Ryggplager?

Frk_Mamma

Spennede tider :)
Noen av dere som har hatt bekkenløsning og vet hvordan dette føles? Begynte denne uka å få vondt i ene rumpeballen, stakk liksom til når jeg var ute å gikk. Nå er det mest en vedvarende smerte i korsryggen :( Livredd for å bli plaget med ryggsmerter i svangerskapet :( Hadde ikke det første gang, selv om jeg la på meg myyyye. Noen av dere som har hatt bekkenløsning? Hvordan kjennes det ut?

Det høres ut som det samme jeg begynner å slite med nå..
Sist satt bekkenløsningen fremme så det er vanskelig for meg å avgjøre om det er det nå også.

Men har tenkt tanken.. :(

Nr. 2 er på vei ♡ 20. Februar 2014

Tror et kjennetegn er at hvis smertene er fremme så er det bekkenløsning, er smertene i korsryggen er det bekkenlåsning. Jeg sliter med låsning. Har mye smerter. Slet med dette lenge før graviditet også. "Fordelen" med låsning er at det er lettere å fikse:)

Termin 09.februar med første frøet:)

Men låsningen kommer ofte av løsningen eller noe slik:p

Jeg har kronisk senebetennelse bak i korsryggen (bekkenleddene) etter min første graviditet pga kraftig bekkenløsning. Da hadde jeg isjias lignende smerter bak i ryggen som forplantet seg ned til rumpa og bak på låret på den ene foten. Jeg hadde også vondt fremme i lysken pga bekkenløsningen. Hos meg blir det værre for hver graviditet og smerten sittet mest bak i korsryggen og rumpa. Det som hjelper for meg er å gå i ujevnt terreng (når det lar seg gjøre da :p ), varme (varmt bad, varmeflaske osv) og fysioterapi :).. Jeg vil anbefale at du tar tak i det med en gang du kjenner antydning, jeg gjorde ikke det og gikk med vondt leeenge - det førte til det kroniske :(
Legen ser fort om det er bekkenløsning eller ikke og da får du henvisning til fysio - koster ingenting og er gratis frem til babyen er 6 mndr ;)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Jeg har kronisk senebetennelse bak i korsryggen (bekkenleddene) etter min første graviditet pga kraftig bekkenløsning. Da hadde jeg isjias lignende smerter bak i ryggen som forplantet seg ned til rumpa og bak på låret på den ene foten. Jeg hadde også vondt fremme i lysken pga bekkenløsningen. Hos meg blir det værre for hver graviditet og smerten sittet mest bak i korsryggen og rumpa. Det som hjelper for meg er å gå i ujevnt terreng (når det lar seg gjøre da :p ), varme (varmt bad, varmeflaske osv) og fysioterapi :).. Jeg vil anbefale at du tar tak i det med en gang du kjenner antydning, jeg gjorde ikke det og gikk med vondt leeenge - det førte til det kroniske :(
Legen ser fort om det er bekkenløsning eller ikke og da får du henvisning til fysio - koster ingenting og er gratis frem til babyen er 6 mndr ;)

Uff det hørtes ikke godt ut. Jeg har hatt mye smerter siden jeg ble gravid, men hadde problemer med låsning før også. legen mente det ikke kunne være svangerskapsrelatert så tidlig, var da i uke 6. Men jeg kjenner jo til symptomene selv. Jeg klarer nesten ikke å sitte lenger..
Jeg bør nok kanskje få en henvisning til fysio jeg også. Men må vi ikke betale en egenandel?

Uff det hørtes ikke godt ut. Jeg har hatt mye smerter siden jeg ble gravid, men hadde problemer med låsning før også. legen mente det ikke kunne være svangerskapsrelatert så tidlig, var da i uke 6. Men jeg kjenner jo til symptomene selv. Jeg klarer nesten ikke å sitte lenger..
Jeg bør nok kanskje få en henvisning til fysio jeg også. Men må vi ikke betale en egenandel?

Har det slik jeg også, blir skikkelig rastløs om jeg sitter for lenge :(
Er ikke så behagelig akkuratt, men men er baksiden av medaljongen :p
Jeg ble sm i uke 12 pga bekkenplager i forrige sv.sk
Er veldig forskjellig fra person til person på hvor sterke bekkenløningen blir og hvor tidlig den bryter ut.
Alt som er sv.sk relatert er gratis inkludert fysioterapi, mulig man må betale til kiropraktor det vet jeg ikke. Når barnet er passert 6mndr må man betale egenandel, men det er kun hvis man har henvisning fra lege - har du ikke henvisning må du betale full pris. Henvisningen fra legen gjelder i 6 mndr etter avsluttet behandling :).. Dvs at hvis man får tilbakefall etter at man er "kurert" så trengs ikke ny henvisning fra lege så lenge det er innen 6 mndr.
Så kan være lurt å gå til behandling så slipper du kanskje at det blir værre ;)

Har det slik jeg også, blir skikkelig rastløs om jeg sitter for lenge :(
Er ikke så behagelig akkuratt, men men er baksiden av medaljongen :p
Jeg ble sm i uke 12 pga bekkenplager i forrige sv.sk
Er veldig forskjellig fra person til person på hvor sterke bekkenløningen blir og hvor tidlig den bryter ut.
Alt som er sv.sk relatert er gratis inkludert fysioterapi, mulig man må betale til kiropraktor det vet jeg ikke. Når barnet er passert 6mndr må man betale egenandel, men det er kun hvis man har henvisning fra lege - har du ikke henvisning må du betale full pris. Henvisningen fra legen gjelder i 6 mndr etter avsluttet behandling :).. Dvs at hvis man får tilbakefall etter at man er "kurert" så trengs ikke ny henvisning fra lege så lenge det er innen 6 mndr.
Så kan være lurt å gå til behandling så slipper du kanskje at det blir værre ;)

Takk for svar:) skal ringe til legen i uken!

