Problemer med nav...

Vil du ikke være hjemme med barnet ? Om du får dagpenger eller om du får foreldrepenger vil jo være det samme utgabgspunktet men ved dagpenger må du være forberedt på at du må ut å jobbe asap ettee fødselen. Da går det ikke å si at man vil være hjemme med barnet for den muligheten sa man fra seg ved ikke å ta foreldrepenger.
Hvid barnet har en far som stiller opp bør dere kanskje sette dere ned og snakke om dette, hvem som m skal ha hva etc.
 
Hvorfor får du mindre i 100% permisjon enn dagpenger?

Har du så lite at det ikke går an å leve på kan du vel søke sosialstønad i tillegg vil jeg tro.
 
Hvorfor får du mindre i 100% permisjon enn dagpenger?

Har du så lite at det ikke går an å leve på kan du vel søke sosialstønad i tillegg vil jeg tro.
kanskje det kan være et vei.
jeg har lite i dagpenger.
Må tenke gådt før jeg gjør eller bestemmer for noe.
 
Du får det samme i permpenger som dagpenger. Det må da være bedre enn 36 000(?) en gang, og ingenting mer resten av året. I tillegg mister faren sin del av permisjonen, dvs 14 uker.
 
kanskje det kan være et vei.
jeg har lite i dagpenger.
Må tenke gådt før jeg gjør eller bestemmer for noe.
Hvor lite da? Jeg fikk utbetalt 6400 hver andre uke-noe som vel ble 15000 i mnd ca. Nå når jeg får foreldrepenget så får jeg minst 15700 men opp til 17700 i mnd, varierer etter hvor mange ukedager det er i uka (er de man får penger for). Grunn til at jeg nå får mer er pga når de regnet ut foreldrepengene kunne de ta med siste ord.lønn jeg hadde før jeg gikk over på dagpengene, og det trakk jo betydlig opp summen. I august når permisjonen er over kan jeh enten søke om gjennopptakelse av dagpenger eller få meg en jobb. Da begynner og far på sin perm (han jobber offshore så vil ikke merke noe forskjell annen en bedre økonomi!!!!!)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app
 
nei...
dagpenger+ engangstønad er hva jeg vil. Jeg vet at man må ha bare sine rettigheter og ikke ønske mere enn det.
som sagt jeg vil beste for barnet.

Du vet du får nøyaktig det samme i foreldrepenger som i dagpenger? Forskjellen er ved foreldrepenger kan du være hjemme med barnet en del mnd uten å tenke på inntekten din (den kommer inn uansett) Men dagpenger så får du ingenting de første ukene, og etter barnet er 3 mnd må du være klar for å jobbe! Kan ikkje skjønne at du mener dagpenger er det beste for barnet ditt? Er det fordi du vil ha den store engangsummen?
 
Sniker inn litt jeg:

Det lønner å søke foreldrepnger da kan man være hjemme med barnet i noen måneder. Går du fortsatt på dagpenger mister jo man de de første ukene etter fødsel, og pluss at NAV kan når som helst sette deg ut i jobb eller kurs evt. Det er jo litt kjipt.

Skjønner ikke hvorfor du ikke ønsker å få foreldrepenger du får jo lik beløp som du får i dagpenger.

Engangstønd er jo bare på 35 tusen og der jo ikke mye. Heller bedre å få foreldrepenger i hver mnd.
 
Men hvorfor ikke velge foreldrepenger når du får akkurat de samme som du får i dagpenger? Sjønner ikke forskjellen jeg? Annet enn når du går på dagpenger så må du ut i jobb viss de dukker opp noe?!?
 
Sniker litt... sånn som eg har skjønnt, så vil du ha engangstønad for å kjøpe baby utstyr og slikt, riktig?
Da må eg anbefale deg fb gruppa "hjelp unge mødre", der får du masse klær, bilstoler, senger osv for portoen eller ved å hente... og søk på finn og andre grupper på fb så finner du fult brukende barnevogner, bilstol, stellebord, klær, ja faktisk alt du trenger for slikk og ingenting!
Også finnes det egne hjelpe grupper for di forskjellige fylkene i landet som også hjelper di som ikke har så god råd, og trenger utstyr.

