Tøff barseltid?

Tusen takk alle sammen.

I dag har vært en dritt dag, verre er det pga varmen. Jeg har så dårlig samvittighet for at mannen må trille lille ut for at jeg skal slappe av. Har gråtet masse i dag. Jeg syntes så synd i mannen som bokstaveligtalt har gjort det meste borsett fra amming. Jeg orker ikke stelle eller skifte bleie på lille. Alt jeg vil er at han skal sove, med en gang han er urolig blir jeg så stressa, for da tenker jeg: åh, nei, nå våkner han!!!!

Missforstå meg rett, jeg elsker lille gullet mitt, men jeg klarer bare ikke å gjøre ting eller glede meg over ting. Føler jeg bare sutrer over ting andre mestrer :/

Håper på bedre dager hvor jeg kan glede meg over ting igjen.

Hvordan går det med deg nå? ♡
 
Tror det er helt normalt. Ikke tro på rosablogger. Det kan være jævlig tøft både fordi det er slitsomt og fordi man er full i hormoner
 
Jeg var på bedringsvei helt til i dag. Har hatt et veldig veldig øm og verken bryst. Den er helt hard og jeg kjenner flere kuler. Jeg har prøvd alt, amme, pumpe, varmeflaske, varm dusj, håndmelke. Uff.. føler meg helt utmattet igjen pga smertene. Hva skal jeg gjøre? Det verker noe innmari..

Ingen ting går som det skal, føler bare at jeg klager:bag:

Jeg har hatt noen fine dager også altså, men nå i dag:grumpy::grumpy::grumpy: ille vondt!!!!!!!!
 
Æsj så kjedelig! Har ikke noen bedre råd en det du allerede har prøvd, så ville bare fortsatt med det og passe på at de er gode og varme og ikke får trekk på seg! (Litt som pensjonistene [emoji38])

Veldig frustrerende når ting er sånn, de første ukene sist gang var ikke spesielt morsomme, men det går som oftest over, selv om det føles som om det skal være slik for alltid!
 
Jeg var på bedringsvei helt til i dag. Har hatt et veldig veldig øm og verken bryst. Den er helt hard og jeg kjenner flere kuler. Jeg har prøvd alt, amme, pumpe, varmeflaske, varm dusj, håndmelke. Uff.. føler meg helt utmattet igjen pga smertene. Hva skal jeg gjøre? Det verker noe innmari..

Ingen ting går som det skal, føler bare at jeg klager:bag:

Jeg har hatt noen fine dager også altså, men nå i dag:grumpy::grumpy::grumpy: ille vondt!!!!!!!!
Sniker.

Har du hvite flekker på brystknoppen? Ala melkeblemme? Fått feber?
 
Jeg var på bedringsvei helt til i dag. Har hatt et veldig veldig øm og verken bryst. Den er helt hard og jeg kjenner flere kuler. Jeg har prøvd alt, amme, pumpe, varmeflaske, varm dusj, håndmelke. Uff.. føler meg helt utmattet igjen pga smertene. Hva skal jeg gjøre? Det verker noe innmari..

Ingen ting går som det skal, føler bare at jeg klager:bag:

Jeg har hatt noen fine dager også altså, men nå i dag:grumpy::grumpy::grumpy: ille vondt!!!!!!!!
Du kan gå til legen og få nesespray som skal hjelpe hvis man har brystbetennelse (mastitt). Får du først feber blir du dårlig, selvfølgelig ikke døden nær, men trenger kanskje antibiotika. Og fortsett med det du gjør, stå gjerne lenge i dusjen og massér, ikke hardt, men "bestemt". Lykke til, du skulle ikke hatt dette oppå alt det andre :Heartbigred
 
Sniker.

Har du hvite flekker på brystknoppen? Ala melkeblemme? Fått feber?
Sniker visst litt jeg og, kom jeg på ;)
Hvis du skulle ha slike hvite flekker som Lotty spør om her kan det lønne seg å legge på en kompress eller lignende med nøytral olje og myke det opp. Ha det på en stund. Kan løsne bedre da. Og ring ammehjelpen, de er flinke :)
 
Ingen hvite flekker eller feber. På dagen går det som oftest litt bedre da jeg ammer oftere, men på kvelden er det helt forferdelig, klarer ikke å løfte lille en gang. Håper det går over snart:sorry:
 
Sniker visst litt jeg og, kom jeg på ;)
Hvis du skulle ha slike hvite flekker som Lotty spør om her kan det lønne seg å legge på en kompress eller lignende med nøytral olje og myke det opp. Ha det på en stund. Kan løsne bedre da. Og ring ammehjelpen, de er flinke :)
Hvis det er tilfelle så kan det være at dette er "proppen" som gjør at du har kuler. Tenker på at alt du har prøvd, ikke har fungert. tørket melk/ melkefett kan tette melkegangene og det danner seg da kuler.

