Norske? eller har barn med noen fra et annet land ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Godt spørsmålJeg glemmer det ofte i sammenhenger som her, men verken jeg eller min mann er opprinnelig norske. Babyen blir både flerspråklig og flerkulturell, jeg liker å tenker på det som et styrke.
Er det en årsak til at du har startet tråden?
Som jeg skulle sagt det selv! (Nettopp skrevet oppgave om undervisning av engelsk i et multikulturelt klasserom) Og etter nesten to år som lærer i østkant Oslo har jeg erfart elever med begge de ulike bakgrunnene.Fra et lærerperspektiv så kan jeg jo si at sålenge barna får norsk som førstespråk, eventuelt to helt likestilte språk, så er det en styrke i skolesammenheng. Problemet kommer når barna snakker mest et annet språk, og så skal de tvinges inn i norsk skole og ha norsk som innlæringsspråk..![]()
Sent from my GT-I9300 using BV Forum
HønseLovisa og hunnykaos, det hørtes ut som dere kunne hjelpe meg. Kanskje også noen andre som har kunnskap om dette? Jeg selv har en ekstrautdanning i psykologi, så har lest en del om konsekvenser av flerspråklighet. Det jeg mangler, er litt mer praktisk - hva gjør jeg for at begge språkene skal være likestilt? Holder det at mamma snakker et språk med pappa, og et annet i mer sosiale settinger? Jeg er litt bekymret for norsken, men hun lille vil jo høre masse "ordentlig" norsk fra våre venner, tv osv. Er det nok? Her må det legges til at pappaen snakker vel ikke helt flytende norsk, men det jobber vi med og det kommer seg etter hvert. Kanskje ikke før den lille kommer tl verden...
Beklager rotete forklaring, det jeg trenger er deres erfaringer og tips om noen alvorlige litteraturkilder, som fortsatt gir noen praktiske tips.
Skal ikke tvinge ham, neiDet første jeg tenker er at dere bør snakke morsmålene deres med barnet, ikke tving gubben til å snakke gebrokkent norsk med barnetom du ønsker et tospråklig barn må begge språk snakkes like mye med barnet
det vi sier til utenlandske foreldre er at det er bedre at barnet får høre morsmålet hjemme og lære begreper på morsmålet, da er det lettere å lære språk nr 2 på skolen
![]()
Skal ikke tvinge ham, neiOrker nesten ikke selv å snakke norsk med ham, selv om jeg burde jo...
Er det slik at språk skal være "knyttet" til mennesker for barnet? Altså, for meg er det like naturlig å snakke norsk i noen tilfeller som å snakke morsmålet mitt i andre settinger, kommer veldig an på. Blir det bare forvirrende for den lille hvis jeg skifter som jeg gjør nå?
Hehe, nei, jeg og mannen min har samme morsmål, jeg har importert ham, skjønner du ))) Så vi snakker vårt språk til hverandre hjemme, det kommer vi nok til å gjøre når barnet kommer også. Men med alle andre rundt meg snakker jeg jo selvsagt norsk, 8 timer om dagen på jobb og en god del med venner på fritid i tillegg. Tørr kanskje påstå at jeg snakker ganske bra også. Så det går nok greit uansett, tenker bare å tilrettelegge til at det skal bli optimalt og minst forvirrende for jenta som kommerTror nok det skal gå helt fint detBare bruk mest mulig morsmål hjemme, barnet vil få norsk input både i barnehagen og på skolen
Blir barnet deres "trespråklig" da? Det er ikke lurt å snakke dårlig norsk med barnet ihvertfall, men om du er ganske god så går jo det bra
![]()
Hehe, nei, jeg og mannen min har samme morsmål, jeg har importert ham, skjønner du ))) Så vi snakker vårt språk til hverandre hjemme, det kommer vi nok til å gjøre når barnet kommer også. Men med alle andre rundt meg snakker jeg jo selvsagt norsk, 8 timer om dagen på jobb og en god del med venner på fritid i tillegg. Tørr kanskje påstå at jeg snakker ganske bra også. Så det går nok greit uansett, tenker bare å tilrettelegge til at det skal bli optimalt og minst forvirrende for jenta som kommer
Det kommer jo engelsk i tillegg, så da blir hun trespråklig. Men først må vi nok få orden på disse første.
Takk for teori-tips, skal se på det.
Hmm, kul historie, Skravlebøtta. Kanskje alt er enklere enn jeg prøver å få det til...