Vi som temper

Måler til ca samme tid Mellom 05:45 og 06:15. Måler i munnen :)
Første gang med måling, så kan være jeg gjør noe feil. Fikk først 36,60, så 36,61. Prøvde igjen etter ti minutter avslapping i sengen, da var den 36,45. Men er ved den første som stemmer?

Vet ikke hvordan jeg skal tolke den, må jo være noe feil? Egget kan vel ikke ha sluppet om EL testen fremdeles er positiv?:wacky:

Tenkte du kanskje målte i munn ja :) det kan ofte gi mer ujevne målinger da man fort kan ha sovet med munnen åpen, den skal måles på helt samme sted i munn hver gang. Det er rett og slett vanskeligere å måle i munn. Anbefaler deg å måle i skjeden eller rektalt! Da får du mye jevnere målinger, som du da lettere kan se EL på! Jeg startet i munn, men gikk fort over til vaginal måling, og er veldig fornøyd med det :p

Alltid første temperaturen som man skal ta ja! :) temperatur bekrefter EL. EL tester er bare en retningsnor. Så hvis du fortsetter å få høye temper i dagene fremover har du nok hatt EL. Men hvis den synker igjen i morgen, så har du nok ikke det! Så fortsett å legg inn aksjer som om du ikke har hatt EL, så ser du i dagene fremover :)
 
Tenkte du kanskje målte i munn ja :) det kan ofte gi mer ujevne målinger da man fort kan ha sovet med munnen åpen, den skal måles på helt samme sted i munn hver gang. Det er rett og slett vanskeligere å måle i munn. Anbefaler deg å måle i skjeden eller rektalt! Da får du mye jevnere målinger, som du da lettere kan se EL på! Jeg startet i munn, men gikk fort over til vaginal måling, og er veldig fornøyd med det :p

Alltid første temperaturen som man skal ta ja! :) temperatur bekrefter EL. EL tester er bare en retningsnor. Så hvis du fortsetter å få høye temper i dagene fremover har du nok hatt EL. Men hvis den synker igjen i morgen, så har du nok ikke det! Så fortsett å legg inn aksjer som om du ikke har hatt EL, så ser du i dagene fremover :)

Takk for svar, ble litt klokere nå :D Burde jeg bare bytte over til å måle vaginalt fremover, eller blir det feil i forhold til de forrige målingene denne mnd?
 
Takk for svar, ble litt klokere nå :D Burde jeg bare bytte over til å måle vaginalt fremover, eller blir det feil i forhold til de forrige målingene denne mnd?

Du bør fortsette i munn denne mnd, også gå over til vaginalt neste pp! :) så fremt det ikke klaffer denne pp da :joyful:
 
Krysser det som krysses kan for at jeg slepper :D Men tusen takk for tips snille deg. Prøver det om jeg må gjennom flere PP'er :)

Null problem :) bare å spørre hvis du lurer på noe. Husker jeg hadde mye spørsmål i starten!
Vi krysser fingrene for at dette er pp for begge ❤️
 
YES, da er du i gang :)
Jeg er ganske stressa i den perioden under el. Er redd den går fra meg :wacky:

Blir ekstra masete når man tror man har el flere dager før enn man egentlig har [emoji85]
Men jeg har vært veldig psykisk stressa de siste ukene så det kan vel kanskje påvirke litt.
 
Har fått masse hvit vannete utflod, la inn på ff at det var watery, da endret den EL fra cd12 til cd15.
 
Noen som forstår seg på denne? Jeg fikk positiv El-test både på syklusdag 14 og 15. Kjente også da smerter i eggstokk og hadde generelt mye symptomer på EL. Negativ test dag 16, før den på morgenen dag 17 var positiv. Negativ test på kveld igjen, og påfølgende dager. Jeg trodde det var noe feil med testen morgenen dag 17, men så viser det seg at menstruasjonen kom 3 dager senere enn jeg forventet. Når hadde jeg egentlig EL? Er det mulig at tempen stiger allerede to dager før EL hvis det et slik at det er først er et mislykket forsøk på å slippe et egg?

