Problemer med nav...

Eli_b

Betatt av forumet
hei jenter.
jeg må ha hjelp her for ikke vil jeg bare bli gal. Nav sier så masse rart at jeg blir så dårlig.

akkurat nå får jeg litt mengde, x kr., fra nav som dagpenger.
nav har sendt meg vedtak at hvis jeg for foreldrepenger vil de stanse dagpenger. :schocked028
nav sier også at hvis jeg har rett til foreldrepenger så har jeg IKKE rett på engangstønad.
men hvis de gir bare foreldrepenger istedenfor min dagpenger kan jeg rett og slett bare betale husleie og andre regninger og matpenger.
hvordan skal jeg klare å kjøpe ting og tang til barnet? Selveste barnevogn og seng og klær og andre ting som barnet trenger vil jeg ikke få ifra nav? :smiley-angry019
Hva tror dere?!
 
Jeg vet bare at hvis du får foreldrepenger har du ikke rett på engangsstønad ;)
 
Jeg har så lite penger i måned. Hvis nav bare det til meg hvordan skal jeg klare utgiftene til barnet da.
finnes det ikke noe lov eller regler som jeg kan få hjelp ifra?
 
Man må desverre spare til sånt selv :/ det du får i dagpenger er d du får i foreldrepenger.. om du velger 100% utbetaling..

Sent from my HTC One S using BV Forum mobile app
 
Hvis jeg ikke søke på foreldrepenger da?
bare søke på engangstønad!
 
Da får du engangs stønad, men den skal vare i 1år :/
Å far mister også fedrekvoten sin på 12 uker.. eller den blir ulønna..

D lønner seg uansett å søke om foreldrepenger..

Sent from my HTC One S using BV Forum mobile app
 
Så, hvis jeg bare søke på engangstønad og ikke på foreldrepenger vil det bli betalt til meg ikke sant?
 
Sniker litt... hvorfor vil du ikke ha foreldrepenger? Garantert inntekt i de mnd du skal være hjemme med babyen? Er jo det samme beløpet du får idag hvis du velger 100% lønn i permisjonen din. Hvis du velger engangstønad, så står du helt uten inntekt de neste mnd/året. De første mnd fyller du ikke kravene for dagpenger (må kunne starte i arbeid, og ha barnepass ) og da får du jo ikke noe. Dagpenger+foreldrepenger samtidig får du ikke uansett hva du gjør!
 
Garantert inntekt for de som tjener godt. Ikke meg som får sååååå lite i dagpenger.
 
Nei, det hadde blitt som om jeg skulle fått lønn OG foreldrepenger i permisjonen. Ønsker du dagpenger må du jo være klar for å gå ut i jobb selv om den lille kun er 3 mnd, er det ikke bedre å ha 100% foreldrepenger i 49 uker (tilsammen med fars permisjon) og at de 14 ukene far tar permisjon er lønnet? Syntes jeg leste i et annet innlegg at du hadde kjøpt det meste av babyutstyr? Det et ikke slik at slike ting blir dekket av staten, en bør ha litt god råd for å sette barn til verden.
 
Da får du engangs stønad, men den skal vare i 1år :/
Å far mister også fedrekvoten sin på 12 uker.. eller den blir ulønna..

D lønner seg uansett å søke om foreldrepenger..

Sent from my HTC One S using BV Forum mobile app

ok. Takk
 
Sniker litt... hvorfor vil du ikke ha foreldrepenger? Garantert inntekt i de mnd du skal være hjemme med babyen? Er jo det samme beløpet du får idag hvis du velger 100% lønn i permisjonen din. Hvis du velger engangstønad, så står du helt uten inntekt de neste mnd/året. De første mnd fyller du ikke kravene for dagpenger (må kunne starte i arbeid, og ha barnepass ) og da får du jo ikke noe. Dagpenger+foreldrepenger samtidig får du ikke uansett hva du gjør!
nei...
dagpenger+ engangstønad er hva jeg vil. Jeg vet at man må ha bare sine rettigheter og ikke ønske mere enn det.
som sagt jeg vil beste for barnet.
 
Nei, det hadde blitt som om jeg skulle fått lønn OG foreldrepenger i permisjonen. Ønsker du dagpenger må du jo være klar for å gå ut i jobb selv om den lille kun er 3 mnd, er det ikke bedre å ha 100% foreldrepenger i 49 uker (tilsammen med fars permisjon) og at de 14 ukene far tar permisjon er lønnet? Syntes jeg leste i et annet innlegg at du hadde kjøpt det meste av babyutstyr? Det et ikke slik at slike ting blir dekket av staten, en bør ha litt god råd for å sette barn til verden.
jeg ønsker ikke få noe mere enn det som er rett. Alle i verden tenker på sin beste og på familie sin beste. jeg vil bare ha det som er mitt beste.
og jo, Jeg har moren og/ andre familien min her som kan passe på barnet sånn at jeg kan begynne på jobb eller kurs.
 
Hvis du vil ha dagpenger etter ungen er født, så må du som tidligere nevnt her stå på pletten til å komme deg ut i jobb kanskje bare noen uker etter fødsel. Vil du det? Vil du ikke heller være hjemme i ett år med barnet?
 
Gikk selv på dagpenger da jeg var gravid, så det ga grunnlag til foreldrepenger som da er samme sum jeg fikk fra før. Når man da går i permisjon og får foreldrepenger så opphører dagpengene. Når permisjonen er ferdi søker du om gjenopptak av dagpenger å får da det du fikk sist. Når du har rett til foreldrepenger får du ikke engangsstønad, men far får rett på pappaperm (fedrekvota) som han kan ta om/når han vil(hvis han har rett på det da). Hvis du ikke hadde hatt rett til foreldrepenger ville heller ikke far fått de.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app
 
jeg ønsker ikke få noe mere enn det som er rett. Alle i verden tenker på sin beste og på familie sin beste. jeg vil bare ha det som er mitt beste.
og jo, Jeg har moren og/ andre familien min her som kan passe på barnet sånn at jeg kan begynne på jobb eller kurs.

Da kan du jo fortsette på dagpenger da, men får sikkert ikke for de første ukene som du må være hjemme med den nyfødte.
 
Ok....sånnsett som dere mener er best å få foreldrepenger.(uansett om det er liten det jeg får)
og det er ikke noe bedre vei å gå til....
 
Hvis du vil være hjemme med babyen din, så er foreldrepenger det beste.
Hvis du vil ha deg jobb, så beholder du selvfølgelig dagpengene, men da er det ingen garanti for hvor fort/hvor lang tid det tar før NAV vil ha deg ut i jobb. MEN du vil nok ikke få dagpenger de første ukene etter fødsel.
 
Back
Topp