PCOS og metformin i svangerskapet.

Kinakål

Forelsket i forumet
Himmelbarn
Augustbarna2024
Er det noen som bruker eller har brukt metformin i svangerskapet? Gikk det greit? Legen sier at det er trygt, men jeg er allikevel litt usikker. Til nå har jeg brukt det pga PCOS og insulinresistens.
 
Jeg fikk beskjed om å slutte med metformin når jeg var gravid i 2020. Gikk på de av samme årsak som deg. Kommer til å bruke de til uke 12 også slutte i denne graviditeten også :happy:
 
Jeg fikk beskjed om å slutte med metformin når jeg var gravid i 2020. Gikk på de av samme årsak som deg. Kommer til å bruke de til uke 12 også slutte i denne graviditeten også :happy:
Okei. Vet du hvorfor du skulle gå på de til uke 12? Og ikke lenger?
 
Gikk på metformin til uke 12 ved graviditeten i 2019. Hadde ivf privat. Usikker på hvorfor helt til uke 12, men alt gikk fint og ingen bivirkninger eller noe.

Går nå offentlig for søskenforsøk og ny runde med metformin. Der har de foreløpig sagt jeg skal slutte ved positiv test.

Har forstått det finnes litt ulik forskning og dermed mange ulike meninger om dette her. Så tror gjerne offentlig kjører litt safe ved å be meg slutte ved positiv test.
 
Er det noen som bruker eller har brukt metformin i svangerskapet? Gikk det greit? Legen sier at det er trygt, men jeg er allikevel litt usikker. Til nå har jeg brukt det pga PCOS og insulinresistens.
Jeg går på glucophage (samme som metformin) pga PCOS og insulinresistens.
Skal i første omgang gå på det t.o.m uke 12, og deretter ny vurdering.
Får tett oppfølging av IVF-klinikk som har mye kunnskap om PCOS og svangerskap.
Vet det forskes mye på dette på NTNU blant annet, og der har de hatt en studie hvor gravide kvinner får metformin eller placebo hele svangerskapet.
Der er har de foreløpig konkludert med at metformin er trygt gjennom hele svangerskapet.
 
Jeg brukte det til uke 12-isj med førstemann. Før det hadde jeg hatt en SA i uke 5-6. Da sluttet jeg med metformin ved positiv test. Det kan selvfølgelig ha vært helt tilfeldig, men jeg turte ikke ta sjansen.
 
Back
Topp