Beste er å legge varme kluter på før du ammer. La barnet die og så prøve å håndmelke etter barnet er ferdig. Dersom man ikke får åpnet de, KAN man i enkelte tilfeller stikke opp med en brent/sterilisert nål AKKURAT i den hvite prikken. Deretter prøve å håndmelke. Det vil da komme som en mark/åme ut kitt kviseaktig gul greie .
 
Ingen hvite flekker eller feber. På dagen går det som oftest litt bedre da jeg ammer oftere, men på kvelden er det helt forferdelig, klarer ikke å løfte lille en gang. Håper det går over snart:sorry:
Det er ikke overproduksjon da? Det kan være veldig vondt...
 
Det er ikke overproduksjon da? Det kan være veldig vondt...

Jo, jeg tror det er det, men jeg har prøvd intervallamming, endte med at det ene brystet ble så sprengt at det ble flere steder med tette melkeganger. Har såååå vondt. Fikk anbefalt er kosttilskudd av helsesøster, skal prøve det.
 
Jo, jeg tror det er det, men jeg har prøvd intervallamming, endte med at det ene brystet ble så sprengt at det ble flere steder med tette melkeganger. Har såååå vondt. Fikk anbefalt er kosttilskudd av helsesøster, skal prøve det.

Jeg har slitt med overproduksjon nå i starten, i tillegg ril brystspreng fra h*. røvde intervallamming (men ikke tømming siden lille er under en uke gammel). Hos meg har det blitt mye bedre allerede, men herregud så spreng jeg hadde i "hvilepuppen"! Brukte sånn melkeoppsamler på den puppen mens jeg ammet sånn at det som evt ville lekke av melk kunne strømme litt friere enn inne i en trang amme-bh :)

Håper du finner en løsning snart så du slipper å ha så vondt!
 
Hei igjen. Lurer på om noen andre som har det litt tøft etter fødsel?

Jeg har hatt et tøft svangerskap og en veldig tøft fødsel som endte opp med hastekeisersnitt. Trodde jeg ville miste lille. Jeg har gråtet hver dag siden da. Barseltårer, hormoner, lite søvn, utmattelse, ja...

Jeg fullammer nå, men jeg klarer ikke å syntes at det er så koselig som de fleste sier. Jeg har dårlig samvittighet for at jeg føler at det er et ork å amme. Noen netter vil jeg bare gi han nan på flaske og bli ferdig.

Vi var på kontroll i dag og lille har gått opp 100g på 3 dager. Noe som helsesøster sa var supert. Så han får i seg nok fra meg, noe jeg var veldig redd for at han ikke fikk til å starte med.

Jeg syntes denne tiden er veldig tøft, tøffere enn jeg forventet. Jeg gråter mye og sliter veldig hver gang han gråter. Han fikk sår i rompa her om dagen og da lå jeg og gråt i flere timer. Takk og pris for at mannen min er hjemme nå og er en kjempe god mann og støtter meg. Jeg gruer meg veldig til han starter på jobb igjen til neste uke.

Det er så mye nytt og ukjent. Jeg elsker mitt lille gull, men jeg føler at jeg møter veggen snart. Jeg er helt utmattet. Føler meg udugelig som mor når andre kommer på besøk og sier dette er den mest koseligste tiden ever!!! Mens jeg sitter der og tenker: nei! Jeg syntes ikke det.

Skal til jm om en uke for å prate litt. Ah, tårene bare triller mens jeg skriver, gråter når jeg dusjer og ser meg selv i speilet, føler meg lite pen!!!!! Tenker på den tøffe dagen og operasjonen. Gråter fordi jeg gruer meg til mannen skal bort eller starter på jobb.

Er det bare meg kanskje? Noen andre som syntes dette er vanskelig?

Hvordan går det med deg nå? [emoji173]️ Synes selv de første ukene har vært tøffe. Følt meg utmattet, mislykket og stressa pga at ammingen har vært litt vanskelig, og veldig ustabilt i humøret, men har begynt å gå bedre nå!
 
Hvordan går det med deg nå? [emoji173]️ Synes selv de første ukene har vært tøffe. Følt meg utmattet, mislykket og stressa pga at ammingen har vært litt vanskelig, og veldig ustabilt i humøret, men har begynt å gå bedre nå!

Hei <3

Jo, det går bedre nå. Gråtingen har redusert seg til i blant og ikke hver dag lenger. Er frustrert til tider, men det er vel kanskje alle nybakte mødrer. Har en baby som krever mye kroppskontakt så får ikke gjort særlig mye. Jeg har fått litt hjelp med mat av mamma min, det har hjulpet mye. Men jeg føler meg mislykket som mor i blant når han gråter selv etter to pupp og vil bare bli bært og jeg orker ikke å bære han :( jeg tar jo han selvfølgelig opp, men det er tanken på at egentlig ikke orker som gjør at jeg føler meg mislykket. I blant vil jeg gjemme meg et sted langt borte bare...
 
