Noen som har tatt MR undersøkelse her???

ORIGINAL: sandnes86

ja jeg har tatt mr av hode for og utelukke blodpropp....
jeg har angst klaustroforbi av små rom og kan nesten ikke ta en heis før jeg blir dårlig og ikke får "puste"

når jeg sko i MR så fikk jeg musikk på ørene og di tok noe greier over hode... kjente jeg ble dårlig  så jeg lå der og kikket rett opp og det som var at jeg fikk besjed om og ligge HELT i ro... eh helt i ro liksom ja ja 25 min tar denne undersøkelsen sa hun.... da ble jeg dårlig.. så lenge????

når jeg lå der og kikket rett opp så fikk jeg panikk!!!!!
hun måtte bare ta meg ut me en gang!!!! jeg begynnte og gråte var helt i fra meg...

fikk roet meg og sko prøve igjen ... holdt øynene igjen da gikk det mye bedre...

men kjente hele veien at jeg slet me og puste og fikk sånt... jeg klør på nesen osv... det hadde vært mye bedre om jeg hadde sovnet...

fikk mange ganger besjed om at nå må du ligge helt i ro... klarte vist ikke det hele veien...

når undersøkelsen var ferdig så sier di.. da er vi ferdig nå skal vi bare bruke et par min på og gjennomgå bildene for og se om di ble bra nok...

da fikk jeg helt PANIKK hvorfor skulle jeg ligge her når di var ferdig hallos lipp meg ut og jeg begynte og gråte og sa jeg må UT!!!!

men jeg måtte ligge helt i ro fortsatt og da kom besjed om
det må tas noen bilder til [:(] den undersøkelsen vil ta 5 min 20 sekund... + jeg fikk væske rett i blodårene og...

med en gang den var ferdig så var di ganske KJAPPE me og ta meg ut... siden jeg fikk sånt panikk sist...

når jeg kom ut fra sykehsuet der jeg tok det så var jeg helt skjelven og var glad jeg var ferdig og sa til meg selv... ALDRI mer!!!!

spør legen din om og få beroligende ol. og gi besjed når du kommer inn at du sliter sånt og sånt...

lykke til....


Takk for at du er ærlig[:)]

Jeg er veldig som deg og tror jeg kommer til å reagere- Nettopp fordi jeg innbiller meg ofte at jeg ikke får puste osv... til daglig.. så jeg er flink til å kave meg selv opp for ingenting... Når jeg er skjelven før jeg evt skal til legen og be de sende henvisning så sier det sitt!
 
ORIGINAL: Mamman til go`jenta!

ORIGINAL: sandnes86

ja jeg har tatt mr av hode for og utelukke blodpropp....
jeg har angst klaustroforbi av små rom og kan nesten ikke ta en heis før jeg blir dårlig og ikke får "puste"

når jeg sko i MR så fikk jeg musikk på ørene og di tok noe greier over hode... kjente jeg ble dårlig  så jeg lå der og kikket rett opp og det som var at jeg fikk besjed om og ligge HELT i ro... eh helt i ro liksom ja ja 25 min tar denne undersøkelsen sa hun.... da ble jeg dårlig.. så lenge????

når jeg lå der og kikket rett opp så fikk jeg panikk!!!!!
hun måtte bare ta meg ut me en gang!!!! jeg begynnte og gråte var helt i fra meg...

fikk roet meg og sko prøve igjen ... holdt øynene igjen da gikk det mye bedre...

men kjente hele veien at jeg slet me og puste og fikk sånt... jeg klør på nesen osv... det hadde vært mye bedre om jeg hadde sovnet...

fikk mange ganger besjed om at nå må du ligge helt i ro... klarte vist ikke det hele veien...

når undersøkelsen var ferdig så sier di.. da er vi ferdig nå skal vi bare bruke et par min på og gjennomgå bildene for og se om di ble bra nok...

da fikk jeg helt PANIKK hvorfor skulle jeg ligge her når di var ferdig hallos lipp meg ut og jeg begynte og gråte og sa jeg må UT!!!!

men jeg måtte ligge helt i ro fortsatt og da kom besjed om
det må tas noen bilder til [:(] den undersøkelsen vil ta 5 min 20 sekund... + jeg fikk væske rett i blodårene og...

med en gang den var ferdig så var di ganske KJAPPE me og ta meg ut... siden jeg fikk sånt panikk sist...

når jeg kom ut fra sykehsuet der jeg tok det så var jeg helt skjelven og var glad jeg var ferdig og sa til meg selv... ALDRI mer!!!!

spør legen din om og få beroligende ol. og gi besjed når du kommer inn at du sliter sånt og sånt...

lykke til....


