. Jeg klarte til slutt å få han til å innse at det var for mye å be om 50%, for da fikk jeg i realiteten mindre tid med vår datter. Han tar gjerne hele om han får mulighetens, så jeg må kjempe for å få min del - sånn helt seriøst.
Såpass ja! Har han i så fall tenkt å fullamme hvis han går hjemme 100% av permisjonen tro? :b

Såpass ja! Har han i så fall tenkt å fullamme hvis han går hjemme 100% av permisjonen tro? :b

Han er en veldig positiv mann, så han ser ingen problem i at jeg pumper meg og har ihvertfall ikke noe imot erstatning.

Heldigvis har jeg puppen og insisterer på at de skal ha morsmelk så lenge jeg har! :)

Det er fint at han er ivrig, men ... :)

Jeg tror absolutt at det er viktig både for far og barn at man har tid sammen mens mor er på jobb, sånn at far får gjort ting på sin måte og blir tetter knttet med barnet. Men det er forskljellpå familier og om man ammer ikke ammer osv.Sist måtte jeg begynne å jobbe da baby var 9 månder. Det ble en veldig stor overgang både for meg og han. Man merket tydelig at baby savnet mammaen sin og ville "suge til seg all den tiden jeg var hjemme" altså begynte han å være våken mer om natten. Det endte med at jeg var oppe og ammet 3 ganger hver natt (dette kan jo ikke far gjøre) for så å måtte stå opp kl 6 for å dra på jobb, da var jeg helt utslitt og så kom jeg ikke hjem igjen før sånn 17.-17.30 tiden. Kan ikke si jeg var særlig effektiv på jobb der jeg var så trøtt at jeg så dobbelt... Så det hadde helt klart vært bedre for meg om jeg kunne tatt noen månders ekstra perm.

Ser at det står dette ang den nye ordningen:
En av Høyres kampsaker har før valget vært å endre på ordningen for foreldrepermisjon. Med dagens regelverk har far rett til 14 ukers foreldrepermisjon. I avtalen til de fire partiene slås det fast at de vil sette ned fedrekvoten til 10 uker, men samtidig åpne for en "tillitsbasert unntaksordning etter objektive kriterier". Om de fire ukene som skal kuttes, blir overført til mor eller forsvinner, er det foreløpig ikke sagt noe om.

Så det er jo godt mulig at uker forsvinner og at det ikke blir "fler uker til mor" bare fordi de kutter i fedrekvoten..

Ja, han vil gjerne ha MINST 50%! Og sist gang hadde han ingen forståelse for at 3 av mine uker er før fødselen og at jeg de første ukene etterpå ikke er helt 100% selv. Jeg klarte til slutt å få han til å innse at det var for mye å be om 50%, for da fikk jeg i realiteten mindre tid med vår datter. Han tar gjerne hele om han får mulighetens, så jeg må kjempe for å få min del - sånn helt seriøst!
Han er en fantastisk pappa og mann, så det er ingen tvil om at han gjør en bra jobb. Han mener bare at utg pkt er 50% og at det skal være likt. (skulle likt å se hva han sa om han var den som måtte ta 3 uker før fødselen).

Jeg har også en mann som gjerne vil ha 50%, og jeg synes det er helt topp. Heller det enn en som bare vil jobbe heller enn å være sammen med barnet sitt. Er vel bare å holde de 3 ukene før fødselen utenfor 50/50-delingen hvis det gjør det lettere. :)

At barnet savner en mor som har vært der hver dag i 9 mnd når hun ikke er der på dagtid lenger er jo ikke så rart, men jeg tror ikke det savnet blir noe mindre om man venter noen måneder til... Tvert imot er det vel en fordel om barnet venner seg til å være alene med far noen timer eller en dag så tidlig som mulig.

Min kjære skulle ønske dette gjaldt oss også, da han syns det er mye å gå hjemme i 14 uker.
Han gikk hjemme i 12 uker med dattera vår, og syns det var lenge.
Denne gangen vil han dele permisjonen sin i to, slik at han tar en del når jeg tar ut ferie til sommeren, og resten da når jeg er ferdig.
Han koser seg veldig hjemme med barnet, men syns det blir "kjedelig" å gå hjemme så lenge. Han er veldig rastløs av seg, og trenger å ha noe å gjøre annet enn å gå hjemme.

Back
Topp