Syns du det var vondt å amme?

Yummy_mummy

Februar 2014 Miss Gode Råd <3
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Septemberlykke 2016
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Oktoberlykke2020❤
Alle helsepersonell sier amming ikke skal være vondt. Jeg ammet begge barna mine til de var rundt 1,5 år og syns amming gjorde kjempevondt de første ukene!! Jeg ble sår, hadde åpne sår og pumpet ut rosa melk pga blodet. Det gjorde veldig vondt og jeg ville gi opp fordi jeg trodde jeg ikke fikk det til. I ettertid har jeg skjønt at mange opplever det samme, og jeg syns det er dumt at de ikke sier i fra på barsel om hva man faktisk kan forvente. Hadde de sagt at det kan godt hende man får åpne sår og at melken blir rosa pga blod så hadde kanskje følelsen av å ikke få det til vært så stor. Hva syns dere??
 
Keg hadde vondt de første ukene, men det vonde var ikke der gjennom hele ammetiden, kun de første minuttene. Fikk beskjed om at det var helt normalt, men at hvis det varte den tiden babyen var på brystet måtte sugetak sjekkes, siden konstante smerter ikke var normalt.
 
Merket absolutt ingenting :)
 
Keg hadde vondt de første ukene, men det vonde var ikke der gjennom hele ammetiden, kun de første minuttene. Fikk beskjed om at det var helt normalt, men at hvis det varte den tiden babyen var på brystet måtte sugetak sjekkes, siden konstante smerter ikke var normalt.
Hos meg var det vondt på starten, men jeg tenkte mer på smertene som følger av å ha åpne sår. For da var det jo ikke noe godt å amme uansett. Fikk beskjed om at amming ikke skulle være vondt i det hele tatt for da ammet man feil, men vondt var det den føtste stunden. Så alle helsestasjoner og ansatte på barsel bør bli flinkere til å informere om dette syns nå jeg :)
 
Hos meg var det vondt på starten, men jeg tenkte mer på smertene som følger av å ha åpne sår. For da var det jo ikke noe godt å amme uansett. Fikk beskjed om at amming ikke skulle være vondt i det hele tatt for da ammet man feil, men vondt var det den føtste stunden. Så alle helsestasjoner og ansatte på barsel bør bli flinkere til å informere om dette syns nå jeg :)
Ikke nødvendigvis feil ammestilling.
Jeg hadde ufattelig vondt hver amming, åpne sår etc. Ingen på sykehuset skjønte hvorfor. Var på sånn oppfølging på poliklinikken en stund etterpå, og hun så med én gang at lillegutt hadde for stramt tungebånd. :(
Men ja, uansett burde de bli flinkere til å informere om den første ammetiden :)
 
Hos meg var det vondt på starten, men jeg tenkte mer på smertene som følger av å ha åpne sår. For da var det jo ikke noe godt å amme uansett. Fikk beskjed om at amming ikke skulle være vondt i det hele tatt for da ammet man feil, men vondt var det den føtste stunden. Så alle helsestasjoner og ansatte på barsel bør bli flinkere til å informere om dette syns nå jeg :)
Å ja.. Jeg hadde ikke sår, så det kan jeg ikke noe om. Men husker utdrivningssmertene som helt j******!! Men kom over denne nå fra babyverden på fb; http://www.babyverden.no/blogg/ammehjelper-bloggen/sare-brystknopper/
 
Vondt ja! Ble veldig overrasket, for ble jo hele tiden fortalt det ikke skulle gjøre vondt. Utdrivningsrefleksen var så vanvittig sterk i førsten, det var som å få strikkepinner stukket inn i puppene. Og så kom sårheten oppå det. Helt jævlig rett og slett. Gruet meg, og satt med skuldrene langt over ørene og krøllete tær. Og sånn var det noen uker før det gikk over. Nesten alle mine venninner har samme erfaring som meg.
 
Jeg hadde vondt gjennom hele ammeperioden på 14 mnd. Kombinasjon av sensitiv hud, dårlig sugetak og sannsynligvis et litt stramt tungebånd.
 
