Pappaperm på 1 år - reaksjoner fra arbeidsgiver?

GamleFar

Andre møte med forumet
Hei.

Jeg skal bli pappa for første gang, og gleder meg. Jeg har tenkt å ta all pappaperm som jeg kan, og regner med å være borte fra jobben ca 1 år.

Er spent på reaksjoner fra arbeidsgiver. Har jobbet der noen år, og har en jobb som ikke kan erstattes automatisk av kolleger.

Om noen har noen erfaringer så hadde det vært fint om dere deler. Jeg har tenkt å si ifra i god tid (6 mnd). Noen andre tips om "strategier" mot arbeidsgiver ?

Mvh
 
Ok. Det hørtes lenge ut:) Kjenner ikke til noen fedre som er hjemme så lenge.
 
Mannen her skal gjøre det samme siden jeg fortsetter som student :) Tror ikke han har fått noen spesielle eller negative reaksjoner annet enn at folk synes det er uvanlig og blir litt, hæ, åssen går det an?. Men nå jobber han i barnehage da, så er lett å sette inn vikar...

Han gleder seg kjempemasse hvertfall :)
 
For jobben sin del bør det ikke spille noen rolle, for de måtte satt inn en vikar i dine lovbestemte 10 uker uansett, men du må jo faktisk søke jobben om ulønnet permisjon, og de kan i noen tilfeller si nei.

http://jobbportalen.no/arbeidsliv/arbeidsrett/permisjon/

Du har uansett rett på 14 dager permisjon etter fødsel, (men arbeidsgiver bestemmer om det er lønnet eller ikke), 10 uker "ren" pappaperm, og hele fellesperioden, dersom du og mor synes det er best sånn.
Det kan ikke arbeidsgiver nekte deg.

Husk at man kan endre på permisjonslengde underveis, da det ofte kan være at ting ikke blir helt som man hadde sett for seg. ;)
 
Hei, hører gjerne om dine erfaringer! Min mann skal også ta hele permisjonen bortsett fra mine lovpålagte 9 uker da jeg fortsetter som student. Vet han gruer seg noe enormt da dette ikke er "normalen" for pappaer, men han gleder seg veldig til å være "bare" pappa et helt år! Selv synes jeg det er kjempefint at pappaer også har lyst, og gleder seg, til å være hjemme så lenge, for de får jo en unik mulighet til å skape bånd og tillit med det nye barnet helt fra starten av :)

Og, gratulerer så mye :)
 
I alle dager. Er det så utenkelig det da?

hun skrev ikke at det var utenkelig. Hun skrev at hun ikke kjenner noen fedre som er hjemme så lenge. Jeg synes også det høres lenge ut, å jeg kjenner heller ingen som har gjort det sånn. Betyr ikke at det er negativt for det
 
hun skrev ikke at det var utenkelig. Hun skrev at hun ikke kjenner noen fedre som er hjemme så lenge. Jeg synes også det høres lenge ut, å jeg kjenner heller ingen som har gjort det sånn. Betyr ikke at det er negativt for det
Jeg har heller ikke skrevet at hun har sagt at det er utenkelig, men hun forhører han jo stakkars. Det er da ingenting å reagere på. Det er jo bare flott om noen fedre også har fellesperioden.
 
Jeg har heller ikke skrevet at hun har sagt at det er utenkelig, men hun forhører han jo stakkars. Det er da ingenting å reagere på. Det er jo bare flott om noen fedre også har fellesperioden.

Forhører han? Hun stilte ikke så mye som et eneste spørsmål. Hun reagerer heller ikke mer enn deg. Hun sier jo bare helt enkelt at hun ikke kjenner til andre som har tatt samme valg. Hun nevnte jo heller ikke at det var negativt som det kan virke som du antyder her.
 
Forhører han? Hun stilte ikke så mye som et eneste spørsmål. Hun reagerer heller ikke mer enn deg. Hun sier jo bare helt enkelt at hun ikke kjenner til andre som har tatt samme valg. Hun nevnte jo heller ikke at det var negativt som det kan virke som du antyder her.
Jeg vet ikke hvem som reagerer mest her jeg, hehe. Hun stiller da flere spørsmål. Kan jo virke til at du antyder at noe er negativt også? Stilte bare et spørsmål jeg.
 
Pappaen her skal ha en tredjedel av fellesperioden + 10 uker og ferie. Han gruet seg til å fortelle arbeidsgiver fordi han akkurat var i ferd med å skifte jobb. Men har ikke hørt anna enn at han fikk positive tilbakemeldinger og takk for at han sa i fra i god tid (nesten ett år). :)
Fellesperioden er jo der nettopp for å gi også fedre mulighet til å være hjemme i babyperioden. Lykke til! :D
 
Hei.

Jeg skal bli pappa for første gang, og gleder meg. Jeg har tenkt å ta all pappaperm som jeg kan, og regner med å være borte fra jobben ca 1 år.

Er spent på reaksjoner fra arbeidsgiver. Har jobbet der noen år, og har en jobb som ikke kan erstattes automatisk av kolleger.

Om noen har noen erfaringer så hadde det vært fint om dere deler. Jeg har tenkt å si ifra i god tid (6 mnd). Noen andre tips om "strategier" mot arbeidsgiver ?

Mvh

Hei!

Min mann skal ha 5mnd, noe som ikke er så vanlig på hans jobb. Han ga beskjed 6mnd i forveien, og er en leder, så ikke lett å erstatte. Men de kan ikke nekte deg, så du gjør smart i å gi dem god tid å forberede seg på ditt fravær.

Lykke til:)
 
For jobben sin del bør det ikke spille noen rolle, for de måtte satt inn en vikar i dine lovbestemte 10 uker uansett, men du må jo faktisk søke jobben om ulønnet permisjon, og de kan i noen tilfeller si nei.

http://jobbportalen.no/arbeidsliv/arbeidsrett/permisjon/

Du har uansett rett på 14 dager permisjon etter fødsel, (men arbeidsgiver bestemmer om det er lønnet eller ikke), 10 uker "ren" pappaperm, og hele fellesperioden, dersom du og mor synes det er best sånn.
Det kan ikke arbeidsgiver nekte deg.

Husk at man kan endre på permisjonslengde underveis, da det ofte kan være at ting ikke blir helt som man hadde sett for seg. ;)
Han trenger da ikke å søke ulønnet så lenge han tar hele fellesperioden ;)
 
Back
Topp