Så søk heller litt på nettet å få tak i uber billig eller gratis (vist du absolutt ikke kan betale), og heller velg foreldrepenger...babytiden får du kun en gang, og går du glipp av den for du heller ville ha splonka nye ting så kommer du til å angre kanskje resten av livet :)
søk og let, og heller nyt rolige babytiden det første året :)

Benjamin 18.11.08 & mini termin 8 januar <3
 
Men hvorfor ikke velge foreldrepenger når du får akkurat de samme som du får i dagpenger? Sjønner ikke forskjellen jeg? Annet enn når du går på dagpenger så må du ut i jobb viss de dukker opp noe?!?


Etter det jeg har skjønt nå vil hun ikke velge foreldrepenger fordi hun får for lite i dagpenger. Altså, hun vil ikke klare seg over lengere tid med et så lite beløp. Hun vil heller ha dagpenger, og finne seg en jobb for å tjene mer, enn å være hjemme med babyen.. Tror jeg?
 
ingen som får dobbelt opp gitt.. er sikkert noen stønader du kan søke da? hvis ikke far er i bilde?
 
Hun ønsker jo engangsstønaden, slik at hun kan kjøpe utstyr på forhånd. Hun får nemlig så lite i dagpenger at dersom hun velger foreldrepenger (som er det samme beløpet som dagpenger) vil det utgjøre mindre enn engangsstønaden. Det er sånn jeg har forstått det hvertfall!

Men jeg er enig med en høyere opp her. I lengden vil det lønne seg med foreldrepenger og lengre permisjonstid;) er mye som gis bort på finn og Facebook- sider. Mener også at det finnes hjelpeorganisasjoner som kan stille opp :)
 
Hvor lite da? Jeg fikk utbetalt 6400 hver andre uke-noe som vel ble 15000 i mnd ca. Nå når jeg får foreldrepenget så får jeg minst 15700 men opp til 17700 i mnd, varierer etter hvor mange ukedager det er i uka (er de man får penger for). Grunn til at jeg nå får mer er pga når de regnet ut foreldrepengene kunne de ta med siste ord.lønn jeg hadde før jeg gikk over på dagpengene, og det trakk jo betydlig opp summen. I august når permisjonen er over kan jeh enten søke om gjennopptakelse av dagpenger eller få meg en jobb. Da begynner og far på sin perm (han jobber offshore så vil ikke merke noe forskjell annen en bedre økonomi!!!!!)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app
Får 14000kr i måned jeg ca. Jeg håper også at foreldrepengeren blir litt mere da etter din erfaring.
jeg får se....
 
Hun ønsker jo engangsstønaden, slik at hun kan kjøpe utstyr på forhånd. Hun får nemlig så lite i dagpenger at dersom hun velger foreldrepenger (som er det samme beløpet som dagpenger) vil det utgjøre mindre enn engangsstønaden. Det er sånn jeg har forstått det hvertfall!

Men jeg er enig med en høyere opp her. I lengden vil det lønne seg med foreldrepenger og lengre permisjonstid;) er mye som gis bort på finn og Facebook- sider. Mener også at det finnes hjelpeorganisasjoner som kan stille opp :)
Det var jo sånt jeg tenkte meg før idag da. At jeg får kjøpe for barnet det hun trenger etter å få engangstønaden.
men der ses som at jeg kan forholde meg til foreldrepenger og få kjøpt ting brukt på finn.
mange anbefaler jo det.
 
