Påsken og sosiale medier

M

My heart

Guest
Har ei venninne som blir deprimert av å se alle fjell, sol, ski og kvikk lunsj bildene på sosiale medier der alle smiler om kapp med sola..
altså det gir skikkelig inntrykk på henne. Negativt. Hennes barn er bare 1 år

Jeg blir ikke påvirket av det i den grad, da jeg selv er aktiv på ski o.l med mine barn. Mine barn er store.

Synes det er trist at sosiale medier virker slik på mennesker.

Samtidig har jeg bitt meg merke til at jul, påske og sommerferier er en tid der det er konkurranse om de hotteste bildene på insta, der alle er så fantastisk lykkelig og fornøyd.

Såg helsesista episoden fredag som handlet om «fake» mange lyver på sosiale medier for å fremstå bedre enn de er, og vise den beste og mest perfekte utgaven av seg selv.

Jeg deler bilder selv om ting.. det er ikke like naturlig å legge ut bilde av at jeg sitter i sofan å trykker på tlf, enn når vi er på fjelltur.. slik er det jo bare..
men det er synd på en måte også, det blir veldig uekte

Hva tenker dere? Om sosiale medier? Påske idyll og fjellkos?
 
Synes selv det er skikkelig koselig med påskebilder og skulle gjerne sett mer av det :)

Hvis hun blir deprimert av at vennene poster feriebilder hadde jeg gitt henne råd om å finne noen andre å følge som gir henne mer overskudd. Det finnes mange alternativer: kontoer som poster vitser, tegneserier, morsomme avishistorier,...
 
Jeg syns det er koselig å se andres solskinnshistorier :) men hvis hun blir deprimert av det kan det være noe mer som ligger under. Mange syns det første året med barn er vanskelig, og jeg håper hun får hjelp hvis hun trenger det eller finner noe annet å følge/logger av sosiale medier hvis det har den effekten på henne.
 
Jeg tenker at hvis man ikke klarer å skjønne at bilder folk legger ut kun er en liten del av livet deres/eller man blir trist av å se at andre koser seg, så burde man kanskje logge av en stund.
 
Jeg syns og det bare er koselig å se bilder av folk som koser seg, for jeg vet selv at det er ikke ofte man bare får koblet helt av og kost seg, enten om det er på ski eller ligge på stranda. Og syns vel ikke det blir fake, da det sikkert er som på bilde der og da. Og som du skriver er det ikke naturlig å legge ut bilder av at man ser ut som et bustetroll mens man ligger på sofaen og halvsover.
 
Jeg får ikke med meg så mye av dette, jeg :p Tror det handler litt om hva man velger å utsette seg for. For man har like mye makt som andre på Internett, det er bare å logge av eller scrolle videre... det samme samme gjelder egentlig når en opplever hets og drittslenging i kommentarfelt. Det er bare å klikke det vekk.
 
Jeg er todelt.

På den ene siden forventer jeg ikke at folk skal publisere "rot fra virkeligheten" for det gir ingen noe som helst, og det har oppigjennom tidene aldri vært et tema å publisere rot liksom.

Men på den andre siden så er jeg egentlig i mot instagram og konstante inntrykk av perfekte kropper, perfekte farger, perfekte fjes, perfekte hjem, perfekte ferier, perfekte solnedganger, perfekte skoger, perfekte selfier... Ingen ting av de er virkelig, ingen er perfekte - men jo mer perfeksjonisme hjernen ser, jo mer forventer den det. Det er klart at om man har en predisponering for å være misfornøyd, så vil man få en voksende misfornøydhet i seg av å hele tiden se andre vise noe perfekt. Uansett om man sier til seg selv "det er ikke ekte" så henter urhjernen vår inntrykk og observasjoner inn. Og forer underbevisstheten med forventninger og normer.

Jeg tror absolutt at denne konstante "åpen munn som smileler"-trenden med bare lykkelige folk og lykkelige liv 24/7 skader samfunnet. Min personlige oppfatning er at vi antakeligvis hadde hatt det bedre uten, men jeg vet ikke hvordan det ev. kan fjernes.

