Sliiiiiter med å kutte helt ut snus!

Jeg må si jeg er hverken røyker eller snuser. Skjønner det er vanskelig å slutte. og den dårlige samvittigHeten man får. Men reagere litt på deg som skrev at narkomane fr friske barn,de får jo barn som er født avhengige og må avvennes og behandles. de får ofte adferdsproblemer og ander ting.

Min mor røykte da hun var gravid,ikke mye men greide ikke slutte. Jeg ere den eneste av alle barna(kun første svangerskapet hun røykte) som er full av allergi og astma. Ingen i slekt på noen sider som har det. Så ja sjansen er der. Derfor håper jeg du greier å slutte,du har jo gjort en fin jobb på å kutte ned!! Synes det er fint du tar det opp, fordi det er ingen som snakker om det men ganske mange som sliter med det! Klart det er vanskelig å slutte med noe som er så avhengighets skapende. Men det klarer du nok!!:) lag deg en slags premie plan og kjøp deg noe fint for hvert mål du når.

Lykke til:)
 
Ser riktignok ikke fint ut, men så er det faktisk ikke barebare å kutte ut helt heller... Min mamma røyket med alle mine søsken inkl meg, å det feiler oss ingenting! Røyken er jo ikke bra for noen! Men det gjør oss ikke til dårlige mennesker fordet :)
 
Jeg skjønner at det er kjempevanskelig. Har røyket selv, men mistet lysten når jeg ble gravid, Plutselig var lukta helt grusom. Er 6 uker siden jeg tok en røyk. Samboer gikk fra meg idag, vet ikke hva som skjer mellom oss. har så lyst på den røyken nå at jeg tror nesten jeg bare tar den snart. VANSKELIG!
Var på sykehuset her om dagen, da satt det en høygravid dame ute og røyket. Må jo innrømme at det ikke ser så fint ut....

Nei å nei uff da :( så leit å høre at dere har gått i fra hverandre.. Eller han har gått fra deg.. Ikke noe ok å gjøre det :-/ hvordan har du det ang det??
Sender deg en god klem :)
Forstår deg veldig godt at du vil ta deg en røyk nå, ingen som ikke røyker/snuser vet hvor godt den røyken gjør dersom man er sint,lei eller stressa! Vil ikke oppfordre deg til å gjøre det, men om du sprekker forstår jeg det :)
Vær sterk!!
 
Jeg skal ærlig innrømme at jeg er en av de som blir oppgitt over røykende og snusende gravide damer. MEN det gjelder de som IKKE gjør store innsatsen/bryr seg med å slutte! Jeg forstår at det er vanskelig å slutte og hvertfall slutte på dagen man finner ut at man er gravid. Vi vet alle at røyking/snusing medfører økt risiko for ulike sykdommer og vansker hos barnet. Jeg synes derfor det er svært egoistisk å ikke bry seg om alle rådene man får rundt dette, synes rett og slett at det vitner om dumhet og fornektelse. At du gir snusslutt en skikkelig innsats og i tillegg har dårlig samvittighet fordi du ikke klarer å slutte helt, betyr jo at du bryr deg om så mye mer enn egen nytelse. Det er flott at du allerede har kutta ned, det minsker faren for fosteret masse!

Som hun over her, reagerte jeg også veldig på utsagnet til deg som sa at norkomane også får friske barn. Det er jo faktisk ren og skjær flaks om en narkoman får et friskt barn! Og å unnskylde seg med historier om mødre som har røyka hele svangerskapet og likevel fått friske barn, blir også dumt. Da har man også vært heldig! Min tante har jobba på føden og jeg har dessverre hørt alt for mange tragiske historier om barn som må slite med virkningene av mors røyking under svangerskapet...

Er man gravid har man et ansvar for å sørge for best mulig vilkår for barnet i magen. Det synes jeg du, trådstarter, gjør ved å ta tak i snusinga og trappe ned med et mål om å slutte helt.
 
Ser riktignok ikke fint ut, men så er det faktisk ikke barebare å kutte ut helt heller... Min mamma røyket med alle mine søsken inkl meg, å det feiler oss ingenting! Røyken er jo ikke bra for noen! Men det gjør oss ikke til dårlige mennesker fordet :)

Rart, kjøpte snus på butikken i dag, og Gud så jeg skammet meg! Ser ikke bra ut nei, men det har vel ingen andre noe med heller.. Tror nok mange har meninger om oss som røyker/snuser uten å vite hvor vanskelig vi har for å slutte og at vi faktisk har dårlig samvittighet..

