Vil ikke ta GU hos fastlegen min

Her henvises det ikke til sykehus men til privat gym i så fall eller man kan få en annen lege på kontoret. Jeg selv bruker fastlegen. Grunnen til at de ikke henviser til sykehuset her er at hun er travelt opptatt med de som har fått positive celleprøver og ikke har tid til ikke syke mennesker. Kan ikke la noen med kreft gå lengre fordi man ikke vil bruke fastlegen sin( ja så vrang er jeg, hehe).
Her henviser de uten problem.heldigvis
 
Må innrømme at jeg syns det er hårreisende å lese at så mange blir henvist til spesialisthelsetjenesten for undersøkelser fastlegene skal gjøre. Ikke rart det er lange ventelister rundt om!
 
Må innrømme at jeg syns det er hårreisende å lese at så mange blir henvist til spesialisthelsetjenesten for undersøkelser fastlegene skal gjøre. Ikke rart det er lange ventelister rundt om!

Ikke helt enig. Her har de feks ikke ul, da kan man jo la være å ta GU tenker jeg. Skal jeg skreve for noen skal den personen vite hva hun gjør, å ta ul. Jeg bestiller time privat.

Jeg tenker at fastlegen er noe man bruker til å henvise til riktig instans, halsbetennelse, måling av CRP osv. Ja, så stygg er jeg ;)
 
Må innrømme at jeg syns det er hårreisende å lese at så mange blir henvist til spesialisthelsetjenesten for undersøkelser fastlegene skal gjøre. Ikke rart det er lange ventelister rundt om!
Hvorfor det?
jeg har mine grunner til at jeg ikke tar guhos min fastlege , synes det er fint at fastleger da kan henvise videre, er en del av jobben deres det
 
Det er en vanskelig diskusjon. Jeg kan forstå hvorfor man ikke vil ta undersøkelser hos fastlegen, men samtidig må mange gjerne ty til privat gynekolog fordi ventetidene er lange om man blir henvist til noe annet enn celleprøve eller andre enkle gynekologiske undersøkelser.

Her på Vestlandet i hvertfall er det svært få gynekologen, så er ofte over ett halvt års ventetid for å komme til om man blir henvist.

Jeg er veldig som har en fastlege som tar enkle undersøkelser og celleprøver.
Har heller ikke noe imot å gjøre det hos henne.
 
Jeg er vant til å betale for gynokolog selv, det er bare 1000 kr og det er det lett verdt da jeg nekter å gå til mannligeleger og nekter å gp til fastlegen
 
Må innrømme at jeg syns det er hårreisende å lese at så mange blir henvist til spesialisthelsetjenesten for undersøkelser fastlegene skal gjøre. Ikke rart det er lange ventelister rundt om!

Jeg betaler for det selv da, og det er ikke lange ventelister. Så enste jeg bidrar til er at private gybokologer tjener penger som igjen fører til skatt..

Går ikke utover noen :)

Ingen fastlege skal stirre mellom mine ben :)
 
Min fastlege skal ikke ta GU på meg, det er uaktuelt. Jeg går til privat da, dame som kjenner meg.
Skjønner godt man ikke bruker fastlege til dette, noen er ganske privat av oss, og synes ikke det er greit at hvem som helst skal opp i der[emoji5]
 
Det er en vanskelig diskusjon. Jeg kan forstå hvorfor man ikke vil ta undersøkelser hos fastlegen, men samtidig må mange gjerne ty til privat gynekolog fordi ventetidene er lange om man blir henvist til noe annet enn celleprøve eller andre enkle gynekologiske undersøkelser.

Her på Vestlandet i hvertfall er det svært få gynekologen, så er ofte over ett halvt års ventetid for å komme til om man blir henvist.

Jeg er veldig som har en fastlege som tar enkle undersøkelser og celleprøver.
Har heller ikke noe imot å gjøre det hos henne.

Da må du i så tilfellet ha vært veldig uheldig. Holder selv til i Bergen. Jeg har til tider gått flere ganger i året til gynekolog, både med og uten henvisning (ble henvist første gang, etter det sa de at det var bare å ringe direkte uavhengig av hvor lenge siden sist jeg var der), og har alltid fått time 1-2 uker etter. Har kun betalt egenandel. Hadde ikke hatt noe imot å ta celleprøve hos fastlegen, men han har ikke ul og gjør generelt sett ikke GU.
 
Da må du i så tilfellet ha vært veldig uheldig. Holder selv til i Bergen. Jeg har til tider gått flere ganger i året til gynekolog, både med og uten henvisning (ble henvist første gang, etter det sa de at det var bare å ringe direkte uavhengig av hvor lenge siden sist jeg var der), og har alltid fått time 1-2 uker etter. Har kun betalt egenandel. Hadde ikke hatt noe imot å ta celleprøve hos fastlegen, men han har ikke ul og gjør generelt sett ikke GU.
Vet ikke om ventetid avhenger av hva det gjelder eller hvordan de setter det opp.
Men kan godt være jeg har vært uheldig de gangene hvor det har et snakk om henvisning ja.
 
Back
Topp