Svangerskapspenger

Bubbly

ønsker meg en liten skatt
Assistert-jentene
Har vært i 100% arbeid en måneds tid nå siden jeg hadde 4,5mnd sykemelding pga sv.kvalme.
Er uke 23+0 i dag.

Ble sykemeldt 50% i går av fastlegen, men var på ul på Ahus i dag pga tvillingsvangerskap, og da ble legen bekymret for kort livmorhals og faren for for tidlig fødsel. Legen sa at jeg ikke kan jobbe i det hele tatt og må ta det helt med ro.
Hun sa jeg må be fastlegen søke svangerskapspenger siden jeg ikke egentlig er syk, men fordi arbeid kan være en fare for fostrene.

Noen med erfaring med svangerskapspenger? Er sjefen grei med å skrive under (er så redd for at han ikke skal forstå hvor forsiktig jeg må være)?
Vil NAV automatisk godkjenne tvillingsvangerskap som begrunnelse?
 
Har ikke erfaring med det, men har forstått det som at svangerskapspenger gis når det er forhold ved arbeidet som gjør det farlig (kjemiske/farlige stoffer, tungt fysisk arbeid osv), uten mulighet for tilrettelegging. Når det er forhold ved graviditeten som er årsak er det vel sykepenger som er det riktige...?
Men det er jo bare å søke, blir det avslag er det jo bare å gå for sykepenger istedet...?
 
Høres ut som svangerskapspenger er helt riktig. Det er fare for fosteret om du jobber, men du er ikke syk.
Lykke til med søknaden
 
Har ikke erfaring med det, men har forstått det som at svangerskapspenger gis når det er forhold ved arbeidet som gjør det farlig (kjemiske/farlige stoffer, tungt fysisk arbeid osv), uten mulighet for tilrettelegging. Når det er forhold ved graviditeten som er årsak er det vel sykepenger som er det riktige...?
Men det er jo bare å søke, blir det avslag er det jo bare å gå for sykepenger istedet...?

Nja, jeg personlig er jo i form til å jobbe (delvis), men hvis jeg jobber videre nå er det fare for fostrene. (Har forsåvidt både farlige kjemikalier og tunge løft på jobben også, men har brukt gassmaske og spurt de sterke mannfolka og løftehjelp [emoji6])
Får prøve som du sier, jobbe kan jeg ikke gjøre uansett nå... fikk steng beskjed om å holde meg i ro.
 
Høres ut som svangerskapspenger er helt riktig. Det er fare for fosteret om du jobber, men du er ikke syk.
Lykke til med søknaden

Takk! Får bare prøve å forklare dette til sjefen dersom han ikke skjønner det... [emoji849]
 
Jeg ble 50%sykemeldt i dag da det er liten fostervekst.. jeg er frisk men lege på sykehuset mente jeg skulle roe ned og la baby få mer energi. Lege på fastlegekontoret (fastlegen har ferie) mente at det var riktig å sykemelde og ikke sv.skaps penger, da man mister retten til ferie penger om man overstiger 48 dager før termin
 
Tvillingsvangerskap er jo uansett mer risiko enn vanlig svangerskap så vil neppe tro at nav setter seg på bakbeina der. Ikke sjefen din heller. Håper det ordner seg.
 
Jeg har inne søknad på svangerskapspenger pga kjemikalier, tunge løft, vibrasjon osv offshore. Har ikke vært i jobb siden 1.juni og heller ikke fått noen utbetalinger. Håper jeg snart får noe svar ellers må jeg få legen til å sykemelde meg hvis jeg ikke får det godkjent fra NAV. Håper din søknad går fortere.
 
Sniker fra januar (termin 3.01)
Jeg sendte søknaden i slutten av juni og ikke hørt noen ting fra de..
Min fastlege mente at så lenge vi ikke hører fra de blir jeg sykemeldt
At de ordner det selv etterpå
Vet ikke selv hva er riktig og hva ikke
 
Sniker fra januar (termin 3.01)
Jeg sendte søknaden i slutten av juni og ikke hørt noen ting fra de..
Min fastlege mente at så lenge vi ikke hører fra de blir jeg sykemeldt
At de ordner det selv etterpå
Vet ikke selv hva er riktig og hva ikke

Så da ordnet fastlegen både 100% sykemelding og søknad om svangerskapspenger samtidig? Teit at de skal bruke så lang tid da... Jeg kan jo ikke jobbe mens jeg venter så....
 
Jeg har inne søknad på svangerskapspenger pga kjemikalier, tunge løft, vibrasjon osv offshore. Har ikke vært i jobb siden 1.juni og heller ikke fått noen utbetalinger. Håper jeg snart får noe svar ellers må jeg få legen til å sykemelde meg hvis jeg ikke får det godkjent fra NAV. Håper din søknad går fortere.

Så dumt at de er så treige.. men kan legen skrive sykemelding så langt tilbake i tid? Blir jo så usikker på hva jeg skal si til fastlegen....
be henne skrive en sykemelding i tillegg, just in case?
 
Tvillingsvangerskap er jo uansett mer risiko enn vanlig svangerskap så vil neppe tro at nav setter seg på bakbeina der. Ikke sjefen din heller. Håper det ordner seg.

Takk [emoji5] får satse på at alle er villige til å se risikoen babyene står ovenfor. De er jo viktigst
 
Jeg ble 50%sykemeldt i dag da det er liten fostervekst.. jeg er frisk men lege på sykehuset mente jeg skulle roe ned og la baby få mer energi. Lege på fastlegekontoret (fastlegen har ferie) mente at det var riktig å sykemelde og ikke sv.skaps penger, da man mister retten til ferie penger om man overstiger 48 dager før termin

Er det ikke ved sykemelding at man etterhvert mister retten til feriepenger osv? Og ved svangerskapspenger beholder man alle rettigheter?
 