Takk for at du er ærlig[:)]

Jeg er veldig som deg og tror jeg kommer til å reagere- Nettopp fordi jeg innbiller meg ofte at jeg ikke får puste osv... til daglig.. så jeg er flink til å kave meg selv opp for ingenting... Når jeg er skjelven før jeg evt skal til legen og be de sende henvisning så sier det sitt!


jeg var innlagt på sykehuset da det ble sendt henvisining...
så det var ikke jeg som spurte.. men jeg sjønner deg veldig godt.... og det virker som vi er ganske så like jeg kaver meg og opp for ingenting osv... uff nei... Masse lykke til... det kommer nok til og gå bra...jeg lå og tenkte på lille god jenta mi mens jeg lå der... tenk på positive ting :D
 
ORIGINAL: Tullsjura

Jeg var nylig og tok MR av bekken og rygg. Legen spurte om jeg hadde klaustrofobi, jeg sa ja og fikk med med to tabletter med valium. Tok en tablett en time før. Jeg ble kjørt med beina først inn, slik at hodet lå i åpningen, men fremdeles innenfor maskinen. Jeg fikk musikk på ørene, noe jeg egentlig ikke hørte noe særlig av for den maskinen bråker ganske mye. Jeg sovna nesten av etterhvert, undersøkelsen tok ca 40 min [:)]


funker de tablettene skikkelig? hvordan blir man? [:)]
 
ORIGINAL: sandnes86

ORIGINAL: Mamman til go`jenta!

ORIGINAL: sandnes86

ja jeg har tatt mr av hode for og utelukke blodpropp....
jeg har angst klaustroforbi av små rom og kan nesten ikke ta en heis før jeg blir dårlig og ikke får "puste"

når jeg sko i MR så fikk jeg musikk på ørene og di tok noe greier over hode... kjente jeg ble dårlig  så jeg lå der og kikket rett opp og det som var at jeg fikk besjed om og ligge HELT i ro... eh helt i ro liksom ja ja 25 min tar denne undersøkelsen sa hun.... da ble jeg dårlig.. så lenge????

når jeg lå der og kikket rett opp så fikk jeg panikk!!!!!
hun måtte bare ta meg ut me en gang!!!! jeg begynnte og gråte var helt i fra meg...

fikk roet meg og sko prøve igjen ... holdt øynene igjen da gikk det mye bedre...

men kjente hele veien at jeg slet me og puste og fikk sånt... jeg klør på nesen osv... det hadde vært mye bedre om jeg hadde sovnet...

fikk mange ganger besjed om at nå må du ligge helt i ro... klarte vist ikke det hele veien...

når undersøkelsen var ferdig så sier di.. da er vi ferdig nå skal vi bare bruke et par min på og gjennomgå bildene for og se om di ble bra nok...

da fikk jeg helt PANIKK hvorfor skulle jeg ligge her når di var ferdig hallos lipp meg ut og jeg begynte og gråte og sa jeg må UT!!!!

men jeg måtte ligge helt i ro fortsatt og da kom besjed om
det må tas noen bilder til [:(] den undersøkelsen vil ta 5 min 20 sekund... + jeg fikk væske rett i blodårene og...

med en gang den var ferdig så var di ganske KJAPPE me og ta meg ut... siden jeg fikk sånt panikk sist...

når jeg kom ut fra sykehsuet der jeg tok det så var jeg helt skjelven og var glad jeg var ferdig og sa til meg selv... ALDRI mer!!!!

spør legen din om og få beroligende ol. og gi besjed når du kommer inn at du sliter sånt og sånt...

lykke til....


Takk for at du er ærlig[:)]

Jeg er veldig som deg og tror jeg kommer til å reagere- Nettopp fordi jeg innbiller meg ofte at jeg ikke får puste osv... til daglig.. så jeg er flink til å kave meg selv opp for ingenting... Når jeg er skjelven før jeg evt skal til legen og be de sende henvisning så sier det sitt!


jeg var innlagt på sykehuset da det ble sendt henvisining...
så det var ikke jeg som spurte.. men jeg sjønner deg veldig godt.... og det virker som vi er ganske så like jeg kaver meg og opp for ingenting osv... uff nei... Masse lykke til... det kommer nok til og gå bra...jeg lå og tenkte på lille god jenta mi mens jeg lå der... tenk på positive ting :D


Ja virker som vi er ganske lik der. Jeg har jo slitt med tvangstanker og de tankene kommer om at jeg ikke får puste jevnt over hele dagen. Så det er omtrent 100% sjanse for at jeg får det sånn inni den maskinen for å si det sånn...
Vet jo at det går bra men...du vet[;)]
 
jeg har skikkelig klaus!! måtte ut av trommelen flere gagner..
fikk noen beroligene før jeg ble putta inn... tok litt lengere tid enn planlagt ettersom jeg ikke greide å være inne hele tiden, men fulførte til slutt:)
 