IMG_1172.jpg
 
Noen som forstår seg på denne? Jeg fikk positiv El-test både på syklusdag 14 og 15. Kjente også da smerter i eggstokk og hadde generelt mye symptomer på EL. Negativ test dag 16, før den på morgenen dag 17 var positiv. Negativ test på kveld igjen, og påfølgende dager. Jeg trodde det var noe feil med testen morgenen dag 17, men så viser det seg at menstruasjonen kom 3 dager senere enn jeg forventet. Når hadde jeg egentlig EL? Er det mulig at tempen stiger allerede to dager før EL hvis det et slik at det er først er et mislykket forsøk på å slippe et egg?

Vis vedlegget 264828

Ut fra kurven ville jeg sagt at el var 14. eller 15., men litt rart med ny pos den 17. Kanskje det er to egg?
 
Noen som forstår seg på denne? Jeg fikk positiv El-test både på syklusdag 14 og 15. Kjente også da smerter i eggstokk og hadde generelt mye symptomer på EL. Negativ test dag 16, før den på morgenen dag 17 var positiv. Negativ test på kveld igjen, og påfølgende dager. Jeg trodde det var noe feil med testen morgenen dag 17, men så viser det seg at menstruasjonen kom 3 dager senere enn jeg forventet. Når hadde jeg egentlig EL? Er det mulig at tempen stiger allerede to dager før EL hvis det et slik at det er først er et mislykket forsøk på å slippe et egg?

Vis vedlegget 264828
Tror egget prøvde men måtte få litt meir hjelp og slapp ved den siste positive testen.
 
Hei dere!
Etter 8pp’er uten å lete særlig etter el, tenkte jeg å prøve å tempe denne pp’n.
Men jeg er helt uerfaren og lurte på om dere kunne guide meg litt i riktig retning :)

Kan jeg begynne å tempe nå selv om jeg ikke har startet fra CD1? (Er på CD2 idag)
Og hvem app er det dere bruker for å legge inn tempen?
Når tempen stiger, har eggløsningen vært? Eller er det da egget har sluppet, kanskje?
 
Hei dere!
Etter 8pp’er uten å lete særlig etter el, tenkte jeg å prøve å tempe denne pp’n.
Men jeg er helt uerfaren og lurte på om dere kunne guide meg litt i riktig retning :)

Kan jeg begynne å tempe nå selv om jeg ikke har startet fra CD1? (Er på CD2 idag)
Og hvem app er det dere bruker for å legge inn tempen?
Når tempen stiger, har eggløsningen vært? Eller er det da egget har sluppet, kanskje?
Klart du kan det! Mange som begynner senere også ;) mange som begynner rett før el, og da kan det være litt mer trøblete..

Last ned fertility friend feks, denne er fin :)
Anbefaler også å spandere på deg et VIP-abo.

Har du kjøpt et basaltermometer? Et termometer med to desimaler (som viser 36,45 istedet for 36,4 feks).

Når du skal tempene det viktig å tempe til samme tid hver morgen, og du må ha hatt minimum 3 timers sammenhengende søvn.
Dersom noe av dette avviker er ikke tempen for de dagene pålitelig.

Viktig at du tester til samme tid også når du har fri. Så her er det bare å stille klokka hver morgen ;)
 
Hei dere!
Etter 8pp’er uten å lete særlig etter el, tenkte jeg å prøve å tempe denne pp’n.
Men jeg er helt uerfaren og lurte på om dere kunne guide meg litt i riktig retning :)

Kan jeg begynne å tempe nå selv om jeg ikke har startet fra CD1? (Er på CD2 idag)
Og hvem app er det dere bruker for å legge inn tempen?
Når tempen stiger, har eggløsningen vært? Eller er det da egget har sluppet, kanskje?
Husk å måle på samme sted igjennom hele syklusen. Starter du f.eks å måle i munnen må du gjøre det hver dag, ellers vil grafen bli feil.

