Prøver utålmodig på en til<3

Det håper jeg også! Enn at det forhåpentligvis blir terminspirer på oss i 2023❤️ Det går sånn sett raskt frem mot termin for deg nå, føler hvertfall jeg!
Denne skal sitte hele veien :Heartred Ja nå går det sinnsykt fort til mai :playful: Har også fått påvist svangerskapsdiabetes nå, så er stor sannsynlighet for at jeg blir satt i gang i uke 38. Og det er jo bare 10-11 uker til :playful: Shit :hilarious:
 
Denne skal sitte hele veien :Heartred Ja nå går det sinnsykt fort til mai :playful: Har også fått påvist svangerskapsdiabetes nå, så er stor sannsynlighet for at jeg blir satt i gang i uke 38. Og det er jo bare 10-11 uker til :playful: Shit :hilarious:
Så det, kjedelig med svangerskapsdiabetes! Men håper formen holder seg bra til tross for det❤️ Oi, det er ikke lenge igjen til nei!
 
Så det, kjedelig med svangerskapsdiabetes! Men håper formen holder seg bra til tross for det❤️ Oi, det er ikke lenge igjen til nei!
Formen går litt opp og ned fra dag til dag, men er jo stort sett bra enn så lenge. Men merker jo det begynner å bli tungt og slitsomt. Og svangerskapsdiabetes er super kjedelig. Mye å tenke på med kost, insulin, kontroller osv. Blir myyyyye kontroller nå siste ukene. Kommer til å savne snop og kake noe voldsomt :playful: Så heldigvis ikke så lenge igjen. Får håpe du får et lett og fint svangerskap :happy:
 
7+5 i dag!

Og på TUL i går så og hørte vi et bankende hjerte:woot: Det har fortsatt ikke gått opp for meg, men jeg har senket skuldrene litt! Ikke den flinkeste jordmoren kanskje, men jeg fikk bekreftet at det er liv og at alt så bra ut.

Har en del symptomer, mest tydelig er nok kvalme, trøtthet og ømme brystvorter. Og murringer/strekkinger i magen, og tror hele tiden at det er starten på en SA, men vet jo at det er fordi livmoren vokser! Er også 40% sykmeldt, og kjenner på kroppen at det absolutt var nødvendig, selv om dagene går fortere med vanlig hverdag:hilarious:

Neste milepæl blir nok når jeg slutter på progesteronstøtte! Vurderer sterkt å trappe ned før jeg slutter helt. Så får vi se om spiren fortsetter å klamre seg fast da❤️ Så på 10+0 så halverer jeg tablettene i en uke før det blir helt slutt 11+0!

Edit: Ul-bilde!
Så fint å se lille bønna! :D Beste følelsen! Kan selv legge til at jeg hadde masse murringer og strekkinger, som vedvarte i mange mange uker. Helt vanlig! Hadde det slik første svangerskap også. Så tenker at du får bare ta det som et godt tegn på at det vokser :D Gøy å telle ned til neste milepæl :Heartred
 
Formen går litt opp og ned fra dag til dag, men er jo stort sett bra enn så lenge. Men merker jo det begynner å bli tungt og slitsomt. Og svangerskapsdiabetes er super kjedelig. Mye å tenke på med kost, insulin, kontroller osv. Blir myyyyye kontroller nå siste ukene. Kommer til å savne snop og kake noe voldsomt :playful: Så heldigvis ikke så lenge igjen. Får håpe du får et lett og fint svangerskap :happy:
Håper du føler de neste ukene går fort, selv med litt ekstra å følge med på! Håper jeg også, men ee forberedt på kvalme hele veien :hilarious:
 
Så fint å se lille bønna! :D Beste følelsen! Kan selv legge til at jeg hadde masse murringer og strekkinger, som vedvarte i mange mange uker. Helt vanlig! Hadde det slik første svangerskap også. Så tenker at du får bare ta det som et godt tegn på at det vokser :D Gøy å telle ned til neste milepæl :Heartred
Veldig! Selv om det er veldig lite å se enda, så var det faktisk noe der xsmile9 Det var veldig betryggende å høre! Man blir så paranoid av den minste ting:shy: Så håper jeg bare ukene fremover går litt raskt❤️
 
Veldig! Selv om det er veldig lite å se enda, så var det faktisk noe der xsmile9 Det var veldig betryggende å høre! Man blir så paranoid av den minste ting:shy: Så håper jeg bare ukene fremover går litt raskt❤️
Ja,det er utrolig fascinerende! Nei,jeg hadde masse av det hvertfall :D Bare å nyte følelsen av å være GRAVID! :D Det er litt seigt frem til uke 10/12,men etter det synes jeg ukene går så fort (jeg er snart i uke 21)! :oops: :Heartblue
 