Etter det jeg har skjønt nå vil hun ikke velge foreldrepenger fordi hun får for lite i dagpenger. Altså, hun vil ikke klare seg over lengere tid med et så lite beløp. Hun vil heller ha dagpenger, og finne seg en jobb for å tjene mer, enn å være hjemme med babyen.. Tror jeg?
Jeg har jo lyst til å være med barnet mitt. Det er joooo hellllt klart.
man kan ikke si at jeg ikke har følelser for mitt barn.jeg ville bare eller tenkte bare at jeg vil ha det beste for barnet, uansett om jeg må jobbe også!
jeg har jo ikke noe erfaring, så idag tenkte jeg å dele mitt problem med dere sånn at jeg kan bestemme for en fornuftig valg. Det er lov å få hjelp og det er absolutt riktig å spørre har jeg lært.
 
Du har 14 000 i måneden, og det vil du gi opp for å få 35 000? Du vet at du har tjent inn den engangsstønaden i løpet av 2,5 måned? Og du mister pengene i mange uker i forbindelse med fødsel dersom du ikke tar foreldrepenger.

Tror heller du burde finne et annet sted å bo, siden du sier du kun har råd til husleie nå, og dermed betaler 14 000 i husleie... Det er jo svindyrt.
 
Sniker litt... sånn som eg har skjønnt, så vil du ha engangstønad for å kjøpe baby utstyr og slikt, riktig?
Da må eg anbefale deg fb gruppa "hjelp unge mødre", der får du masse klær, bilstoler, senger osv for portoen eller ved å hente... og søk på finn og andre grupper på fb så finner du fult brukende barnevogner, bilstol, stellebord, klær, ja faktisk alt du trenger for slikk og ingenting!
Også finnes det egne hjelpe grupper for di forskjellige fylkene i landet som også hjelper di som ikke har så god råd, og trenger utstyr.

Så søk heller litt på nettet å få tak i uber billig eller gratis (vist du absolutt ikke kan betale), og heller velg foreldrepenger...babytiden får du kun en gang, og går du glipp av den for du heller ville ha splonka nye ting så kommer du til å angre kanskje resten av livet :)
søk og let, og heller nyt rolige babytiden det første året :)

Benjamin 18.11.08 & mini termin 8 januar <3
tusen takk for svaret. jeg vet nå jo at jeg må forholde meg med noen brukte ting til barnet men vi klarer oss så pass og trenger ikke gratis eller organisasjoner som hjelper til...skal uansett klare meg, det vet jeg.
jeg har aldri drømt om det å bo graris i verden :happy118 bedre å jobbe enn det.
Men takk for din svar og at du tenkte så fremover.
 
Jeg har jo lyst til å være med barnet mitt. Det er joooo hellllt klart.
man kan ikke si at jeg ikke har følelser for mitt barn.jeg ville bare eller tenkte bare at jeg vil ha det beste for barnet, uansett om jeg må jobbe også!
jeg har jo ikke noe erfaring, så idag tenkte jeg å dele mitt problem med dere sånn at jeg kan bestemme for en fornuftig valg. Det er lov å få hjelp og det er absolutt riktig å spørre har jeg lært.

Det har jeg også lært ;)

Ønsker deg masse lykke til:)
 
Du har 14 000 i måneden, og det vil du gi opp for å få 35 000? Du vet at du har tjent inn den engangsstønaden i løpet av 2,5 måned? Og du mister pengene i mange uker i forbindelse med fødsel dersom du ikke tar foreldrepenger.

Tror heller du burde finne et annet sted å bo, siden du sier du kun har råd til husleie nå, og dermed betaler 14 000 i husleie... Det er jo svindyrt.
sant det du sier..demo morgenen når jeg skrev her så var jeg både skuffet og misforstått hvordan nav virker, hvordan lover og regler er tilpasset for en gravid. Var rett og slett uerfart.
nå har jeg via her og deres gode rådd fått til det og at bedre for meg og barnet med foreldrepenger enn engangstønad.
hvem sa jeg betaler 14000 i husleie vennen!? :eek: Men jeg betaler husleie og andre avgifter. :happy090
 
Tusen takk for deres rådd for det trengte jeg så! :smiley-angelic003
og takk for at dere bryr dere :love017
som sagt kan jeg nå tenke/bestemme fornuftig.
klem for dere alle som hjalp meg idag. :greet015 :happy093.
 
Back
Topp