Ulønnet permisjon

Twistas

Første møte med forumet
Hei.

Noen som vet reglene med ulønnet permisjon, jeg er i permisjon nå. Jeg har mødekvote og fellesperioden, etter dette skal jeg ta ut ferie(5uker). Deretter tar far ut sin pappaperm. Vi har et par måneder på sommeren spesielt i juni da jeg vurderer å ta ulønnet permisjon 1 måned. Men regelverket er litt diffust, der det står at den ulønnede permisjon må tas umiddelbart etter endt permisjon. (Min permisjon var jo over for 15 uker siden). Kan vi gjøre det slik( Fellesperiode mor - ferie 5uker mor- pappaperm - ulønnet perm mor) ?
 
Aner ikke reglene dessverre.. men har lyst til å ta ut ferie selv.. har ikke lyst til å gå tilbake til jobben min:sorry:
 
Hmm dette har ikke jeg fått med meg.. jeg tenkte å ta ferie etter permisjon (10uker) og så ulønnet...
 
Nei, du må ta ulønnet permisjon direkte etter din egen permisjon, altså før både ferie og mannens permisjon.
 
Nei, du må ta ulønnet permisjon direkte etter din egen permisjon, altså før både ferie og mannens permisjon.

Aargh hva er dette for noen håpløse regler? Nav har jo ingenting med den ulønna permisjonen å gjøre? Så skjønner ikke hvorfor?
 
Aargh hva er dette for noen håpløse regler? Nav har jo ingenting med den ulønna permisjonen å gjøre? Så skjønner ikke hvorfor?

Hvorfor det? Hun er jo ferdig med foreldrepermisjon, og da har vel NAV ingenting å si på veien videre. Ulønnet permisjon kan du jo søke i all slags jobber i alle tilfeller, også de uten barn.
 
Jeg har mann offshore, og skal gå ulønnet i mars, før jeg skal inn igjen i permisjon i april. Han tar ut litt pappakvote i mars når jeg går ulønnet. Aldri hørt man ikke kan ta ulønnet når man vil? Det har vel i teorien ikke noen konkret sammenheng med permisjonen?:confused:
 
Hvorfor det? Hun er jo ferdig med foreldrepermisjon, og da har vel NAV ingenting å si på veien videre. Ulønnet permisjon kan du jo søke i all slags jobber i alle tilfeller, også de uten barn.

Ulønnet permisjon er kun lovfestet i forbindelse med foreldrepermisjon. Man kan søke om ulønnet permisjon når man vil, men det er ingen garanti for at du får det innvilget.
 
Jeg har mann offshore, og skal gå ulønnet i mars, før jeg skal inn igjen i permisjon i april. Han tar ut litt pappakvote i mars når jeg går ulønnet. Aldri hørt man ikke kan ta ulønnet når man vil? Det har vel i teorien ikke noen konkret sammenheng med permisjonen?:confused:

Ulønnet permisjon er kun lovfestet i forbindelse med foreldrepermisjon. Man kan søke om ulønnet permisjon når man vil, men det er ingen garanti for at du får det innvilget
 
Ulønnet permisjon er kun lovfestet i forbindelse med foreldrepermisjon. Man kan søke om ulønnet permisjon når man vil, men det er ingen garanti for at du får det innvilget

Men arbeidsgiver kan innvilge permisjon etter ferien da? Sånn egentlig. Det vil jeg nok få gjennomslag for i min jobb hvis det er mulig etter loven..
 
Ulønnet permisjon er kun lovfestet i forbindelse med foreldrepermisjon. Man kan søke om ulønnet permisjon når man vil, men det er ingen garanti for at du får det innvilget

Du sier altså at ulønnet permisjon må tas direkte etter foreldrepermisjon for å ha krav på å få dt innvilget. Har du dokumentasjon på det?
 
Du sier altså at ulønnet permisjon må tas direkte etter foreldrepermisjon for å ha krav på å få dt innvilget. Har du dokumentasjon på det?

