Spiste lunken wienerpølse

Bkno6294530

Andre møte med forumet
Hei. Jeg er 30+3. Jeg har sett mye rundt omkring på nett at det ikke er bra å spise kalde wienerpølser pga fare for listeria.
For et par dager siden, spiste jeg en wienerpølse(finsbråten) som ikke var kokt, men trukket i varmt vann (kokt på vannkoker) i en skål ca 5 min.
Og pølsa var bare lunken inni. Er dette nok for å drepe eventuelle bakterier?

Kan dette skade babyen?
 
Last edited:
Ville kanskje trukket pølsene i en kjele med ordentlig vann fremover, men dette går nok helt fint :) du ville nok ha merka om du ble dårlig til nå, og listeria er heldigvis veldig sjelden i Norge selv om man skal ta forholdsregler såklart :)
Er det noe du har lest på matportalen med wienerpølse og listeria? Kan ikke huske å ha lest noe om dette, men er er år siden sist jeg var gravid så ikke helt inne i det.
 
Wienerpølser er vel teknisk sett ikke rå, og de skal jo bare trekkes uansett, så de er nok kokt fra før av. Så lenge de er innenfor holdbarhet skal det nok være greit. Det er jo mye tryggere i Norge enn i andre land.
 
Vannet var kokt på en vannkoker og så over i en skål forresten

Det kommer til å gå bra :) er verre med spekemat osv.
Ene søstera mi vokste opp på rå grillpølser, spiste de rett fra pakka. Sikkert ikke anbefalt og jeg ville ikke gjort det selv, men hun har heller aldri blitt dårlig. Det er jo ikke listeria i alle pølser helelr, det er bare det at det kan være det og da må det varmebehandles for at man tar knekken på det. Men bare at det er listeria i kjøttprodukter i seg selv i Norge er ganske sjelden. Såklart burde man ikke ta noen sjanser, men en medium varm wiener går bra :) vannet skal jo heller ikke koke når du trekker pølsa men være oppkokt slik som i en vannkoker
 
Pølser er varmebehandlet fra produsenten så ingen fare med listeria. Pølser skal heller ikke kokes hjemme, bare trekkes.
 
Pølser er varmebehandlet fra produsenten så ingen fare med listeria. Pølser skal heller ikke kokes hjemme, bare trekkes.

Grillpølser skal alltid gjennomvarmes. Det står til og med på pakka. Produsenten kan ikke garantere for trygt produkt uten at den varmebehandles riktig.
 
Grillpølser skal alltid gjennomvarmes. Det står til og med på pakka. Produsenten kan ikke garantere for trygt produkt uten at den varmebehandles riktig.

det var her snakk om wienerpølser, ikke grillpølser. Ser at jeg ikke spesifiserte det i innlegget.
 
Back
Topp