Ja,det er utrolig fascinerende! Nei,jeg hadde masse av det hvertfall :D Bare å nyte følelsen av å være GRAVID! :D Det er litt seigt frem til uke 10/12,men etter det synes jeg ukene går så fort (jeg er snart i uke 21)! :oops: :Heartblue
Skal nyte det så godt jeg kan! Håper du får et fint svangerskap videre❤️
 
12+0 i dag!❤️
En god milepæl å komme til! Og 5 dager til TUL på sykehuset. Da håper jeg vi ser et levende og friskt foster som trives og at alt er som det skal!

Disse 12 ukene har både gått raskt og sakte, og det hjelper ikke på utålmodigheten :hilarious: Og symptomer har det variert med, mest utpreget er kvalme/oppkast og bekkenplager. Kan ikke huske jeg slet sånn med bekkenet med guttungen i det hele tatt. Nå skal det sies at jeg også er mye dårligere trent denne gangen og har en aktiv 2-åring å ta meg av. Jeg er også 50% sykmeldt, så de dagene brukes til å slappe helt av så jeg klarer å holde ut ettermiddagene med guttungen❤️

Ser alt bra ut på TUL kommende torsdag så får svigerfamilien vite om svangerskapet, og så vil vi nok si det ellers når det faller naturlig til andre! Men håper selv at jeg da senker skuldrene helt og bare nyter svangerskapet med alle dets plager!
 
Jøsses, plutselig er det gått 4 uker siden sist oppdatering!
16+0 i dag, og alt var bra på TUL 12+5. Ble målt til 13+0, men siden de ikke fastsetter termin før OUL så forholder jeg meg til mens- og eggløsningstermin frem til da.

Dagene flyr av gårde med 2-åring, så merker at jeg ikke følger like mye med i dette svangerskapet på hvor langt jeg er på vei og hvilke milepæler som dukker opp hver dag. Samtidig synes jeg tiden går utrolig sakte og synes ikke tiden går fort nok frem til fødsel og nyfødt!

Formen har vært preget av en del kvalme, oppkast og bekkenløsning. Er 100% sykmeldt nå og opplever at kvalmen er litt bedre, men har også akseptert at jeg mest sannsynlig blir sykmeldt resten av svangerskapet for å holde kvalmen mest mulig i sjakk. Noe som gjør at tiden går ekstra sakte..

Neste milepæl nå blir ordinær ultralyd om ca 3 uker. Da håper jeg vi får vite kjønn, slik at jeg kan strikke og shoppe til lille, og veldig spent på endelig termindato!

Vi har jo mye fra nr 1, og vi tenker jo at neste primært skal arve, men så er det noen ting vi har behov for nå som vi enten savnet med guttungen eller vi ikke opplevde å ha behov for med han. Blant annet skal vi ha bilstolpose denne gangen siden nr 2 vil være med mer på farten i bil på grunn av levering og henting i barnehage for storebror og generelt litt mer aktivitet. Og bæresele som kan brukes fra nyfødt! Mannen likte best å bære i sele, og det oppdaget vi at guttungen også likte, men da var han noen mnd allerede..
 
18+0, 2. trimester og 157 dager igjen!

Herlighet som tiden oppleves annerledes dette svangerskapet! Med nr 1 var jeg helt oppdatert hver dag på alt om fosteret, hvor langt jeg var på vei og antall dager til milepæler. Denne gangen må jeg sjekke apper for å huske og telle meg frem i kalender til milepæler jeg har :hilarious: I tillegg er milepælene annerledes enn sist gang, og det tror jeg primært handler om at veien til nr 2 ble lengere og tyngere enn vi forutså!

I forhold til symptomer så er fortsatt bekken og symfysen veldig merkbar, mens kvalmen og oppkast har roet seg noe ned. Og det tror jeg er fordi jeg er 100% sykmeldt og kun konsentrerer meg om det som skjer på hjemmebane og ikke stresser med jobb. Ellers er jo hormonene tilstede, de slipper man jo ikke unna, så her gråtes det i tide og utide.

Bare 5 dager igjen til OUL, og forhåpentligvis så får vi vite kjønn da! Veldig spent på hva det blir! Ellers er vel neste milepæl 20+0 og halveis! Etter det blir det vel å nå levedyktig uke, men tror nok at det jeg ser på som håpefullt kontra det helsevesenet tenker er litt annerledes. Men tror jeg venter til 20+0 før jeg kan si hva magefølelsen sier blir neste milepæl❤️
 
19+0, 2. trimester og 150 dager igjen!