Tempen vil øke dagen etter el har vært. Og skal da holde seg høy fram til den går ned rett før mensen, eller iløpet av mensen. Eller den holder seg høy fordi du er blitt gravid [emoji3]

Anbefaler også fertility friend appen [emoji6]

Lykke til!!
 
Klart du kan det! Mange som begynner senere også ;) mange som begynner rett før el, og da kan det være litt mer trøblete..

Last ned fertility friend feks, denne er fin :)
Anbefaler også å spandere på deg et VIP-abo.

Har du kjøpt et basaltermometer? Et termometer med to desimaler (som viser 36,45 istedet for 36,4 feks).

Når du skal tempene det viktig å tempe til samme tid hver morgen, og du må ha hatt minimum 3 timers sammenhengende søvn.
Dersom noe av dette avviker er ikke tempen for de dagene pålitelig.

Viktig at du tester til samme tid også når du har fri. Så her er det bare å stille klokka hver morgen ;)

Tusen takk for svar :)

Ja, har et som viser to desimaler
Da gleder jeg meg til å starte imorgen :) Har også lastet ned appen - takk for tips!
 
Husk å måle på samme sted igjennom hele syklusen. Starter du f.eks å måle i munnen må du gjøre det hver dag, ellers vil grafen bli feil.

Tempen vil øke dagen etter el har vært. Og skal da holde seg høy fram til den går ned rett før mensen, eller iløpet av mensen. Eller den holder seg høy fordi du er blitt gravid [emoji3]

Anbefaler også fertility friend appen [emoji6]

Lykke til!!


Tusen takk!
Da gleder jeg meg til å starte med dette imorgen!!

Er veldig spent på å se om jeg har eggløsning når jeg tror jeg har det, eller om jeg jeg har tatt helt feil , hehe :)
 
Tusen takk!
Da gleder jeg meg til å starte med dette imorgen!!

Er veldig spent på å se om jeg har eggløsning når jeg tror jeg har det, eller om jeg jeg har tatt helt feil , hehe :)
Jeg oppdaget med temping at jeg har el noe senere enn hva jeg selv trodde. Så for meg var det en fin måte å bli litt bedre kjent med egen kropp/syklus på [emoji4]
 
Jeg kan jo dele litt historikk, selv om tempingen min nå er delvis lagt på hylla.

Jeg har tempet siden jeg sluttet på p-piller for snart to år siden, og er veldig glad for at jeg bestemte meg for det. Er nå i pp 26, og i gang med IVF.

Tempingen og ff-appen har vært nyttig i å dokumentere og registrere alle sykluser. Jeg dro til legen da vi ikke ble gravide etter 9 mnd, og kunne fortelle fastlegen at jeg hadde korte lutealfaser. Fikk da henvisning til gynekolog, og time omtrent ett år etter pilleslutt.
I appen har jeg hele tiden hatt oversikt over syklusen, medisiner, hvordan kroppen reagerer, osv. Veldig nyttig, først og fremst for min egen del, men også når legene spør om siste mens eller om man har hatt regelmessige sykluser.

Nå står vi midt oppi IVF-behandling (hadde uttak av 9 egg i går, og det blir innsett i helgen!), og da er FF grei nok til å registrere medisiner. FF er ikke laget for IVF (mangler f.eks. alarmfunksjon), men den er grei nok for dokumentasjon.

Så vil egentlig bare anbefale temping og registrering av data i Fertility Friend - det har vært nyttig for meg. Jeg er ikke innom denne tråden daglig lenger, men bare spør hvis det er noe dere trenger en ringrev til :)
 
Hva tenker dere? 11CD , pleier få positiv test på 13CD ....men tempen gikk ned i morres? Testen er jo nesten positiv nå?
IMG_7557.JPG
IMG_7558.jpg
 
Last edited:
Back
Topp