Svangerskapspenger

Trodde de endrer navn på pengene man har fått.
Hvis man har fått sykemeldingspenger da endrer de de til svangerskapspenger (i sitt system)
Men vet ikke sikkert

Tror du har rett, mener alle jeg kjenner som har fått svangerskapspenger har vært sykmeldt i behandlingstiden. Hvis ikke har du jo ikke noen grunn til å være hjemme. Og i tilfelle avslag, så er det fremdeles ikke skoft.
 
Altså vet man har grunn til det, men sånn formelt i forhold til arbeidsgiver
 
uansett om du er sykemeldt så bruker du ikke opp det sykemeldingsåret uansett, skal godt gjøres å være sykemeldt ett år i strekk før du går ut i permisjon, permisjonen gjør at du tjener opp nytt sykemeldingsår. svangerskapspenger vet jeg ikke så mye om men det skal det ikke i utgangspunktet være som lønn med de samme rettigheter. er vel bare ulønnet permisjon som går utover ferie og sykepenger osv. eneste er at du ikke kan ta ut egenmeldingsdager om du har vært sykemeldt, da må man ha jobbet visst antall uker før man kan bruke de, men da er det jo bare å få sykemelding om det skulle være grunn til fravær
 
så lenge man har vært hos lege så kan lege etterskrive sykemeldingen inntil noen dager før man kom seg til lege, men det kommer an på grunnen også. de kan datere tilbake lenger ved spseielle tilfeller tror jeg. men man må ha vært til en konsultasjon og ha noe å gå utifra i journalen
 
TUSEN takk for svar alle sammen!! [emoji847]

Nå har jeg vært i kontakt med nav som sier at når vi søker svangerskapspenger så skal jeg samtidig ringe inn til nav og informere om dette, så stanser de sykepengene fra den dagen sv.pengene vil gjelde.

Samtidig fikk jeg info om ett rundskriv ang. sv.penger som sier at Nav ikke kan overprøve legens mening om at arbeid vil være til fare for fostrene. Det betyr vel at det er ganske garantert at det går igjennom.

Det er også 8 ukers saksbehandlingstid, så satser på at jobben gir meg vanlig lønn selvom de må vente en stund på pengene fra nav.
 
Men tror dere jeg får lønn av jobben mens vi venter på svar fra nav? Jobben betaler alltid sykepenger osv... men om de må vente 8 uker på sv.pengene så kan det være de ikke er så fornøyde [emoji87]
 
Tror det er ikke noe problem til arbeidsgiver

På navs hjemmesiden er det skrevet 6 ukers behandlingstid (i Hordaland)
 
Takk for svar.
I mitt tilfelle sa legen på ahus at jeg ikke skulle jobbe noe som helst og bare ta det helt med ro av hensyn til fostrene. Så det må jo bli 100% sv.penger isåfall.

Jeg vil tro jeg får det innvilget, men håper ikke sykemeldinga jeg fikk onsdag vil kløne til søknaden (som da evt gjelder fra i dag når jeg har ringt legekontoret).
Og sykemeldinga er på 50% men jeg kan jo ikke jobbe 50% mens jeg venter på svar fra nav om sv.pengene.

Arbeidsplassen betaler feriepenger og alt sånt, så det blir forhåpentligvis ikke noe problem.
Har lege eller jm søkt om svpenger fra x.dato så er det det som gjelder. Da skal du ikke sykmledes :)
 
Har lege eller jm søkt om svpenger fra x.dato så er det det som gjelder. Da skal du ikke sykmledes :)

Sykemeldinga på 50% har jeg fra før. Men hørte med nav i dag og når søknad om sv.penger sendes inn skal jeg ringe nav og be dem avslutte sykemeldinga [emoji5][emoji1360]
 
Jeg har skrevet det på sykemelding side D og fastlegen skrevet på A (jordmor skrevet selve søknaden)
Tenker det er bedre å ringe til de og skal gjøre det på mandag
 
Sykemeldinga på 50% har jeg fra før. Men hørte med nav i dag og når søknad om sv.penger sendes inn skal jeg ringe nav og be dem avslutte sykemeldinga [emoji5][emoji1360]
Ordner seg som regel ;-) men greit å ikke bruke opp sykepengerettighetene dersom man har rett på noe annet. :)
 