Men som du sier..de fleste barn fødes jo friske :) alle jeg kjenner/hørt om/googlet som har snusa under svangerskapet har jo født helt friske barn!! :)
 
Og forresten hos lege spurte jeg hva de gjorde med røykere dersom de slet veldig med å slutte, og da nevnte han røykeplaster/tyggi - men vil ikke det være nesten like ille som snus da?? Hmm.. Niktotin er vel nikotin samme hva form det kommer i? :p
 
Jeg skal ærlig innrømme at jeg er en av de som blir oppgitt over røykende og snusende gravide damer. MEN det gjelder de som IKKE gjør store innsatsen/bryr seg med å slutte! Jeg forstår at det er vanskelig å slutte og hvertfall slutte på dagen man finner ut at man er gravid. Vi vet alle at røyking/snusing medfører økt risiko for ulike sykdommer og vansker hos barnet. Jeg synes derfor det er svært egoistisk å ikke bry seg om alle rådene man får rundt dette, synes rett og slett at det vitner om dumhet og fornektelse. At du gir snusslutt en skikkelig innsats og i tillegg har dårlig samvittighet fordi du ikke klarer å slutte helt, betyr jo at du bryr deg om så mye mer enn egen nytelse. Det er flott at du allerede har kutta ned, det minsker faren for fosteret masse!

Som hun over her, reagerte jeg også veldig på utsagnet til deg som sa at norkomane også får friske barn. Det er jo faktisk ren og skjær flaks om en narkoman får et friskt barn! Og å unnskylde seg med historier om mødre som har røyka hele svangerskapet og likevel fått friske barn, blir også dumt. Da har man også vært heldig! Min tante har jobba på føden og jeg har dessverre hørt alt for mange tragiske historier om barn som må slite med virkningene av mors røyking under svangerskapet...

Er man gravid har man et ansvar for å sørge for best mulig vilkår for barnet i magen. Det synes jeg du, trådstarter, gjør ved å ta tak i snusinga og trappe ned med et mål om å slutte helt.


Takk for støtten :) jeg kan bli såå mye bedre.. Men bedre enn jeg var har jeg blitt :) heldigvis!!
Derfor jeg blir provosert når ikke røykere/snusere kommer med kommentarer som "det er jo bare å slutte" osv. Er nok fordi jeg har såpass dårlig samvittighet. Og kjenner man på den blir en nok mer frustrert også!
Jeg vet jo såå godt at det ikke er bra for hverken meg eller barnet!
Såå det er bare å stå på videre for oss alle som ikke har klart å løsrive oss fra nikotinen :)
 
Skjønner godt det er vanskelig!! Har røyka nå i mange år, men slutta med 1.mann men begynte igjen. Nå når jeg ble gravid slet jeg virkelig med å slutte fordi jeg hadde en MA før dette svangerskapet. (da tok jeg kjøpte jeg meg røyk med en gang, fordi om jeg hadde vært røykfri i 1 uke) Dette svangerskapet klarte jeg ikke å slutte å røyke før jeg var 11 uker.. og selv da var det vansskelig. Men det jeg gjorde var: satte for meg selv en dato for hvilken dag jeg skulle slutte. da den datoen kom passet jeg på å ikke ha noen form for røyk i huset, og hadde kjøpt inn drops/tyggis.
Så hver gang røyksuget kom, så tok jeg en drops!! Nå 9 uker seinare må eg fremdeles ha drops tilgjengelig da røyksuget kommer i de situasjoner eg ville tatt ein røyk.
Men gjør det som er best for deg :)
Lykke til :)
 
Skjønner det er vanskelig, men bra du har kuttet ned. Jeg var røyker fra jeg var 15-20år så begynte jeg fast å snuse i stede fram til jeg var 24. Sluttet brått i oktober etter at jeg og samboer bestemte oss for det, da vi ville slutte før vi begynte å prøve i november:) for min sin del er det best å slutte brått, aldri klart å kutte ned, det er bare selvpining. ;p men vi er forskjellige, å du må fortsette å gjøre det som føles best for deg! Fortsett med framgangen så vill dette ordne seg! Det handler om å omstille seg i hodet:) tygget mye tyggis(vanlig) hadde vondt i kjeven første to ukene, da jeg konstant tygget :) lykke til.
 
