Store søsken ''på ekte''?

Dutchy

Glad i forumet
Kanskje eg har undervurdert følelsene som skulle komme med en ny svangerskap. Eg er utrolig glad, takknemlig den klaffa etter pp1 og klarer ikkje å vente til dagen vi kan fortelle barna.

I min 3 første svangerskaper har eg aldri vore redd for spontanabort, og det har aldri skjedd hos meg. Kjenner at eg er meir bekymret denne gangen. Dette barnet er så ønsket at eg klarer knapt å vente til våren 2017.

Som noko kanskje veit har vi mistet vår lille engelen i fjor. Ikkje i spontan eller sein abort, men 2 dager etter den perfekte lille skapningen kom til verden. 4 veker for termin fekk via en haste keisersnitt. Grunna ekstra UL kontroller etter husbrannen fant vi ut at ho var veldig sjuk. 1 måned etter vi har mistet ho fekk vi å høre at vi er bærer av en genfeil hva gjorde til at ho hadde polycystic kidney disease, og pga denne sjukdomen var hjertet og lungene hennes ikkje frisk heller.

Den første som slå meg var: kor utrolig heldig er vi at vi fekk 2 friske barn først! Så kjem lengsel for å fylle den tomme plassen med det samme. Mannen var mindre ivrig. Han var prega av å stå hjelpeløs ved sidelinjen og ønsket å vente iallfall 1 år pga arret.

Nå er det 13 måneder siden vi mistet lille søster. Vi har flyttet tilbake til vårt nye hus og vi har endelig, etter 9 år i lag, giftet oss. Eg har prøvt å dytte vekk ønske om 1 barn til, eg var redd for at en ny baby skulle være sjuk og. Men eg hadde breakdown etter breakdown etter eg har vore i lag med babyer eller gravide. Vi var på ferie nå i juli da mannen sa, eg trur eg eg klar for å prøve igjen. Eg måtte venne meg litt til ideen. Vi skulle vente til slutten av året da cyclussen min var rotete (brukte p-plaster hele tiden for å unngå blødninger, og det pga lavt jernlager) og ta det ifra der. I praksis ombestemte vi oss, og vips, eg var gravid!

Eg viste det, kjente det på kroppen min, som en skal forvente med nr4. Eg hadde allerede hatt kontakt med sjukehuset for å høre hva fremgangsmåte skulle være når eg skulle teste positivt. Så nå venter eg spent til 12 september da eg skal ha UL her på sjukehuset og i begynnelse av oktober blir det morkakeprøve i Bergen. Eg håper inderlig at lykkeliten er frisk. Eg orker nesten ikkje å tenkte hva som skjer nå vi får dårlige nyheter. Samtidig må vi ha tro. Etter alt vi har mistet og opplevt i 2015 må lykken snur seg, ikkje sant?
 
Det du har gått gjennom med ditt tredje barn, må ha vært helt grusomt. Det er så trist å lese om. :sad010

Jeg håper at alt går bra med deg og barnet i dette svangerskapet, og at denne babyen er frisk. Det fortjener du absolutt :Heartred

Ønsker deg lykke til på UL og morkakeprøve :Heartred
 
Kan ikke se for meg hvor fælt det er å miste et barn! Skjønner godt du både synes det er skummelt samtidig som du gleder deg over å være gravid igjen! Krysser iallefall fingrene for at det går bra denne gangen? Kan de oppdage om det er noe galt på tidlig ul/prøver?
 
Kan ikke se for meg hvor fælt det er å miste et barn! Skjønner godt du både synes det er skummelt samtidig som du gleder deg over å være gravid igjen! Krysser iallefall fingrene for at det går bra denne gangen? Kan de oppdage om det er noe galt på tidlig ul/prøver?
Eg skal ha en morkakeprøve i veke 10/11. Da skal dei finne ut om lykkeliten er frisk.
 
Eg skal ha en morkakeprøve i veke 10/11. Da skal dei finne ut om lykkeliten er frisk.
Nervepirrende, men bra de kan finne det ut såpass tidlig da! Håper virkelig for dere altså!!
 
Jo, på en måte er det veldig nervepirrende, men samtidig gleder eg meg, fordi alt føles så bra og vi vil fortelle ungene <3
Magefølelsen stemmer jo overraskende ofte! Godt å høre den er god! :)
 
5+5 i dag. Urolig i kroppen siden laurdag. Har ikkje roen for å være sofagris, har ikkje energi for å vaske hus. Midt i mellom hele tiden. Klarer liksom ikkje å slappa av i kroppen. Trur der ligger en god del spenning uten at eg vil det. Torsdag kjem søs og svoger fra NL for nokre dager, gleder meg stort! Da går dagene nok fortere til 12 september ;)
 
Jordmor ringte meg i dag,har snakka en del og kjenner at tårene triller når eg får snakka ut vise ting. Fekk en time med ho neste tysdag, 6 dager før TUL på sjukehuset. Skal fylle ut helsekortet etc.
 
