Rolf

Så fin og stor han er blitt nå:Heartred
Den blå genseren og buksen var jo bare helt nydelig også, det kledde Rolf! Hvor er det kjøpt? Kunne tenkt meg i rosa eller noe for jentene:love7

Janus solgte ut den ullen tidligere i vår. Kanskje du kan spørre i noen av sygruppene som finnes rundt om på nett? Jeg har kjøpt den rosa selv, men enda ikke fått gang på overlocken min.
 
Jeg er også en som følger deg og lille Rolf krølle :) helt rørende å lese, og jeg leser hver dag selvom jeg kanskje ikke skriver så mye. Stå på :D

Jeg er også født prematur, og viste også dagboken din til min mor. Hun kjente seg mye igjen i det du skrev. Hun sa at disse innleggene og historiene dine var så bra at det burde blitt en bok :)

Stor klem til dere :love022 og stå på lille Rolf
 
17. Juni

IMG_4456.jpg

Søndag. Rolf har lagt og hvilt på 7 liter highflow i hele natt, og er igjen sitt gode gamle jeg. Sov søtt i sin lille seng da vi kom. Ca en halv time før måltidet, våkner han brått og er sint som en veps. Pulsen spretter opp over 200/min (dingegrensen), og Rolf jakter intenst på fingre, nesekatetre, kompresser eller ledninger som kan suttes på. Samtidig passer han på å gi beskjed med klar og tydelig utestemme, at maten burde vært servert for flere minutter siden...

7650976224_IMG_7556.JPG

I dag hadde han mer enn nok krefter til å hive seg over puppen med et virrende glefs. Suttet noen ganger, før han klagde på at jeg ikke hadde startet puppen for han. Men etter det var gjort, kom det bare smattelyder og andre godlyder fra den kanten. Siden han var så flink, gjorde jeg et nytt forsøk med brystskjold, siden det skal lette ammingen for de minste. 2 min senere hadde Rolf glefset i seg 20 ml luft og en ussel liten ml med melk. Metningen falt til 40%, men det hindret ikke sinte vepsen i å sende ut lange klagelyder, samtidig som han presset seg lilla i ansiktet av sinne. Luften ble dratt opp av sonden, melken satt ned igjen, skjoldet fjernet fra puppen, og Rolf koblet tilbake på. Han spiste totalt 5 ml. [emoji1303]

IMG_4455.jpg

Hittil har jeg tilbudt Rolf en nesten tom pupp, for at det ikke skal komme så mye melk av gangen. Etter første måltid, synes vi han var så flink at han skulle få prøve seg på en fullere pupp neste måltid. Samtidig var sonden borte fra munnen pga rengjøring. Stakkars Rolf holdt på å drukne i melk da han sugde med full kraft på den fulle puppen. Hostet og harket, ble ganske gråbleik i ansiktet og tok seg en ubehagelig lang pustepause. I forbauselsen svelget han enorme mengder luft igjen. Men nå hadde han ingen sonde å dra opp luften gjennom. Hva gjør man da, når metningen faller? Følger mammainstinktet og slenger ungen på skulderen og klapper forsiktig på ryggen. Og Rolf responderte med en skikkelig mannerap, iblandet litt gulp. Ikke så gunstig for Rolf sitt teppe, men definitivt gunstig for Rolf.

Sonden ble forresten smuglet inn i nesen i kveld. Satser på at ingen oppdager det på visitten i morgen [emoji85]. Perioden uten sonde i munnen var Rolf nemlig veldig stabil, hvilket lanserte en teori om at sonden i munnen kan være medvirkende årsak til Rolf sine hyppige pustestopp i det siste. Blir spennende å høre i morgen tidlig om det har hatt noen effekt. Det vil i så fall lette ammingen betydelig. Hvem klarer å suge skikkelig vakuum med et rør i munnviken?

IMG_5183.jpg
 
Haha så for meg den sinte lille Rolf når maten ikke ble servert der og da [emoji23]
Så bra at han er flink å drikke melk og die. Får håpe det hjelper å ha sonden i nesa. Han er en liten fighter [emoji173]️
 
En realt fin liten veps dere har da! :Heartblue
 
Kan jeg spørre hvordan dere måler hvor mye han får i seg fra puppen? :) Kanskje dumt spørsmål men..
 
