Vekstestimering

Jeg var på ul i går (klarte ikke å dy meg, så gikk privat). Er 34+3 og ble estimert til 2,6kg. Så lillekaren er nok en kraftplugg;) estimert til å bli 3,8kg (pluss/minus 200gram) ved termin.
 
Om det er nåken trøst var eg på vekstestimering på tirsdag og min vart estimert til 2200g. I veke 30+1! Han ligger på 92,5% percentilen og har økt gradvis frå ordiner UL i veke 19.. Skal tilbake om 3 veke for ny kontroll. Eg er 176cm og samboeren min 201cm, så at han ikkje blir liten kjem ikkje som ein stor overraskelse, men han kan gjerne roe ned litt! Skal jo få han ut og...

Min magre trøst til dere kan være at min ble målt til å være 97% percentilen i uke 25, og nå i uke 35 er han plutselig helt gjennomsnittlig. Feilmålinger og stabilisering av vekst er i hvertfall to håp vi kan ha :)
 
Jeg var på ul i går (klarte ikke å dy meg, så gikk privat). Er 34+3 og ble estimert til 2,6kg. Så lillekaren er nok en kraftplugg;) estimert til å bli 3,8kg (pluss/minus 200gram) ved termin.

En norsk gutt på 3,8 kg ved termin i et normalt svangerskap er vel nesten så gj.snittlig som man kan få det nå til dags :)
 
Litt trøst er det at ikke jeg er den eneste med stor baby i magen :) Får håpe de begge to bremser litt på voksinga de siste ukene :) Verken jeg eller samboer er uvanlig høye. Jeg er bare 163 cm, så her er det skikkelig tutmage og trangt om plassen begynner jeg å merke.
Min magre trøst til dere kan være at min ble målt til å være 97% percentilen i uke 25, og nå i uke 35 er han plutselig helt gjennomsnittlig. Feilmålinger og stabilisering av vekst er i hvertfall to håp vi kan ha :)
Spurte samboeren min no, var 97% vår ligger på no, ikkje 92,5 som eg skreiv. Veit ikkje kor eg fekk det tallet frå.. Sikkert forje UL i veke 26. Men veit det er lett å måle feil og krysser fingrane for det! 97% percentilen i veke 40 må jo vere rundt 5kg! Og DET vil eg ikkje ha nåke av :p :S
 
Sniker fra mars 17 :) min forrige (2012) ble målt gjevnlig fra uke 30 å fram til uke 38. Husker ikke nøyaktig alle mål, men i uke 30 var han estimert til å være 2kg. Altså ganske stor! Fikk beskjed på alle estimeringer at han ville være 4,2-4,3 ved termin. Gutten kom 2dager før termin å var 3250! Så di kan ta feil og! Han var dog 51cm og 36cm i hodemål:)
 
Nytt vekstkontroll i dag (33+0) (Min tredje ) Han er kun 3010gram . Siden uke 20 ligger jeg med SF- mål på 99% percentile.
Ny kontroll om 4 uker.
Men de sa at de vil ikke måle beken fordi det er en gamledags praksis. Jeg er førstegangs gravid så .. jeg streser pga av størrelse.
 
Jeg var på vektestimering i uke 33+6 hvor hun ble estimert til å være -11%. Ca 1950 gram. Da slet de veldig med målene. Så tok de en ny estimering den dagen jeg fikk rier, i 35+5, og da ble hun estimert til å være helt gjennomsnittlig, ca 2800gram. Var et stort hopp mellom disse målingene, så hun kunne umulig ha vokst så mye tenkte jeg... Så vi var spente da hun ble født dagen etter, 35+6. Da var hun 2684 gram. Så var nok målingen tatt dagen før som stemte. Så de kan bomme litt på de målingene sine ;)
 
Jeg var igjen igår, 37+1, og han ble estimert til å være ca 3,1 kg. Et par % på +-siden for gutter, men helt fin str. :)
 
Var i dag og fikk estimert at hun var 15% over, og ca 3500g nå.. er 37+5.. legen sa at det var vanskelig og måle nøyaktig siden hun puster godt med magen og om det er på innpust blir det større mål enn på utpust.. men hun mente på at med tanke på at jeg er rundt 175cm høy er hun innenfor normalen.. håper bare hun vil komme ut nå jeg :|
 
