Vært gjennom konisering og gravid

Mæddy

Flørter med forumet
Hei, er det noen her som har vært gjennom konisering? Opererte i november og har positiv graviditetstest. Er i 6 svangerskapsuke. Noen som har lignende erfaring som vil dele med meg? hvordan er det i forhold til oppfølging- kjenner meg noe nervøs for at ting skal gå galt og håper jeg kan komme inn på tidlig UL. [emoji33] Har også et keisersnitt fra tidligere (7år siden) så håper veldig på god oppfølging!
 
Ble konisert i år 2000 ca. De mente det ikke ville medføre ekstra oppfølging, da de allerede da var flinke til å fjerne så lite som mulig. Men jeg vet ikke om det blir annerledes når det er så nært i tid som det er for deg. Pass på å nevne det for både fastlege og jordmor, og hvis det gjør deg litt nervøs kan du jo gjerne be om en sjekk eller to ekstra kanskje? :)
 
Her har både lege og jordmor + fødselslege på St. Olavs sagt at dette ikke er noe de følger opp med ekstra kontroller.
 
Her har både lege og jordmor + fødselslege på St. Olavs sagt at dette ikke er noe de følger opp med ekstra kontroller.

Det var jo egentlig betryggende på en måte- da vil det jo si at det ikke er store risikoen :) skal til legen på torsdag å høre!:)
 
Ble gravid 1 mnd etter konisiering. (Og ble ikke oppdaget før oppfølgingstime 3 mnd etter).
Nevnte det til lege/jm. Hadde ingen ekstra oppfølgning.
 
Ble gravid 9 måneder etter konisiering. Både lege og jordmor har sagt at det ikke trengs noen ekstra oppfølging. Men kan uansett være greit å nevne det for dem:) Tror også at det kommer an på hvor mye de måtte fjerne under konisieringen. Jeg fikk beskjed om at det kun var en liten del og at det derfor ikke kom til å ha betydning for graviditet.
 
Fikk ingen ekstra oppfølging, ble konisert for 4 år siden og fødte i januar. Spurte både de på sykehuset, jordmor og lege og de sa det ikke var normalt med ekstra kontroller. Svangerskapet gikk som normalt, men fødselen ble påvirket av at jeg var konisert.
 
Fikk ingen ekstra oppfølging, ble konisert for 4 år siden og fødte i januar. Spurte både de på sykehuset, jordmor og lege og de sa det ikke var normalt med ekstra kontroller. Svangerskapet gikk som normalt, men fødselen ble påvirket av at jeg var konisert.
Hvordan da? Gikk det raskere?
 
Fikk ingen ekstra oppfølging, ble konisert for 4 år siden og fødte i januar. Spurte både de på sykehuset, jordmor og lege og de sa det ikke var normalt med ekstra kontroller. Svangerskapet gikk som normalt, men fødselen ble påvirket av at jeg var konisert.

Var egentlig med tanke på at jeg ble gravid 4 MND etter konisering [emoji85] var på grunn av det var så kort tid etter.. ikke selve koniseringen.. :)
 
Takk
emoji1373.png
emoji1373.png

Skal nevnes at jeg også var litt urolig og nevnte det igjen både to, fire, åtte ganger til jm/lege. :knegg:
Med tanke på at befruktning skjedde 3-4 uker etter konisiering.
Men det virket som om det var en detalj som ikke var så viktig i denne sammenhengen. Ble bare "feid" unna :p

Men nevn det om DU føler du mp! Viktigste er jo at man føler seg trygg og rolig under svangerskapet!

Hvordan da? Gikk det raskere?

Jeg kan ikke svare for Ceccii, men jeg hadde en fin og rask fødsel.
JM bemerket aldri at konisiering hadde noe med dette å gjøre.
 
Skal nevnes at jeg også var litt urolig og nevnte det igjen både to, fire, åtte ganger til jm/lege. :knegg:
Med tanke på at befruktning skjedde 3-4 uker etter konisiering.
Men det virket som om det var en detalj som ikke var så viktig i denne sammenhengen. Ble bare "feid" unna :p

Men nevn det om DU føler du mp! Viktigste er jo at man føler seg trygg og rolig under svangerskapet!


.

Ååå[emoji85] Ja men skal nevnte det men forberedt på at det blir feid bort for min del også [emoji85][emoji85]
 
Jeg ble konisert for 1,5 år siden, er 25 uker på vei nå.

Pga tidligere spontanaborter og svangerskap utenfor livmoren (før konisering) så fikk jeg tidlige ul kontroller hos gynekolog/fødselsspesialist, og han satte meg opp på kontroll av livmorhalsen så fort han hørte at jeg hadde blitt konisert.

Har lest litt rundt ang dette og det virker som om gynekologer anbefaler å ta denne ekstra kontrollen mens jordmødre og leger ikke bryr seg om det..

Tenker selv at ja, sjansene for svak livmorhals og for alt for tidlig fødsel er sikkert liten, men er det ikke bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite?
 
Ble konisert for 2 år siden og er nå 24 uker gravid. Ingen ekstra oppfølging. Cervix ble målt på oul. Men fikk beskjed også før graviditet at det ikke var grunn for ekstra oppfølging.
Men er spent på fødselen. Dette er nr 4 men første etter konisering. Har hørt dette med arrvev kan gjøre at det trekker ut litt.
 
Jeg ble konisering i slutten på desember 2017 og ble gravid i midten på mars 2018. Leste en artikkel i dag angående dette og ble veldig nervøs, men litt lettere når jeg leste disse kommentarene.
 
Back
Topp