Rolf

Så fint å lese om Rolf igjen :Heartred
 
Det sier noe om hvor mange som leser om Rolf at nattens oppdatering er full av likes allerede før 07 om morgenen:) Jeg er en av de mange som _må_ ha med meg dagboka før jeg står opp:) Man føler virkelig at man blir kjent med ham gjennom beskrivelsene dine krølle...:Heartred
 
Han vokser godt nå - og det er flott dere står på krava. Han går jo opp og ikke så rent lite heller. Da kommer jammen meg komforten først altså, når dere tross alt ser at Rolf har det godt/bedre og ikke sliter like mye med fordøyelse, å ta unna mengdene.

Ser ut som Spa-Rolf virkelig nyter det badet sitt når han får det så tilrettelagt som dere klarte å time det i går. Yndlingen!
 
19. Juni

Tirsdag. Øyedagen. Det begynte ikke så bra. Øyelegen bruker vanligvis å komme litt over ett. 13.20 troppet han opp, blid som en sol. Rolf lå på fanget mitt i halvsvime og smattet på forretten til lunsj2 - en pupp. Hovedlunsjen var i flaskevarmeren og var forventet servert kl 13.30. Det var da den pinlige sannheten gikk opp for både sykepleieren og meg, og jeg tror vi mistet haken i gulvet samtidig, ble varm i topplokket og stirret på hverandre. Øyelegen skjønte tegningen med det samme. «Dere har vel ikke glemt å dryppe Rolfs øyne?» Eeeehmmm, altså, ææææhhh, veeeel, jo. [emoji85] To ganger skulle vi ha dryppet de øynene, så pupillene blir store og ikke trekker seg sammen når øyelegen skal se på bakerste vegg inni øyet med det sterke lyset sitt. Jaujau... 40 minutter senere var Rolf dryppet x2 i hvert øye, pent dandert i sengen sin, gardinene trukket for og lyset av, med andre ord - alt var klart for øyelegen.

7583940000_IMG_7589.JPG

Rolf hadde fått en laaaang økt på puppen, og sov søtt. Så søtt at øyelegen kunne droppe øyelokksperren og bare holde øyelokkene fra hverandre. Fortsatt helt normale funn! [emoji173]️[emoji1303]. Måltidet ble servert en time for sent, men Rolf kunne ikke brydd seg mindre. Han var i total tornerosemodus.

7583940000_IMG_7590.JPG

Etter den fine dagen i går, var vi veldig forventningsfulle til dagen i dag. Aldri lurt. Øyedråper gir flere pustestopp. Uten tvil. Og som ekstra utfordring til seg selv, har Rolf stengt inne bæsjen. Han presser og presser, men ingenting kommer ut. I hvert fall ikke den veien det skal. Litt luft slipper gjennom, men ikke veldig mye. Pressing sammen med fulle måltid og ekstraservering via puppen, gir seg utslag i det forhatte fenomenet gulp. Stakkars pappaen fikk erfare det i kveld. Rolf lå i mageleie på brystet da han fikk kveldsmaten sin. Han var litt småtrøtt på puppen før måltidet, så vi trodde ikke han hadde fått i seg så mye. 3 ml trakk vi opp i sonden, noe som gir 3 ml mindre hovedmåltid. Men allerede da det var 8 ml igjen av hovedmåltidet, begynte Rolf å vri seg og stønne. Som de teite foreldre vi er, pushet vi på for å få i han avtalt mengde melk, og var svært fornøyde med at også de fem siste ml gikk ned i sonden, om enn litt sakte. Fem minutter senere kom det et brak. Det var ikke bæsj, men gulp med stor G. På hele pappaens bryst. Rennende nedover i gulhvite bekker, med brune striper og halvfordøyde klumper. Halve Rolf var kliss våt av slim og melk. Hovedpersonen selv lå helt urørlig med vidåpne øyne og lagde en bekymret rynke i pannen. Selvsagt var det akkurat det måltidet som var tilsatt jern. Det luktet i hvert fall sur spy. Blæsj! Tror pappaen skulle ønske det var han som hadde slange i nesen med en storm av frisk luft [emoji6]

7583940000_IMG_7591.JPG

Rolf skal ikke bade før i morgen tidlig. Men det ble helkroppsvask med såpe og vann i kveld. Og så kom jeg på at resten av ullklærne i str 38 var hjemme. Så da måtte vi kle på han str 44. Hahaha... det så bra komisk ut. Bodyen fikk saggerompe og flakseermer. Sparkebuksen hadde plass til to Rolfer ved siden av hverandre, og hadde ikke trengt bein. Men alt ble nå knøvlet sammen så både fingre og tær stakk ut. I latterkrampen over de altfor store klærne, glemte vi å ta bilde. Det får jeg gjøre i morgen tidlig...
 