For trådstarters venninne må det beste være å fjerne seg fra sosiale medier, slette instagram og trykke "jeg vil ikke se dette" på bilder på facebook. Det er ikke lett for man opplever jo på sett og vis å bli isolert da, men det er verdt det om man blir deprimert av alternativet.
 
Jeg tenker at her må hun ta ansvar selv.

Da jeg synes det var vanskelig i jula etter MA når jeg visste alle med termin rundt samme tid som jeg skulle ha, offentliggjorde på jul- og nyttårsaften, var det mitt eget ansvar å ikke åpne om jeg ikke ville se og bli lei meg :bookworm:
 
Jeg tenker at man bør skjerme seg selv fra sosiale medier om det har en så stor negativ effekt på en selv.
 
Eg hadde det slik med enkelte i termingruppa og på fjesboko. Eg trakk meg ut av termingruppa her og på fjesboko, enn om eg visste det var mykje skryt ol. Det irriterte meg meir at dei ville fremstå så perfekt. Men eg kunne ikkje sei noko om korleis det fikk meg til å føla, for eg var i ein vanskelig periode, så derfor trakk eg meg unna.
 
Hva har ettåringen med at hun blir deprimert av bilder på some?

Alle er i påskefjellet.. sa til henne at barnet hennes er bare 1 år, og de kan fint gå i parken eller andre ting. De som er i fjellet har gjerne større barn.

Jeg skjønner henne også. Samboeren var utro og hun har nettopp flyttet ut, hun hadde sett for seg et langt liv sammen som familie.
Og da er det nok ekstra vondt for henne å se gasse familier og idyll på sosiale medier når hun selv har vært i samlivsbrudd og sitter alene med et barn. Så det er nok en tristhet i bunn.. som blir forsterker og trigget når hun ser alle lykkelige par og familier

Så det er nok
 
Alle er i påskefjellet.. sa til henne at barnet hennes er bare 1 år, og de kan fint gå i parken eller andre ting. De som er i fjellet har gjerne større barn.

Jeg skjønner henne også. Samboeren var utro og hun har nettopp flyttet ut, hun hadde sett for seg et langt liv sammen som familie.
Og da er det nok ekstra vondt for henne å se gasse familier og idyll på sosiale medier når hun selv har vært i samlivsbrudd og sitter alene med et barn. Så det er nok en tristhet i bunn.. som blir forsterker og trigget når hun ser alle lykkelige par og familier

Så det er nok

Far til barna mine var og utro, yngste var 2 år. Det er sårt å sjå andre med det livet du sjølv i forventa. Håpa venner støtter hun.
 
Alle er i påskefjellet.. sa til henne at barnet hennes er bare 1 år, og de kan fint gå i parken eller andre ting. De som er i fjellet har gjerne større barn.

Jeg skjønner henne også. Samboeren var utro og hun har nettopp flyttet ut, hun hadde sett for seg et langt liv sammen som familie.
Og da er det nok ekstra vondt for henne å se gasse familier og idyll på sosiale medier når hun selv har vært i samlivsbrudd og sitter alene med et barn. Så det er nok en tristhet i bunn.. som blir forsterker og trigget når hun ser alle lykkelige par og familier

Så det er nok

Når en får denne informasjonen så er det litt lettere å ha forståelse og empati. Skjønner henne godt, jeg. Det er fryktelig vondt og en føler alle andre er lykkelig unntatt en selv. Håper hun klarer å logge av slik at hun slipper å føle seg så nedfor pga andre. Håper hun har gode venninner og familie rundt seg.
 
Når en får denne informasjonen så er det litt lettere å ha forståelse og empati. Skjønner henne godt, jeg. Det er fryktelig vondt og en føler alle andre er lykkelig unntatt en selv. Håper hun klarer å logge av slik at hun slipper å føle seg så nedfor pga andre. Håper hun har gode venninner og familie rundt seg.

