Tar dere barna ut av skole/bhg for å reise på tur?

M

Moderator Steffen

Guest
Nå som august er godt i gang, og skole og barnehage er startet, er det gjerne en del restplasser og billigere turer til forskjellige steder. Her jeg bor, har det ikke vært så uvanlig at i den nærmeste måneden etter skolestart tas barna ut (gjerne uten avtale) for å reise på ferie med foreldrene. Hvordan er reglene på skolen der dere bor? Får man fri til ferie? Gjør dere det likevel - og søker dere evt. på forhånd? :)
 
Nå som august er godt i gang, og skole og barnehage er startet, er det gjerne en del restplasser og billigere turer til forskjellige steder. Her jeg bor, har det ikke vært så uvanlig at i den nærmeste måneden etter skolestart tas barna ut (gjerne uten avtale) for å reise på ferie med foreldrene. Hvordan er reglene på skolen der dere bor? Får man fri til ferie? Gjør dere det likevel - og søker dere evt. på forhånd? :)
Hvordan vet du at det er uten avtale?

Her er det ikke lov å ta barna ut første 6 ukene etter skolestart , utenom det er det stort sett alltid ok virker det som
 
I bhg er det null stress, men kommer ikke til å gjøre det når han begynner på skolen. Så viktig er ikke syden:p
 
Hvordan vet du at det er uten avtale?

Her er det ikke lov å ta barna ut første 6 ukene etter skolestart , utenom det er det stort sett alltid ok virker det som

Fordi skolen her har politikk på at man ikke får avtale til ferie :)
 
Vi ba eldstemann fri siste skoledag før ferien i år siden korpset dro på tur kvelden før. Det var første gang og vi kommer ikke til å be fri for ferie nei. Men én dag for å få til ting som ellers ikke lar seg gjøre kan vi unntaksvis gjøre.
 
Aldri gjort det nei. Vi har ferie og reiser når det er ferie.

Men vet at enkelte har sagt at barna er "syke" om de har fått ett nei og reist alikevel [emoji849]
 
Har hendt, men aldri uten "lov" fra rektor.
 
Ja, vi har gjort det. Ikke for sydentur, men andre turer. Vi har søkt og fått innvilget da.
 
Nå er begge mine i bhg og da blir det litt fri. De skal bare i bhg mandag og tirsdag så reiser vi på hytta. Men når eldste begynner på skolen neste år så får vi vente til høstferien. Vi reiser ikke til Syden så heldigvis ikke noe problem der.
 
Gjort det mye i bhg. Null problem :) Nå begynner de i 1 og 2.kl og har ingen planer om det :)
 
Eldste har fått fri fra skolen flere ganger, både enkeltdager og inntil 1 uke. Selvfølgelig etter avtale med skolen..
 
Ja, det kan jeg gjøre! Barn er kun barn engang og trenger ikke voksenforpliktelser. Skole er viktig, men det er familie også [emoji5]
Men på de 4 årene vi har hatt barn i skole har vi tatt ut tre fredager[emoji16]
 
Ja tatt de fri 1 uke for sydenferie 1 gang. Siste 2 skoledager for de skulle med far til Thailand i 4 uker og far hadde blinkset på når skolen var slutt og tur var bestilt og i vår tok vi de fri 1 mandag for vi hadde det så kjekt på campingtur og det var så fint vær. Eneste uten avtale med rektor var den mandagen. Sende meldinger til lærere og fortalte sannheten om hvorfor de ikke kom.
 
Lille er fremdeles syk til stadighet, så han tas ikke ut ekstra [emoji14]

Eldste får fri på fredagene innimellom :)

Begge går i bhg :) Kommer nok ikke til å ta ut ungene fra skolen :)
 
Læreren må søkes for fri 1-2 dager, rektor 3-10 dager (maks 10dager pr skoleår). Søknad må begrunnes.

Hatt fri en dag i første klasse og 1uke + 1 dag i 2 klasse. Har vært fordi vi skulle noe spesielt og ikke for å få billig sydenferie feks.

Blir nok til at vi kommer til å søke om fri senere også, sambo får ikke velge ferieuker og deler av ferien hans er låst til utenfor skoleferien....
 
Det kommer vi aldri til å gjøre.

Det er respektløst mot skolen som har opplegg for timene. Kun for at foreldre skal spare penger. Da snakker jeg om Syden og ferier.

Behandlingsreiser, begravelse til tante Olga eller bryllup til Tante Silje regner jeg ikke med.
 
Nei det har vi aldri gjort på de 4 årene vi har hatt skolebarn.

Her er samboer lærer selv, og han får jo heller ikke fri med mindre det er noe spesielt.

Vi må be de fri en fredag i mai neste år pga et bryllup, men det satser jeg på går bra.
 
Har ikke gjort det enda, men er ikke imot det. Vi reiser bare ikke noe særlig.
 
Tar ut fra bhg når vi har ferie, mrn kommer absolutt ikke til å gjøre det på skole.
 
Back
Topp