Tørket aprikos

E

eLLe*meLLe

Guest
Mannen kjøpte det på butikken som jeg tenkte å lage fruktmos av. Men ser på pakken det inneholder svovel. Dette kan vel ikke brukes?
 
Er selv i tvil om dette. Men så leste jeg at aprikosene er behandlet med svovel på utsiden, og at man derfor skal kaste bløtvannet. Så da tenker jeg å bløte dem over natten, for så å bytte vann og koke de dagen etter! Er det noen andre som har litt mer peiling??
 
Svovel er ikke så bra nei. Men mener lizzus snakka noe om bløtlegging og at man bytta vann. Ligger i en av trådene til AnnLykkelig ang treg mage tror jeg.

Samsung via BV-appen <3
 
Jeg ser jo flere oppskrifter med aprikos. Da skal de bøtelegges i noen timer. Og det er ikke nevnt om der er spesielle aprikoser i oppskriften. Tror jeg prøver det da
 
Det kan fremkalle astmaanfall hos barn. Er derfor man helst skal bruke økologiske. Men de eneste de selger her (som jeg finner) er brun og seig og blir vare en klissete masse når jeg kjører dem i blenderen, uansett hvor mye vann jeg har oppi. Jeg koker aprikosene :) hun fikk det før jeg leste dette om konserveringsmiddelet de brukte, og det var ingen reaksjon.
 
Det kan fremkalle astmaanfall hos barn. Er derfor man helst skal bruke økologiske. Men de eneste de selger her (som jeg finner) er brun og seig og blir vare en klissete masse når jeg kjører dem i blenderen, uansett hvor mye vann jeg har oppi. Jeg koker aprikosene :) hun fikk det før jeg leste dette om konserveringsmiddelet de brukte, og det var ingen reaksjon.
Jeg tenkte å la de ligge i vann over natten, og så koker jeg de møre i nytt vann. Får prøve en liten smule først og se hvordan det går
 
Slik gjør jeg det med aprikoser:
Skyller de godt i vann.
Lar de stå i vann over natten. (kan gjerne bytte vann og skylle 1-2 ganger innimellom)
Skyller de godt og har i nytt vann til kasserollen, lar de koke uten lokk i 20-30 min(til de er helt myke)

Dette fant jeg på nett om Svoveldioksid(E220) og allergi.
Svoveldioksid og sulfitter kan utløse sterke astmaanfall hos astmatikere, selv hos de som ikke er direkte allergiske mot sulfitt. Det skjer ved at svoveldioksid frigjøres fra maten når den når magesekken. Den frigjorte svoveldioksid innhaleres dermed og påvirker luftveiene. Astmatikere som reagerer på disse stoffene, bør dermed unngå disse produktene.
 
Slik gjør jeg det med aprikoser:
Skyller de godt i vann.
Lar de stå i vann over natten. (kan gjerne bytte vann og skylle 1-2 ganger innimellom)
Skyller de godt og har i nytt vann til kasserollen, lar de koke uten lokk i 20-30 min(til de er helt myke)

Dette fant jeg på nett om Svoveldioksid(E220) og allergi.
Svoveldioksid og sulfitter kan utløse sterke astmaanfall hos astmatikere, selv hos de som ikke er direkte allergiske mot sulfitt. Det skjer ved at svoveldioksid frigjøres fra maten når den når magesekken. Den frigjorte svoveldioksid innhaleres dermed og påvirker luftveiene. Astmatikere som reagerer på disse stoffene, bør dermed unngå disse produktene.
Synes det hørtes veldig skummelt ut jeg. Litt usikker på om jeg tør prøve :/
 
Nei aldri hatt astma i familien og lillegutt har ingen tegn til det heller

Jeg har selv tatt sjansen her å gitt det til Lilja selv om pappaen hadde barneastma.
Er svært små mengder svovel det er snakk om de evt. får i seg.
Og det slo meg som litt usansylig etter blotlegging og koking. (Fordamper jo også under koking) værre å gi det ferskt.
Men om du er veldig usikker, er det bare å vente til du får kjøpt økologiske, de smaker også bedre:)
 
Slik gjør jeg det med aprikoser:
Skyller de godt i vann.
Lar de stå i vann over natten. (kan gjerne bytte vann og skylle 1-2 ganger innimellom)
Skyller de godt og har i nytt vann til kasserollen, lar de koke uten lokk i 20-30 min(til de er helt myke)

Dette fant jeg på nett om Svoveldioksid(E220) og allergi.
Svoveldioksid og sulfitter kan utløse sterke astmaanfall hos astmatikere, selv hos de som ikke er direkte allergiske mot sulfitt. Det skjer ved at svoveldioksid frigjøres fra maten når den når magesekken. Den frigjorte svoveldioksid innhaleres dermed og påvirker luftveiene. Astmatikere som reagerer på disse stoffene, bør dermed unngå disse produktene.
oi det hørtes veldig skummelt ut!!! nå vet jeg ihvertfall hva jeg skal lete etter fremover!
 
oi det hørtes veldig skummelt ut!!! nå vet jeg ihvertfall hva jeg skal lete etter fremover!

Ja, allergi er jo alltid skummelt. Men dette er ikke mer skummelt enn å gi nøtter til en som er allergisk mot nøtter.
Om gjør grundig forarbeid er det nok ikke så mye svoveldioksid igjen i aprikosene heller.
 
Ja, allergi er jo alltid skummelt. Men dette er ikke mer skummelt enn å gi nøtter til en som er allergisk mot nøtter.
Om gjør grundig forarbeid er det nok ikke så mye svoveldioksid igjen i aprikosene heller.
Her har jeg astma og aldri hørt om dette før og snuppa kan jo også få astma er nok det som gjør det skummelt

sendt ifra BV forum <3
 
Her har jeg astma og aldri hørt om dette før og snuppa kan jo også få astma er nok det som gjør det skummelt

sendt ifra BV forum <3
Ok, ja skjønner at du ble bekymret om du har astma. Men selv om du har astma er det ikke sikkert du reagerer på svoveldioksid? og om det er svoveldioksid i maten så må det altså fordampe i magen å så pustes inn, ser for meg at det ikke er så mye å reagere på om man ikke får i seg mengder. Svovel finnes jo i naturen enkelte steder, men er vell mest rundt vulkanutbrudd.
Er svovel i noen viner bla.
 
Ok, ja skjønner at du ble bekymret om du har astma. Men selv om du har astma er det ikke sikkert du reagerer på svoveldioksid? og om det er svoveldioksid i maten så må det altså fordampe i magen å så pustes inn, ser for meg at det ikke er så mye å reagere på om man ikke får i seg mengder. Svovel finnes jo i naturen enkelte steder, men er vell mest rundt vulkanutbrudd.
Er svovel i noen viner bla.
Ja har vel også såpass mild astma at den ikke bryr seg.
Er mye man vist skal passe på her i verden for hadde aldri tenkt over at noe man spiser kan gi astma anfall
 
Jeg har kjøpt tørket aprikos på Sunkost uten svovel :) De er ikke gule, men brune (pga. de ikke er svovel i...).
 
Jeg har kjøpt tørket aprikos på Sunkost uten svovel :) De er ikke gule, men brune (pga. de ikke er svovel i...).
Men de blir lysere og mildere på smak når de har ligget i blødt og kokt enn de med svovel blir:)
 
Ja har vel også såpass mild astma at den ikke bryr seg.
Er mye man vist skal passe på her i verden for hadde aldri tenkt over at noe man spiser kan gi astma anfall
Nei, men sikkert heldigvis kun de som er supersensitiv som reagerer på sånt.
 
Back
Topp