Var hos jordmor i dag. Fekk en god klem da eg kom inn og skryt om at eg kom gående (5 km tur retur) tros regnværet. Fekk å fortelle om ting, masse som har skjedd da ho kom heime hos meg etter vi mistet jenta vår.

Om at eg ble rask gravid denne gangen og at eg føler meg takknemlig og redd. Gleder meg til å kunne fortelle ungene om at dei skal ha en liten søsken, og er på en måte urolig for morkakeprøve, bare å komme seg tilbake til KK i Bergen igjen blir tøft. Vi har opplevet så vanvittig mye vondt der.

Vi fekk å fylle ut helsekortet og alt føles litt mer ''ekte'' nå :) Nedtelling til TUL på mandag!
 
Fint å lese at du hadde en fin opplevelse hos jordmor.

Masse lykke til på TUL på mandag, jeg skal også ha TUL mandag (pga prøverør).
 
På mandag har eg vore på TUL her på sjukehuset. Var jo rart å komme tilbake der, men men. Vente en halv time, så ble eg henta. Legen hadde med seg en lærling og ho skulle undersøke meg innvendig (eg lurer fortsatt på om dei spurte meg om tillatelse). Først ho, sa han, so ho igjen, masse snakking, eg var veldig nær for å gi beskjed at det var nok nå, følte ikkje verdig i det hele tatt. Selveste ultralyd tok ikkje mer en 30 sekunder trur eg. Vi såg bankende hjerte og han gratulerte oss. Så ble det en del snakking om histoerien vår, veldig upersonlig og han spøkte om at vi var da nok en dårlig kombinasjon, mannen og eg. Alt sammen syns eg det var ikkje en kjekt time, men fokusere meg på at alt er bra endå så lenge.

I går sendte eg epost til overlege genetisk medisinsk på Haukeland. Eg er under deres ''kontroll'' men det var lit drøyt å reise 8 timer i bil for 1 kjapt UL bestemte vi oss for. Ho har ikkje endå fått poliklinisk notat slik at ho kan sende henvisning til KK for morkakeprøve. Så eg ringte til Førde for å høre hvordan det står til; nei det var ikkje nødvendig å være utålmodig siden eg har god med tid og det er jo bare en morkakeprøve. HALLO altså!? Ble ganske sjokket.

Så nå har eg bestemt meg at eg ikkje skal føde i Førde alikevel (kjem nok til å ombestemme meg flere gangen) men føler meg en nummer der borte. I fjor var dei hyggelig og snille siden dei tabba seg skikkelig ut og eg trur denne historien har gått rundt på hele avdelingen.

Sukk, nei gleder nesten å komme meg til Bergen og får høre hva dei syns.. Morkakeprøve først.
 
Under en måned igjen! Ønsker deg masse lykke til, og krysser fingre og tær for at alt er som det skal på morkakeprøven.
 
Masse lykke til!! Håper virkelig dere får positive nyheter!
 
Høre ikke helt greit ut den opplevelsen din mtp tidlig ul! Greit at man kan måtte ha studenter med, men man skal ikke føle seg nedverdiget pga det!

Håper at tiden frem til morkakeprøve går greit!
 
11+1 i dag.

N på 5 år i dag mens eg måtte heise opp buksa mi. ''Oi, mamma, magen din!'' Eg kom meg unnå med å reagere helt nøytralt, men eg trur ikkje at dei blir så veldig overrasket når vi endelig kan fortelle gode nyheter til dei. Veldig spent og korleis dei kjem til å reagere. Forventa nesten at første spørsmålet blir om babyen er frisk.

Har 1 vakt igjen i morgen, morkakeprøve på Haukeland på torsdag og gleder meg til å ikkje være på jobb før vi veit meir. Dette er så slitsomt, folk lurer på hvorfor eg får lov å jobbe fast på 1 avdeling, folk begynner å spre rykter og har en følelse at min svigermor kanskje har sagt litt for mye til noen, men ho skylder det på en anna kollega.. Dei maser rett og i ansikter mitt og gi seg ikkje når eg fortelle at eg har mine grunn og at det er avtalt med sjefen.

Dei får jammer meg være helt i extase når dei endelig veit grunnen...

Så nå er det kun 2 dager igjen, eg gruer meg til å være tilbake på Kvinneklinikken men veit det kjem til å gå fint. Har barnevakt til ungene, hunden skal på fjelltur med en venninne og eg fokusere meg på å endelig ete den McChicken burger er har så lyst på :p
 
Back
Topp