Religion på helsekortet, hvorfor?

Vivaliva

Elsker forumet
Assistert-jentene
❤️ Februarskattene 2019 ❤️
Augustbarna 2021
Ja, noen som vet? Hva har info om jeg er ateist, medlem av statskirka eller et annet trossamfunn med mitt svangerskap å gjøre?:confused:
 
Jeg er litt usikker, men tror det har med innmelding i trossamfunn å gjøre.
Dersom en av foreldrene oppgir DNK (den norske kirke), lurer jeg på om barnet blir innmeldt der. Iallfall meldes opplysningen videre til folkeregisteret ved fødsel. I tillegg er det vel positivt for jordmødre å vite litt om foreldrene, og kanskje være litt forberedt på om de har spesielle ønsker og behov knyttet til religion og livssyn i anledning fødselen?

Edit:

Googlet litt...

"det går en kopi av skjemaet til det tros- eller livssynssamfunnet som er oppgitt, om det nå er Den norske kirke, pinsemenigheten eller Human-Etisk Forbund"
Fritanke.no


Og bare for å spesifisere... Det er nok en kopi av "Melding om fødsel", ikke av helsekortet ditt! Sistnevnte er jo en journal og taushetsbelagt, så det er nok kun info om at barnet er født de mottar :)
 
Last edited by a moderator:
Men må man oppgi noe der, noen som vet? Er vel ikke alle som tilhører et trossamfunn eller HEF...
 
Jeg er litt usikker, men tror det har med innmelding i trossamfunn å gjøre.
Dersom en av foreldrene oppgir DNK (den norske kirke), lurer jeg på om barnet blir innmeldt der. Iallfall meldes opplysningen videre til folkeregisteret ved fødsel. I tillegg er det vel positivt for jordmødre å vite litt om foreldrene, og kanskje være litt forberedt på om de har spesielle ønsker og behov knyttet til religion og livssyn i anledning fødselen?

Edit:

Googlet litt...

"det går en kopi av skjemaet til det tros- eller livssynssamfunnet som er oppgitt, om det nå er Den norske kirke, pinsemenigheten eller Human-Etisk Forbund"
Fritanke.no


Og bare for å spesifisere... Det er nok en kopi av "Melding om fødsel", ikke av helsekortet ditt! Sistnevnte er jo en journal og taushetsbelagt, så det er nok kun info om at barnet er født de mottar :)


Ah det klargjør mye....takk! Da tror jeg at jeg vil få jordmor til å fjerne det, synes ikke at det er noe dnk behøver å få info om når jeg ikke har bestemt meg for dåp eller noe:)
 
Tror ikke man trenger å skrive noe der. Trodde også det var for å oppdage eventuelle religiøse meninger / skikker rundt fødsel, feks Jehovas vitner tar vel ikke i mot blodoverføring.
 
Det er det jo ingen som har noe med. Jeg opplyste ikke noe om dette
 
Legen min så ut som han hadde møtt et romvesen da jeg sa at jeg ikke var medlem av noe trossamfunn:bored: Kan ikke huske at jeg ble spurt om dette i mine tidligere svangerskap (07-08 og 10-11).
 
(Sniker fra mars)
Jeg har bare satt en strek der på mine helsekort. Verken far eller jeg er medlem noe sted, og skal absolutt ikke døpe denne gangen heller.
 
Legen min så ut som han hadde møtt et romvesen da jeg sa at jeg ikke var medlem av noe trossamfunn:bored: Kan ikke huske at jeg ble spurt om dette i mine tidligere svangerskap (07-08 og 10-11).
Sniker fra juni

Jeg har blitt spurt i alle mine (02, 05, 06, 09, 15 og 18). Men man må jo ikke oppgi noe som helst om man ikke vil.
 
Grunnen til at man burde/må oppgi trosretning er på grunn av evt. blodoverføring. Det er ikke i alle trosretninger det er tillat, feks: jehovas vitne[emoji4]
 
Grunnen til at man burde/må oppgi trosretning er på grunn av evt. blodoverføring. Det er ikke i alle trosretninger det er tillat, feks: jehovas vitne[emoji4]

Det er kun registrerte trossamfunn dette gjelder, så det stemmer ikke.

https://fritanke.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=7107

https://www.adressa.no/meninger/kronikker/article6555883.ece

Så de bruker det for å sende melding om fødsel til disse. Noe som man nå har endret i loven, slik at det ikke blir tillatt mere. Så denne rubrikken forsvinner nok ganske snart fra helsekortet:)

Det med å nekte blodoverføring og andre religiøse «behov» som har noe å si for graviditeten/fødselen må de oppgi særskilt i kommentarer på helsekortet.
 
Sniker fra juni

Jeg har blitt spurt i alle mine (02, 05, 06, 09, 15 og 18). Men man må jo ikke oppgi noe som helst om man ikke vil.

Nå har jeg bare satt en strek over i stedet:p
 
Det er kun registrerte trossamfunn dette gjelder, så det stemmer ikke.

https://fritanke.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=7107

https://www.adressa.no/meninger/kronikker/article6555883.ece

Så de bruker det for å sende melding om fødsel til disse. Noe som man nå har endret i loven, slik at det ikke blir tillatt mere. Så denne rubrikken forsvinner nok ganske snart fra helsekortet:)

Det med å nekte blodoverføring og andre religiøse «behov» som har noe å si for graviditeten/fødselen må de oppgi særskilt i kommentarer på helsekortet.
Det er borte fra det nyeste helsekortet som jeg fikk i begynnelsen av august [emoji4]
 
Back
Topp