Og termin forble uendret etter OUL, og det er ei jente i magen! :Heartpink Det har nok fortsatt ikke gått opp for meg, men skal være ærlig å innrømme at det var jo det jeg håpte på:shy: Nå får vi en av hver!
Morkaken ligger foran, men har fortsatt begynt å kjenne liv siste uken, mest nederst i magen. Kjente også svakt på utsiden av magen i går. Det var ei under utdanning som gjennomførte ultralyden, så en av de mest erfarne skulle komme å gå over en ekstra gang. Begge bekreftet ei frisk lita jente, og begge kommenterte at selv med morkaka foran var det ikke rart jeg kjente liv så aktiv som hun var:hilarious:

Ellers er kvalmen mer stabil, så jeg kaster ikke opp hver dag. Mens bekkenet fortsatt begrenser meg i hverdagen. Så har akseptert at det vil være sånn resten av svangerskapet..

Ellers går jo dagene med 2-åring i hus som krever sitt! Vi snakker en del om baby i magen for å forberede han så godt som mulig ut fra hans muligheter til å forstå. Så blir det jo en del strikking fremover også nå som vi vet kjønn:Heartpink
 
19+0, 2. trimester og 150 dager igjen!

Og termin forble uendret etter OUL, og det er ei jente i magen! :Heartpink Det har nok fortsatt ikke gått opp for meg, men skal være ærlig å innrømme at det var jo det jeg håpte på:shy: Nå får vi en av hver!
Morkaken ligger foran, men har fortsatt begynt å kjenne liv siste uken, mest nederst i magen. Kjente også svakt på utsiden av magen i går. Det var ei under utdanning som gjennomførte ultralyden, så en av de mest erfarne skulle komme å gå over en ekstra gang. Begge bekreftet ei frisk lita jente, og begge kommenterte at selv med morkaka foran var det ikke rart jeg kjente liv så aktiv som hun var:hilarious:

Ellers er kvalmen mer stabil, så jeg kaster ikke opp hver dag. Mens bekkenet fortsatt begrenser meg i hverdagen. Så har akseptert at det vil være sånn resten av svangerskapet..

Ellers går jo dagene med 2-åring i hus som krever sitt! Vi snakker en del om baby i magen for å forberede han så godt som mulig ut fra hans muligheter til å forstå. Så blir det jo en del strikking fremover også nå som vi vet kjønn:Heartpink
Gratulerer med vellykket OUL og en liten jente i magen :happy: :Heartred
 
20+0, 2 trimester, 143 dager igjen, og HALVEIS!❤️

Det går sakte, men sikkert mer og mer opp for meg at det er lillesøster som er i magen! Og det tror jeg det gjør for mannen også, som var helt sikker på at vi skulle få gutt nr 2 :hilarious: Navnet er allerede klart, men det har vært klart siden før vi visste kjønnet på nr 1. Synes det blir mer virkelig når vi snakker om henne, forteller at hun sparker og bruker navnet i samtaler, og det er enklere å knytte bånd til lille i magen❤️

Siden morkaken er på fremsiden av livmoren er vi forberedt på at det tar lengere tid før spark osv kjennes på utsiden, samt vises, men jeg kjenner liv så og si daglig nå! Veldig betryggende å kjenne at hun er der, tolker det som et tegn på at alt fortsatt er bra:) Føles ut som hun er veldig glad i å sparke nedover mot tissen og blæra, så spent på når skvettingen pga spark begynner:hilarious:

Har tenkt mye på hva neste milepæl er for meg, da spesielt med tanke på levedyktighet! Har tenkt mye på dette med hvilken uke helsepersonell vil gripe inn og hva jeg tenker er mer realistisk. Så innerst inne er jo neste milepæl 24+0, men teller fortsatt mer ned til 25+0 i første omgang! Så 35 dager til 25+0:D

Ellers er fokuset fremover å ivareta meg selv og lytte til kroppen! Og så må jeg nok gå noen runder med meg selv i forhold til at jeg gjerne skulle hatt 2-åringen med meg til en hver tid og synes det er tøft å levere han i bhg om dagene. Enda jeg vet han stortrives og liker rutinene der også, så er det noe med det mammahjertet som gjerne vil ha full kontroll og all tid med han❤️ Likevel så vet jeg at han trenger barnehagen for å utfordre seg og få andre inntrykk også. Og jeg trenger jo hvile på dagtid også, det er jo ikke uten grunn at jeg er 100% sykmeldt.
 