Vondt ja! Ble veldig overrasket, for ble jo hele tiden fortalt det ikke skulle gjøre vondt. Utdrivningsrefleksen var så vanvittig sterk i førsten, det var som å få strikkepinner stukket inn i puppene. Og så kom sårheten oppå det. Helt jævlig rett og slett. Gruet meg, og satt med skuldrene langt over ørene og krøllete tær. Og sånn var det noen uker før det gikk over. Nesten alle mine venninner har samme erfaring som meg.
Akkurat slik du beskriver det har jeg også opplevd det. Nesten litt morsomt at du nevnte det med å krølle tær for det var det jeg gjorde gang på gang og gruet meg skikkelig. I ettertid forteller andre at de også opplevde det slik. Syns det er helt utrolig at man orker å fortsette etter de ukene. Med andre gikk det greit for da visste jeg at det ville gå over, men med nr 1 så gråt jeg og hadde vondt i magen.
 
Jeg hadde vondt gjennom hele ammeperioden på 14 mnd. Kombinasjon av sensitiv hud, dårlig sugetak og sannsynligvis et litt stramt tungebånd.
Oi, du holdte på lenge til tross for smerter gjennom hele ammeperioden :eek:
 
Ble litt sår første uka, da jeg måtte amme annenhver time og vi strevde litt med teknikken. Men blødde aldri, og da vi ko hjem og fikk til ammingen skikkelig gikk det heldigvis fort over :)
 
Var sta som bare det og da det ikke ble bedre gikk jeg med den overbevisningen om at det bare var sånn det skulle være.. :/
Uff, så utrolig leit at du gikk sånn i 14 måneder :( ❤️
 
Akkurat slik du beskriver det har jeg også opplevd det. Nesten litt morsomt at du nevnte det med å krølle tær for det var det jeg gjorde gang på gang og gruet meg skikkelig. I ettertid forteller andre at de også opplevde det slik. Syns det er helt utrolig at man orker å fortsette etter de ukene. Med andre gikk det greit for da visste jeg at det ville gå over, men med nr 1 så gråt jeg og hadde vondt i magen.
Vondt ja! Ble veldig overrasket, for ble jo hele tiden fortalt det ikke skulle gjøre vondt. Utdrivningsrefleksen var så vanvittig sterk i førsten, det var som å få strikkepinner stukket inn i puppene. Og så kom sårheten oppå det. Helt jævlig rett og slett. Gruet meg, og satt med skuldrene langt over ørene og krøllete tær. Og sånn var det noen uker før det gikk over. Nesten alle mine venninner har samme erfaring som meg.
Haha.. Jeg drev også med tåkrølling og skulderopptrekking. :p Husker jeg var veldig øm, og at purelan var fantastisk!
 
Jeg måtte amme med skjold, så jeg ble nok skånet for den sårheten mange opplever. Hadde ikke mye vondt.

Var på svangerskapskurs for noen uker siden og når det var snakk om amming var jordmor ganske så klar på at det kan være sårt og smertefult for enkelte. Hun tok også opp ting som at man kan få betennelse og soppinfeksjoner som også er veldig smertefulle.
 
Syns det er så rart at helsesøster osv sier det ikke skal være vondt og at det da er noe jeg gjorde galt, når alle jeg kjenner som har ammet sier det gjør vondt første tiden... For meg var det skikkelig vondt første 3 dagene så ble det vedre og bedre ;)
 
Hadde litt vondt med første og ble øm på brystvortene, men ellers har det gått fint.
 
Ja, det var ganske vondt de to første ukene. På barselavdelingen sa de at det var helt normalt. ;) Jeg har i hvert fall aldri hørt om noen som ikke ble sår i starten.
 
Det er ganske vanlig å bli litt sår, men det betyr ikke at det skal eller trenger å være sånn. Er man sår har ikke babyen godt nok tak, men heldigvis lærer både baby og mor hvordan det best skal gjøres i løpe av noen dager/uker.

Syns mange helsepersonell ordlegge seg litt dumt når de sier at man gjør noe feil om man blir sår. Det er jo forsovidt riktig, men de aller fleste må jobbe litt for å få det riktig til i starten, så unormalt er det ikke.
 
Back
Topp