Snakker dere om det religiøse rundt påska med barna?

M

Moderator Eve

Guest
Snakker dere om det religiøse rundt påska med barna?
 
Ikke enda, hun er baby. Men tenker at det blir nok naturlig å snakke om hvorfor vi har påske og hva påske er etter hvert. [emoji6]
 
Nei. Hun er bare tre år da. Men for oss er ikke påska en religiøs høytid. Ser for meg de kommer til å snakke litt om det i barnehagen etter hvert. :)
 
Nei. De hører om det i barnehagen og på skolen. For meg blir det helt feil å skulle fortelle en historie jeg ikke tror døyten på selv.
 
Nei..
 
Ja, vi har snakket litt om de hvorfor dagene i påsken heter det de gjør.
 
Nei ikke uten at de spør
Får høre om det på skolen og i barnehagen , jeg og sambo er ikke troende så vi legger ikke så mye vekt på det :)
 
Nja har lest om det i barnebiblene. Men gutten min er bare 15 mnd så skjønner ikke noe av det enda.
 
Ja. Hyklersk av folk å feire uten å snakke om det :) ! Har lest bok om det idag, og har snakket endel om det.
 
Ja. Hyklersk av folk å feire uten å snakke om det :) ! Har lest bok om det idag, og har snakket endel om det.

Her ferierer vi ikke påske siden vi ikke tror på det, men har jo fri siden det er røde dager. Her fokuserer vi på familie tid og påskehare ikke det religiøse innholdet. Gjør akkurat det samme til jul.
 
Her ferierer vi ikke påske siden vi ikke tror på det, men har jo fri siden det er røde dager. Her fokuserer vi på familie tid og påskehare ikke det religiøse innholdet. Gjør akkurat det samme til jul.
Ja, da står du i allefall for ditt livssyn. Mange som ikke er der :)
 
Ja, da står du i allefall for ditt livssyn. Mange som ikke er der :)

Ja her er vi ateister både jeg og samboer. Barna er heller ikke døpt så det er helt gjennomført i vår «tro». Men har full respekt for de som tror og feirer kristne høytider :)
 
Ja. Hyklersk av folk å feire uten å snakke om det :) ! Har lest bok om det idag, og har snakket endel om det.

Nå må jeg spørre... hvordan feirer mann påske? jeg spør fordi jeg har null og nada tradisjoner, ikke kristen selv, men anser dette for noen fridager til å bruke sammen med familien i skog og mark.
 
Ja. Hyklersk av folk å feire uten å snakke om det :) ! Har lest bok om det idag, og har snakket endel om det.

Jeg vil si det er mer hyklersk å feire uten å snakke om at påsken faktisk ikke egentlig kommer av det religiøse. (Ikke det kristen-tradisjonelle i det minste.)
 
Barna vet at noen tror på Jesus og eventyrene fra Bibelen, og de vet at jødene feiret Pesach lenge før Jesus, og at det ble feiret lenge før verden ble tvangskristnet også, og på andre måter enn hos kristendommen.
Vi har ikke fridager fordi Jesus døde og gjenoppstod, men fordi vi liker fridager, og det aktivt jobbes for å beholde dem fra fagforeninger rundt omkring. ;)
 
Nei, vi er ateister og kommer ikke til å snakke om det før de lærer det på skolen. Med det sagt er jeg veldig for at de skal få velge livssyn selv slik jeg fikk. Så jeg kommer til å si at noen tror det, og noen tror ikke det.
 
Back
Topp