Du er nok langt ifra den eneste :)
Snuset selv gjennom hele mitt første svangerskap og det gikk helt fint. Fikk ei jente på over 4 kg og 53 cm lang :)
Er nå gravid 5+2 og har kuttet ned litt.. Gjorde som deg, snuset en boks om dagen.. Nå snuser jeg ca en halv. Har store planer om å kutte helt ned. Får dårlig samvittighet hver gang jeg putter en snus i leppa..
 
Du er nok langt ifra den eneste :)
Snuset selv gjennom hele mitt første svangerskap og det gikk helt fint. Fikk ei jente på over 4 kg og 53 cm lang :)
Er nå gravid 5+2 og har kuttet ned litt.. Gjorde som deg, snuset en boks om dagen.. Nå snuser jeg ca en halv. Har store planer om å kutte helt ned. Får dårlig samvittighet hver gang jeg putter en snus i leppa..

"godt" å høre! Ikke godt i den forstand, men har følt meg veldig aleine siden det er et så veldig "hysj,hysj" tema :-/
Men vi er vertfall ærlige :)
Fantastisk at du har en frisk og fin jente :) <3
Jeg tror nok det skjer i de aller fleste tilfeller enten om en røyker eller snusen. Men som du sier du også, det er den dårlige samvittigheten som tærer på oss. Men da er det vertfall tydelig at vi bryr oss :)
 
Vet også at mange av mine venninner har snuset gjennom hele/store deler av svangerskapet, uten at det har gjort noen skade.. Men som ei skrev over her: det er jo ikke så mye forsket på i forhold til røyking.. Så man vet jo aldri. Jeg røyket litt forrige svangerskap også, men gikk mer og mer over til snus, og til slutt ble det bare snusingen. Følte liksom snus ikke var så ille som røyk. Syns det ser ganske ille ut når høygravide står offentlig med røyken i munnen, men for all del, snus er sikkert like ille d, bare d ikke vises så godt :)
 
Vet også at mange av mine venninner har snuset gjennom hele/store deler av svangerskapet, uten at det har gjort noen skade.. Men som ei skrev over her: det er jo ikke så mye forsket på i forhold til røyking.. Så man vet jo aldri. Jeg røyket litt forrige svangerskap også, men gikk mer og mer over til snus, og til slutt ble det bare snusingen. Følte liksom snus ikke var så ille som røyk. Syns det ser ganske ille ut når høygravide står offentlig med røyken i munnen, men for all del, snus er sikkert like ille d, bare d ikke vises så godt :)

Ja til og med noe du googler snusing kommer det opp innlegg fra jenter som har snusa gjennom hele svangerskapet og har friske barn :)
Syns jo det er rart de har forsket så lite på det med tanke på mengden jenter som har snuset de siste årene, må jo nesten være flere snusere enn røykere!?
 
ja helt enig.. fant en artikkel fra vg:

(VG) Snusing blant gravide er farligere enn ekspertene hittil har trodd
Forskningen viser at snusing øker risikoen for en rekke komplikasjoner under graviditet og fødsel:

* Prematur fødsel - nesten dobbelt så vanlig blant snusende gravide som blant dem som ikke bruker tobakk.

* Svangerskapsforgiftning.

* Dødfødsel.

* Lavere fødselsvekt: Barn av snusere veide i gjennomsnitt 39 gram mindre enn barn av tobakksfrie kvinner.

* Apné (pusteproblemer).
 
Det beste er vel at vi prøver å slutte, siden man aldri vet hva det kan medføre.. Og jeg tenker hvis det skal skje noe at man ikke trenger tenke på om det var min feil fordi jeg har snuset.. Jeg skal værtfall prøve så godt jeg kan :) Så får vi oppdatere hverandre om hvordan det går ;-)
 
Å nei jeg vil ikke ha noen skjennepreken om hvor dum jeg er eller hvor farlig dette er for babyen, eller hvor svakt menneske jeg er. Jeg vet alt dette, og sliter med dårlig samvittighet hver gang jeg tar meg en snus :(

Hvordan er det med dere andre som har røyka/snusa.. Noen som ikke har klart å kutte helt ut?
Jeg har trappa ned fra 1 boks om dagen til 1 boks på 2,3 dager..
Prøvd å slutte, men formen min blir så jævlig. Kvalm, svettetokter, skjelving og sinne.. Wæææ...
Uff a meg! Det føles ikke greit..