Sniker fra november. Jeg har hatt 80/100% sv.penger. arbeidsgiver må signere på at det ikke kan tilrettelegges for deg. Og det er lege eller jm som fyller ut søknaden. Dersom den er GODT nok begrunnet, vil du få innvilget søknaden.

Jeg har ingen erfaring selv ved å ikke få den innvilget, men kan ikke forstå at det skulle bli et problem i ditt tilfelle.

Dersom du f eks kan jobbe 50% og arb giver kan tilrettelegge slik du kan jobbe disse 50% uten at det vil medføre fare for fostrene, så vil du få 50%sv.penger.

Du mister ikke nødvendigvis retten til feriepenger, dersom du er sykmeldt. Det spørs hvem som betaler sykepengene (får du lønn får arb giver refundert fra nav,osv).

I tilfeller der det er riktig at man skal motta sv.penger , er det viktig at man får det slik at man ikke bruker opp sykepengeretten sin.
 
Jeg søkte om svangerskapspenger den 5.juli. Det er 10 uker behandlingstid i Oslo kommune. Så jeg er 40% sykemeldt frem til jeg får svar fra NAV.
Sjefen burde ikke synes det er vanskelig å skrive under på at hen ikke kan tilrettelegge for deg. Du har behov for å ta det helt med ro og det kan hen ikke tilrettelegge for deg. Ved å få svangerskapspenger frigjør det penger for din sjef til å skaffe en vikar for deg. Så det burde være av interesse for jobben din!
 
Jeg søkte om svangerskapspenger den 5.juli. Det er 10 uker behandlingstid i Oslo kommune. Så jeg er 40% sykemeldt frem til jeg får svar fra NAV.
Sjefen burde ikke synes det er vanskelig å skrive under på at hen ikke kan tilrettelegge for deg. Du har behov for å ta det helt med ro og det kan hen ikke tilrettelegge for deg. Ved å få svangerskapspenger frigjør det penger for din sjef til å skaffe en vikar for deg. Så det burde være av interesse for jobben din!

Men jobber du da de resterende 60% mens du venter på svar ang sv.pengene?
(Lurer på om fastlegen bør sykemelde meg 100% mens vi venter på svar fra nav?)

Jeg tror sjefen kommer til å skrive under når jeg sier at han må tilrettelegge med en seng/sofa hvis jeg skal være på jobb. Har lest meg grønn nå, men altså jeg personlig er jo ikke for syk til å være på jobb, men jeg må ligge/ta det med ro for å ikke fremprovosere fortidlig fødsel. Og da kan jo ikke jobben tilrettelegge for det. Nå har jeg endelig begynt å skjønne det [emoji6]
 
Sniker fra november. Jeg har hatt 80/100% sv.penger. arbeidsgiver må signere på at det ikke kan tilrettelegges for deg. Og det er lege eller jm som fyller ut søknaden. Dersom den er GODT nok begrunnet, vil du få innvilget søknaden.

Jeg har ingen erfaring selv ved å ikke få den innvilget, men kan ikke forstå at det skulle bli et problem i ditt tilfelle.

Dersom du f eks kan jobbe 50% og arb giver kan tilrettelegge slik du kan jobbe disse 50% uten at det vil medføre fare for fostrene, så vil du få 50%sv.penger.

Du mister ikke nødvendigvis retten til feriepenger, dersom du er sykmeldt. Det spørs hvem som betaler sykepengene (får du lønn får arb giver refundert fra nav,osv).

I tilfeller der det er riktig at man skal motta sv.penger , er det viktig at man får det slik at man ikke bruker opp sykepengeretten sin.

Takk for svar.
I mitt tilfelle sa legen på ahus at jeg ikke skulle jobbe noe som helst og bare ta det helt med ro av hensyn til fostrene. Så det må jo bli 100% sv.penger isåfall.

Jeg vil tro jeg får det innvilget, men håper ikke sykemeldinga jeg fikk onsdag vil kløne til søknaden (som da evt gjelder fra i dag når jeg har ringt legekontoret).
Og sykemeldinga er på 50% men jeg kan jo ikke jobbe 50% mens jeg venter på svar fra nav om sv.pengene.

Arbeidsplassen betaler feriepenger og alt sånt, så det blir forhåpentligvis ikke noe problem.
 
Dobbeltpost
 
Så dumt at de er så treige.. men kan legen skrive sykemelding så langt tilbake i tid? Blir jo så usikker på hva jeg skal si til fastlegen....
be henne skrive en sykemelding i tillegg, just in case?
Usikker på hvor langt tilbake jeg kan få tilbakevirkende kraft på sykemelding. Hvis jeg får innvilget svangerskapspenger får jeg hvertfall etterbetalt. Legen min mente jeg ikke skulle være sykemeldt i prosessen med søknad. For hvis jeg går hjemme med sykemeldingpenger og får innvilget svangerskapspenger som jeg får etterbetalt får jeg liksom dobbelt opp med goder en periode. Jeg vet ikke, håper bare legen min vet hva han driver med. Begynner å bli tullete av å ikke vite hva jeg får. Så skal vi jo snart begynne med papirbunken på permisjonspenger. Huff!
 
Trodde de endrer navn på pengene man har fått.
Hvis man har fått sykemeldingspenger da endrer de de til svangerskapspenger (i sitt system)
Men vet ikke sikkert
 
Back
Topp