Dere får virkelig mange fine blinkskudd av nydelige lille Rolf!:Heartblue
 
Kan jeg spørre hvordan dere måler hvor mye han får i seg fra puppen? :) Kanskje dumt spørsmål men..

Ikke dumt spørsmål. To måter. Enten veier vi Rolf før og etter puppen, med alle ledninger koblet fra. (Mest nøyaktig, men litt tungvint).

Eller så trekker vi opp gjennom sonden hvor mye som er i magesekken før pupping (settes ned igjen med en gang), og sammenligner med hvor mye som er i magesekken etter pupping. Den siste metoden er alltid litt usikker, for hvis puppingen tar tid, vet vi ikke hvor mye han har fordøyd underveis. Dessuten hender det at sonden suger seg fast i veggen på magesekken, og da får vi ikke opp noenting. Og det funker kun hvis han spiser få ml, kan ikke dra opp mer enn ca 5-6 ml, ellers blir det for mye å sette ned igjen på en gang. Men stort sett har vi sånn ca kontroll...
 
Ikke dumt spørsmål. To måter. Enten veier vi Rolf før og etter puppen, med alle ledninger koblet fra. (Mest nøyaktig, men litt tungvint).

Eller så trekker vi opp gjennom sonden hvor mye som er i magesekken før pupping (settes ned igjen med en gang), og sammenligner med hvor mye som er i magesekken etter pupping. Den siste metoden er alltid litt usikker, for hvis puppingen tar tid, vet vi ikke hvor mye han har fordøyd underveis. Dessuten hender det at sonden suger seg fast i veggen på magesekken, og da får vi ikke opp noenting. Og det funker kun hvis han spiser få ml, kan ikke dra opp mer enn ca 5-6 ml, ellers blir det for mye å sette ned igjen på en gang. Men stort sett har vi sånn ca kontroll...

Trekke opp i sonden er noe herk. Vi sammenlignet på samme amming her og fikk 5 ml på vekten mot en ussel halv milliliter i sonden :p
 
Trekke opp i sonden er noe herk. Vi sammenlignet på samme amming her og fikk 5 ml på vekten mot en ussel halv milliliter i sonden :p

Får stort sett opp 4-5 ml på sonden. Men noen ganger blir han helt hinsides mett etter måltid på sonden, så vi mistenker at han har fått i seg betydelig mer. Går nok over til veiing etter hvert vi også.
 
Ikke dumt spørsmål. To måter. Enten veier vi Rolf før og etter puppen, med alle ledninger koblet fra. (Mest nøyaktig, men litt tungvint).

Eller så trekker vi opp gjennom sonden hvor mye som er i magesekken før pupping (settes ned igjen med en gang), og sammenligner med hvor mye som er i magesekken etter pupping. Den siste metoden er alltid litt usikker, for hvis puppingen tar tid, vet vi ikke hvor mye han har fordøyd underveis. Dessuten hender det at sonden suger seg fast i veggen på magesekken, og da får vi ikke opp noenting. Og det funker kun hvis han spiser få ml, kan ikke dra opp mer enn ca 5-6 ml, ellers blir det for mye å sette ned igjen på en gang. Men stort sett har vi sånn ca kontroll...

Takk for svar. [emoji4] Høres ut som veiing blir det letteste etter hvert da, spesielt når han spiser mer. :)
 
Nydelige lille pjokken [emoji7] [emoji170] smelter helt her jeg sitter [emoji170][emoji170]
 
Sniker fra desember[emoji847] Nå har jeg lest nesten 70 sider om Rolf, som jeg ikke visste eksisterte før nå[emoji173]️ For en nydelig gutt- o g for en nydelig mamma, og familie[emoji177]
Tusen takk for at du deler Jeg har grått og grått og smilt så mye[emoji7]
Klem fra fast følger fra nå[emoji307]
 
18. Juni

7718098208_IMG_7588.JPG

Mandag. Dagen for tall og nøye visitt.
Vekt - 1644g (opp ca 100g siste uken)
Lengde - 41 cm (uendret siste uken)
Hode - 29 cm (opp 1 cm siste uken)
Hb - 11,1 (uendret siste uken)