Hadde seriøst angst når jeg sku dit..
Men når jeg kom inn, var maskinen sånn at de hadde den kunn rundt knee mitt, så jeg slapp å bli sendt inni en maskin.. hehe
Ikke noe problem, bare jævlig kjedelig å ligge der[8D]
 
Jeg tok MR av hodet, som innebar at jeg måtte stroppes fast til benken med borrelås og fikk et gitter over ansiktet.... Trodde jeg skulle daue jeg altså. Jeg prøvde sikkert 10 ganger, grein, snørra og styra på. Men, jeg fikk utrolig nok gjennomført 45 minutter inne i maskina der. Jeg sovna til slutt, stiv av skrekk.

Mamma var å skulle ta nå forrige uke, og måtte bare avbryte. Hun fikk ny time og beskjed om å gå til fastlegen for å få utskrevet beroligende som hun skulle ta før neste time [:)]

å gubban, hjertet hopper bare jeg tenker på den maskina, og jeg har igrunn bare litt klaus, men akkurat det å ha ting over hodet og være "fast" er jo pyton [:'(]
 
ORIGINAL: ehterg

Jeg har tatt det flere ganger, av kneet og hodet. første gang var det litt ekkelt, men greit egentlig. De andre gangene har jeg sovna iløpet av 5min...
Den "maska" for hodet, er ikke en maske egentlig. vil heller si et stativ for at hodet skal ligge på plass[8D]
Hva skal du ta bilde av da?
Skal du på haukeland kan du ta med egen musikk[;)] lykke til[:)]


Jeg skal ta av ryggen...  Så må nok inni[:'(]Har ikke sendt henvisning enda.. jeg vet ikke om jeg klarer rett og slett!
 
jeg har tatt det et par ganger å det gikk over all forventning[:D]
har vel ikke klaustroforbi i den grad,men liker absolutt ikke å bli stengt inne uten at jeg kan kontrolere det.
men det kan du jo på MR.du får en nød knapp du kan trykke på om du føler ubehag.

men jeg var innstillt på å klare det.dumt om jeg skulle avbryte opplegget liksom[:D]men jeg hadde muligheten vist jeg ville. det hjalp å vite det.

det bråker veldig.men du har jo øreklokker på[;)]tror det tok 15 -20 min på meg.

lykke til[:)]
 
ORIGINAL: ~Drutten~

Jeg har tatt MR av ryggen flere ganger, men i to ulike typer maskiner.
Den ene var som de fleste beskriver her, et hulrom eller tunnel (i Stavanger), mens den andre var mer som en bro (i Fr.stad).

I alle tilfellene var det vanskelig å ligge stille pga smerter. Det eneste jeg tenkte på var at om jeg trykker på denne knappen nå, så må jeg begynne på nytt igjen, og det klarer jeg ikke. Tok et minutt av gangen, og tror det var over på 15-20 min. [:)]

Hadde sjekket litt først jeg, for å finne ut hvilen type maskin de har, for om det er en "bro" så er det jo ikke noe å bekymre seg over. Da er det jo bare magen/ryggen som blir dekket. [:)]



Ja det må sjekkes,har ikke tenkt på det[:)]
 
jeg har veldig klaus.. å mens jeg lå inni der, etter vi hadde kommet kanskje halveis gikk brannalarmen å jeg måtte starte helt på nytt[X(]

men det gikk faktisk helt greit, man får jo sånn "nødknapp" [;)]

eller var det kanskje ct jeg tok ? hmm litt usikker nå.. hehe men tok bare av hodet så måtte jo ikke inn med hele kroppen[8|]
 
Har tatt MR av halve kroppen. Går helt fint, bråker og er kjedelig [:)]
 
ORIGINAL: Mamman til go`jenta!

ORIGINAL: sandnes86

ORIGINAL: Mamman til go`jenta!

