Tror dere kontantstøtten snart blir borte?

Barn født i sept og oktober skal nå få bhg plass fra de fyller 1 år. Bare til info :)
Forslag eller vedtatt, kommunalt eller statlig? dette har jeg ikke hørt nemlig. Men det hjelper ikke oss da.
 
Tenker at den ikke bør fjernes før evnt retten til barnehageplass utvides.
Nå er jeg heldig å ha en født i Juli, og perm går akkurat opp med barnehagestart i august. Men om hun hadde vært født i februar hadde vi tapt penger på det fordi en av oss måtte gått hjemme ulønnet. Samme for de som er født sent på året og kanskje ikke får barnehageplass.
Ventestønad er jo forsåvidt en grei ordning da.
Jeg hadde ikke valgt å gå hjemme for 6000 i mnd, for det har vi rett og slett ikke råd til.
 
Står at det skjer fra høsten 2016, men har ikke satt meg helt inn i det. Uansett viser det bare at regjeringen prøver å jobbe for full barnehagedekning for alle 1 åringer, men ting vil ta tid. (Spesielt for november og desember barna).

http://www.dagbladet.no/2016/01/18/nyheter/barnehager/politikk/utdanning/42787532/
Er forslag fra regjeringen, langt fra avgjort enda mao

Men et skritt på veien. Som dog bare gjør det enda vanskeligere for oss som fikk ei i desember. Som vi kanskje kan få inn på søskenprioritet nå i høst og så betale for plassen uten å bruke den til perm er over. Men med to mnd til med barn som har krav på plass er det enda vanskeligere å få plass for oss som ikke har rett på da. Det er jo dog vårt problem, ikke samfunnets. Og fint for dem som er noen mnd eldre enn vår jente
 
Skal man hele tida tenke på samfunnet?? Hva med barna? Noen foreldre ønsker faktisk å se sine egne barn mer enn noen få timer hver dag. Å jeg er sikker på at om barna kunne valgt ville de aldri blitt introdusert for barnehage, men heller ønsket å være hjemme med de trygge omsorgspersonene de kjenner fra før de ble født (og ja, da mener jeg faktisk at barna "kjenner" mor og far fra før fødselen).

Du kan jo bli hjemme så mye du vil, ingen som sier noe på det :)
Hvorfor du mener staten skal finansiere det forstår jeg ikke, du tar ett valg som kun gagner deg selv og familien og ikke samfunnet. Likevel mener du at det er en selvfølge at staten finansierer dette...
 
Nei. Det er ikke full bhgdekning enda. Det er dessuten mye billigere å betale ut kontantstøtte enn bhgplass.
 
Du kan jo bli hjemme så mye du vil, ingen som sier noe på det :)
Hvorfor du mener staten skal finansiere det forstår jeg ikke, du tar ett valg som kun gagner deg selv og familien og ikke samfunnet. Likevel mener du at det er en selvfølge at staten finansierer dette...
Jeg har aldri skrevet at staten skal finansiere at jeg er hjemme med mine barn. Jeg hadde valgt å være hjemme med barna uansett om kontantstøtten hadde vært fjerna eller ikke.
Desuten...alle roper om for lite barnehageplasser...jeg vil jo si at jeg hjelper samfunnet med det problemet...da gagner det jo ikke kun meg og min familie at vi har tatt det valget vi har gjort.
 
Du kan jo bli hjemme så mye du vil, ingen som sier noe på det :)
Hvorfor du mener staten skal finansiere det forstår jeg ikke, du tar ett valg som kun gagner deg selv og familien og ikke samfunnet. Likevel mener du at det er en selvfølge at staten finansierer dette...
Forstår ikke hva som er så galt med litt hjelp til å ha ettåringer hjemme litt lenger jeg da. Det er snakk om veldig små barn, langt ifra alle ettåringer har det bra i barnehagen. Greit at alle skal bidra til samfunnet, men vi jobber tross alt i nesten 50 år. Dessuten er vel mange av de som benytter seg av kontantstøtten de som får barn sent på året og må vente lenge på barnehageplass
 
Men nå får man jo kun kontantstøtte i 1 år? Så de kan jo ikke gå hjemme i åresvis. Ventepenger vil ikke hjelpe så mye fordi det er vel full barnehagedekning nå. Så de ventepengene er det jo ingen som vil få :)

Vi venter på bhg, vår får plass i august rett førhan fyller 2 år. Så har vært fint å få kontantstøtte dette året :) Alternativt hadde vente penger vært noe ;)
 
Mens du jobber og betaler skatt, ja, det syns jeg faktisk... Andre passer mine barn mens jeg jobber og bidrar i samfunnet med å betale skatt.

Syns ikke det er riktig å få betalt for å gå hjemme nei. Selv om kontantstøtta er en super ordning, bare synd den bidrar til å dra noen ut av arbeidslivet...

Bhg plass er jo ikke bare for de med jobb. Hva med de som er arbeidsufør? Skal ikke de få bhg plass av staten?
 
Du kan jo bli hjemme så mye du vil, ingen som sier noe på det :)
Hvorfor du mener staten skal finansiere det forstår jeg ikke, du tar ett valg som kun gagner deg selv og familien og ikke samfunnet. Likevel mener du at det er en selvfølge at staten finansierer dette...

