Vil ikke ta GU hos fastlegen min

R

RoseBusk

Guest
Var hos fastlegen min i sta for å ta blodprøver osv osv pga noe. Jeg nevnte for han at det er 2 år siden forrige gang jeg tok GU og spurte om henvisning til sykehuset for å ta en undersøkelse. Han bare så rart på meg og svarte at jeg kunne ta av meg buksa og undertøyet å legge meg på benken så skulle han ta GU han. jeg ville ikke det da, jeg vil gjøre det på sykehuset der jeg alltid har gjort det. Det kunne jeg absolutt ikke få. Enten han, eller betale masse for å gå til privat gyno. Hvorfor er det slik? Trodde man kunne få henvisning av fastlegen jeg, da jeg alltid har fått det før.
 
Du kan også få en annen lege til å sjekke. Min gamle fastlege tilbød seg det, og han tilbød seg å henvise hvis jeg ikke ønsket at han undersøkte, uten at jeg måtte si noe som helst... Dette er vel litt smålig av legen din.
 
Min sa han ikke var kvalifisert til annet en enkle undersøkelser, kanskje du kan late som om du har noe litt uten om det vanlige? ;)
 
Jeg går til privat jeg da. Syns de er verdt de kronene rett og slett :)

Liker heller ikke gå til fastlegen min ser du.

Aldri fått henvisning jeg heller. Kun en gang. Men det pga noe med celleprøven da.
 
Ville sagt at du vil ha en henvisning eller så betale for å gå privat, selvom det ikke burde være nødvendig.

Håper legen sender en henvisnining for deg :)
 
For noe tull[emoji23] jeg ble henvist jeg... og jeg har en veldig flink dame som er spesialist på svangerskap og små barn. I værste fall koster en undersøkelse under 1000kr da så hadde lett betalt det framfor å kle av meg å legge meg på benken[emoji38] tenk å si det a?[emoji23]
 
Merkelig lege!! Klart du å har rett på å få henvisning til sykehuset forde om han praktiserer som Gynekolog. Du har rett på å velge. Jeg hadde sjekket opp i det.
 
Jeg har alltid fått henvisning til sykehuset om der er noe, og ved "akutte" tilfeller har jeg gått til privat.
 
Her henvises det ikke til sykehus men til privat gym i så fall eller man kan få en annen lege på kontoret. Jeg selv bruker fastlegen. Grunnen til at de ikke henviser til sykehuset her er at hun er travelt opptatt med de som har fått positive celleprøver og ikke har tid til ikke syke mennesker. Kan ikke la noen med kreft gå lengre fordi man ikke vil bruke fastlegen sin( ja så vrang er jeg, hehe).
 
Fastlegene er kvalifisert til enkel gu og standard ultralyd såvidt jeg har forstått.
Stod jo i avisen her om dagen at mange ikke tok celleprøver fordi fastlegene ikke gjorde det og det var så få offentlige gyn i Norge?
Min fastlegen hev meg på benken første gang jeg møtte henne, og jeg synes det var en lettelse å slippe å vente på å bli henvist for å bli henvist vidre. Første legen jeg har vært hos som sjekket meg selv, og jeg synes det var veldig betryggende... synes jeg var heldig :cat:
 
Første gang ble jeg henvist til privat(?) gyn, betalte normal egenandel men hun hadde ventetid på ett år. Jeg ble egentlig henvist av en annen grunn men hun tok full sjekk:) og så har jeg blitt sjekket av fastlegen etter det.

Synes det er rart om man ikke kan kreve å gå til en annen lege enn fastlegen, det kan vi jo uansett:p men vet ikke hvor de har mulighet til å henvise.
 
Du har rett på henvisning
Det var det jeg mente jeg også. det koster jo penger uansett, så det er ikke pengene det står på. men måten det ble sagt på. Skal ta full sjekke og celleprøve, og det gjør jeg ikke hos en fastlege nei
 
Fastlegene er kvalifisert til enkel gu og standard ultralyd såvidt jeg har forstått.
Stod jo i avisen her om dagen at mange ikke tok celleprøver fordi fastlegene ikke gjorde det og det var så få offentlige gyn i Norge?
Min fastlegen hev meg på benken første gang jeg møtte henne, og jeg synes det var en lettelse å slippe å vente på å bli henvist for å bli henvist vidre. Første legen jeg har vært hos som sjekket meg selv, og jeg synes det var veldig betryggende... synes jeg var heldig :cat:
Jeg hadde også en enkel GU hos fastlegen med celleprøve og slike "enkle" ting, det syns jeg var veldig greit :)
 
Da får du si RETT UT TILL HAN att du inte ønsker att han ska ta øndersøkelsen på deg.
 
Jeg blir henvist til gynokologisk senter hver gang :)
Be om henvisning.
Jeg har blitt undersøkt 1 gang av fastlege og det var når hormonspiralen skulle inn ;)
 
Betaler privat jeg. Ser ikke noe poeng med å oppta spesialistenes henvisningstid når jeg ikke er syk og bare skal ta celleprøve. Har tatt hos fastlegen en gang og. Syns det skal være en grunn til henvisning og det er ikke celleprøve for meg. Går ikke til spesialist for andre ting med mindre det er noe heller :)
 
Fastlegen min virket veldig overrasket over at jeg ikke ønsket undersøkelse av henne, men respekterte det og henviste meg til gyn etter samtale :) Ville krevd henvisning eller bare betalt de sure pengene det ville vært :)
 
Back
Topp