Tar dere barna ut av skole/bhg for å reise på tur?

Det var lettere å ta ferie i bhg tiden , helt klart. Ja, vi kan søke på skolen , men da er vi pliktig til å skaffe læringsplanen for den tiden barnet er borte. At ikke barna blir hengende langt bak.

Har ikke hatt behov for å ta ut skolebarn , det ble tatt en fridag før siste skoledag før ferien pgr reise. Men den søkte vi ikke på, bare ga sms beksjed på transponder.

I utgangspunktet er det vel få som stadig tar ferie, det kan skje for noen en eller to ganger i løpet av skoleårene.

For de med dårlig råd, så er det jammen ikke rart at man da tar turen senere, noen må jobbe når det er ferie , så det er forståelse for de som tar en uke eller to utenom sesong.

Men jeg synes det er mindre akseptabelt for de som stadig er på ferie. Skoleplassen kunne blitt gitt til andre . Men igjen så er det fritt å velge skole eller hjemmeundervisning . Så de har vel kanskje ikke noe med om vi velger å dra på ferie.
 
Nå har mine bare gått i bhg til nå, og da har vi gjort som vi ville. Tatt en ekstra fridag pga fint vær, en uke ekstra for å reise utenom sesong osv. Men nå som eldste starter på skolen tenker jeg vi får prøve å forholde oss til skoleferiene fremover.
 
Ja. Bhg.

Tar oss de friheter vi kan mens vi kan det.
 
Har tatt de mye fri mens de går i barnehagen. En langhelg her og der. Blir andre boller nå som eldste begynner på skolen. Men vi reiser ikke til syden i hytt og pine, så tenker det skal gå bra likevel [emoji12]
 
Nå har frøkna (som ble 2år i april) nettopp begynt i bhg, og vi kommer til å ta fri litt av og til, da vi reiser endel til dk :) jeg tenker at vi bør benytte anledning mens hun er i bhg, så kommer vi nok ikke til å gjøre det når hun starter på skole :)
 
Hadde lett gjordt det. Her er det ingen problem å få det innvilget. Syns det er latterlig å si nei, for det er ikke alle som har råd til å reise i ferien. Skal de da straffes?
 
Nei, vi har ikke gjort det. Mel det er fordi vi ikke har hatt behov for å reise på ferie i skoletiden, da vi er på jobb.
 
Jeg er lærer, så i skoleåret er det ikke mulig for oss å reise noe sted.
 
Barnehage - null stress. Skole kommer vi nok til å være mer restriktive på.
 
Ur av bhg er helt null stress. Det er jo høyst frivillig så der tar jeg fri for å være hos mormor en dag eller ferie når det passer oss.
 
No er hun kun baby enda, men kommer nok til å reise på tur hvis det passer seg slik. Vi kommer og til å vurdere hvordan hun ligger an på skolen, om hun da vil henge veldig etter eller ikke hvis vi drar. Vi reiser sjeldent til syden, men gjerne til storbyer eller på opplevelsesreiser som også ungene kan både lære og få utbytte av.
 
I bhg gjør vi som vi vil :) tar ut akkurat når det passer meg. Men på skole vil jeg søke om fri, og helst ta fri når det er fri uansett.
 
Hadde lett gjordt det. Her er det ingen problem å få det innvilget. Syns det er latterlig å si nei, for det er ikke alle som har råd til å reise i ferien. Skal de da straffes?

Synes det blir veldig feil å fremstille det som en straff.

Vi har ikke råd til Syden i sommerferien, og sånn er det. Hvis det kun er utlandet som regnes som ferie.
Men ville aldri tenkt på det som en straff for ungene.... Det vil ikke ungene heller.

Telttur i skogen, overnatting hos oldemor, togtur til en nærliggende by, kanskje en hotellovernatting i nabobyen? Mange ting som er kjekt og ikke koster skjorta. Ferien bør ikke måles i kroner men tid.

I år har vi kun vært i Dyreparken i 2 dager og betalt rundt 5000 for hele turen pluss bensin. Resten har vi vært hjemme og brukt store deler av sommeren på å male huset.
 
Synes det blir veldig feil å fremstille det som en straff.

Vi har ikke råd til Syden i sommerferien, og sånn er det. Hvis det kun er utlandet som regnes som ferie.
Men ville aldri tenkt på det som en straff for ungene.... Det vil ikke ungene heller.

Telttur i skogen, overnatting hos oldemor, togtur til en nærliggende by, kanskje en hotellovernatting i nabobyen? Mange ting som er kjekt og ikke koster skjorta. Ferien bør ikke måles i kroner men tid.

I år har vi kun vært i Dyreparken i 2 dager og betalt rundt 5000 for hele turen pluss bensin. Resten har vi vært hjemme og brukt store deler av sommeren på å male huset.

Joda, enig med deg der. Men mitt inntrykk er at de som tar ut ferie i skoleåret er pga utlandsreise. Nødvendigvis ikke for å dra på ferie, men gjerne for å besøke familie og slekt i hjemlandet sitt. Så joda, jeg føler at de straffes litt hvis skolene skal sette seg på bakbeina og si nei..
 
Back
Topp