Hurra for fortsatt fine øyne! Det er litt av en fotogen gutt dere har fått dere, ordentlig skjønning!
 
Kjekt å se at sokkene blir brukt [emoji7][emoji170]
 
Jeg synes jeg ser han vokser for hvert bilde jeg!
 
Han gjør jo det - vokser 10-30g hvert eneste døgn den lille mannen... Jobber mot å bli noe stort [emoji6]

Sant nok, det er krutt i den kroppen der, på så mange måter! :D
 
Han er så skjønn! ❤️ Elsker å lese oppdateringene til Rolf. Får ikke sove uten å ha lest hva han har gjort iløpet av dagen :)
Siden jeg har lagt meg når jeg leser, og jeg hater å skrive på mobilen mens jeg ligger, så er det veldig sjelden jeg skriver. Så jeg ville bare si at jeg følger med- ler og gråter- og tenker masse på Rolf om dagen ❤️❤️ Håper alt står bra til med mellomste også ❤️ Og selvfølgelig dere foreldre som står oppi alt dette. Dere gjør en super jobb!! Stor klem fra meg.
 
Finingen. Deilig når de kan slippe den greia på øynene altså
 
20. Juni

7651063104_IMG_7603.JPG

Onsdag. Spenningen var stor da vi ankom avdelingen i dag. Hadde Rolf bæsjet? Svaret var - nei. [emoji13]. Vekten - 1706g. Magen var som en stor ballong, og lille hadde gulpet etter hvert måltid gjennom natten og på morgenen. Q-tips i rompa med litt olje på funket ikke, og i bleien var det ikke en gang spor av bæsj. Startet med å bade Rolf, siden det funket fint på mandag. Han koste seg i badet, men bæsje? Nope. Ekstra malt ble tilsatt i neste måltid. Puppen var helt uinteressant. Det plinget i alarmer og Rolf ble ganske gråbleik flere ganger i løpet av måltidet, med metningsfall ned på 30-tallet. Heldigvis er den metningsmåleren så treig i oppfattelsen, at innen jeg kan se de fæle tallene på skjermen, kjenner jeg at Rolf puster igjen, og hudfargen har blitt rosa. Magen ble så stor at barnelegen på visitt kom tilbake senere på dagen for å kjenne på utviklingen. Fortsatt ingen bæsj. Rolf fikk massasje på magen, som resulterte i seriepromp, men ingenting håndfast. En rekke stillinger med armer og bein ble forsøkt, men i skrivende stund er den bæsjen altså fortsatt inni Rolf, og det er 2,5 døgn siden forrige ladning.

7651063104_IMG_7599.JPG
7651063104_IMG_7601.JPG

I morgen MÅ den bæsjen ut, for matmengden justeres fortløpende etter vekt, og fredag er det ny veiedag... det lukter vond spiral lang vei! Skulle gitt mye for å få lov til å styre matingen selv. Det er i sånne situasjoner det har vært så godt å ha støtte i kontaktsykepleierne som har fulgt Rolf hele veien. Fra slutten av denne uken er alle kontaktene våre på ferie. Gruer meg til de neste ukene.

De altfor store klærne var full av gulp i morges, men jeg rakk å ta noen bilder før Rolf gikk i badet. Ungen er inni kleshaugen der et sted...

7651063104_IMG_7592.JPG
7651063104_IMG_7594.JPG

Pappaen oppdaget tvilsomme tendenser hos unge lovende...
7651063104_IMG_7595.JPG

Vi snakket litt med fysioterapeut i dag. Hun som skal følge Rolf på kontroller frem til han blir 5 år. Fikk god informasjon om forventet motorisk utvikling videre. Hun skulle også teste og observere Rolf med tanke på favorittside å snu hodet til. Ikke sånt vi har vært veldig bevisst på hittil, men vi ser at Rolf har litt hat mot å vri hodet mot høyre i mageleie og å ligge i venstre sideleie. Godt å få korrigert sånne favorittsysler før de fører til korte muskler og asymmetrisk hodefasong. [emoji1303]

På kvelden fikk Rolf seg en real kosestund på pappas bryst. Kveldsmaten på 30 ml brukte 1t og 40 min på å somle seg ned sonden. Rolf er stappfull. Håper bunnproppen løsner i løpet sv natten! Legg merke til at pappaen har gulpeberedskap i skjortelommen - klok av skade fra i går [emoji23]

7651063104_IMG_7610.JPG
7651063104_IMG_7609.JPG
 
Back
Topp