Tvinge barn ut når det er fint vær

Nja, eldste er en innegris, så han må pushes litt. Men han får gå inn og altså ;-)

Yngste er mer glad i å være ute.
 
Ja, både når det er fint vær og dårlig vær. Blir med ut selv også da
 
Tar de med meg ut. Synes det er godt å komme meg ut jeg også :) de er ikke vanskelig å be. Og er de vanskelig å be så ja, da ber jeg dem likevel gå ut litt. Synes ikke det er å tvinge barna ut. Drar de liksom ikke fysisk ut døren mens de protesterer :p
Når de først er kommet ut er det ofte vanskelig å få den inn igjen, uansett vær.
Ingen barn har vondt av å være ute.
 
Han elsker å være ute, men det kan jo forandre seg når han blir større. Men vi kommer til å oppfordre til å gå ut, og bli med ut selv. Det trenger jo ikke være veldig lenge hver eneste gang, men vi trenger litt frisk hver dag synes jeg.
 
Jeg kaller det ikke tvang, men det er én av de daglige rutinene som vi foreldre har lagt opp og det er ikke noe å diskutere. De er to og fire år og det begrenser dermed seg selv hvor mye de får bestemme selv :) Hele familien trives ute og vi synes det er viktig å gå foran som gode eksempler og ikke minst gjøre uteliv til noe positivt.

Vi MÅ ikke ut for enhver pris, spesielt ikke dersom de har vært i barnehagen, men på generell basis er en daglig luftetur viktig for kropp og sjel.

Nå elsker de heldigvis å være utendørs uansett vær, så det har ikke vært nødvendig å lempe dem ut :)
 
Nei eg og lure på det. Eg er veldig inne person, liker å være inne selv om det er fint vær og min datter er ganske lik men går ut vist pappaen går ut.
Årsaken er vel fordi utelek stimulerer motorikk og fysisk aktivitet på en helt annen måte, i tillegg til at frisk luft og dagslys er bra for både kropp og sinn.

Men det handler jo om å la det være lystbetont og la de få gode vaner fra de er små, ikke tvinge.
 
Her har det til tider vært tvang, h*n er en skikkelig innemus - treåringen. Vil helst se på TV. Men når vi kommer oss ut er det ofte stas.
Men h*n liker absolutt ikke kulde.
 
Vi tvinger ikke, men har laget avtale med dem om at de skal være ute minimum så og så lenge i helgene og forklart at det vil gi dem en super gevinst i livet :) De elsker takk og lov å være ute, så skaper ingen diskusjon. Men viktig at vi diskuterte det i forkant slik at alle kunne si sin mening om det å være ute og hva som evt kunne være vanskelig eller skummelt :)
 
Jeg husker og å bli tvinget ut, og syntes ikke det var gøy. Men etter å ha gjort meg ferdig med surmulig, så fant jeg faktisk ut at jeg liksågodt kunne prøve å finne på noe. Måtte bruke fantasien da :) Og når jeg tenker tilbake, så tenker jeg at jeg egentlig bare hadde godt av det :)


Har akkurat samme opplevelse og oppfatning :)
 
Oppmuntrer, men tvinger ikke. Men er som regel ikke noe problem. Begge elsker å være ute, og jeg er som regel med :)
 
Jeg er stort sett ganske streng på at de bør være ute.. Men ikke sånn fra etter middag og helt til leggetid.. De har vært ute store deler av dagen fra før på skole og barnehage, så det å slappe av litt når man kommer hjem skjønner jeg de ønsker..
 
Tvinger ikke. Men er det fint vær så er ikke det noe tema heller, løper ut rett etter frokost omtrent fordi de trives bedre med å være ute å leke enn inne ❤
 
Tvinger ikke ungene til å gå ut om de ikke vil. Er ikke alltid jeg har lyst til å gå ut og jeg liker ikke å bli tvunget.
 
Her må alle ute hvis det er fint vær OG stygt vær, for tv/pad får de ikke i finvær i alle fall. Og her er det ikke alltid slik at vi foreldre er med, gutta på 5,5 og 3 er ute alene. Vi bor på gård ja, så er masse flotte uteområder og ingen biltrafikk. De går litt mellom husa her (besteforeldre) og leker seg kjempefint sammen! Vi er også med ut, men ikke alltid hvis det er noe vi må gjøre inne.Fint at ungene blir selvstendige også, og kreative.
 
Jeg kommer nok til å gjøre det ja, men jeg kommer til å være med ut så langt det lar seg gjøre.
Regner med det kommer litt an på hvor mye han har vært ute i bhg, men å være ikke og se på film når det et fint vær ute vil ikke komme på tale.
 
Enn så lenge må vi ikke tvinge ham ut, han vil helst ut så snart frokosten er inntatt og vil sjelden inn :p Han er enda så liten at vi er sammen med ham, men synes det er viktig at man er ute iløpet av dagen. Så lenge det ikke er for kaldt eller regelrett drittvær.

Når han blir stor nok til å være ute alene vil vi oppfordre ham til å være ute, men om han overhode ikke vil sitter det langt inne å tvinge ham. Med mindre erfaringen tilsier at han ender med å kose seg veldig likevel. Men alle har bare godt av å komme seg ut, så da får vi voksne gå frem med et godt eksempel og dra ut med hele familien.
 
Tenker at hvis det er fint vær så må alle ut og ikke kun barnet. Greit at barna ikke blir sittende inne hele tiden med tv, nettbrett
 
Back
Topp