Var i dag og fikk estimert at hun var 15% over, og ca 3500g nå.. er 37+5.. legen sa at det var vanskelig og måle nøyaktig siden hun puster godt med magen og om det er på innpust blir det større mål enn på utpust.. men hun mente på at med tanke på at jeg er rundt 175cm høy er hun innenfor normalen.. håper bare hun vil komme ut nå jeg :|
Høres helt fint ut det da :) Det er ikke antall kilo alene som er avgjørende for om det blir lett/vanskelig å få babyen ut, men heller hodeomkretsen. Begge våre har vært 34cm i hodeomkrets, men nr1 var 3300g og nr2 var 3900. Det var ikke noe vanskeligere å få ut nr2 enn nr1. Og kiloene fordeler seg jo på cm i lengden, så en baby på 4000g vil være slankere om h*n er 54cm lang enn om h*n er 48cm. Vet ikke om de måler hodeomkrets og lengden når de gjør vekstestimering?
 
Høres helt fint ut det da :) Det er ikke antall kilo alene som er avgjørende for om det blir lett/vanskelig å få babyen ut, men heller hodeomkretsen. Begge våre har vært 34cm i hodeomkrets, men nr1 var 3300g og nr2 var 3900. Det var ikke noe vanskeligere å få ut nr2 enn nr1. Og kiloene fordeler seg jo på cm i lengden, så en baby på 4000g vil være slankere om h*n er 54cm lang enn om h*n er 48cm. Vet ikke om de måler hodeomkrets og lengden når de gjør vekstestimering?

De måler hodet fra øre til øre, lårbein og magemål på vekstestimeringen :)
 
Høres helt fint ut det da :) Det er ikke antall kilo alene som er avgjørende for om det blir lett/vanskelig å få babyen ut, men heller hodeomkretsen. Begge våre har vært 34cm i hodeomkrets, men nr1 var 3300g og nr2 var 3900. Det var ikke noe vanskeligere å få ut nr2 enn nr1. Og kiloene fordeler seg jo på cm i lengden, så en baby på 4000g vil være slankere om h*n er 54cm lang enn om h*n er 48cm. Vet ikke om de måler hodeomkrets og lengden når de gjør vekstestimering?

Ja var det legen sa også :) og selvfølgelig når magen går opp og ned er det vanskelig og treffe rett med tanke på at det blir forskjellig mål.. tror og håper at hun snart er ferdig og vokse nå og bestemmer seg for og komme ut ;) nå vil jeg bare møte henne :)
 
Har ikke fått noen tall som gjelder nå på de to ULene jeg har vært på i det siste, fikk bare vite at barnet lå på gjennomsnittet og antakeligvis blir 3300-3600 gram til termin.
 
Jaja.. ble tatt ny vekstestimering i dag, nøyaktig 2 uker siden forrige gang.. legen mente på hun kanskje hadde målt litt feil siden det var snakk om en oppgang på 1kg!!!! på 2 uker, og at hun dermed ligger på +30% og 4500g :eek:
 
Jaja.. ble tatt ny vekstestimering i dag, nøyaktig 2 uker siden forrige gang.. legen mente på hun kanskje hadde målt litt feil siden det var snakk om en oppgang på 1kg!!!! på 2 uker, og at hun dermed ligger på +30% og 4500g :eek:

Jeg hadde også en slik endring på to uker. Årsaken jeg fikk var at hodet var festet så langt ned i bekkenet og da ble hodemålet feil. Tok de bort hodemålet når de skulle regne ut babystørrelsen fikk magemålet for stor del av regnestykket og dermed ble babyen mye større enn hva den egentlig er. Kan det være noe lignende med deg?
 
Jeg hadde også en slik endring på to uker. Årsaken jeg fikk var at hodet var festet så langt ned i bekkenet og da ble hodemålet feil. Tok de bort hodemålet når de skulle regne ut babystørrelsen fikk magemålet for stor del av regnestykket og dermed ble babyen mye større enn hva den egentlig er. Kan det være noe lignende med deg?

Hun fikk ikke målt hodet i det hele tatt siden snuppa har gravd hodet godt nedi, så er nok noe lignende som har skjedd her ja..
Legen mente på at fødselen er så pass nær (kan godt skje i dag) så får bare vente og se :) 5 dager igjen til termin :)
 
Var det pga. hodet langt nede i bekkenet de mente fødselen ville skje snart eller har du flere tegn? Jeg fikk beskjed om at siden hodet var så langt nede så kom jeg sikkert tilbake igjen veldig snart, det er seks (!) dager siden. Jeg fikk forhåpninger og det har gjort ventetiden ekstra lang for meg
 
Back
Topp