Ordbok på tlf min, og leste ikke gjennom før jeg postet.. sykt med skrivefeil - uff.

Ja, hun har mange rundt seg, men føler samtidig at alle er opptatt med sitt og har planer i påska.

Hun skal bli med meg på ski en dag. Og bestemor skal passe barnet.
 
Ingenting er akkurat slik det ser ut på instagram, og det må folk rett og slett ta inn over seg. Og de som er på skiferie er kanskje ikke de samme som er på solferie en måned senere? Man kan ikke få i pose og sekk (med mindre man jobber som "influencer" og får betalt for reise rundt og brette ut livet sitt for alle).

Se for deg et superflott bilde av en som er på stranden med en drink i hånden. Det ser jo SÅ herlig ut! Hvordan er det egentlig? En pessimist kunne meddelt at det er sand i "alle sprekker", blåser alltid for mye/lite, drinken blir fort varm (og man blir enda mer tørst), sommerkroppen er ikke 100% og vannet er for kaldt/varmt/fullt av småfisk/krabber, osv.

Det handler om innstilling. Hvis man ønsker å lete etter negative ting, så finner man de alltid. Men hva med å fokusere på hva man er fornøyd med? Jada, det er litt klisjé, men hvis alternativet er å surmule for at "alle andre" har det bedre enn seg selv... Da er det kanskje best å slette instagrammen:wideyed:
 
Alle er i påskefjellet.. sa til henne at barnet hennes er bare 1 år, og de kan fint gå i parken eller andre ting. De som er i fjellet har gjerne større barn.

Jeg skjønner henne også. Samboeren var utro og hun har nettopp flyttet ut, hun hadde sett for seg et langt liv sammen som familie.
Og da er det nok ekstra vondt for henne å se gasse familier og idyll på sosiale medier når hun selv har vært i samlivsbrudd og sitter alene med et barn. Så det er nok en tristhet i bunn.. som blir forsterker og trigget når hun ser alle lykkelige par og familier

Så det er nok
Oy, leste ikke denne før jeg kommenterte... Hun har det nok sikkert ganske fælt, men samtidig går jo dessverre (?) livet videre. Håper det går bedre med henne etter hvert:Heartred
 
Ingenting er akkurat slik det ser ut på instagram, og det må folk rett og slett ta inn over seg. Og de som er på skiferie er kanskje ikke de samme som er på solferie en måned senere? Man kan ikke få i pose og sekk (med mindre man jobber som "influencer" og får betalt for reise rundt og brette ut livet sitt for alle).

Se for deg et superflott bilde av en som er på stranden med en drink i hånden. Det ser jo SÅ herlig ut! Hvordan er det egentlig? En pessimist kunne meddelt at det er sand i "alle sprekker", blåser alltid for mye/lite, drinken blir fort varm (og man blir enda mer tørst), sommerkroppen er ikke 100% og vannet er for kaldt/varmt/fullt av småfisk/krabber, osv.

Det handler om innstilling. Hvis man ønsker å lete etter negative ting, så finner man de alltid. Men hva med å fokusere på hva man er fornøyd med? Jada, det er litt klisjé, men hvis alternativet er å surmule for at "alle andre" har det bedre enn seg selv... Da er det kanskje best å slette instagrammen:wideyed:

Enig, sånn generelt. I dag har jeg vært på topptur, og da la jeg ut et bilde på insta, fordi jeg var dritstolt over å ha klart å komme meg opp. Og hadde lyst å dele noe jeg var stolt og glad for. For andre kan det se ut som jeg er råsprek! Men sannheten er at jeg ikke er sprek i det hele tatt, og det var et slit å komme seg opp.
Men det skrev jeg også, at det var blytungt opp, men det var digg å nå målet.

Skjønner at det kan støte noen som er på bånn. Men da er det som regel andre ting som ligger i bunnen slik som med venninnen min. Men andre kan ikke slutte å «leve» fordi..
 
Back
Topp