Takk for mange gode svar :) Skal komme meg ut å gå tur i morgen, så får jeg ta kontakt med legen på mandag!

Tror et kjennetegn er at hvis smertene er fremme så er det bekkenløsning, er smertene i korsryggen er det bekkenlåsning. Jeg sliter med låsning. Har mye smerter. Slet med dette lenge før graviditet også. "Fordelen" med låsning er at det er lettere å fikse:)

Signerer denne. Bekkenlåsning er nesten like vanlig som bekkenløsning, men det er lite snakk om det - og allmennpraktikere har som regel ikke peiling på noen av delene. Da er det bedre å finne seg en god kiropraktor på egenhånd om man mistenker bekkenlåsning, så får man behandling hvis man trenger dét - og i alle fall mer og bedre informasjon enn hos fastlegen.

Jeg sliter veldig med korsryggen. Og d stråler ned i ene rumpeballen når jeg har gått litt. Kjenner d også mye foran..

Jeg sliter veldig med korsryggen. Og d stråler ned i ene rumpeballen når jeg har gått litt. Kjenner d også mye foran..
Det høres veldig likt ut som da jeg merket de første tegnene til bekkenlåsningen min. Det tok lang tid før jeg fant ut hva det var og fikk riktig hjelp, og da hadde det blitt så ille at det strålte helt ned i føttene bare jeg gjorte en ørliten bevegelse. Var helt fortvilet og gråt masse. håpløs fastlege, smertefull og resultatløs fysioterapi, og akupunktur uten effekt. Etter å ha lest meg opp på nett ante det meg at det kunne bære nettopp bekkenlåsning og ikke bekkenløsning, og etter ett kvarters behandling hos kiropraktor kunne jeg gå selv igjen! Voldsom lykkefølelse og optimisme etter flere ukers smertehelvete :)
Jeg fortsatte med behandling etter behov, ca et par ganger i måneden frem til fødsel.
Det er nesten en hjertesak for meg å spreat det er noe som heter bekkenlåsning og at det kan fikses, for jeg har inntrykk av at det er mange andre enn meg det ute som ikke får hverken hjelp eller info om dette.

Uff jeg har så vondt ikveld...:( gleder meg til gravidputen kommer i posten, håper den kommer på mandag!:)

Termin 9. februar med første frøet:)

Har hatt bekkeløsning i 3 svangerskap... Første gangen begynte det ikke før i uke 25, andre gangen i uke 13-14... Uke 7 tredje gangen... de siste svangerskapene har jeg kjent det før positiv test... Er helt skrall... Sist hadde jeg nok både bekkenløsning og låsning, kjenner det samme nå... Blir værre og værre for hver gang... Jeg fikk til og med handicapbevis i mitt 4 svangerskap... Gull verdt for meg, nå sist var jeg for treg til å søke... (må få søknadspapirer hos kommunen som legen må underskrive på)... Skal søke om ikke så lenge... Beviset er gyldig i 12mnd mener jeg å huske...
Og så skal jeg kreve fysio mer enn en gang i uka... For det er for lite for meg...

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Har hatt bekkeløsning i 3 svangerskap... Første gangen begynte det ikke før i uke 25, andre gangen i uke 13-14... Uke 7 tredje gangen... de siste svangerskapene har jeg kjent det før positiv test... Er helt skrall... Sist hadde jeg nok både bekkenløsning og låsning, kjenner det samme nå... Blir værre og værre for hver gang... Jeg fikk til og med handicapbevis i mitt 4 svangerskap... Gull verdt for meg, nå sist var jeg for treg til å søke... (må få søknadspapirer hos kommunen som legen må underskrive på)... Skal søke om ikke så lenge... Beviset er gyldig i 12mnd mener jeg å huske...
Og så skal jeg kreve fysio mer enn en gang i uka... For det er for lite for meg...

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Men hvordan kjenner man forskjellen på løsning og låsning?? :rolleyes:

Men hvordan kjenner man forskjellen på løsning og låsning?? :rolleyes:

Vanskelig å beskrive, det er jo sikkert individuelt og varierende. En forenklet forklaring er at låsning merkes bak; området mellom korsrygg, haleben og hofter. Bekkenløsning gir ofte smerter foran, i retning lyskene og på "nedsiden".
Jeg synes nettstedet bekkenlosning.no er informativ og god for bekkenrelaterte plager, symptomer, behandlingsalternativer og prognoser.

Litt vondt ja. Spesielt når det er varmt å jeg bruker sandaler og ikke shox :(

Gullet født 10.04.12 på termin
Ny termin 03.02.14

Vanskelig å beskrive, det er jo sikkert individuelt og varierende. En forenklet forklaring er at låsning merkes bak; området mellom korsrygg, haleben og hofter. Bekkenløsning gir ofte smerter foran, i retning lyskene og på "nedsiden".
Jeg synes nettstedet bekkenlosning.no er informativ og god for bekkenrelaterte plager, symptomer, behandlingsalternativer og prognoser.

Det høres ut som låsning hos meg da siden det sitter i halebeinet og oppover i rumpa mot korsryggen.. får nevne det for legen :)

Takk for info! :)

Back
Topp