Velge at barna ikke skal feire bursdag, hva synes dere om det?

Kengu

Forumet er livet
VIP
Synes du det er greit at foreldre bestemmer at barna ikke får feire bursdag, på grunnlag av at barna har for mye fra før?
Er det greit at foreldre leverer tilbake gaver barna har fått , til de som har kjøpt de?
 
Nei, da syns jeg det hadde vært bedre å avtale med barnet at noe av det gamle eller nye skulle doneres bort :)
 
Hehe nei, det hørtes ugreit ut. Da bør de heller arrangere en morsom fest og heller be gjestene om å ikke ha med gaver..
 
Syntes ikke det er helt greit egentlig. Da burde heller noe av det gamle gies vekk.
 
Nei da burde gammelt gis vekk mener jeg og
 
Leverer tilbake gaver??? Seriøst gjør folk sånt? :eek: Er det familie de helst ikke vil ha kontakt med eller noe sånt da eller?

Jeg tenker at barn ikke MÅ feire bursdagen sin med å invitere til fest, men tenker at den bør markeres med gave fra foreldre og nære personer som feks besteforeldre og kake el. Med mindre man er jehovas vitne og forklarer barnet hvorfor de ikke markerer bursdager. Hvis en bestemor eller en onkel kommer innom og gratulerer med dagen og har med gave så takker man ment å tar imot - alt annet er uhøffelig!!!!!
 
Nei, det er ikke greit!

Det går da ann og feire bursdag selv om barnet har nok ting. Da hadde jeg gitt beskjed om at gjestene ikke skulle ha med gaver, eller snakket med barnet mitt og funnet en veldedig organisasjon og ønsket penger til!

Den beste julegaven datteren vår fikk sist, var ett års skolemateriell for ett barn gjennom Plan.
 
huff nei, ikke greit! dette er jo noe barna ser veldig frem til, ene søskenbarnet mitt fikk valget av moren om hun ville ha selskap eller et nettbrett. så endte hun selvfølgelig opp med et nettbrett da, for det var jo det moren ville.. når hun kom til faren var hun lei seg, for alle andre får jo ha selskap. så vi svingte oss rundt å lagde barneselskap. helt basic, mat og kaker. de er jo såpass "gamle" at de skravler jo hele tiden uansett så trengte liksom ikke noe mer.

og har barna mer enn nok av leker, så syns jeg heller man bør snakke med barna å donere bort noe av det gamle. for meg blir det iallefall feil å levere tilbake gavene.
 
veldig merkelig syns jeg. Hvor gammelt er barnet? er det skolebarn så er det vanlig å ønske seg penger, veldig kjekt for da kan de kjøpe det dem vil, evt spare til noe senere. vi har ikke barnebursdag før 4år, men feirer med nærmeste familie med det som hører med. her rydder vi oppi leker før jul og bursdag sånn at det er plass til nye ting.. men det flyter over med leker her forde. så må snart begynne donere bort :) men å nekte barna å få feire bursdagen sin eller gi tilbake gaver er uhørt syns jeg!
 
Nei, det synes jeg ikke.
Man kan heller oppfordre venner og familie til å begrense seg eller gi penger i stedet hvis man er redd for at barna skal få for mye.
 
Leverer tilbake gaver??? Seriøst gjør folk sånt? :eek: Er det familie de helst ikke vil ha kontakt med eller noe sånt da eller?

Jeg tenker at barn ikke MÅ feire bursdagen sin med å invitere til fest, men tenker at den bør markeres med gave fra foreldre og nære personer som feks besteforeldre og kake el. Med mindre man er jehovas vitne og forklarer barnet hvorfor de ikke markerer bursdager. Hvis en bestemor eller en onkel kommer innom og gratulerer med dagen og har med gave så takker man ment å tar imot - alt annet er uhøffelig!!!!!
Å jada de har jeg faktisk lest flere ganger fordi barna har nok eller fordi de mener gavenen koster for mye. Husker ei som sa hun ville levert tilbake gaver barna fikk i barnebursdag om de fikk for mer enn de 50 kr som var avtalt, om produktet var kjøpt på salg spilte ingen rolle.
 
Høres absurd ut
 
Nei det hadde virkelig værr uaktuelt her :) men vi har lært opp bonusbarnet her til at vi kan doner bort eller selge leker som er lite i bruk :)
 
Syns ikke det er greit. Det er jo ikke barnets feil at det har for mye, barnet har jo ikke kjøpt tingene selv. Da kan man heller avtale med barnet at man kan donere bort leker som ikke blir brukt mer, og så kan man evt. ønske penger av familie/slekt som kan spares?
 
Man skal vel ikke straffe barna fordi man selv har gått til innkjøp av for mye materielle goder?
Da bør man heller ta en runde med seg selv og spørre seg hva man kan gjøre for barna som ikke er materielt, og hvordan man kan snu mønsteret.

Og nei, det er IKKE greit å ta barnas ting og gi det tilbake eller gi det bort. Det blir å undergrave barnets viktighet og dens posisjon til å bestemme over sine egne ting.
Det man derimot kan gjøre er å si til barna, at nå som du har fått nye ting, så må vi gå gjennom det gamle og se hva du ikke leker med lenger. Det kan vi gi bort til andre barn, for det er ikke nødvendig å ta vare på det man ikke trenger, når andre barn kan få glede av det.

Og dermed la barnet få følelsen av at h*n har noe å si og kan bestemme, og være med på å glede noen andre.

Å ta ting fra dem er bare råttent gjort.
 
Å jada de har jeg faktisk lest flere ganger fordi barna har nok eller fordi de mener gavenen koster for mye. Husker ei som sa hun ville levert tilbake gaver barna fikk i barnebursdag om de fikk for mer enn de 50 kr som var avtalt, om produktet var kjøpt på salg spilte ingen rolle.
Herregud! Så tragisk for ungene å få ting i gave og så ta det fra de:eek: Noen er ikke riktig skrudd sammen! Slutt å kjøpt alt til ungene da og la de heller glede seg til bursdag og jul da de får noe. Hjelpes... Nei det er ikke måten å løse "overflodproblemet".
 
Nei det syns jeg ikke høres greit ut! Da får foreldrene finne et alternativ, oppfordre til gjenbruk, eller noe annet.
 
Back
Topp