Vi skriver om alt her inne på BV men aldri noen som nevner noe om røyk snus.. Er jeg den eneste? :p
Hva med app'n slutta? du kan legge inn en motivajon til å slutte, så teller den hvor lenge du har vært snusfri og gir deg tips til andre ting du kan gjøre når suget kommer :D
 
Jeg begynte å røyke da jeg var 17 år.
Da jeg ble gravid med første 21 år gammel tok jeg ett trekk av røyken hver gang jeg fikk røyksug. Etter ett par uker sluttet jeg helt,grunnet dårlig samvittighet.
Etter 2 barn og 6 år senere startet jeg på igjen.
Jeg røykte helt til jeg ble gravid med nr 3.
Det var tøffere å slutte denne gangen, men etter en jobbdag der jeg røyket 6 røyk tok samvittigheten meg og jeg sluttet den dagen.
Etter 3 år startet jeg igjen. Jeg rakk ikke røyke lenge før jeg igjen var gravid igjen,da var jeg litt sur for at jeg ble gravid på første forsøk, for da kunne jeg jo ikke røyke lengre.
2 uker tok det før jeg klarte å slutte denne gangen.

Jeg startet å røyke igjen da vesla var 2 år, og da vinteren kom fant jeg ut at dette bare var tull. Da klarte jeg å bevise for meg selv at jeg klarte å slutte uten å være gravid. Sluttet på dagen.

Jeg har en utrolig sterk vilje og det er den jeg bruker for å slutte å røyke.
Så vil man ikke slutte så klarer man det ikke tenker jeg
 
Klarte ikke slutte med snus forrige svangerskap. Det er ikke bra, men jeg vil legge til at alt er bra med den lille :)
Denne gangen hadde jeg trappet ned betraktlig før jeg ble gravid (var ikke planlagt graviditet) Så litt etter litt klarte jeg å slutte under graviditeten. men hadde jo bestemt meg for det, uten at det var for barnet sin del. Føler det hadde vært vanskligere å plutselig slutte fordi jeg MÅ. om du skjønner :p
Jeg tror det enkelste er å gjøre det du gjør, trappe ned litt etter litt. det var jo det jeg gjorde, og det gikk :) Ønsker deg lykke til :)
 
Klarte ikke slutte med snus forrige svangerskap. Det er ikke bra, men jeg vil legge til at alt er bra med den lille :)
Denne gangen hadde jeg trappet ned betraktlig før jeg ble gravid (var ikke planlagt graviditet) Så litt etter litt klarte jeg å slutte under graviditeten. men hadde jo bestemt meg for det, uten at det var for barnet sin del. Føler det hadde vært vanskligere å plutselig slutte fordi jeg MÅ. om du skjønner :p
Jeg tror det enkelste er å gjøre det du gjør, trappe ned litt etter litt. det var jo det jeg gjorde, og det gikk :) Ønsker deg lykke til :)

Så bra alt er bra med babyen din :) er jo somregel det ;) <3 heldigvis :)
Ja jeg prøver så godt jeg kan.. Går tregt, og snusen frister hele tiden.. Blæ! Så får se hva jeg klarer å få til :)
 
Rart, kjøpte snus på butikken i dag, og Gud så jeg skammet meg! Ser ikke bra ut nei, men det har vel ingen andre noe med heller.. Tror nok mange har meninger om oss som røyker/snuser uten å vite hvor vanskelig vi har for å slutte og at vi faktisk har dårlig samvittighet..

Men som du sier..de fleste barn fødes jo friske :) alle jeg kjenner/hørt om/googlet som har snusa under svangerskapet har jo født helt friske barn!! :)

Nei, ingen har noe med hva du/jeg kjøper på butikken! Får jo mange blikk når jeg er å handler røyk, men det driter jeg veldig i :p
 
Back
Topp