ORIGINAL: sandnes86

ja jeg har tatt mr av hode for og utelukke blodpropp....
jeg har angst klaustroforbi av små rom og kan nesten ikke ta en heis før jeg blir dårlig og ikke får "puste"

når jeg sko i MR så fikk jeg musikk på ørene og di tok noe greier over hode... kjente jeg ble dårlig  så jeg lå der og kikket rett opp og det som var at jeg fikk besjed om og ligge HELT i ro... eh helt i ro liksom ja ja 25 min tar denne undersøkelsen sa hun.... da ble jeg dårlig.. så lenge????

når jeg lå der og kikket rett opp så fikk jeg panikk!!!!!
hun måtte bare ta meg ut me en gang!!!! jeg begynnte og gråte var helt i fra meg...

fikk roet meg og sko prøve igjen ... holdt øynene igjen da gikk det mye bedre...

men kjente hele veien at jeg slet me og puste og fikk sånt... jeg klør på nesen osv... det hadde vært mye bedre om jeg hadde sovnet...

fikk mange ganger besjed om at nå må du ligge helt i ro... klarte vist ikke det hele veien...

når undersøkelsen var ferdig så sier di.. da er vi ferdig nå skal vi bare bruke et par min på og gjennomgå bildene for og se om di ble bra nok...

da fikk jeg helt PANIKK hvorfor skulle jeg ligge her når di var ferdig hallos lipp meg ut og jeg begynte og gråte og sa jeg må UT!!!!

men jeg måtte ligge helt i ro fortsatt og da kom besjed om
det må tas noen bilder til [:(] den undersøkelsen vil ta 5 min 20 sekund... + jeg fikk væske rett i blodårene og...

med en gang den var ferdig så var di ganske KJAPPE me og ta meg ut... siden jeg fikk sånt panikk sist...

når jeg kom ut fra sykehsuet der jeg tok det så var jeg helt skjelven og var glad jeg var ferdig og sa til meg selv... ALDRI mer!!!!

spør legen din om og få beroligende ol. og gi besjed når du kommer inn at du sliter sånt og sånt...

lykke til....


Takk for at du er ærlig[:)]

Jeg er veldig som deg og tror jeg kommer til å reagere- Nettopp fordi jeg innbiller meg ofte at jeg ikke får puste osv... til daglig.. så jeg er flink til å kave meg selv opp for ingenting... Når jeg er skjelven før jeg evt skal til legen og be de sende henvisning så sier det sitt!


jeg var innlagt på sykehuset da det ble sendt henvisining...
så det var ikke jeg som spurte.. men jeg sjønner deg veldig godt.... og det virker som vi er ganske så like jeg kaver meg og opp for ingenting osv... uff nei... Masse lykke til... det kommer nok til og gå bra...jeg lå og tenkte på lille god jenta mi mens jeg lå der... tenk på positive ting :D


Ja virker som vi er ganske lik der. Jeg har jo slitt med tvangstanker og de tankene kommer om at jeg ikke får puste jevnt over hele dagen. Så det er omtrent 100% sjanse for at jeg får det sånn inni den maskinen for å si det sånn...
Vet jo at det går bra men...du vet[;)]


jepp jeg sjønte hva du forstod... [;)]

ønsker deg lykke til :)
i tilfelle ta beroligene før du får inn [:)]
 
tusen takk! beroligende er et must tror jeg ja...har ikke sjangs ellers...[:)]
 
Hei
Hvordan gikk dette? Jeg er helt lik som deg. Full i panikkangst for alt mulig. Prøvde å ta MR på tirsdag uten beroligende - HELT umulig. Fått ny time neste uke med «en liten dose valium» som legen sa (hun er også ganske alternativ og ville jeg skulle prøve uten først). Gruer meg som en hest til ny MR og håper så inderlig jeg klarer det denne gangen
 
Helt greit. Skulle siste gang ta av hode da og det klødde på nesa hele tiden.... Og jeg kunne jo ikke det. :p Var noen lange minutter da å være inni der altså. Tror jeg fikk musikk på øra.

Prøvde sove. Men tenkte for mye på den kløen gitt.

Har ikke angst for sånt da.
 
Hei
Hvordan gikk dette? Jeg er helt lik som deg. Full i panikkangst for alt mulig. Prøvde å ta MR på tirsdag uten beroligende - HELT umulig. Fått ny time neste uke med «en liten dose valium» som legen sa (hun er også ganske alternativ og ville jeg skulle prøve uten først). Gruer meg som en hest til ny MR og håper så inderlig jeg klarer det denne gangen
Dette er et 7 år gammelt innlegg, så tror ikke de som har svart er her lenger.

Men det kan komme andre erfaringer :)
 
Uff høres ikke godt ut, prøv å slapp av og fokuser på noe annet, husk de gjør det ikke for å være slem med deg... og masse lykke til....
 
Har ikke telling på hvor mange ganger jeg har tatt det... Du får musikk i ørene, og de snakker med deg via høretelefoner, si ifra på forhånd at du gruer deg. Nevn det evt for legen så godt mulig du kan få noe beroligende
 
Jeg har tatt mange mr siden jeg var veldig lita. Har smålig med klaustrofobi, men det har aldri vært et problem. Det jeg slet med var bråket. Tok noen runder før jeg sluttet å få panikk av alle lydene. Men det var verst da jeg var lita da.
 
Back
Topp