Arbeidsmiljøloven § 12-5

  1. Foreldrene har rett til permisjon etter reglene i paragrafen her og i §§ 12-2 og 12-4 i til sammen tolv måneder. Foreldrene har uansett rett til permisjon når det ytes foreldrepenger fra folketrygden.
  2. Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter første ledd, rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd. Arbeidstaker som har delvis permisjon etter § 12-6 har likevel ikke rett til permisjon etter leddet her.
  3. Med mindre begge foreldrene har omsorgen for barnet, kan retten til permisjon etter første ledd utøves av en annen som har omsorg for barnet. Arbeidstaker som er alene om omsorgen for barnet har rett til inntil to års permisjon etter andre ledd.
  4. Adoptivforeldre og fosterforeldre har rett til permisjon etter paragrafen her når omsorgen for barnet overtas. Det samme gjelder arbeidstaker som har eller får tildelt foreldreansvar når den andre av foreldrene dør, og som har hatt mindre enn vanlig samvær med barnet. Retten til permisjon gjelder ikke ved stebarnsadopsjon eller hvis barnet er over 15 år.
 
I følge det som står i loven:(2) Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter første ledd, rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd. Arbeidstaker som har delvis permisjon etter § 12-6 har likevel ikke rett til permisjon etter leddet her.

Er vell ikke noe som tilsier at det egentlig ikke skal være mulig, da det står foreldrenes permisjon. Altså ingenting om at den ulønnede permisjonen må skje etter jeg/mor har hatt permisjon. Men må tas etter far har hatt perm.
Nei skal høre med arbeidsgiver, regner med at jeg får tatt permisjon uansett :happy118
 
Men arbeidsgiver kan innvilge permisjon etter ferien da? Sånn egentlig. Det vil jeg nok få gjennomslag for i min jobb hvis det er mulig etter loven..

Ja, jeg vil tro det er helt ok for de fleste arbeidsgivere. Jeg tenker at grunnen for regelen er at man ikke skal kunne ende permisjonen, jobbe noen uker, og så bestemme seg for ulønnet. Det vil jo være belastende for arbeidsgiver.
 
I følge det som står i loven:(2) Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter første ledd, rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd. Arbeidstaker som har delvis permisjon etter § 12-6 har likevel ikke rett til permisjon etter leddet her.

Er vell ikke noe som tilsier at det egentlig ikke skal være mulig, da det står foreldrenes permisjon. Altså ingenting om at den ulønnede permisjonen må skje etter jeg/mor har hatt permisjon. Men må tas etter far har hatt perm.
Nei skal høre med arbeidsgiver, regner med at jeg får tatt permisjon uansett :happy118

For arbeidsgiver som skal sørge for at noen blir satt inn i din stilling vil det være en vesentlig ulempe om du er ferdig i din permisjon, jobber noen uker, og så tar ulønnet permisjon. Derfor er regelen som den er. Det står foreldrenes permisjon, fordi det er en rettighet begge foreldre har.
 
Ja, jeg vil tro det er helt ok for de fleste arbeidsgivere. Jeg tenker at grunnen for regelen er at man ikke skal kunne ende permisjonen, jobbe noen uker, og så bestemme seg for ulønnet. Det vil jo være belastende for arbeidsgiver.

Ja den ser jeg. Jeg har jo overført ferien fra i fjor til i år, og tenker å ha lønnet og ulønnet permisjon ut dette året. Så arbeidsgiver ønsker nok at jeg avvikler de 10 ukene i år..
 
Ville bare dele med dere at jeg nå har sjekket med min arbeidsgiver. De ser ingen problem med at jeg avvikler ferie akkurat når jeg vil. Om det er før eller etter ulønnet permisjon spiller ingen rolle for dem. Så jeg kan ta mødrekvote, fellesperioden, 10 uker ferie også ulønnet permisjon. Det jeg derimot ikke får lov til er å overføre mer en 14 feriedager til neste år, så det hadde ikke gått å ikke ta ut ferie før eller innimellom ulønnet permisjon :)
 
Er dette Ok
- mammapermisjon
- mor hele fellesperioden
- mor ulønna
- far ferie
- far pappapermisjon
- far ulønna

Og er det Ok om mor har ulønna samtidig som far har ferie?
 
Back
Topp