Jeg har svgpenger fordi jobben ikke kan tilrettelegge. Jeg ringte arbeidstilsynet og hørte med dem om jeg hadde krav på det i mitt yrke. Hadde time med lege som skrev under på at svgpenger var det rette og deretter sjefen. :) Var sykemeldt inntil svg var godkjent da ble min sykemeldingsperiode omgjort til svangerskapspermisjon. Med min sjef gikk det greit. :) Så lenge du forteller det de på sykehuset sa så burde gå fint. Eller så får du si at du kan komme på jobb,men kan ikke gjøre noe (tror neppe sjefen er interessert det ) :p
Jeg er 100% på svgpeng og er det til fødsel. :)
 
Takk at du skrev det
Ble litt bekymret at jeg er sykemeldt mens har søkt også svangerskapspenger
 
Jeg ble 50%sykemeldt i dag da det er liten fostervekst.. jeg er frisk men lege på sykehuset mente jeg skulle roe ned og la baby få mer energi. Lege på fastlegekontoret (fastlegen har ferie) mente at det var riktig å sykemelde og ikke sv.skaps penger, da man mister retten til ferie penger om man overstiger 48 dager før termin
Hva mener du med at man mister retten til feriepenger om man overstiger 48 dager før termin? :) jm vil at jeg skal søke om svangerskapspenger pga morkaken min ikke fungerer som normalt, men jeg har ikke satt meg helt inn i hva dette betyr for meg og inntekten!
 
Hva mener du med at man mister retten til feriepenger om man overstiger 48 dager før termin? :) jm vil at jeg skal søke om svangerskapspenger pga morkaken min ikke fungerer som normalt, men jeg har ikke satt meg helt inn i hva dette betyr for meg og inntekten!

Vet du, jeg har ikke satt meg inn i det... jeg ble sykemeldt jeg[emoji85] det var lege på kk som snakka noe om de 48 dagene og tap av innekt. Så kan desverre ikke gi deg noe svar
 
Når de regner ut foreldrepenger på NAV sa arbeidsgiver at de beregner ut fra de siste 3 månedene. Men jeg må søke allerede nå pga lang behandlingstid. Men da venter NAV til de får for September, Oktober og November når jeg har termin i desember?
 
Når de regner ut foreldrepenger på NAV sa arbeidsgiver at de beregner ut fra de siste 3 månedene. Men jeg må søke allerede nå pga lang behandlingstid. Men da venter NAV til de får for September, Oktober og November når jeg har termin i desember?

Jeg tenker å søke nå som jeg bikker uke 26.
Tror de regner ut fra lønna de 3 siste mnd før du søker. Skal hvertfall få lønns-papirene fra jobben når jeg søker nå. (Men jeg vet ikke altså).

Men det er foreldrepenger og ikke svangerskapspenger da [emoji6][emoji1360]
 
Alle sånne spørsmål folk har, burde man rette til NAV Foreldrepenger på Facebook. De er flinke og svarer raskt. :)
 
Hei!
Jeg søkte om svangerskapspenger i slutten av juni. Hadde ferie i sommer og var sykemeldt i august i påvente av svar på svangerskapspengesøknaden.
Fikk innvilget svangerskapspenger fom den datoen jeg søkte i juni. MEN siden jeg hadde vært i arbeid (hatt ferie) OG vært sykemeldt i perioden så sendte de brev nå om OPPHØR av svangerskapspenger!!
Så jeg må søke på nytt nå!
Blir så sinna på dette firkantede systemet!!
Hvordan skal man tørre å være borte fra jobb før søknaden innvilges. Det er jo ingen garanti for det?!
Flere som har opplevd dette?
 
Hei!
Jeg søkte om svangerskapspenger i slutten av juni. Hadde ferie i sommer og var sykemeldt i august i påvente av svar på svangerskapspengesøknaden.
Fikk innvilget svangerskapspenger fom den datoen jeg søkte i juni. MEN siden jeg hadde vært i arbeid (hatt ferie) OG vært sykemeldt i perioden så sendte de brev nå om OPPHØR av svangerskapspenger!!
Så jeg må søke på nytt nå!
Blir så sinna på dette firkantede systemet!!
Hvordan skal man tørre å være borte fra jobb før søknaden innvilges. Det er jo ingen garanti for det?!
Flere som har opplevd dette?

Seriøst?! Så vanskelig de gjør det!!

Jeg er borte fra jobb i påvente av svar fra nav [emoji85] og jobben har ikke engang klart å sende inn søknaden enda selvom jeg leverte den på jobben for 3 uker sida... [emoji15]
Men jeg har snakket med jobben og de forskutterer lønna uansett. Men må jo håpe på at det blir godkjent da!
Den skal jo i utgangspunktet uansett bli godkjent av nav siden de ikke kan overprøve legens avgjørelse.
 
Back
Topp