Hei <3

Jo, det går bedre nå. Gråtingen har redusert seg til i blant og ikke hver dag lenger. Er frustrert til tider, men det er vel kanskje alle nybakte mødrer. Har en baby som krever mye kroppskontakt så får ikke gjort særlig mye. Jeg har fått litt hjelp med mat av mamma min, det har hjulpet mye. Men jeg føler meg mislykket som mor i blant når han gråter selv etter to pupp og vil bare bli bært og jeg orker ikke å bære han :( jeg tar jo han selvfølgelig opp, men det er tanken på at egentlig ikke orker som gjør at jeg føler meg mislykket. I blant vil jeg gjemme meg et sted langt borte bare...

Jeg tror alle nybakte mødre innimellom får lyst til å gå og hjemme seg. Husker med første vår, som hadde kolikk og stort sett bodde i bæresjalet mitt, at det var en dag jeg trillet tur og hun begynte å skrike da vi har lengst mulig unna huset vårt på trillerunden. Jeg fikk en helt enorm trang til å bare sette igjen vogna og gå nordover og ikke stoppe før jeg var minst i Trondheim :p (vi bor i østfold)
Gjorde det selvfølgelig ikke da :p

Stol på at du er mer enn bra nok som mor! Det er lov å kjenne på frustrasjon og ikke bare gå rundt og late som at alt er rosenrødt i barseltiden ♡ Og hvis du ikke har skaffet deg bæretøy ennå vil jeg absolutt anbefale det, da får babyen din kroppskontakt og du får hendene frie til å pusle litt med andre ting ;)
 
Jeg tror alle nybakte mødre innimellom får lyst til å gå og hjemme seg. Husker med første vår, som hadde kolikk og stort sett bodde i bæresjalet mitt, at det var en dag jeg trillet tur og hun begynte å skrike da vi har lengst mulig unna huset vårt på trillerunden. Jeg fikk en helt enorm trang til å bare sette igjen vogna og gå nordover og ikke stoppe før jeg var minst i Trondheim :p (vi bor i østfold)
Gjorde det selvfølgelig ikke da :p

Stol på at du er mer enn bra nok som mor! Det er lov å kjenne på frustrasjon og ikke bare gå rundt og late som at alt er rosenrødt i barseltiden ♡ Og hvis du ikke har skaffet deg bæretøy ennå vil jeg absolutt anbefale det, da får babyen din kroppskontakt og du får hendene frie til å pusle litt med andre ting ;)

Haha.. uff, sånn jeg føler det når vi er på trilletur og han griner.
Jo, kjøpte meg bæresjal i går, men har ikke helt fått teken på det enda. Må øve et par ganger. Syntes det er litt skummelt.
 
Haha.. uff, sånn jeg føler det når vi er på trilletur og han griner.
Jo, kjøpte meg bæresjal i går, men har ikke helt fått teken på det enda. Må øve et par ganger. Syntes det er litt skummelt.

Hva slags sjal gikk du for? Du får bare prøve å bruke det litt hver dag så du og lille blir vant til det :) Så kommer du til å oppdage hvor utrolig digg det er å bare kunne putte babyen i sjalet og få armene fri :D
 
Haha.. uff, sånn jeg føler det når vi er på trilletur og han griner.
Jo, kjøpte meg bæresjal i går, men har ikke helt fått teken på det enda. Må øve et par ganger. Syntes det er litt skummelt.

Jeg har også kjøpt bæresjal og synes fremdeles det er skummelt og vanskelig selv om vi har prøvd litt noen ganger. Har du meldt deg inn i Norsk Bæregruppe på Facebook? Der finner du info om bæregrupper forskjellige steder så kanskje du kan finne noe i nærheten av deg og reise på bæretreff? Jeg skal på bæretreff i morgen og er veldig spent og gruer meg litt, er litt pingle på alt som er nytt og utenfor komfortsonen min.
 
Jeg har også kjøpt bæresjal og synes fremdeles det er skummelt og vanskelig selv om vi har prøvd litt noen ganger. Har du meldt deg inn i Norsk Bæregruppe på Facebook? Der finner du info om bæregrupper forskjellige steder så kanskje du kan finne noe i nærheten av deg og reise på bæretreff? Jeg skal på bæretreff i morgen og er veldig spent og gruer meg litt, er litt pingle på alt som er nytt og utenfor komfortsonen min.

Håper du får en fin opplevelse. Det var slik jeg lærte å knyte sjal og bli trygg på det:)
 
Jeg har også kjøpt bæresjal og synes fremdeles det er skummelt og vanskelig selv om vi har prøvd litt noen ganger. Har du meldt deg inn i Norsk Bæregruppe på Facebook? Der finner du info om bæregrupper forskjellige steder så kanskje du kan finne noe i nærheten av deg og reise på bæretreff? Jeg skal på bæretreff i morgen og er veldig spent og gruer meg litt, er litt pingle på alt som er nytt og utenfor komfortsonen min.

Takk for tips! Skal sjekke ut.
Høres koselig ut med bæretreff. Hihi. Lykke til da. Det går nok kjempe bra :):angel9
 
Back
Topp