Tror dere kontantstøtten snart blir borte?

Jeg syns det er drøyt om kontantstøtten fjernes fordi politikerne mener det vil hjelpe integreringen. Skal de som vil være hjemme med barna litt lenger straffes fordi noen ikke klarer å integrere seg i samfunnet? Har heller ingen tro på at det vil bli særlig bedre, det er jo ikke tvang å sende barna i bhg selv om kontantstøtten avvikles..
Jeg har selv hatt kontantstøtte når jeg fikk de eldste. Synes det var veldig OK. Og blir feil etter min mening å fjerne det på grunn av tanke om integrering. Men var bare det jeg fikk med meg i farten :p
 
Det håper jeg virkelig IKKE!!! Alle som vil burde ha mulighet burde kunne få den lille støtten for å ikke bruke en barnehageplass. Alle må ikke dit, begge mine ventet til de var 2 år og jeg er sjeleglad for det den dag i dag. Selv om det er noen år siden nå ville jeg valgt det samme om og om igjen!
 
Jeg håper i grunn den blir borte om man kan love bhg plass til alle som vil.
Vil man da være hjemme med barnet må man betale det selv
 
Jeg håper i grunn den blir borte om man kan love bhg plass til alle som vil.
Vil man da være hjemme med barnet må man betale det selv
Staten betaler jo barnehageplassene også, så skjønner ikke helt hva du mener..
 
Vel mange står i lange køer for å få plass så jeg synes det er viktigere at det prioriteres bhg plass til alle som trenger plass, istedenfor at det skal betales penger til de som ønsker å være lenger hjemme.
Det skjønner jeg, men da må det flere bhg til, flere avdelinger og ansatte for nå er det jo ikke plass til å ta inn alle.

Jeg syns det er dumt at barn som har hatt en tøff start på livet skal tvinges ut i bhg ved 1 år. Syns heller at de foreldrene som ønsker skal få lov til å være hjemme med barnet inntil 1 år med KS. Vi har jo betalt skatt..
 
Håper virkelig ikke det! Hvorfor skal det være slik at alle barn MÅ i barnehage??
Noen foreldre ønsker faktisk å ha barna sine hjemme, og da kommer kontantstøtten godt med det ene året. Kontantstøtten burde faktisk vært ennå flere år, i og med at en barnehageplass koster mye mer enn de usle kronene man får i kontantstøtte.

Men er det statens oppgave å betale de som selv gjør valget å være hjemme med barna sine?
 
Håpar ikkje det! Me blir avhengig av kontantstøtta no i sommar!
 
Nei, men om man ser slik på det; er det da statens oppgave å betale for at andre skal passe dine barn?
Mens du jobber og betaler skatt, ja, det syns jeg faktisk... Andre passer mine barn mens jeg jobber og bidrar i samfunnet med å betale skatt.

Syns ikke det er riktig å få betalt for å gå hjemme nei. Selv om kontantstøtta er en super ordning, bare synd den bidrar til å dra noen ut av arbeidslivet...
 
Mens du jobber og betaler skatt, ja, det syns jeg faktisk... Andre passer mine barn mens jeg jobber og bidrar i samfunnet med å betale skatt.

Syns ikke det er riktig å få betalt for å gå hjemme nei. Selv om kontantstøtta er en super ordning, bare synd den bidrar til å dra noen ut av arbeidslivet...

Kontantstøtten drar noen ut av arbeidslivet?? Kan du utdype det? Mener du at noen velger å bli hjemme med barna pga. 6000,- i måneden?
 
Kontantstøtten drar noen ut av arbeidslivet?? Kan du utdype det? Mener du at noen velger å bli hjemme med barna pga. 6000,- i måneden?

Ja noen gjør det, de fleste som får kontantstøtte har innvandrerbakgrunn. Og det er vel disse vi vil ha ut i arbeidslivet og det er vel også disse barna som kan få god nytte av barnehage... Pga inntegrering og språk...
 
Som regel går barna i barnehagen fordi foreldrene jobber, betaler skatt og yter til samfunnet.
Å gå hjemme uten å yte, kun motta gagner ikke samfunnet vårt ;)
Skal man hele tida tenke på samfunnet?? Hva med barna? Noen foreldre ønsker faktisk å se sine egne barn mer enn noen få timer hver dag. Å jeg er sikker på at om barna kunne valgt ville de aldri blitt introdusert for barnehage, men heller ønsket å være hjemme med de trygge omsorgspersonene de kjenner fra før de ble født (og ja, da mener jeg faktisk at barna "kjenner" mor og far fra før fødselen).
 
Ja noen gjør det, de fleste som får kontantstøtte har innvandrerbakgrunn. Og det er vel disse vi vil ha ut i arbeidslivet og det er vel også disse barna som kan få god nytte av barnehage... Pga inntegrering og språk...
Ja, mye mulig, jeg snakker ikke om innvandrere nå i denne diskusjonen. Det får bli en annen diskusjon. Jeg burde kanskje utdypet det tidligere i diskusjonen, beklager for det :)
 
Ja, mye mulig, jeg snakker ikke om innvandrere nå i denne diskusjonen. Det får bli en annen diskusjon. Jeg burde kanskje utdypet det tidligere i diskusjonen, beklager for det :)

Jeg menee som deg at kontantstøtten er en flott ordning og jeg håper virkelig den blir. For jeg, som deg ønsker å kunne ha muligheten til å være hjemme med mine barn, men samtidig syns jeg det er viktig å ikke ta slike løsninger som en selvfølge, vi er ufattelig heldige som i det heletatt har de permisjonsmulighetene vi har. Andre land må barna begynne i barnehagen mye tidligere. Og jeg syns det er dumt at noen som så absolutt kunne hatt nytte av både arbeidslivet og barnehage for barna sine velger å være hjemme fordi gode trygdeordninger gjør det mulig.
 
Men nå får man jo kun kontantstøtte i 1 år? Så de kan jo ikke gå hjemme i åresvis. Ventepenger vil ikke hjelpe så mye fordi det er vel full barnehagedekning nå. Så de ventepengene er det jo ingen som vil få :)
Vel. Ikke alle barn er født i juli. Så jo. Noen vil vente på bhg selv med full dekning.

Min datter er født i desember, vi har ikke permisjon til august 2017... Det er da hun har krav på plass etter definisjonen av full dekning. De som er født i september venter nesten et helt år.
 
Vel. Ikke alle barn er født i juli. Så jo. Noen vil vente på bhg selv med full dekning.

Min datter er født i desember, vi har ikke permisjon til august 2017... Det er da hun har krav på plass etter definisjonen av full dekning. De som er født i september venter nesten et helt år.

Gravidhjernen min kom på det etter jeg hadde postet :p
 
Vel. Ikke alle barn er født i juli. Så jo. Noen vil vente på bhg selv med full dekning.

Min datter er født i desember, vi har ikke permisjon til august 2017... Det er da hun har krav på plass etter definisjonen av full dekning. De som er født i september venter nesten et helt år.
Barn født i sept og oktober skal nå få bhg plass fra de fyller 1 år. Bare til info :)
 
Back
Topp