22+0, 2 trimester og 129 dager igjen til termin❤️

Trodde jeg skulle oppdatere dagboken ukentlig, men ser at det heller blir når jeg husker det :hilarious: Synes uansett det er fint å ha en dagbok å kunne se tilbake til, for det er så mye jeg ikke husker fra svangerskapet med nr 1..

Dagene går stort sett i et, selv med 100% sykmelding. Kvalmen og oppkast er, bank i bordet, nesten helt borte. Og har fått erfart at det trigges av stress og for lite søvn, så bare det alene gjør at fastlegen ikke vil ha meg i jobb før permisjon. Men det er helt fantastisk å gå fra kvalme og oppkast daglig til å ha noen timer med kvalme her og der i løpet av en uke! Ellers sliter jeg med bekkenet, og der er jeg fortsatt i en prosess med å finne riktig balanse mellom aktivitet og hvile.

Ellers forsvinner jo dagene til 2-åringen! Han har kortere dager i bhg nå som jeg er sykmeldt, og de timene brukes jo stort sett til å slappe av og samle energi til å være med han etter bhg. Kveldene bruker jeg og mannen mye til å slappe av, planlegge noe oppussing og bare være oss to❤️

Ellers er lillemor i magen veldig aktiv og jeg kjenner spark og liv daglig, til tross for morkaken foran:hilarious: Mannen har kjent spark på utsiden nå nylig og jeg har også sett svak antydning til spark på utsiden! Så ingen tvil om at hun vokser og blir sterkere! Og siden vi brukte tid på at spiren skulle sitte og vi mistet noen ganger i fjor, er jeg enda mer utålmodig med å komme meg gjennom svangerskapet så jeg kan føde og møte jenta vår nå enn med nr 1! Føler jeg allerede har vært gravid i evigheter og er så klar for å ha nyfødt!

For å se at tiden går fremover så fant jeg ut at det var bedre med en liste med flere milepæler, så kan jeg se at de nærmer seg sakte, men sikkert! Så teller jeg heller ned til en og en!

21 dager igjen til 25+0❤️

Milepæler:
25+0: 90% sjanse for å overleve
27+0: 3 trimester
30+0: 3/4 fullført
34+0: Eventuell fødsel stoppes ikke og regnes som «vanlig» prematur
37+0: Fullgått svangerskap
 
23+4, 2 trimester og 118 dager igjen til termin!

Denne oppdateringen er mest for å lufte bekymringer som nylig har oppstått og litt klaging. Og hormoner som ikke hjelper på. Sliter mye med bekkenløsning og symfysesmerter dette svangerskapet, og kanskje også bekkenlåsning. Til tider er det så ille at å gå, stå, sitte eller ligge er smertefullt. De siste dagene har nok også ligamentsmerter meldt seg på og øker smertene. Likevel er jeg nå livredd for at smertene som er nederst i magen og som minner om menssmerter er tegn på at noe er galt. De kommer og går, og dette har jeg også opplevd i tidligere svangerskapsuker. Er redd for at jeg lekker fostervann, selv om det mest sannsynlig er utflod. Redd for at jeg lekker fostervann når jeg er på do, selv om det sikkert bare er urin som kommer oppstykket. Har også fått en irrasjonell frykt for at jeg presser ut lille når jeg tisser eller gjør nr 2, og livredd for å ikke få det med meg. Herregud, jeg virker jo helt sinnsyk ut :hilarious:

Overtenker også i forhold til fosterbevegelser. Vet at man fra 24+0 skal kjenne liv daglig, og at et mønster skal følges med fra 28+0, men likevel stresser jeg. Kjenner liv daglig, og som regel flere ganger om dagen. Synes likevel det er variasjoner i styrke, hyppighet og varighet. Likevel kjenner mannen lettere spark på utsiden, og det vises bedre.

I dag fikk jeg en fullstendig knekk og bare gråt til mannen. Sa dette er siste svangerskapet og klagde på alle plager og bekymringer. Synes jeg er så heldig som kan få egne barn, men synes også det er ekstremt tungt å gå 9 mnd med usikkerhet og bekymring for om det går bra eller ikke. Så er sikkert bekymringene og usikkerheten ekstra sterke fordi veien til nr 2 var mye lengere og tyngere og vi allerede har mistet 3 ganger. Så er det jo typisk at bekymringene kommer i uken som lille regnes som levedyktig. Og disse bekymringene sitter helt sikkert mer psykisk i underbevisstheten. Nå kan ikke dagene og ukene gå fort nok til 25+0 og 27+0. Føler dette er mye tryggere uker å komme til, og da går helt sikkert bekymringene ned også fordi lille har bedre og bedre sjanser.