7718098208_IMG_7587.JPG

På bakgrunn av vektøkningen, ville visittlegen øke opp maten til Rolf igjen. Jeg protesterte villt, og det samme gjorde sykepleieren «vår». Nå har vi kjempet en lang kamp for å få redusert matmengden til 14% av kroppsvekten. Og etter det skjedde, har Rolf gått opp ca 150g sett en uke tilbake. Da kan man ikke endre taktikk pga én avvikende måling. Han sliter allerede med å ta unna måltidsmengden. Melkekoma, gulp og metningsfall når det er igjen ca 10 ml av de 28 ml han får hvert måltid. Resultatet av morgendiskusjonen ble i hvert fall at Rolf beholder 14% mat [emoji1303][emoji1303]

7718098208_IMG_7586.JPG

Ductushullet i hjertet er der fremdeles i form av en bilyd når man lytter på hjertet. Pulsen i lysken og i armhulen blir også sterkere enn normalt. Han som gjorde undersøkelsen i dag, mente pilsene var mindre fremtredende enn tidligere. Håper det betyr at hullet får mindre og mindre betydning [emoji7].

7718098208_IMG_7585.JPG

På fredag fjernet vi malt fra melken, fordi Rolf serverte bæsjesuppe. Samme kveld økte jerndosen fra 0,15 til 0,25 ml. Dårlig kombinasjon, så i går ble 1ts malt tilsatt melken igjen. Men det kom ingen bæsj i går. Altså var det en tidsinnstilt bombe som møtte oss i dag tidlig. Like etter frokosten detonerte han. Du hendelse - serieeksplosjoner i bleien, og et par eksplosjoner under bleieskift. Det lukter altså så hinsides forferdelig av bæsj som inneholder fordøyd fm85, morsmelk, jern og malt. Hvordan noe så stinkende fælt (og i enorme mengder) kan komme ut av noe så søtt, er fortsatt uforståelig. Jeg savner den søte sennepsbæsjen som små babyer skal ha...

IMG_4463.JPG

Vi benyttet morgenstunden til å bade Rolf. Timet det godt, midt mellom to måltid. Da er Rolf våknet fra melkekoma, gulpefaren redusert, og den sultne vepsen er godt gjemt bak et søtt babyansikt med store uskyldige glugger... Det funket. Spa-Rolf er tilbake. [emoji1303] Dyppet han nesten helt nedi vannet. Han er nok full av luft, for han flyter som en dupp. Men en hånd på magen funker både for å holde han nede i vannet, og til å holde han rolig. Jeg har smuglet inn babysåpe som jeg har i badevannet. Timene etter badet, ble jeg bare sittende med lillegutt på brystet eller i fanget, og snuse inn babylukten. Babylukt er fengslende. Jeg blir tvers gjennom lykkelig av den. Det hjelper selvsagt også på at luktobjektet ligger med vidåpne, mørkeblå, store øyne i et lite dukkeansikt og søker blikket mitt. Kunne nesten sverget på at han smilte tilbake til meg. Herlighet så glad jeg har blitt i det lille vesenet. Jeg er heldig [emoji170]!

7718098208_IMG_7582.JPG

Sonden - den hadde jeg nesten glemt. Spenningen var stor knyttet til dagen i dag. Første hinder var å late som ingenting på visitten, og håpe at flytting av sonden ikke ble oppdaget. Det gikk fint, takket være matdiskusjonen. [emoji56] Dernest lurte vi på om Rolf ville få færre pustestopp med sonden borte fra munnen. Svaret er tja... MEN, og det er et men med store feite bokstaver, Rolf kommer seg mye raskere opp i oksygenmetning etter pustestoppene. Trenger nesten ikke filleristing, kun lett poking, og av og til litt ekstra oksygen. Det ble rett og slett en herlig formiddag.

7718098208_IMG_7580.JPG

Ettermiddagen var også fin, med måltidsveiing og mye kos. 2-5 ml spiser han nå selv. Ikke akkurat så han er selvberget ennå, men alt hjelper på. Fikk til og med lokket han til å bruke skjold til to måltider i dag. Gleder meg til fortsettelsen...

Rolf avsluttet kvelden med å studere tegningen fra storebror (mellomste):
IMG_4465.JPG
 
Back
Topp