En barnehage plass koster staten mye mer enn hva kontant støtten gjør. Og alle som har rett på plass får plass sponset av staten, med makspris, uavhengig av om foreldrene jobber og bidrar med skatt.
 
Forstår ikke hva som er så galt med litt hjelp til å ha ettåringer hjemme litt lenger jeg da. Det er snakk om veldig små barn, langt ifra alle ettåringer har det bra i barnehagen. Greit at alle skal bidra til samfunnet, men vi jobber tross alt i nesten 50 år. Dessuten er vel mange av de som benytter seg av kontantstøtten de som får barn sent på året og må vente lenge på barnehageplass

Ikke noe problem med å ha ettåringer hjemme, kjempe bra :)
Har det selv jeg ;)
Men jeg ser ikke hvorfor staten skal stå til ansvar for at vi skal kunne gjøre det. Handler litt om gjør din plikt, krev din rett. I Norge har vi snudd på det, krev din rett, gjør din plikt. Litt synd at vi er så bortskjemte at vi forventer at staten stiller opp med penger når vi tar ett valg for vår familie.
 
En barnehage plass koster staten mye mer enn hva kontant støtten gjør. Og alle som har rett på plass får plass sponset av staten, med makspris, uavhengig av om foreldrene jobber og bidrar med skatt.

Vet hva en barnehageplass koster jeg ;) Staten sparer mye på å gi kontantstøtte isteden for en plass i en barnehage. Men går barnet i barnehage så yter mest sannsynlig også foreldrene tilbake i statskassen.
Selv om foreldrene er uføre/syke/arbeidsledig (mottar trygd), aap så skatter man. Det gjør man ikke når man er hjemme ulønnet og bare mottar penger.
 
Ikke noe problem med å ha ettåringer hjemme, kjempe bra :)
Har det selv jeg ;)
Men jeg ser ikke hvorfor staten skal stå til ansvar for at vi skal kunne gjøre det. Handler litt om gjør din plikt, krev din rett. I Norge har vi snudd på det, krev din rett, gjør din plikt. Litt synd at vi er så bortskjemte at vi forventer at staten stiller opp med penger når vi tar ett valg for vår familie.
Enig med deg, vi krever bare mer og mer, blir aldri fornøyd uansett hvor godt vi har det.
Burde være mer takknemlig for det vi får synes jeg[/QUOTE]
 
Vet hva en barnehageplass koster jeg ;) Staten sparer mye på å gi kontantstøtte isteden for en plass i en barnehage. Men går barnet i barnehage så yter mest sannsynlig også foreldrene tilbake i statskassen.
Selv om foreldrene er uføre/syke/arbeidsledig (mottar trygd), aap så skatter man. Det gjør man ikke når man er hjemme ulønnet og bare mottar penger.
Men kjære deg... min mann betaler 40% skatt... jeg betaler 30% skatt av det jeg arbeider. Vi yter da virkelig til statskassa...??
Jeg har ikke akkurat dårlig samvittighet for de 6000,- jeg mottar hver måned i 1 år ;)
 
Det er jo andre utgiftsposter som krever mye, og når noe skal koste mer, må andre ting bevilges mindre penger..

Jeg er mer opptatt av at barnetrygden ikke øker i takt med prisen på alt annet i samfunnet..
 
Vet hva en barnehageplass koster jeg ;) Staten sparer mye på å gi kontantstøtte isteden for en plass i en barnehage. Men går barnet i barnehage så yter mest sannsynlig også foreldrene tilbake i statskassen.
Selv om foreldrene er uføre/syke/arbeidsledig (mottar trygd), aap så skatter man. Det gjør man ikke når man er hjemme ulønnet og bare mottar penger.

Ja, man skatter av aap/trygd, men det er jo samtidig penger fra staten, så bidraget er jo ikke akkurat det samme :) Det er ikke noe krav at foreldre må yte for å få bhg plass... Så man kan jo gå hjemme mens barn er i bhg og koste staten mer penger enn om man har kontant støtten (selv om det ikke gjelde de fleste). Valgfrihet synes jeg er fint :) Og når man ser på totalen (bhg som koster mye vs kontant støtte som koster mindre, men mindre sannsynlig at foreldre bidrar med skatt), så er det kanskje ikke så stor forskjell totalt for staten? Mange med kontant støtte jobber f.eks på kveld eller helg redusert og bidrar også
 
Men kjære deg... min mann betaler 40% skatt... jeg betaler 30% skatt av det jeg arbeider. Vi yter da virkelig til statskassa...??
Jeg har ikke akkurat dårlig samvittighet for de 6000,- jeg mottar hver måned i 1 år ;)

Skal du bruke kjære meg i en diskusjon så la være å qoute meg!
Ta det i mot, men hvorfor forvente å kreve noe slikt? Er det ikke bare dn herlig bonus da?
 
Skal du bruke kjære meg i en diskusjon så la være å qoute meg!
Ta det i mot, men hvorfor forvente å kreve noe slikt? Er det ikke bare dn herlig bonus da?
Kjære deg... ikke en plass har jeg skrevet at jeg krever noe som helst ;) kontantstøtten er en stor bonus vi har! Men den burde vært større med tanke på hva en barnehageplass koster.

Jeg takker for meg i denne diskusjonen, og slår ett slag for de søte små barna våre som ønsker å få være hjemme med mamma eller pappa ;)
♡ kontantstøtte ♡
God natt :) :)
 
Back
Topp