Og så skal jeg til jordmor neste uke, og da skal jeg snakke med henne om dette, og kanskje gråte enda mer. Så får vi se hvordan det går med mine bekymringer etter samtalen, og klarer jeg fortsatt ikke å puste ut så får jeg rett og slett ta meg en tur til privat ultralyd! Tømmer gledelig sparekontoen for å føle meg tryggest mulig. Og skulle det bli for ille med plager og bekymringer før jeg skal til jordmor så får jeg ringe legen eller føden. Føler meg jo hysterisk og føler jeg er til bry, så kvier meg jo også fra å ta kontakt og enten bli betrygget eller mer stresset.. Gud bedre for en berg og dalbane dette svangerskapet er med tanker og følelser sammenlignet med første..

Jaja, 9 dager til 25+0. 9 dager jeg gjerne bare sover bort!
 
25+0, 2. trimester og 108 dager igjen til termin!

Siden sist oppdatering har bekymringene senket seg betraktelig! Helt borte blir de nok ikke til jeg har født og jeg sitter der med lille i hendene :hilarious: Men jeg fikk høre hjertelyden til jordmor tidligere denne uken og hun kunne betrygge meg en del!

Lille beveger seg en god del og det blir kraftigere og kraftigere bevegelser. I dag var det også smertefullt i et område på magen, tror hun lå i spenn slik at det strakk godt på siden på magen:wtf:

Finværet har ankommet og merker at de dagene forsvinner fordi det skjer så mye på slike dager, og vi er så mye ute:)

Vi har jo også navnet klart, så vi snakker mye med kommende storebror om babyen i magen, at det er ei lillesøster og bruker navnet! Har et lite håp om at det gjør det enklere å forstå hvem hun er når hun endelig kommer. Jeg vet jo at det blir veldig abstrakt for han nå, men liker fortsatt å tenke at så lenge vi snakker om henne så vil det påvirke positivt når hun er født:Heartpink

Siden milepælen om 25+0 er nådd så starter nedtelling til neste! 14 dager til 27+0 og tredje trimester❤️
 
26+0, 2. trimester og 101 dager igjen til termin❤️

Går inn i ny uke med halsbetennelse og 64 i crp. Siden det er i grenseland mellom bakterie og virus, og streptokokk-prøven var negativ så betyr det at jeg må vente i 2-3 dager og se an formen da :wtf: Er jeg ikke bedre må jeg ha antibiotika.. Og det er bare 2 mnd siden forrige runde som varte i 2-3 uker! Kjenner jeg er lei av sykdom og svangerskapsplager.. Skulle så gjerne ønske jeg var en av de som opplevde denne gravidgløden med energi og vanlig fungering. I stedet er eneste gløden man ser fra meg svetten som glinser:hilarious:

Ellers er det stort sett ei aktiv jente i magen, så til tider lurer jeg på om morkaken faktisk kan være på fremsiden siden hun merkes godt! Derfor blir jeg raskt stressa hvis jeg synes aktiviteten er mindre eller svakere, men da kan det jo være hun treffer morkaka eller sparker mot ryggen:angelic:

Ellers varer en del bekymringer kortere enn tidligere, og tror nok mye av det handler om at overlevelsessjansen øker for hver uke og dag som går! Snedig hvordan man bekymrer seg og kjenner på beskyttelsesinstinktet for noen man aldri har møtt❤️ Hadde ikke de samme bekymringene med nr 1, men tror det er annerledes denne gangen fordi vi allerede har en liten og vet hva vi går til denne gangen.

7 dager til 27+0 og tredje trimester.

Milepæler:
27+0: 3 trimester
30+0: 3/4 fullført
34+0: Eventuell fødsel stoppes ikke og regnes som «vanlig» prematur
37+0: Fullgått svangerskap
 
27+2, 3. trimester og 92 dager igjen til termin!

Enda en milepæl er nådd❤️ Og den ble «feiret» med 3D-ultralyd i går! Lillesøster lå mye med armer og ben foran ansiktet, og med ansiktet inni morkaken, men vi fikk likevel noen gode bilder! Hun måles til helt på gjennomsnittet, +1% i vekst :hilarious: Alt ser fortsatt like bra ut, så nå håper jeg at jeg bare nyter de neste ukene! Og kom på at om «bare» 10 uker regnes hun ikke som prematur i det hele tatt! Ellers nærmer vi oss sakte, men sikkert ferie, så merker dagene forsvinner på en helt annen måte.

Milepæler som gjenstår:
30+0: 3/4 fullført
34+0: Eventuell fødsel stoppes ikke og regnes som «vanlig» prematur
37+0: Fullgått svangerskap
 
Back
Topp